Annons

Äntligen Nikon D800

Inte en D800
så långt ögat kan nå
Inte en droppe leveransinfo
på flera dar

Med en mark 2 i min hand
och bärrem av plast
så sitter jag vid skärmen
och tänker på moiré
Ljusblåa dagar
seglar förbi

Tråden den är lång
den nästan tjattras bort
men nu är den här
så ta för dig, trots att
solen skiner idag.
Juni kommer snart,
det går med vindens fart.
Så lyssna på mig
din d800
kanske kommer idag
 
Inte en D800
så långt ögat kan nå
Inte en droppe leveransinfo
på flera dar

Med en mark 2 i min hand
och bärrem av plast
så sitter jag vid skärmen
och tänker på moiré
Ljusblåa dagar
seglar förbi

Tråden den är lång
den nästan tjattras bort
men nu är den här
så ta för dig, trots att
solen skiner idag.
Juni kommer snart,
det går med vindens fart.
Så lyssna på mig
din d800
kanske kommer idag

Det mest konstruktiva inlägget i denna grupp på länge
 
Det här med att man måste 'skala ner' för att få 'bra kvalitet' (från D3, D3s, D700 osv) fattar jag inte.
När skalar man INTE ner?

Om man ska beskåda bilder på skärm måste man alltid skala ner rejält för att se kunna hela bilden.
Och går man till tryck blir det automatiskt nerskalat - man ser aldrig bilden i tryck med sådan upplösning att man kan 'pixelpeepa' - alltså se enstaka pixlar. Att trycka i exvis 300dpi är att skala ner till en bild som får plats på ett vanligt papper - tidning, trycksak, whatever. Och det är per definition rejält nerskalat (utan att ha gjort det i förväg i mjukvara).
Blir den verkligen tryckt i 'fullstorlek' (dvs hel vägg eller större) är rastret så grovt att problemet liksom löser sig självt.

Så om bilden bara blir superbra nerskalat är egentligen en ointressant fråga. INGEN (utom fotografen själv) och andra pixelpeepers (som på forum) bryr sig. Utom kanske någon på istock/stockphoto osv.
 
Inte en D800
så långt ögat kan nå
Inte en droppe leveransinfo
på flera dar

Med en mark 2 i min hand
och bärrem av plast
så sitter jag vid skärmen
och tänker på moiré
Ljusblåa dagar
seglar förbi

Tråden den är lång
den nästan tjattras bort
men nu är den här
så ta för dig, trots att
solen skiner idag.
Juni kommer snart,
det går med vindens fart.
Så lyssna på mig
din d800
kanske kommer idag

Haha, klockren melodi!
 
Det här med att man måste 'skala ner' för att få 'bra kvalitet' (från D3, D3s, D700 osv) fattar jag inte.
När skalar man INTE ner?

...

Så om bilden bara blir superbra nerskalat är egentligen en ointressant fråga. INGEN (utom fotografen själv) och andra pixelpeepers (som på forum) bryr sig. Utom kanske någon på istock/stockphoto osv.

När man ska skriva ut något stort.

När man ska sälja bilden till bildbyrå.

När kunden vill ha bilden i högsta upplösning.

...

"Någon" på istock är rätt många, nästan alla (nya) bildbyråer gör 100%-bedömningar.
 
Någon som vet om NIkon har börjat leverera till icke NPS kunder än?

Kameradoktorn räknar med att beta av alla NPS iom den leverans som är på gång i dagarna.

Fotokungen verkar vara i samma läge, NPS fick kaperor för någon dag sedan.

Japanfoto struntar i NPS-prioriteringen men kan å andra sidan inte lova någon leverans på länge.

Säljer cyberphoto fortfarande D800 med ett gratis objektiv? Ser inget om det på hemsidan.
 
CF och gratis objektiv med D800

Vet inte om erbjudandet fortfarande gäller men det erbjudandet kom från en fototidning om man var årsmedlem så fick man en kod som man skulle skicka in till CF för att få objektivet.

