Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

SD i CF

Hittade just den här:

http://www.dustinhome.se/product/5010550307/delock-compact-flash-adapter-for-sd-mmc/

...alltså en adapter för SD-kort i CF-kortplats. Någon som testat den med D800?

Min plan är nämligen att köpa ett 64 GB 95 meg/s SD-kort för RAW och sedan ett 32 GB 95 meg/s CF för JPEG Fine. Problemet är bara att det senare är rätt dyrt.

Skulle det istället gå att använda den där adaptern blir det betydligt billigare. Även om den skulle strula en gång på 100 spelar det mindre roll eftersom jag kan ta fram ny JPEG från RAW-filen på andra kortet.

Är greppet på D800 och 5D Mark III drastiskt förändrat kontra D700 och 5D Mark II? För i sistnämnda fallet har jag alltid tyckt att D700 springer cirklar runt MK2:an, åtminstone för mina ganska rejält tilltagna händer.

det är stor skillnad på greppet mellan D700 och D800. Tar du tag i kamerona direkt efter varandra så kommer du märka att det känns avhugget o betydligt kortare med D800 o att platsen för lillfingret upphört typ.

Någon som tagit sig ett järn för mycket och sedan fått Ågren.
JB

det är knappast någon nyhet att det dynamsika omfånget är bättre på D800 än på 5 frågan är bara hur mycket det syns på en slutlig bild. Om vi säger så här tar du en bild i medljus så kommer ingen stor skillnad fram på en print i 60 bredd vilket phol o jag kom fram till igår när vi testade kamerorna mot varandra. Nu körde vi inte något extrem test utan tog mest en vanlig bild över stockholm med solen i 45 gr i ryggen. Snart kommer risedal få tag i samtliga kameror o då när han letat klart så kommer hans obduktions bild var en fjäder i jämförelse ;-)
Det är dags att släppa in han igen på fs för många saknar hans enorma insatser på att testa kameror mot varandra utan att vara märkesbunden.

Hittade just den här:

http://www.dustinhome.se/product/5010550307/delock-compact-flash-adapter-for-sd-mmc/

...alltså en adapter för SD-kort i CF-kortplats. Någon som testat den med D800?

Min plan är nämligen att köpa ett 64 GB 95 meg/s SD-kort för RAW och sedan ett 32 GB 95 meg/s CF för JPEG Fine. Problemet är bara att det senare är rätt dyrt.

Skulle det istället gå att använda den där adaptern blir det betydligt billigare. Även om den skulle strula en gång på 100 spelar det mindre roll eftersom jag kan ta fram ny JPEG från RAW-filen på andra kortet.

Kommer inte fungera då du refererar till en adapter CF typ II när D800 är kompatibel med Typ I (vilket är smalare)

Typ II var oftast gamla IBM Microdrive och liknande.

Detta är rätt konstigt...
Min D3 blev strömlös samma vecka som den nya kom. Japanerna har nog byggt in något som vi inte vet om :)
Frid och fröjd, D800 kom med bud och D3 fungerar igen efter ytterligare rengörning av kontakterna.

Angående tajming: Jag körde länge med en AF-S 80-200/2,8 som jag köpt begagnad i mycket slitet skick. Jag slet vidare på den i några år (mycket fotande). Bland annat var fokusmotorn uppenbart hårt sliten och på väg att haverera. Så en söndag var jag och fotade volleyboll ute i Sollentuna, i slutet av näst sista setet började fokusmotorn krångla på allvar, hela sista set fick jag ideligen starta om kameran och hjälpa till via fokusringen. Dagen efter, på måndagen dök de första AF-S 70-200/2,8 VR II upp i butikerna. Jag tog det som en fin vink ... :)

det är stor skillnad på greppet mellan D700 och D800. Tar du tag i kamerona direkt efter varandra så kommer du märka att det känns avhugget o betydligt kortare med D800 o att platsen för lillfingret upphört typ.

Ah ok... låter ju sjukt ostrategiskt att göra greppet sämre än föregående modell o_O Det jag alltid älskat med D700 är ju just att den är rejält tilltagen, vilket passar mina händer perfekt.

det är knappast någon nyhet att det dynamsika omfånget är bättre på D800 än på 5 frågan är bara hur mycket det syns på en slutlig bild. Om vi säger så här tar du en bild i medljus så kommer ingen stor skillnad fram på en print i 60 bredd vilket phol o jag kom fram till igår när vi testade kamerorna mot varandra. Nu körde vi inte något extrem test utan tog mest en vanlig bild över stockholm med solen i 45 gr i ryggen. Snart kommer risedal få tag i samtliga kameror o då när han letat klart så kommer hans obduktions bild var en fjäder i jämförelse ;-)
Det är dags att släppa in han igen på fs för många saknar hans enorma insatser på att testa kameror mot varandra utan att vara märkesbunden.

Agreed. Att han inte är här skadar sidan avsevärt mycket mer än eventuella övertramp han kan ha gjort under sin tid här. Om man inte är en blind fanboy dvs.

Fick mail från Kameradoktorn, de har inte levererat till alla NPS. Vilket förstås måste stämma då jag är NPS och inte har fått min. Var dock lite orolig att jag tappats bort då jag bytte köplats med Blurra ovan.

... vilka pretentiösa muppar :S

"En magentaton som är svår att få bort"

Kanske om man hatar post, men annars inte.

Vi jämför här kameror med, vadå? Hundratusen kronor i prisskillnad? Och vem behöver seriöst hämta så mycket detaljer ur överexponerade partier? Det verkade i jämförelsebilderna som om exponeringarna var olika, och det faktum att det inte var någon "klar" vinnare säger åtminstone till mig att det är dumt att köpa en Hasselbladare (så tillvida man inte anlitas av kunder som tittar på kameramärket framför bilderna).

Är ganska övertygad om att det går att trycka en bild ur D800 som experter vid ett blindtest inte skulle kunna skilja från den där Hasselbladaren.

I går och i dag har jag haft en D800 med mig ute på fältet under vår testverksamhet på Teknikens Värld, jag övertalade chefen om att vi skulle köpa in en för att se vad den går för. Jag gillar den och tycker spontant att den levererar grymt bra, har iofs bara kört på iso 100 och 50 än så länge.
Tog lite motljusbilder i går och jag upplever det som en rejäl skillnad mot gamla 1Ds Mark3, vilket inte är så konstigt med tanke på att den är i princip fem år gammal.
Var lite orolig för batterikapacitet, autofokus och lite andra grejer. Men den levererar hittills på alla plan. Det blir nog ett batterigrepp och de stora D4 batterierna sen. Då har ändå det lilla batteriet hållit bra under två dagar och då har jag använt den rätt frekvent och tittat mycket på displayen m.m.

Har funderat länge över kombinationen vr och vidvinkel och spontanköpte ett 16-35 F4 VR och det blev som ett uppvaknande. Jag plåtar väldigt mycket rörliga åkbilder på bilar och D800 och 16-35 funkar fantastiskt bra ihop, grymt skarpa bilder redan på bländare 4 och 5,6. För min del och det jag gör så tar jag hellre en F4 med VR än en 2,8 alla dagar i veckan just för den sortens bilder.
Bilder kommer sen när det är publicerat!

Jag är väldigt nöjd, det har hänt saker. För fem år sen kostade 1Ds Mark3 runt 75k och i dag får du tre D800:eek:r för de pengarna och en bildkvalitet som är riktigt bra.

Är rätt säker på att jag skulle kunna se skillnad på en D800 och en Hasselblad för det brukar stå Nikon på Nikon-kamerorna. Skulle nog fixa det även i A1-format :)

... vilka pretentiösa muppar :S

"En magentaton som är svår att få bort"

Kanske om man hatar post, men annars inte.

Vi jämför här kameror med, vadå? Hundratusen kronor i prisskillnad? Och vem behöver seriöst hämta så mycket detaljer ur överexponerade partier? Det verkade i jämförelsebilderna som om exponeringarna var olika, och det faktum att det inte var någon "klar" vinnare säger åtminstone till mig att det är dumt att köpa en Hasselbladare (så tillvida man inte anlitas av kunder som tittar på kameramärket framför bilderna).

Är ganska övertygad om att det går att trycka en bild ur D800 som experter vid ett blindtest inte skulle kunna skilja från den där Hasselbladaren.

Bara det att det är meningsfullt att jämföra visar att set är en fantastisk kamera att sen en utrustning för nästan 10x pengarna ger lite bättre bilder och är väll bra betyg för D800

Just nu på väg med ett taxibud :)

Grattis! Hoppas den funkar grymt bra för dig!! Blev det en E-lös ändå?

Detta är rätt konstigt...
Min D3 blev strömlös samma vecka som den nya kom. Japanerna har nog byggt in något som vi inte vet om :)
Frid och fröjd, D800 kom med bud och D3 fungerar igen efter ytterligare rengörning av kontakterna.

Var det inte precis samma sak som hände med din SB 800 när du köpte SB 900?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar