Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Om du läser lite tidigare i denna tråd gör JP tydliga utfästelser som det kan bli svårt att inte stå för! Men allt beror väll på vad som händer i värden


Vis av erfarenhet (japanfoto sveavägen), som jag skrev ovanför, man ska nog ta deras löften med en stor nypa salt. De kan ju alltid välja att inte leverera, eller välja ett leveransdatum så extremt långt fram så att priserna hunnit falla, vilket jag råkade ut för när priset på en dyr produkt blev för lågt för dem.

Som ett experiment: försök att betala för kameran, då borde de inte kunna backa ur pga konsumentreglerna. Fast vad gör man då om det tar 6 månader?
 
Det finns ingen information om när Japan Photo kan leverera en beställd D800, så man bör nog ha tålamod. Annars finns det väl inga skäl att inte välja den leverantören.

Ett skäl att inte köpa av dem är att de inte importerar kamerorna via Svenska Nikon.
Fick det bekräftat från Nikon för ett par år sedan i ett ärende jag hade.
Då får man ingen Svensk handbok vilket kan vara trevligt för många av oss.
Det kan gälla annat nu så mitt råd är att få det bekräftat innan köp om det är en viktig parameter vid val av leverantör.
 
Ett skäl att inte köpa av dem är att de inte importerar kamerorna via Svenska Nikon.
Fick det bekräftat från Nikon för ett par år sedan i ett ärende jag hade.
Då får man ingen Svensk handbok vilket kan vara trevligt för många av oss.
Det kan gälla annat nu så mitt råd är att få det bekräftat innan köp om det är en viktig parameter vid val av leverantör.

Jo det stämmer också (men inte för alla produkter verkar det som), man får bara svensk manual om man frågar.
 
Jag fick polsk manual när jag köpte min D7000 av Cyberphoto. De skickade en på svenska efter att jag påpekat det. Jag hade visserligen läst den på engelska som pdf långt innan jag fick kameran...
 
Jag fick polsk manual när jag köpte min D7000 av Cyberphoto. De skickade en på svenska efter att jag påpekat det. Jag hade visserligen läst den på engelska som pdf långt innan jag fick kameran...

KO: "Fel på varan utan svensk bruksanvisning
Finns det ingen svensk bruksanvisning kan det räknas som ett fel på varan. Om inte säljaren avhjälper felet, exempelvis genom att ge kunden en svensk bruksanvisning, kan du som kund ha rätt att häva köpet."

Så har de också börjat med gråimport, synd det var en av mina favoritbutiker.
 
"Gråimport" är bra. Det gör att priskonkurrensen blir större. Man måste dock vara medveten om att reklamationsärenden kan ta längre tid.

Vad gäller manual har jag den mycket hellre som PDF-fil än i pappersform. Det går mycket, mycket snabbare att leta rätt på något i en PDF-fil än i en pappersmanual.
 
"Gråimport" är bra. Det gör att priskonkurrensen blir större. Man måste dock vara medveten om att reklamationsärenden kan ta längre tid.

...

Inte för landet (mer av vinsten och vinstskatten hamnar utomlands. Iofs japanfoto är ju norsk så där är det väl redan så).

Reklamation, insåg du kan vara problematiskt.
 
Å andra sidan så finns ingen information hos någon när de kan leverera en beställd D800. Internationellt sett så ska en leverans komma i slutet av April. Frågan är när nästa leverans kommer till fotobutikerna. I dagsläget så kan ingen (jag kontaktat) svara på den frågan, och Nikon Sverige har inte uttalat sig vad jag vet.

När det gäller leveransbesked så fick jag mail från en av de stora leverantörer att Nikon i Holland hade skickat min D800 idag och att jag bör ha den i början av nästa vecka! La min beställning med NPS-nummer 2:e april.
 
Köpte min D700 av Japanphoto för 3 år sedan när de "reade" för 19.999:- . Osäker på om jag fick svensk manual eller inte. Hursomhelst har jag fått både garantireparation och konsumentgarantirep utan problem via Nikon Sverige. Så jag tror inte det räknades som "gråimport". Nu väntar jag på besked om min korrigerade köplats (D800) där....
 
Nikon Sverige gör högst troligen garantireparationer även av "gråimporterade" kameror, men det måste gå genom den firma som sålde kameran (och den firman får säkert stå för kostnaden).
 
Nikon Sverige gör högst troligen garantireparationer även av "gråimporterade" kameror, men det måste gå genom den firma som sålde kameran (och den firman får säkert stå för kostnaden).
Ja, då är det ju ingen garantireparation, utan en reparation som vilken som helst.
 
Jo det stämmer också (men inte för alla produkter verkar det som), man får bara svensk manual om man frågar.

Problemet var att jag frågade och fick ingen manual trots ett antal påtryckningar.
Jag blev efter några rundor hänvisad av butiken att hämta pdf-manual via Nikon vilket av någon anledning inte funkade rakt av.
Det var vid den kontakten jag fick uppgift av Nikon att det handlade om gråimport.
Tillslut fick köpet gå tillbaks och jag köpta samma vara med Svensk manual på annat ställe.
 
Manual

Ursäkta men vem bryr sig om manualen är på svenska eller engelska? D800-manualen finns ju sedan länge att läsa som PDF på nätet. Kunde inte bry mig mindre om min kamera kommer med polsk manual.
 
Ursäkta men vem bryr sig om manualen är på svenska eller engelska? D800-manualen finns ju sedan länge att läsa som PDF på nätet. Kunde inte bry mig mindre om min kamera kommer med polsk manual.

Den tryckta manualen brukar fungera ganska bra som toalektyr. Så jag vill nog ha den på Svenska, Engelska eller Tyska i värsta fall skulle Norska fungera också, det brukar alltid finnas så roliga termer på Norska.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.