The_SuedeII
Aktiv medlem
Dom översta två bilderna är ganska mjuka och hästlängder från fågeln som var fotad med ett 70-200 ett par sidor tillbaka i denna tråden. Visst fungerar det men du kan ju inte säga att ditt 75-150F3.5 gör D800-sensorn full rättvisa. Att sedan den obeskurna bilden nerskalad eller utskriven kommer vara mer än tillräckligt bra är en annan femma.
Som jag skrev, man måste tänka på hur man skall använda kameran. Skall man inte beskära och klarar sig utan den fulla upplösningen kan man på ett ypperligt sätt använda sitt 75-150/F3.5 på sin D800. Nerskalningseffekterna kommer göra att bilderna blir otroligt bra (ur ett rent tekniskt perspektiv).
/Karl
Som sagt, ute i hörnet på ett 28 år gammalt manuellt zoom-objektiv. Vill du se skarpt har jag lite testbilder med 85/1.4AIS också... (ytterligare ett objektiv som enligt listorna antagligen hade fått kameran att antingen explodera eller stänga ner sig själv i protest).
Det viktigaste med resonemanget är i slutändan att bilderna är MYCKET skarpare på D800 med detta objektiv än vad de är på D3s med detta objektiv. Nu har jag ingen 12MP Nikon FX här, så tyvärr kan jag inte visa en direktjämförelse med en gång, men det går ju att fixa...
Kunderna ska inte förvänta sig att automatiskt få 1.7ggr skarpare bilder bara för att de byter från D700>D800. Det de KAN förvänta sig är med fullständig garanti att deras 10MP tiff-filer kommer vara mycket skarpare och innehålla väldigt mycket mer verklig detaljering. I slutändan är detta ändå det viktigaste.
......................
-"Visst fungerar det men du kan ju inte säga att ditt 75-150F3.5 gör D800-sensorn full rättvisa."
Jag har också gott om objektiv som vida överglänser D800 i upplösning. Ska jag undvika att använda dessa objektiv eftersom kameran inte gör dem rättvisa?