Hittade länken här, verkar ha gått ut den 15/4 men kanske gäller om man frågar dom.
http://tidningenfoto.se/626-2/
 
Senast ändrad:
Har nu haft en D800 i ett par dagar och är så länge väldigt imponerad utav den.
Visst finns det saker som man stör sig på, funktioner som dem har tagit bort men i det stora hela är det här en sjukt grym kamera.

Hade en D7000 innan så det är det jag har att jämföra med.

En liten mini recension.
Greppet är bekvämt men efter 2 timmar så upplevde jag den lite jobbig att hålla i, kan vara en vane sak eller att jag hade ett batterigrep på min D7000. Kan tänka mig att vissa kan uppleva greppet lite för kort, mina pytte smala fingrar fick precis, precis plats.

Filerna som den spottar ut är grymma, riktigt fina detaljer men framför allt så är jag imponerad av det dynamiska omfånget. Lyfta skuggor i efterhand är ett sant nöje.

Tycker också att den exponerar mycket bättre än min D7000 som jag jämt fick tweaka lite.

AF testat med att fota lite fåglar och ett par 50mm @ 1.8 och där satt fokusen helt perfekt. Fåglarna kunde ha gått bättre men då var det extremt små fåglar jag försökte fånga så jag ska inte klaga här.

ISO prestandan är jag också nöjd över, tar tagit bilder i ISO 12800 och printat i A3 storlek och jag måste säga att dem är fullt användbara. Ska nog ändå försöka hålla mig under 6400 pga det dynamiska omfånget. Men det är bra att veta att det går absolut.

Och sist så har jag alltid upplevet att video på min D7000 varit riktigt usel. Så känner jag inte om D800 och var väldigt positivt överaskad.

Det är väll det jag kommer på så här spontant, är helt klart en sjukt grym kamera!
 
Kommentar om ovan:

Det lilla jag använt D800: Greppet.

Ska man fota mycket är det vertikalgrepp som gäller.

Jag är van vid D700 (och D300) och dess vertikalgrepp. Kameran blir förstås mindre utan men även horisontalläget blir bättre med greppet.
 
Ja, många handlare fick ut tio-femton st. var i måndags. Jag undrar dock varför det inte kommer "fler per omgång"....

En siffra som nämns är 30 000kamrer i månaden värden har 193 länder det blir 155 kameror i månaden per land
Oki vet att man inte kan räkna så men ger ändå lite perspektiv ;-)
Det finns 15 pro handlare i Sverige dvs 10 kameror per handlare...
Så det är kanske snarare konstigt att det kommer så pass många kameror
 
En siffra som nämns är 30 000kamrer i månaden värden har 193 länder det blir 155 kameror i månaden per land
Oki vet att man inte kan räkna så men ger ändå lite perspektiv ;-)
Det finns 15 pro handlare i Sverige dvs 10 kameror per handlare...
Så det är kanske snarare konstigt att det kommer så pass många kameror

Sätter onekligen frågan lite i perspektiv :)

Ett annat (lika inexakt :) sätt att räkna: Vi är ca 9 miljoner i människor i Sverige. Säg att det finns runt 900 miljoner människor i världen som är ungefär lika mycket målgrupp som vi är (inkomster osv). Vi är då en procent av målguppen. 30000 tillverkas per månad, det kan ge 300 kameror/månad till oss. Tio fackhandlare får 30 kameror styck per månad, eller 15 varannan vecka ...
 
Sätter onekligen frågan lite i perspektiv :)

Ett annat (lika inexakt :) sätt att räkna: Vi är ca 9 miljoner i människor i Sverige. Säg att det finns runt 900 miljoner människor i världen som är ungefär lika mycket målgrupp som vi är (inkomster osv). Vi är då en procent av målguppen. 30000 tillverkas per månad, det kan ge 300 kameror/månad till oss. Tio fackhandlare får 30 kameror styck per månad, eller 15 varannan vecka ...

Smart beräkning!
Ett sådant här fall där efterfrågan är så mycket större än utbudet löses enklast genom en prishöjning. Vore alltså lämpligt att en D800 skulle kosta runt 50 000:-
Det vore i alla fall inget problem för mig (som redan har fått en).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.