ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Dom översta två bilderna är ganska mjuka och hästlängder från fågeln som var fotad med ett 70-200 ett par sidor tillbaka i denna tråden. Visst fungerar det men du kan ju inte säga att ditt 75-150F3.5 gör D800-sensorn full rättvisa. Att sedan den obeskurna bilden nerskalad eller utskriven kommer vara mer än tillräckligt bra är en annan femma.

Som jag skrev, man måste tänka på hur man skall använda kameran. Skall man inte beskära och klarar sig utan den fulla upplösningen kan man på ett ypperligt sätt använda sitt 75-150/F3.5 på sin D800. Nerskalningseffekterna kommer göra att bilderna blir otroligt bra (ur ett rent tekniskt perspektiv).

/Karl

Som sagt, ute i hörnet på ett 28 år gammalt manuellt zoom-objektiv. Vill du se skarpt har jag lite testbilder med 85/1.4AIS också... (ytterligare ett objektiv som enligt listorna antagligen hade fått kameran att antingen explodera eller stänga ner sig själv i protest).

Det viktigaste med resonemanget är i slutändan att bilderna är MYCKET skarpare på D800 med detta objektiv än vad de är på D3s med detta objektiv. Nu har jag ingen 12MP Nikon FX här, så tyvärr kan jag inte visa en direktjämförelse med en gång, men det går ju att fixa...

Kunderna ska inte förvänta sig att automatiskt få 1.7ggr skarpare bilder bara för att de byter från D700>D800. Det de KAN förvänta sig är med fullständig garanti att deras 10MP tiff-filer kommer vara mycket skarpare och innehålla väldigt mycket mer verklig detaljering. I slutändan är detta ändå det viktigaste.
......................

-"Visst fungerar det men du kan ju inte säga att ditt 75-150F3.5 gör D800-sensorn full rättvisa."
Jag har också gott om objektiv som vida överglänser D800 i upplösning. Ska jag undvika att använda dessa objektiv eftersom kameran inte gör dem rättvisa?
 
Pratade med säljaren som stod och packade ner kameran i kartongen. Det var en professionell fotograf som skulle ha kameran. Tydligen en deal mellan Nikon & MM. Jag hade varit körd oavsett alltså. (vilket känns skönt, det hade varit surt om dotterns happy meal snuvat mig på kameran)

I lördags fanns ett demoexemplar av D800 på Mediamarkt i Västerås, men inga kameror i lager till försäljning. Den som är NPS-medlem kanske kan få köpa den kameran?
 
Det viktigaste med resonemanget är i slutändan att bilderna är MYCKET skarpare på D800 med detta objektiv än vad de är på D3s med detta objektiv. Nu har jag ingen 12MP Nikon FX här, så tyvärr kan jag inte visa en direktjämförelse med en gång, men det går ju att fixa...

Hade du läst mina inlägg du svarat på hade sett att jag i stort sett håller med, men varför är det det viktigaste resonemanget? Är mina användningsområden där jag vill åt så mycket pixlar som möjligt som zoomningsbara bilder helt förkastliga sätt att använda en kamera?

-"Visst fungerar det men du kan ju inte säga att ditt 75-150F3.5 gör D800-sensorn full rättvisa."
Jag har också gott om objektiv som vida överglänser D800 i upplösning. Ska jag undvika att använda dessa objektiv eftersom kameran inte gör dem rättvisa?

Finns det en nu existerande kamera som du tycker är bättre så tycker jag skall använda den om du vill ha optimalt resultat. Finns det inte någon bättre nu existerande kamera så tycker jag du skall glädjas åt att dom objektiven inte är den svagaste länken.

/Karl
 
I lördags fanns ett demoexemplar av D800 på Mediamarkt i Västerås, men inga kameror i lager till försäljning. Den som är NPS-medlem kanske kan få köpa den kameran?

Demoexemplaren får inte säljas enligt kameradoktorn. Tydligen registreras de på någon ur personalen för att undvika att släppas ändå.

Sen kan man ju fråga sig varför det finns ett sådant "förbud" från Nikons sida.
 
Demoexemplaren får inte säljas enligt kameradoktorn. Tydligen registreras de på någon ur personalen för att undvika att släppas ändå.

