Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Då fanns det ju fortfarande marknad i Borlänge, bara att du stod först i kön på att köpa.

Själv avvaktar jag lite, inte för att jag tror att D800 inte är bra, utan för att de ska få lösa sina leveransproblem och ev. barnsjukdomar med firmware eller bättre kontroller i fabrik så att man får ett bra exemplar direkt. + Att det blir en ganska stor investering med kameran + objektiv eftersom jag kommer från enbart DX objektiv förut. Har ju bara börjat köra Nikon sen September eller nåt sånt. Och då blev det D7000.

Att då köpa en D800 för att köra med mitt 18-105 VR och 35/1.8 är ju nästan helgerån.

Nej, då blir det nog 16-35 och 70-200 och då är det runt 40k + moms, vilket är ganska mycket för mig som inte direkt jobbar med foto.

Klart du har rätt, verkar som att många har tappat suget pga dom småfel som rapporterats. Men det är ju aldrig svårare än att lämna in kameran för en garantireparation. Men det är klokt att vänta i alla fall.

Eftersom han bara skrivit 7 inlägg hittills sen 2007 har han kanske väntat med att gå in i tråden förrän han fick samtalet om att han skulle få köpa. =)

Hehe, nä det är nog inte så vanligt:)

Fast jag jobbar hela helgen, så för mig kvittar sånt där med helger..

Ser att du har fina gluggar och bra rejält stativ, så du kan nog få ut den prestandan som D800 kan erbjuda på riktigt.

Jag är tyvärr lite skakhänt, men hoppas klara mig med slutartid som brännvidd och VR aktiverat.

Nöjd med ditt Gitzo? Sugen på något liknande(systematic), men kanske nån tusing billigare. Kommer troligtvis inte att köra tunga telen på, utan det ska bara vara stabilt med max 70-200 och D800 eller vidare vinklar.

Visst är jag nöjd med Gitzot vilket passar bra till mina objektiv.Finns
ju en hel del billigare stativ som borde passa 70-200.

Stativ

En hel del djurbilder under senaste dagarna med D 8oo och 70-200 men TC 1,7.
Manfotto Carbon 441 staviv med 460 Mg huvud, allt lättvikt.
Lättanvändt och lätt.

Grannens katt som spanar in bytet vid mitt fågelbord

Bilagor

• Katt_DSC1063.jpg
    Katt_DSC1063.jpg
    93.9 KB · Visningar: 384
Är det bara jag eller tycker ni att D800 ligger på gränsen till överexponering. Har bara kört matrix läget än så länge men undrar vad ni tycker. Jag har ställt om den generella tuningen ett halvt stop.

Jo jag har också upplevt det. Men den liigger bara på gränsen och hellre det än att den skulle underexponera. Jag har alltid exponerat så att histogrammet legat lite åt höger för att få teckning i skuggorna. Lite överexponering går att rädda men inte underexponering.

Man får ju en inbyggd teleconverter på 1,5 x utan ljusförlust och 16mp i Dx-läget är ju inte kattskit.

Nej, det stämmer inte riktigt. Att använda en TC och höja ISO för att kompensera för den mindre bländaren ger mer eller mindre exakt samma brusmängd som om man beskär lika mycket efteråt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar