iSolen.se
Guest
Men sluta skärp så jädrans mycket så slipper ni artefakter! Herregud! Skärpa hit o skärpa dit, det är en så fruktansvärd hets kring skärpning.. jag kör på grundskärpningen från ACR (am:25, radie: 1 eller vad den nu står på)
Sen redigerar jag 16-bitars tiffen färdig i Ps och till sist lägger på ett highpass-lager med lagom mycket radie.. Bilden behöver inte skärpas mer.. Det behöver inte vara krångligare..
Eftersom du skrev som svar till mitt inlägg måste jag nog besvara...
Jag skärper aldrig mina bilder, utom det lilla som görs default i Capture NX.
Skalar jag ner är det för att kvaliten är för låg, vanligen pga brus eller oskärpa. Någon gång för att jag medvetet tagit i väldigt mycket i efterbehandlingen för att få fram någon viss effekt.
När jag skalar ner av kvalitetsskäl använder jag bicubic (den vanliga) . Varför?
Anledningen är: med bicubic sharper hittar bildbyråerna ofta artifakter, precis som vi såg ovan och rejectar bilden och då är jag tillbaka på ruta ett, dvs har en bild som har detaljdefekter som jag vill få bort. Att i det läget skala ner bilden en gång till är förstås dumheter. Artifakterna kom ju från skärpningen i bicubic sharper, bättre då att låta bli "sharper".