iSolen.se
Guest
Som vanligt m a o. Detta kan ju vara ett "icke-fel" för vissa och ett mer betydande för andra. Bara upplysningsvis så fungerade även den yttersta vänsterpunkten bra med AF-C och 3D Matrix.
Vidare om kameran var stativmonterad och jag körde AF-S samt yttersta vänsterpunkt, fokuserade, höll AF därefter låst och panorerade "tillbaks" där centrumpunkten skulle positionerat sig så blev det skarpt även om det alltså var vänsterpunkten som fokuserade..
Sedan för de som mätt vid f/1.4-f/2.8 (objektivet helt öppet) så måste de väl rimligtvis inse att man med vänster yttersta punkt hamnar ungefär där objektivets skärpa minskar.
D v s om man plåtar vinkelrätt mot en plan kontrastrik yta borde man väl rimligtvis titta mer kring bildens centrum vid exv f/1.4 och inte där yttersta vänstra AF-punkten varit ställd? Eller sitter jag på cykeln nu? Kan känna pedalerna under fötterna eftersom motsvarande höger punkt gav bättre resultat även med öppen glugg.
När jag nu kollat mina filer verkar det i alla fall vara så.
//Lennart
Jag tar för givet att kameran hölls still och att motivet behölls i fokuspunkten från fokusering till exponering. Rör man kameran förstör man ju experimentet.
Jag ska kolla min nu på förmiddagen.