Sen kan man ju fråga sig varför det finns ett sådant "förbud" från Nikons sida.

Många av demo-exemplaren just nu är beta-samples, kameror som inte ännu varit iväg för modifiering till "fullproduktions-status". Därför får man inte heller publicera bilder från dessa kameror egentligen...

Man gjorde så för att öht ha några kameror kvar att visa i butikerna. När nya sändningar med vidgjorda kameror kommer så kommer nog dessa demo-kameror också skickas tillbaka (och kanske säljas som "refurbs eller nåt?).
 
Demoexemplaren får inte säljas enligt kameradoktorn. Tydligen registreras de på någon ur personalen för att undvika att släppas ändå.

Sen kan man ju fråga sig varför det finns ett sådant "förbud" från Nikons sida.

MM Heron City sade att de "lånade ut" sitt demoexemplar och skulle få det ersatt med ett nytt från Nikon när det fanns ett tillgängligt.

Hon trodde inte det skulle finnas något att sälja innan Maj månad :(
 
Hade du läst mina inlägg du svarat på hade sett att jag i stort sett håller med, men varför är det det viktigaste resonemanget? Är mina användningsområden där jag vill åt så mycket pixlar som möjligt som zoomningsbara bilder helt förkastliga sätt att använda en kamera?

Finns det en nu existerande kamera som du tycker är bättre så tycker jag skall använda den om du vill ha optimalt resultat. Finns det inte någon bättre nu existerande kamera så tycker jag du skall glädjas åt att dom objektiven inte är den svagaste länken.

/Karl

Ditt användningsområde har jag mycket god förståelse för, men att titta på bildhörnet av en 28 år gammal manuell billighets-zoom på full bländare kanske inte går att applicera på "dina behov"?
Och sedan återigen - bilderna är bra mycket mer "zoomningsbara" än om jag hade tagit dem med en D700. Ska se om jag faktiskt kan komma åt en D700 senare i kväll - jag tar objektivet med mig så får vi se om så blir fallet.

Då kommer du se att D700-bilden "spricker" fullständigt redan vid en mycket lägre förstoringsgrad - lägre "inzoomning" - än vad D800-bilden gör.
Kameran har alltså gjort objektivet bättre. Trots att det inte är "bättre än kameran" redan från början.

Så även om bilderna inte "räcker till" för dig i "pixelprestanda" är de alltså mycket bättre än de du hade kunnat få av t.ex en D700 eller en D3s. Om inte det är en förbättring vet jag inte vad jag ska säga.
 
Ditt användningsområde har jag mycket god förståelse för, men att titta på bildhörnet av en 28 år gammal manuell billighets-zoom på full bländare kanske inte går att applicera på "dina behov"?
Och sedan återigen - bilderna är bra mycket mer "zoomningsbara" än om jag hade tagit dem med en D700. Ska se om jag faktiskt kan komma åt en D700 senare i kväll - jag tar objektivet med mig så får vi se om så blir fallet.

Då kommer du se att D700-bilden "spricker" fullständigt redan vid en mycket lägre förstoringsgrad - lägre "inzoomning" - än vad D800-bilden gör.
Kameran har alltså gjort objektivet bättre. Trots att det inte är "bättre än kameran" redan från början.

Så även om bilderna inte "räcker till" för dig i "pixelprestanda" är de alltså mycket bättre än de du hade kunnat få av t.ex en D700 eller en D3s. Om inte det är en förbättring vet jag inte vad jag ska säga.


Det stämmer helt säkert och det skulle vara intressant att se hur mycket större en bild nerskalad så att den är skarp blir på D800 än på en D700.

D800an är en enorm förbättring, hade den varit kass hade jag inte gått och väntat på ett email att jag kan åka och hämta en.

En Königsegg på Volvo 240 fälgar (om dom gått att montera) och däck skulle vara snabbare runt Monzabanan än en Volvo 240 med sina däck och fälgar. Få som köper en Königsegg funderar nog på inte köpa nya däck med bilen eftersom dom har ett par gamla 240 fälgar och däck liggandes hemma.

/Karl
 
Det stämmer helt säkert och det skulle vara intressant att se hur mycket större en bild nerskalad så att den är skarp blir på D800 än på en D700.

