** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Äntligen Nikon D800

Köpte min D700 av Japanphoto för 3 år sedan när de "reade" för 19.999:- . Osäker på om jag fick svensk manual eller inte. Hursomhelst har jag fått både garantireparation och konsumentgarantirep utan problem via Nikon Sverige. Så jag tror inte det räknades som "gråimport". Nu väntar jag på besked om min korrigerade köplats (D800) där....

Fick du inte svensk manual är det garanterat minst gråimport.

Och det är en sak vad du får och en annan sak vad du kan kräva. Om ni hamnar i tvist kan du fundera på hur mycket nikon SE kommer hjälpa dig.

Ja, då är det ju ingen garantireparation, utan en reparation som vilken som helst.

För köparen är det att betrakta som en garantireparation. Konsumenköplagen reglerar förhållandet mellan säljaren (om det är en näringsidkare, vilket det oftast är) och köparen. Den ger reklamationsrätt i upp till tre år (med stigande krav på köparen att visa att felet är ursprungligt).

Strikt formellt är det dock ingen garantireparation, det har du rätt i, utan en reparation pga reklamation enligt konsumenköplagen.

Nikon ger väl ett års garanti? Det är vad tillverkarna brukar ge, och om den är bättre eller sämre än konsumentköplagens villkor kan variera.

Ursäkta men vem bryr sig om manualen är på svenska eller engelska? D800-manualen finns ju sedan länge att läsa som PDF på nätet. Kunde inte bry mig mindre om min kamera kommer med polsk manual.

Jag tillhör dem som tycker det är lättare att bläddra i en pappersmanual, sätta små gula flikar för snabbåtkomst och framför allt att kunna hålla en sida uppslagen (t.ex. med översiktsbilden) och samtidigt läsa ett annat uppslag om vilka knappar man ska trycka in i olika kombinationer.

Visst kan man bokmärka favoritsidor, men att snabbt bläddra fram och tillbaka mellan sidan 14 och 245 till 635 är mycket lättare i pappersvarianten ;)

Får väl förtydliga lite (med risk att tråden spårar ur ännu mer...). Jag fick svensk manual på cd i efterhand (men ingen tryckt på något språk öht). Den första reparationen var under garantitiden (första året) och medförde två turer till Nikon (vid den andra turen fick jag lånekamera). och det var Nikonsupport som godkände det. Den andra var efter drygt två år (konsumentköplagen) och även den godkänd från Nikon innan inskick. Upplevde inte att Japanphoto försökte sätta några käppar i hjulen som man kanske skulle kunnat förvänta om det var de som skulle stå för fiolerna... Som jag ser det var det enda jag missade den tryckta svenska manualen och Check&Clean (men det fick jag ändå vid reparationerna)

"Gråimport" är bra. Det gör att priskonkurrensen blir större. Man måste dock vara medveten om att reklamationsärenden kan ta längre tid.

Vad gäller manual har jag den mycket hellre som PDF-fil än i pappersform. Det går mycket, mycket snabbare att leta rätt på något i en PDF-fil än i en pappersmanual.

Gråimport är väl samma sak som parallellimport för exvis läkemedel (där det är ett naturligt inslag)l, dvs att man importerar originalet från ett land med lägre priser. Konkurrensen fungerar sedan bättre inom kamerabranschen när även priset mot kund blir lägre än de som distribueras fullt ut inom landet. Funkar inte reklameringar optimalt sänker detta förstås värdet på rabatten. Men konsumentlagstiftningen begränsar ju dessa inskränkningar om man är en seriös firma.

O jag förstår inte ens varför man behöver manual öht? Tycker dom flesta funktioner är rätt logiska, speciellt efter alla dom år man gått från instegskamera o bytt upp sig några steg för att sen hamna på en ganska proffsig grej.
... o inte ens när jag hade min första instegskamera behövde jag aldrig manualen. "Jag kan själv!!!11"

Jag har alla mina relevanta manualer i PDF-format i både min iPhone och iPad. Då kan jag läsa dem på muggen och när som helst leta rätt på de mest obskyra funktioner som finns i D3:ans bibel till manual (jag antar att manualen till D800 är minst lika tjock). Pappersmanualerna undviker jag helst eftersom jag då också måste veta vart jag gjort av dem (om jag ens plockat ur dem ur kartongerna).

Den manual jag har haft mest nytta av i paddan är den som hör till min bergvärmepump - när den bråkar (och det gör den) vill jag inte leta i pärmar och annat utan snabbt få reda på hur jag får igång den - i och med att jag har minne som en guldfisk glömmer jag det mellan de tillfällen den strular :)

Pappersmanualer är bra, men om ni har någon form av elektronisk pryl som kan lagra och visa en pdf-manual för D800 rekommenderar jag att ni spar en kopia där också ...

