Annons

Äntligen Nikon D800

Det är för många "Canon 5D Mark III" i den där tråden för att jag ska ta den på 100% allvar. Känns mer som en hatkampanj mot D800. Skulle det vara något allvarligt problem med kameran så hade många fler klagat på det och felet kommit fram mycket tidigare.
 
Det hade varit kul om du kunde visa på vilket sätt 28-300-bilderna blir sämre än med kameran du använde innan...
Om du provar att skala upp dina D3s-bilder till 36MP, är de bättre då?

Tradigt med minneskortet, men det är sånt som händer. Jag vet iofs folk som kör minneskort som är så misshandlade att de ser ut som de är körda i bakfickan en vända i tvättmaskinen, och det funkar ändå...

Jag tycker D3s är kass. Den ger inte skarpa bilder innan man skalat ner dem till ca 6MP. Jag vill inte ge 40.000kr för en 6MP kamera i dagens läge.

Jag råkar ha just 28-300 på min D4 efter att inte ha använt det på nästan ett år och har noterat rätt stora kvalitetsskillnader beroende på hur man fotar. VR är förstås inte lika bra som på 70-200 och på stora bländare är det inget vidare men på f8 är det en helt annan sak. Så blända ner och slå på autoiso.
 
Kanske Phool gjorde rätt ändå

Nedanstående citat från KenRockwell:

I also shot my D800 all day yesterday, and to be honest, if you ignore all the extra pixels no one needs, the since Nikon took away the U1 U2 and U3 dial control and the AF controls that the D800 was supposed to have, even the D7000 handles far better than the D800, and the 5D Mark III does, too.

Seeing how awesome are the results I got from my 5D Mark III this past week, I have a sneaking suspicion I might have to move the World's Best DSLR crown to the 5D Mark III. We'll see; the D800's yellow LCD makes shooting it no fun, and trying to use Shooting Banks still takes five clicks with three buttons to swap, and they still don't change half the things I need to change from snapping people or landscape shots.
 
Nedanstående citat från KenRockwell:

I also shot my D800 all day yesterday, and to be honest, if you ignore all the extra pixels no one needs, the since Nikon took away the U1 U2 and U3 dial control and the AF controls that the D800 was supposed to have, even the D7000 handles far better than the D800, and the 5D Mark III does, too.

Seeing how awesome are the results I got from my 5D Mark III this past week, I have a sneaking suspicion I might have to move the World's Best DSLR crown to the 5D Mark III. We'll see; the D800's yellow LCD makes shooting it no fun, and trying to use Shooting Banks still takes five clicks with three buttons to swap, and they still don't change half the things I need to change from snapping people or landscape shots.

Yeah... KR is a well-known total dickhead with a lot of very aggressive personal opinions. Like: tripods are for wimps, medium length zooms are unprofessional, 'vivid' is the best setting, etc. He is an embarrassment to serious photography and is best ignored.
 
Nedanstående citat från KenRockwell:

I also shot my D800 all day yesterday, and to be honest, if you ignore all the extra pixels no one needs, the since Nikon took away the U1 U2 and U3 dial control and the AF controls that the D800 was supposed to have, even the D7000 handles far better than the D800, and the 5D Mark III does, too.

Seeing how awesome are the results I got from my 5D Mark III this past week, I have a sneaking suspicion I might have to move the World's Best DSLR crown to the 5D Mark III. We'll see; the D800's yellow LCD makes shooting it no fun, and trying to use Shooting Banks still takes five clicks with three buttons to swap, and they still don't change half the things I need to change from snapping people or landscape shots.

Samma kille skriver:

"I occasionally weave fiction and satire into my stories to keep them interesting. I love a good hoax. "
 
Andra helt knäppa åsikter i denna ttråd:

"28-300 bilder blir så jävla usla så det är bara att slänga dom men engång"

Jeezus. Du kanske inte vet hur man använder den. Visst är det är en lite mera basic walkaround, men så jävla usel är den inte. Kolla Ming Thein's sanslösa bilder - med just D800 och 28-300. Helt fantastiska bilder.


"Jag tycker D3s är kass"

OMG! En av världen's främsta proffskameror som används vid OS och allt annat är plötsligt kass. Amazing.

Fatta, människor - alla dessa kameror är suveräna. D800, D3s, 5DMkIII, D4, 5DMkII, allihopa. Helt fantastiska kameror. Lite olika vad gäller användningsområde osv - but that's another story.
Detsamma gäller objektiven. Ett Nikon objektiv för 8-10 papp är nästan garanterat ett BRA objektiv. Så enkelt är det.

Suck
 
Jo, men jag tänkte på det du skrev "VHS var Philips". Då i forntiden hade Philips VCR med diverse varianter och sedan Video 2000, VHS kom från JVC http://sv.wikipedia.org/wiki/VHS

Eller jag kanske missuppfattade i tröttheten? Är på väg i säng... ;-)

Whatever. jag har inte så noga koll på vem som gjorde vad och är inte så intresserad heller, så det här får dö nu, det har inte speciellt mycket med Nikon D800 att göra i alla fall.
VCR betyder väl förresten bara "Video Casette Recorder" och var själva apparaten, tekniken var VHS ändå.

Poängen var att Sony förlorade slaget med sin teknik Betamax, men vann med tekniken Bluray senare och det är väl en sorts revansch, även om det inte är revansch mot samma motståndare...

Hursomhelst, skitsamma. Vissa administratörer blir ju bara uppretade av såna här avvikelser, så bäst att sluta.


/Mats
 
Det är för många "Canon 5D Mark III" i den där tråden för att jag ska ta den på 100% allvar. Känns mer som en hatkampanj mot D800. Skulle det vara något allvarligt problem med kameran så hade många fler klagat på det och felet kommit fram mycket tidigare.

Äh, lägg av. D800 är en ruggit kompetent kamera som klarar att stå på egna ben.
Att man kan skämta med "E"xplosive innebär inte att det är en hatkampanj, väl stora ord o en liten petitess.

Om någon tycker att den är sämre än Canons senaste modell, gör det något? Folk får väl tycka vad de vill, det ändrar väl inte om du ska ta tråden på allvar eller inte.

Jäklar vad tjafsigt det blivit på FS på senaste tiden. Ta inte allt på så himla blodigt allvar.


/Mats
 
Andra helt knäppa åsikter i denna ttråd:

"28-300 bilder blir så jävla usla så det är bara att slänga dom men engång"

Jeezus. Du kanske inte vet hur man använder den. Visst är det är en lite mera basic walkaround, men så jävla usel är den inte. Kolla Ming Thein's sanslösa bilder - med just D800 och 28-300. Helt fantastiska bilder.


"Jag tycker D3s är kass"

OMG! En av världen's främsta proffskameror som används vid OS och allt annat är plötsligt kass. Amazing.

Fatta, människor - alla dessa kameror är suveräna. D800, D3s, 5DMkIII, D4, 5DMkII, allihopa. Helt fantastiska kameror. Lite olika vad gäller användningsområde osv - but that's another story.
Detsamma gäller objektiven. Ett Nikon objektiv för 8-10 papp är nästan garanterat ett BRA objektiv. Så enkelt är det.

Suck


Visst är de suveräna, men på olika sätt för olika ändamål.
D3 (och iofs D3s, men det var inte det som Joakim nämnde) är bra på sitt sätt, men inte på allt.
För detaljerade bilder i stora utskrifter är den inte det, vilket beror på att den bara har 12 megapixel. Det är helt enkelt för lite.

För att få bra kvalitet ska bilder skalas ned med 50%, det håller jag med Joakim om till 100%.
Då blir det bara 6 megapixel kvar med D3. Behöver man dessutom beskära en aning så har man bara 5 megapixel kvar och det är för lite för att göra stora printar. Om det är det man ska göra så ÄR Nikon D3 kass!

För andra ändamål som sportpressfoto med korta slutartider i mörka sporthallar för tryck på dagstidningspapper och att det är viktigt med ett snabbt arbetsflöde är den väl alldeles enastående.

För en naturfotograf som vill ta fantastiska landskapsbilder i bra ljus på lågt ISO och skriva ut i 100*150 cm så finns det bättre alternativ.

Sen är det faktiskt fritt fram att tycka vad man vill. Du kan inte påstå att någon annan "tycker fel".


/Mats
 
Äh, lägg av. D800 är en ruggit kompetent kamera som klarar att stå på egna ben.
Att man kan skämta med "E"xplosive innebär inte att det är en hatkampanj, väl stora ord o en liten petitess.

Om någon tycker att den är sämre än Canons senaste modell, gör det något? Folk får väl tycka vad de vill, det ändrar väl inte om du ska ta tråden på allvar eller inte.

Jäklar vad tjafsigt det blivit på FS på senaste tiden. Ta inte allt på så himla blodigt allvar.


/Mats

Vet inte riktigt VAD det är du tjafsar om, men det jag refererade till var inte "E"xplosive, utan den länken med bilderna på den "exploderade" D800'n.

Den som överreagerat är du själv.
 
Vet inte riktigt VAD det är du tjafsar om, men det jag refererade till var inte "E"xplosive, utan den länken med bilderna på den "exploderade" D800'n.

Den som överreagerat är du själv.

Vaddå, det var väl i högsta grad relevant i sammanhanget?

Jag har f.ö. inte reagerat alls, allra minst överreagerat. Tvärtom påpekat att det inte är nånting att yvas över och få det till att det skulle vara en hatkampanj.

Som sagt, det här tjafset på FS är lite trist tycker jag. Jag gör nåt annat ett tag.

/Mats
 
Låter som en bra idé. Du verkar respondera på inlägg som inte existerar.

Sådär. Nu har gjort lite annat. Tillbaka till tråden.

Förstår inte vad du menar, men jag anser att en rapport om en extraordinär händelse med en Nikon D800 är relevant i en tråd som handlar om just Nikon D800.

Hur det kan uppfattas som hatkampanj är ju helt befängt.

De usla bilderna var f.ö. tagna med en Canon 5DMkIII...


/Mats
 
Känns som att detta ämne har spårat ut något, haha!

För att gå tillbaka till ämnet som jag antar att denna tråd handlar om och att folk vill läsa:

Jag kan då i alla fall säga att jag är sjukt nöjd med Nikon D800 och att det var en fröjd att använda den.

Den slår både D700 och D3x på fingrarna i de flesta användningsområden och är helt underbar i studio och på fältet. Jag är oerhört faschinerad av ISO-prestandan på Nikon D800, den slår utan problem Nikon D700 vilket jag inte alls trodde innan jag såg det med egna ögon. När jag såg D800 på papper så trodde jag att den skulle ha liknande ISO-prestanda som D3x, alltså i stort sett oanväntbar öber 800-1000 ISO, men icket!
 
Det där var 100% intressant. Gäller en särskild nedskalningsmetod för att uppnå förbättringen?

Finns nog många olika sätt.

Själv kör jag INTE bikubisk skarpare i ett svep som många gör. Mer så här:

1/ Färdig bild från rawkonverteraren sparas i tiff och öppnas i PS.
2/ Gör en kopia av filen som skalas ned direkt till 50% för att ha som "korrektur".
3/ Bedömer vilka områden utifrån den som behöver mer skärpa resp oskärpa.
4/ Går till originalet och via en lagermask skapar oskärpa på de delar som jag bill ska ha mycket bokeh.
5/ Gör en nedskalning till c:a 75% och kollar igen.
6/ Ser det okej ut lägger jag en lagermask och skärper försiktigt det jag vill ha riktigt fin detaljering i.
7/ skalar ned till 50% och använder alternativet smart skärpa istället för oskarp mask.

8/ Nu är bilden i princip färdig, men vissa detaljer kan behöva lite mer skärpa resp oskärpa. Använder här de speciella verktygen i PS för skärpa resp oskärpa mycket försiktigt. Eventuellt också skuggning och efterbelysning då vissa partier kan ändra sig genom en 50% nedskalning.

Detta gäller när jag vill ha en perfekt nedskalning. Tar lite mer tid, men ger resultat som jag tycker är mycket bättre än direkt 50% bikubisk skarpare.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.