Annons

Äntligen Nikon D800

Jag jobbar redan så tack vare bildbyråernas envisa pixelpeepande i 100%. Det gäller som sagt att låta bli att leverera i max upplösning ibland, man får bara bilderna rejectade. Det händer att jag sänker upplösningen hela vägen till 2MP! Det kommer säkert att hända med D800 också. Ser fram emot duellen D800/D4.

Men jag fattar verkligen inte. Varför är det ingen som klagar? O om nån gör det, varför lyssnar dom inte? Borde det inte finnas NÅN på såna där ställen med en uns koll?
 
Men jag fattar verkligen inte. Varför är det ingen som klagar? O om nån gör det, varför lyssnar dom inte? Borde det inte finnas NÅN på såna där ställen med en uns koll?

Det kanske inte är de som jobbar på bildbyråerna som saknar koll, utan de räknar med att slutkunderna inte har koll och kommer sitta och glo på bilderna i 100% och då inte köpa bilden om det inte ser perfekt ut.

De som säljer stockbilder får trösta sig med att de som sagt kan få ut betydligt bättre "pixelkvalitet" från sina D800 än från t.ex. en D3s eller t.o.m. en D3X. Tack vare att det är så många pixlar i kameran blir den väldigt mångsidig tycker jag. Man får en väldigt högupplöst FX-kamera med en D7000 på köpet så att säga :)

Jag skulle vilja prova att fotografera en fotbollsmatch enbart med en D800 och en 70-200. I och med att beskärningsmöjligheterna blir så pass stora borde det fungera ganska bra tycker jag (när jag plåtat fotboll har jag oftast inte kört så långa bildserier och nästan aldrig i full hastighet med min D3).
 
Jäkligt märkligt modererande det är på FS ibland alltså. Kommenterade att tråden var OT och det rensas bort :(
 
Det kanske inte är de som jobbar på bildbyråerna som saknar koll, utan de räknar med att slutkunderna inte har koll och kommer sitta och glo på bilderna i 100% och då inte köpa bilden om det inte ser perfekt ut.
Kan instämma. För några år sedan så var en fotopolare till mig på väg att köpa en digitalkamera. Han var ansluten till en bildbyrå och fråga dem innan om en viss kameramodell med X antal pixlar dög för dem. De sa då på bildbyrån att det var nog lite för klent och i så fall skulle han behöva skriva ut bilder i A4 och sedan skanna bilden så det blev rejält med megapixlar(!). -Bilden blir ju inte bättre bara för det blir fler pixlar utan snarare sämre med efterföljande skanning.
 
Kan instämma. För några år sedan så var en fotopolare till mig på väg att köpa en digitalkamera. Han var ansluten till en bildbyrå och fråga dem innan om en viss kameramodell med X antal pixlar dög för dem. De sa då på bildbyrån att det var nog lite för klent och i så fall skulle han behöva skriva ut bilder i A4 och sedan skanna bilden så det blev rejält med megapixlar(!). -Bilden blir ju inte bättre bara för det blir fler pixlar utan snarare sämre med efterföljande skanning.

Sånt där var inte helt ovanligt i början av 2000-talet. Antagligen för att att många som köpte digitala bilder då var vana att få analoga bilder som var skannade med förskräckligt många pixlar. Då var det för klent med bilder från en kamera som spottade ur sig fyra megapixlar eller så (oavsett hur bilderna senare skulle användas).

Jag arbetade på ett företag där vi skulle ta fram en ny företagsprofil, och reklammänniskorna höll på att gå i taket när vi berättade för dem att de skulle få bilder från den Olympus E-10 vi köpt in för användning i trycksaker och på webben (i ett format som fungerade väl med de 4 MP den kameran levererade). De hävdade att man absolut var tvungen att använda digitalt mellanformat om det skulle gå att trycka över huvud taget. Jag lät skriva ut en bild i A3-format (har jag för mig) vilket övertygade de som höll i pengarna att mina bilder räckte. Martin kanske kommer ihåg denna diskussion :)

Tyvärr tror jag att det i vissa fall fortfarande kan vara likadant - en del tycker säkert inte att det duger med bilder från D800, utan det måste vara mellanformat - oavsett om det i slutresultatet är möjligt att avgöra skillnaden.
 
Tyvärr tror jag att det i vissa fall fortfarande kan vara likadant - en del tycker säkert inte att det duger med bilder från D800, utan det måste vara mellanformat - oavsett om det i slutresultatet är möjligt att avgöra skillnaden.

Det ligger mycket i det du säger just i den meningen. Beroende på vilken kamera man kommer med får man olika status i folks ögon och medvetande och därmed också olika ramar för vad man får göra. Storlek och statusmärke har betydelse!

Här bland oss intresserade är det bara verktyg för att få en bra bild, men de är faktiskt lika mycket en del av marknadsföringen av sig själv som duglig fotograf och därmed ett verktyg för att även öppna dörrar till ännu bättre bilder ;)
 
[Off topic raderat]

När törs man få kunna inköpa en D800 ?
Visserligen så är jag intresserad av Tamrons Sp 24-70 VC tillsammans vid köpet och som ej heller utkommit så man får hoppas på att inte någon prisökning kommer på D800 innan dess.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Senast redigerad av en moderator:
När törs man få kunna inköpa en D800 ?
Visserligen så är jag intresserad av Tamrons Sp 24-70 VC tillsammans vid köpet och som ej heller utkommit så man får hoppas på att inte någon prisökning kommer på D800 innan dess.

Gör en beställning hos Japanphoto. Priset är 21999:- plus 50:- i postförskott. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att kamerans levereras de närmaste veckorna, men Japanphoto har gjort klart att priset gäller och man behöver inte ligga ute med några pengar eftersom man kan handla mot postförskott.
 
Gör en beställning hos Japanphoto. Priset är 21999:- plus 50:- i postförskott. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att kamerans levereras de närmaste veckorna, men Japanphoto har gjort klart att priset gäller och man behöver inte ligga ute med några pengar eftersom man kan handla mot postförskott.

Tackar för detta Per, men jag är samtidigt inne på att man får bättre pris om man köper mer eller allt på samma gång så som objektiv och grepp minneskort osv. Men idag kan dom inte räkna på Tamrons Sp 28-70 VC.
Men på andra sidan läste jag något om att dom inte kan garantera priset om Nilon höjer samt vad gör man om det dröjer och man finner kameran tidigare hos en annan leverantör, får man häva köpet ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
En representant för Japanphoto har garanterat priset i ett inlägg i det här forumet. Jag tror att det var i den här tråden om du vill leta rätt på det.

Vad gäller avbeställning så brukar de flesta levereantörer acceptera det om de inte har hunnit hantera ordern, men jag vet inte vad Japanphoto har för villkor. Kolla på deras webplats!

Annars har man ju alltid två veckors ångerrätt vid distansköp så det är bara att skicka tillbaka kameran om man inte vill ha den. Man brukar dock ibland få stå för portot själv. Det varierar.
 
En representant för Japanphoto har garanterat priset i ett inlägg i det här forumet. Jag tror att det var i den här tråden om du vill leta rätt på det.

Vad gäller avbeställning så brukar de flesta levereantörer acceptera det om de inte har hunnit hantera ordern, men jag vet inte vad Japanphoto har för villkor. Kolla på deras webplats!

Annars har man ju alltid två veckors ångerrätt vid distansköp så det är bara att skicka tillbaka kameran om man inte vill ha den. Man brukar dock ibland få stå för portot själv. Det varierar.

Jasså okey och tack igen Per !
Då ska jag ringa dom och höra mig för om dom vet något mer om Tamrons nya normal zoom också.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Men jag fattar verkligen inte. Varför är det ingen som klagar? O om nån gör det, varför lyssnar dom inte? Borde det inte finnas NÅN på såna där ställen med en uns koll?

En köpare struntar i om bilden urprungligen var i 12, 36, eller 100MP. Han vill att om han köper en bild, oavsett storlek, ska hålla en viss minsta detaljkvalitet. En bild på 36MP ska alltså i 100% alltså inte ha mer brus än en bild på 2MP. Detta för att prismodellen på de flesta sajter baseras på storlek. En 300x300 kostar kanske mindre än en dollar och en på 3000x4000 kanske 50 dollar. Kunden ska aldrig behöva köpa en 36MP bild för att sen inte kunna använda den i större storlek än 12MP.

Att kameran kan leverera 36MP är inte samma sak som att alla pixlarna är informationsbärande. Om det är mycket brus eller lite rörelseoskärpa får man snällt skala ner innan man laddar upp bilden, tex till 12MP. 12MP bilden från D800 kommer förstås fortfarande vara bättre än en bild från en D700 som alla nu vet.
 
det är inte bara äldre versioner av LR som inte kan öppna dessa rawf-filer. Detsamma gäller senaste versionen av Raw therapee
 
det är inte bara äldre versioner av LR som inte kan öppna dessa rawf-filer. Detsamma gäller senaste versionen av Raw therapee

Ja det brukar ju vara så att nya kamerors RAW filer kräver en uppdatering av programvaran. Oavsett vilken det är. Inte ens Nikons egna programvara funkar ju utan en uppdatering till den senaste versionen.
 
OK första livstecknet från butiken jag beställt från, "Nästa leverans av D800 sker om tre månader". Det var väl lite det jag oroat mig för/hoppats på inte var fallet, men samtidigt misstänkt. Jaja, tur att jag inte sålde min gamla 5DMkII - så att jag har något att plåta med medan jag väntar.
 
Nikon D800 vs D700: Upplösning på stora bländare

Testade hur D800 funkar på stora bländare med mitt AF-S 85 f/1.4. Nu har det ju iofs börjat komma fram i tråden att man inte behöver några superobjektiv för att D800 ska ge högre upplösning än D700 men jag kan tillägga att man får högre upplösning utan att blända ner till och med på ett f/1.4-objektiv!

Först D700, 100% Crop f/1.4:
nikond70012mpix100pccro.jpg


Sen D800 nedskalad till 12MPix (bicubic sharper) utan uppskärpning också på f/1.4.
nikond800downsampled12m.jpg


Bilderna framkallade med deefault-inställningar i LR4 men jag fick inte riktigt samma exponering av nån anledning så jag har fått justera den en aning.

Ni kan läsa mer på min blog, där jag även har bilder på f/2.0 och D700 uppskalad till 36MPix istället för D800 nedskalad.
 
Det där var ett bra exempel, David. Detaljerna i rastret är ju klart tydligare i bilden från D800.

Jag vill inte se några fler såna där exempel eftersom jag redan bestämt mig för att jag inte behöver fler pixlar än jag har i D3 ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.