O jag förstår inte ens varför man behöver manual öht? Tycker dom flesta funktioner är rätt logiska, speciellt efter alla dom år man gått från instegskamera o bytt upp sig några steg för att sen hamna på en ganska proffsig grej.
... o inte ens när jag hade min första instegskamera behövde jag aldrig manualen. "Jag kan själv!!!11"

Det är inte för att hitta de flesta och logiska funktionerna man behöver manualen, fast ibland hjälper det inte med en manual heller. När jag försökte köra live view med min D3 och ett Samyang 85/1,4 vägrade kameran fungera - det berodde på att att man är tvungen att ha bländarinställningen på kameran - inte på bländarringen (och det står såvitt jag eller Nikons support kunde se inte någonstans i manualen - jag kom på det själv med trial and error). Det gäller förmodligen D800 (och andra Nikonkameror) också.

Oavsett just det här felet så är det bra att alltid ha tillgång till manualen när man vill komma åt funktioner man sällan använder :)

Det stämmer helt säkert och det skulle vara intressant att se hur mycket större en bild nerskalad så att den är skarp blir på D800 än på en D700.

D800an är en enorm förbättring, hade den varit kass hade jag inte gått och väntat på ett email att jag kan åka och hämta en.

En Königsegg på Volvo 240 fälgar (om dom gått att montera) och däck skulle vara snabbare runt Monzabanan än en Volvo 240 med sina däck och fälgar. Få som köper en Königsegg funderar nog på inte köpa nya däck med bilen eftersom dom har ett par gamla 240 fälgar och däck liggandes hemma.

/Karl

En liknelse kan kanske vara när man uppgraderar sin stero med bättre CD/DAC eller lämplig signalkälla så presterar de gamla högtalarna oftast bättre än förut. Men är högtalarna inte riktigt i paritet med den nya DACen mäker man ändå bristerna lite tydligare och vilken potential man går miste om. Nu är det lättare att byta objektiv och det finns nog oftare situationer då ett lite sämre smidigt objektiv ändå funkar tillfredsställande och kan vara värt att behålla eller införskaffa.

Är själv lite intresserad av 28-300 vid de tillfällen mitt 70-200VRI 2.8 är för skrymmande. Har förstått att 70-200VRII ska vara bättre på fullformat (har D300 nu). Är det värt en uppgradering när man väl får sin D800?

Senast ändrad:
D700 VS D800 eller D800E

Står i valet och kvalet vill ha era råd och även hjälp att fylla på min lista

Vill nu få mer humm om mitt fotograferande kan ni titta på min profil här på FS
Grundförutsättningar har D300 och D7000 Även bateripack till D300/D700
Önskar FF för att få de bildvinkar jag är van vid samt större sökare

D700
+Begagnad billigare
+Finns tillgänglig idag
-Ej modern teknik
+6 bilder s med batteripack

D800
-Väntetid
-Ännu mer pengar
+modern, det senaste
-Långsam
-Detaljrika filer
+Sensorn lik min D7000 som jag gillar
Klockren AF

D800E som D88 samt
+Ännu knivskarpare resultat
-risk för moare

Står i valet och kvalet vill ha era råd och även hjälp att fylla på min lista

Vill nu få mer humm om mitt fotograferande kan ni titta på min profil här på FS
Grundförutsättningar har D300 och D7000 Även bateripack till D300/D700
Önskar FF för att få de bildvinkar jag är van vid samt större sökare

D700
+Begagnad billigare
+Finns tillgänglig idag
-Ej modern teknik
+6 bilder s med batteripack

D800
-Väntetid
-Ännu mer pengar
+modern, det senaste
-Långsam
-Detaljrika filer
+Sensorn lik min D7000 som jag gillar
Klockren AF

D800E som D88 samt
+Ännu knivskarpare resultat
-risk för moare

+6 bilder utan batteripack, 8bps med.

En liknelse kan kanske vara när man uppgraderar sin stero med bättre CD/DAC eller lämplig signalkälla så presterar de gamla högtalarna oftast bättre än förut. Men är högtalarna inte riktigt i paritet med den nya DACen mäker man ändå bristerna lite tydligare och vilken potential man går miste om. Nu är det lättare att byta objektiv och det finns nog oftare situationer då ett lite sämre smidigt objektiv ändå funkar tillfredsställande och kan vara värt att behålla eller införskaffa.