D800an är en enorm förbättring, hade den varit kass hade jag inte gått och väntat på ett email att jag kan åka och hämta en.

En Königsegg på Volvo 240 fälgar (om dom gått att montera) och däck skulle vara snabbare runt Monzabanan än en Volvo 240 med sina däck och fälgar. Få som köper en Königsegg funderar nog på inte köpa nya däck med bilen eftersom dom har ett par gamla 240 fälgar och däck liggandes hemma.

/Karl

Liknelsen känns lite haltande, däck är förbrukningsvara, Objektiv är liksom kameran är ett verktyg, kan tänka mig att använda samma fälgkors till min 240 som till min Königsegg...
Skämt och sidor men vist kan det vara intressant för vissa effekt att använda gamla objektiv till nya kameror! och åt andra hållet, har jag den bästa kameran vilka är de bästa objektiven till den, hur mycket skulle jag vinna på att uppgradera mitt 200-400 AFS VR till 200-400 AFS VRll eller kan jag avvakta med att byta ut objektivet och använda pengarna till något annat istället.
 
MM Heron City sade att de "lånade ut" sitt demoexemplar och skulle få det ersatt med ett nytt från Nikon när det fanns ett tillgängligt.

Hon trodde inte det skulle finnas något att sälja innan Maj månad :(

Kameradoktorn har både demo och säljex (nåja, kö-ex). Ångrar lite nu att jag bytte köplats med en kompis nu när jag ser hur lång kön verkar vara.
 
För en dryg vecka sedan klämde jag på demoexet på MM i Lund och blev snabbt erbjuden att köpa den. Könner förvisso säljarna där ganska bra. Har dock bestämt att jag ska avvakta, men lite ryckte det ju i köptarmen när jag lämnade tillbaka kameran och gick..
 
Tjena Janne!

Nä, fasiken också, planen var att det skulle vara full fart den här terminen, men jag får inte hop det med tiden med jobba och allt annat. Kanske är Fotosidan som stjäl all tid :)

Ska ta mig i kragen och krypa i dräkten och komma ner rätt snart. Siktar på Malmö i sommar, men då måste man komma ifatt lite igen.

Din D3S rockar ju fett och är definitivt vassare än Forden! Flåklypa Grand Prix snarare.
Har fortfarande en dvd med dina bilder i datorn helt obearbetade och opublicerade. Ska försöka få ändan ur så snart jag kan.

Hälsa Björn att jag bara tagit en kort paus... :)


/Mats

Jag förstår.. grabben har fullt han med.. skolan du vet.
Jag har lite fina bilder på dig också för komplettering.. du kan få dem senare.
Hör av dig när du tänker komma för träning så dyker jag upp med dem.

Jag skall prata med Björn i veckan..

Jodå D3s är inte dum, funkar riktigt bra i de lite halvmörka inomhushallarna.

Vi höres snart
 
Japan foto

Japan foto har D800 fär 21999. Inte i lager så klart men för 50:- skickar de den med postförskott så inga pengar dras vid köpet. Varför skall man inte köpa av dem?
 
Det finns ingen information om när Japan Photo kan leverera en beställd D800, så man bör nog ha tålamod. Annars finns det väl inga skäl att inte välja den leverantören.
 
Det finns ingen information om när Japan Photo kan leverera en beställd D800, så man bör nog ha tålamod. Annars finns det väl inga skäl att inte välja den leverantören.

Å andra sidan så finns ingen information hos någon när de kan leverera en beställd D800. Internationellt sett så ska en leverans komma i slutet av April. Frågan är när nästa leverans kommer till fotobutikerna. I dagsläget så kan ingen (jag kontaktat) svara på den frågan, och Nikon Sverige har inte uttalat sig vad jag vet.
 
Om du läser lite tidigare i denna tråd gör JP tydliga utfästelser som det kan bli svårt att inte stå för! Men allt beror väll på vad som händer i värden

Man får väl anta att dom stora begärt in offert från Nikon och beställt efter ett redan avtalat pris. Att Nikon sedan har problem med leveranserna är ett annat problem. JP har säkert en relativt stor kund hos Nikon så Nikon vill nog inte bråka allt för mycket med dom genom att ändra redan avtalade priser.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.