Annons

Äntligen Nikon D800

Ett annat tänkbart alternativ, är ju att t.ex. iStockphoto (grundat på 2000-talet) faktiskt levererar det kunderna önskar och är villiga att betala för. Konkurrensen är knivskarp inom stockfoto, så om andra (tyngre?) filformat vore recept på konkurrensfördel och framgång, så är jag tämligen övertygad om att fler skulle anammat den idén vid det här laget. Kanske är receptet på framgång -- från noll till världsledande, på bara 10 år! -- att leverera det som de facto efterfrågas, och göra det så enkelt, standardiserat och billigt som möjligt?

Jo jag skrev ju det, kunderna värdesätter helt enkelt inte andra format nog. Istock har tom lagt sitt PNG-format på is. De som tillåter tiff, psd etc har slutat marknadsföra detta som en konkurrensfördel.

Men visst stämmer det, att göra det som kunderna vill ha är det som gjort istock marknadsledande. Inte bäst för små fotografer men köparna får det som de vill ha snabbt och med god hög kvalitet.

Det kryllar ju av bildbyråer och klassiska bildbyråer som stöper om sin verksamhet. Få får det att gå runt bara. Inte helt lätt att vara leverantör i den branchen.

PNG är f ö effektivare än jpg när det gäller filstorlek.
 
... går det att göra så att en stillbild är tredimensionell med samma teknik som nu används för film? I så fall så är det ju bara en sorts objektiv som krävs vad jag förstått.

Javisst fungerar det, det behövs sedan ett program som lagrar om bilden till en 3D-bild för visning på en 3D-skärm.
Mig veterligen finns det dock inte någon sådan lins med F-Mount just nu. Skulle också fungera för video, givetvis där också tillsammans med ett program som bearbetade om filmen efteråt.

/Karl
 
För att 10 bilder från D800 blir 1,1 GIGABYTE att ladda upp via iStockphoto's vanligen rätt slöa server...? :)

Och då pratar vi 8 bitar. Vill du ha 16 bitars TIFF, är vi uppe i smått löjliga 207MB per D800-bild...

OK det är rätt mkt om man kombinerar Tiff med D800, men vi sitter ju inte och väntar idag heller så för oss fotografer spelar tiden ingen roll. För en köpare däermot är tid pengar.
 
OK det är rätt mkt om man kombinerar Tiff med D800, men vi sitter ju inte och väntar idag heller så för oss fotografer spelar tiden ingen roll. För en köpare däermot är tid pengar.

Tid är pengar för en fotograf också. Idag levererar jag ofta bilder i PSD-format med två lager (produkt + skugglager) och från D3:s "fjuttiga" 12.1 mp i 8 bit blir det runt 90 mb. Från en D800 blir det ungefär 325 mb för en enda bild. Även om uppladdningen till FTP:n sker i bakgrunden så kommer det att ta betydligt längre tid än idag.

Värst blir det nog för kunderna som inte alltid har den bästa uppkopplingen och datorer. 40-50 bilder blir runt 15 GB.
 
Tid är pengar för en fotograf också. Idag levererar jag ofta bilder i PSD-format med två lager (produkt + skugglager) och från D3:s "fjuttiga" 12.1 mp i 8 bit blir det runt 90 mb. Från en D800 blir det ungefär 325 mb för en enda bild. Även om uppladdningen till FTP:n sker i bakgrunden så kommer det att ta betydligt längre tid än idag.

Värst blir det nog för kunderna som inte alltid har den bästa uppkopplingen och datorer. 40-50 bilder blir runt 15 GB.

Klart det är, men det är tid som man inte behöver lägga ner, eftersom det, precis som du säger, är bakgrundstid. Vem vill sitta och vänta några minuter på varje bild? Då skulle jag inte få något gjort.

12MP för D700 tog 3-4 minuter, 16MP för D4 tar 5, 36MP för D800 kommer ta 12? Som sagt, inget man ska vänta på.

Kunden får dock förstås vänta.
 
Billigt i alla fall. VHS/Beta osv. Kunder är sällan direkt kompetenta.
[/QUOTE

Fast i det fallet var kunderna det. En smula sämre upplösning för VHS vs mer lagringsuttrymme. Kunden gjorde helt rätt.

Äh, det var ett kasst val. Betamax var ju i princip en nedskalad variant av U-Matic och hade väldigt mycket högre kvalitet.

Beta var Sony och VHS var Philips.
Det hade nog mest att göra med företagens marknadssatsningar och licensiering till andra tillverkare som gjorde att utbudet av spelare blev större för VHS och så var spiralen igång.

Ett högt spel.

Fast Sony fick ju revansch med Bluray vs HD-DVD.


/Mats
 
Javisst fungerar det, det behövs sedan ett program som lagrar om bilden till en 3D-bild för visning på en 3D-skärm.
Mig veterligen finns det dock inte någon sådan lins med F-Mount just nu. Skulle också fungera för video, givetvis där också tillsammans med ett program som bearbetade om filmen efteråt.

/Karl

Finns redan nu olika tekniker för det.

S-företaget har redan 3D stillbildsfoto inbyggt i alla sina nyare system-kameror med teknik baserad på multiexponering. Blir förbaskat bra när man visar biklden ur kameran med hdmi på en 3D-tv.

(duckar)


/Mats
 
Haha, f--- vad den här tråden är urspårad. Kan inte Nikon mirakelleverera ett par tusen D800 till svedala nu då så att vi som trånar kan sluta drömma om kameran och istället klämma på den...

hmm... låter nästan som att jag har ett osynt förhållande till kameror
 
On topic, lite nu...

Oj, 1 minnes kort pajade i min D800.
Det som ej rekommenderas till kameran är 28-300 bilder blir så
jävla usla så det är bara att slänga dom men engång.

Tycker att ljusmätningen är lite annorlunda än D3s:en.. D800 är inte lika bra..

Jag var i studio en hel dag med D800, Jag blev ganska nöjd med resultatet.
Men det är ju inte en hasselbladare i skärpa. Så begär inte underverk nu kameran.

-T-
 
Senast ändrad:
Men Philips hade ju ett eget system, VCR. Det gick ganska snart i graven, men var aktuellt ett bra tag i striden om vad som skulle vinna. Det såldes en hel del VCR till offentliga sektorn här i Sverige. Har själv varit med om det en gång i tiden.

Red/ kom på en sak till:

Och senare Video 2000, http://sv.wikipedia.org/wiki/Video_2000 slog det mig

Philips gjorde många bra grejer.
Jag har en CD-Interactive hemma :)


/Mats
 
On topic, lite nu...

Oj, 1 minnes kort pajade i min D800.
Det som ej rekommenderas till kameran är 28-300 bilder blir så
jävla usla så det är bara att slänga dom men engång.

Tycker att ljusmätningen är lite annorlunda än D3s:en.. D800 är inte lika bra..

Jag var i studio en hel dag med D800, Jag blev ganska nöjd med resultatet.
Men det är ju inte en hasselbladare i skärpa. Så begär inte underverk nu kameran.

-T-

Pajade inte ett tidigare eller var det samma?

Jag blev av med två till min D4. Kunde dock plocka ut bilderna via kortläsaren även om kameran inte såg något. Tydligen är dessa kameror kinkigare och betydligt färre CF-kort har garanterad funktionalitet. Jag som har en hel packe med CF-kort som alla funkade perfekt till D700.
 
On topic, lite nu...

Oj, 1 minnes kort pajade i min D800.
Det som ej rekommenderas till kameran är 28-300 bilder blir så
jävla usla så det är bara att slänga dom men engång.

Tycker att ljusmätningen är lite annorlunda än D3s:en.. D800 är inte lika bra..

Jag var i studio en hel dag med D800, Jag blev ganska nöjd med resultatet.
Men det är ju inte en hasselbladare i skärpa. Så begär inte underverk nu kameran.

-T-

På vilket sätt är ljusmätningen sämre än D3s? Visst har D800 samma som D4? Vad jag läst är D800:an lite "het" eller överexponerad som standard. Berätta lite mer? Vi som inte fått några kameror gottar oss i all info vi kan få :)

Tråkigt med minneskortet. Tur man inte får plats med så många bilder numera 36 megafreakin pixels i RAW :)
 
On topic, lite nu...

Oj, 1 minnes kort pajade i min D800.
Det som ej rekommenderas till kameran är 28-300 bilder blir så
jävla usla så det är bara att slänga dom men engång.

Tycker att ljusmätningen är lite annorlunda än D3s:en.. D800 är inte lika bra..

Jag var i studio en hel dag med D800, Jag blev ganska nöjd med resultatet.
Men det är ju inte en hasselbladare i skärpa. Så begär inte underverk nu kameran.

-T-

Det hade varit kul om du kunde visa på vilket sätt 28-300-bilderna blir sämre än med kameran du använde innan...
Om du provar att skala upp dina D3s-bilder till 36MP, är de bättre då?

Tradigt med minneskortet, men det är sånt som händer. Jag vet iofs folk som kör minneskort som är så misshandlade att de ser ut som de är körda i bakfickan en vända i tvättmaskinen, och det funkar ändå...

Jag tycker D3s är kass. Den ger inte skarpa bilder innan man skalat ner dem till ca 6MP. Jag vill inte ge 40.000kr för en 6MP kamera i dagens läge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.