Är själv lite intresserad av 28-300 vid de tillfällen mitt 70-200VRI 2.8 är för skrymmande. Har förstått att 70-200VRII ska vara bättre på fullformat (har D300 nu). Är det värt en uppgradering när man väl får sin D800?

En till HIFI-nörd. :) Jag gillar liknelsen.

70-200VR skall väl mest ha problem i kanterna vad jag läst. Man måste fundera vad man vill ha ut av D800, det är ju bara vissa äldre objektiv som sticker in för långt så att spegel går sönder när den slår som det är helt fel att montera på en D800.
Har du en lensbaby monterad på kameran är kanske inte kvaliteten det du letar efter. Dom flesta (kanske alla) objektiven får ett bättre resultat med en D800 än på en D700. Vill man dock åt så bra resultat på 100% crop som möjligt (vilket långt ifrån alla behöver) så måste man nog titta över sina objektiv.

/Karl

En till HIFI-nörd. :) Jag gillar liknelsen.

70-200VR skall väl mest ha problem i kanterna vad jag läst. Man måste fundera vad man vill ha ut av D800, det är ju bara vissa äldre objektiv som sticker in för långt så att spegel går sönder när den slår som det är helt fel att montera på en D800.
Har du en lensbaby monterad på kameran är kanske inte kvaliteten det du letar efter. Dom flesta (kanske alla) objektiven får ett bättre resultat med en D800 än på en D700. Vill man dock åt så bra resultat på 100% crop som möjligt (vilket långt ifrån alla behöver) så måste man nog titta över sina objektiv.

/Karl

Fast mittskärpan i lensbaby och iomd kontrasten mellan skärp och oskärpa bör bli bättre i D800 vilket kan/bör göra bilden bättre då det ofta är kontrasten skärpa oskärpa som är anledningen till lensbaby.
Kommer mellan varven att montera min lensbaby på en ev D800 eller D800E.
Sen vore det kanske lite extremt att köpa D800 om jag endast fotograferar med lensbaby men det är ett av mina objektiv som jag inte kommer att sluta använda bara för att jag byter kamera!

Fast mittskärpan i lensbaby och iomd kontrasten mellan skärp och oskärpa bör bli bättre i D800 vilket kan/bör göra bilden bättre då det ofta är kontrasten skärpa oskärpa som är anledningen till lensbaby.
Kommer mellan varven att montera min lensbaby på en ev D800 eller D800E.
Sen vore det kanske lite extremt att köpa D800 om jag endast fotograferar med lensbaby men det är ett av mina objektiv som jag inte kommer att sluta använda bara för att jag byter kamera!

Skrev jag inte att förmodligen alla objektiv blir bättre på en D800. Jag hoppas dock inte du monterar en lensbaby på din D800/E för att få det absolut perfektaste/skarpaste tekniska resultatet. I så fall kan säga att du kommer bli besviken för det finns många tilt/shift som är skarpare. Det jag försökte säga var att man med en lensbaby kanske letar efter annat än det perfektaste/skarpaste.

Om du tittar på fotosidans framsida just nu kommer du hitta en link till ett SVT-program som dokumenterat några som absolut inte vill ha teknisk perfektion men som verkar glada och nöjda i alla fall. :)

/Karl

Skrev jag inte att förmodligen alla objektiv blir bättre på en D800. Jag hoppas dock inte du monterar en lensbaby på din D800/E för att få det absolut perfektaste/skarpaste tekniska resultatet. I så fall kan säga att du kommer bli besviken för det finns många tilt/shift som är skarpare. Det jag försökte säga var att man med en lensbaby kanske letar efter annat än det perfektaste/skarpaste.

Om du tittar på fotosidans framsida just nu kommer du hitta en link till ett SVT-program som dokumenterat några som absolut inte vill ha teknisk perfektion men som verkar glada och nöjda i alla fall. :)

/Karl

Du har så rätt!

Så för att följa ditt resonemang gäller det att mostå frestelsen att leverera 36MP när det var lite sämre förhållanden, eller när det helt enkelt inte blev skarpt, automatiskt skala ner till 12 eller 16MP för att kunna dra nytta av D800ans bra ISO och brus.

Hej!

Ledsen för söligt svar, en (trist) kombination av maginfluensa och mycket jobb att leverera har hållit mig borta från forum ett tag ...

Men något liknande det du skrev ovan borde banne mig visas på bildskärmen i 30 sekunder varje gång en D800 (eller annan högupplöst kamera) startas :)

Hög upplösning i sensorn är en möjlighet, inte något man alltid måste eller ens kan dra full nytta av. Men en hög upplösning gör en kamera mer mångsidig. Jag tror jag delvis citerar Joakim här nedan, han har länge envist argumenterat om detta:

Det som styr bildkvalitet i allmänhet (bland annat brus och den brukbara upplösningen) är mängden och kvaliteten på ljuset du har att arbeta med. Enkelt uttryckt, vid svagare ljus får du en lägre (praktiskt brukbar) upplösning. Mindre ljus = mindre information = mindre detaljer (ungefär). En kul sak med D800 är att allt fler människor inser detta.

Det här är en viktig förklaring (av flera) att D4 "bara" har 16 megapixel och Eos 1Dx "bara" har 18. I de ljusförhållanden där de kamerorna ofta(st) används har man sällan så stor praktiskt nytta av speciellt hög sensorupplösning. Andra saker blir viktigare.

Vad jag försöker lyfta fram är precis det du skrev: Låt ljusförhållandena styra i vilken upplösning ni levererar bilder, inte vad det står vid "Megapixel" i specifikationerna. I bra ljusförhållanden kan man dra full nytta av många pixlar, i sämre ljus spelar pixelantalet allt mindre roll för den brukbara upplösningen. Då är det just ljusmängden som styr.

Det är lite kul att jag ofta lagt mycket tid på att argumentera för att vi inte skall vara så rädda för fler pixlar - själv fotar jag ofta i sådana ljusförhållanden och mot sådana kunder att jag troligen kommer fortsätta köra 12 megapixel de närmaste åren i alla fall. Jag levererar bara sällan filer större än 6 megapixel i alla fall. Men det stör mig när folk missar flexibiliteten en hög sensorupplösning ger.

Men för mer generella fotografer än jag som inte fotar så mycket inomhus och för dagstidningstryck så ger 24 eller 36 megapixel - och i framtiden säg 48, 72 eller 100 megapixel - en flexibilitet genom att man i bra ljus kan uppnå en mycket bra upplösning och detaljering i sina bilder.

Hej!

Ledsen för söligt svar, en (trist) kombination av maginfluensa och mycket jobb att leverera har hållit mig borta från forum ett tag ...

Men något liknande det du skrev ovan borde banne mig visas på bildskärmen i 30 sekunder varje gång en D800 (eller annan högupplöst kamera) startas :)

Hög upplösning i sensorn är en möjlighet, inte något man alltid måste eller ens kan dra full nytta av. Men en hög upplösning gör en kamera mer mångsidig. Jag tror jag delvis citerar Joakim här nedan, han har länge envist argumenterat om detta:

Det som styr bildkvalitet i allmänhet (bland annat brus och den brukbara upplösningen) är mängden och kvaliteten på ljuset du har att arbeta med. Enkelt uttryckt, vid svagare ljus får du en lägre (praktiskt brukbar) upplösning. Mindre ljus = mindre information = mindre detaljer (ungefär). En kul sak med D800 är att allt fler människor inser detta.

Det här är en viktig förklaring (av flera) att D4 "bara" har 16 megapixel och Eos 1Dx "bara" har 18. I de ljusförhållanden där de kamerorna ofta(st) används har man sällan så stor praktiskt nytta av speciellt hög sensorupplösning. Andra saker blir viktigare.

Vad jag försöker lyfta fram är precis det du skrev: Låt ljusförhållandena styra i vilken upplösning ni levererar bilder, inte vad det står vid "Megapixel" i specifikationerna. I bra ljusförhållanden kan man dra full nytta av många pixlar, i sämre ljus spelar pixelantalet allt mindre roll för den brukbara upplösningen. Då är det just ljusmängden som styr.

Det är lite kul att jag ofta lagt mycket tid på att argumentera för att vi inte skall vara så rädda för fler pixlar - själv fotar jag ofta i sådana ljusförhållanden och mot sådana kunder att jag troligen kommer fortsätta köra 12 megapixel de närmaste åren i alla fall. Jag levererar bara sällan filer större än 6 megapixel i alla fall. Men det stör mig när folk missar flexibiliteten en hög sensorupplösning ger.

Men för mer generella fotografer än jag som inte fotar så mycket inomhus och för dagstidningstryck så ger 24 eller 36 megapixel - och i framtiden säg 48, 72 eller 100 megapixel - en flexibilitet genom att man i bra ljus kan uppnå en mycket bra upplösning och detaljering i sina bilder.

Jag jobbar redan så tack vare bildbyråernas envisa pixelpeepande i 100%. Det gäller som sagt att låta bli att leverera i max upplösning ibland, man får bara bilderna rejectade. Det händer att jag sänker upplösningen hela vägen till 2MP! Det kommer säkert att hända med D800 också. Ser fram emot duellen D800/D4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar