Annons

Äntligen Nikon D800

Vi ska inte ha en tråkig stämning i denna tråd, denna tråd handlar om nikon D800, jag är så exalterad över modellen så att jag inte vet vad jag ska göra. Jag kan bokstavligen inte hålla mig tills den släpps =)

snygg bild ;-)
men nu har du skitit i det blå skåpet när du inte orkade vänta på D800 :))
För som du sa, vi måste ta in en värdig motståndare till D800 ;-)
Skämt åsido grattis till en bra kamera o jag väntar fortfarande på att någon med en ny 5 vill göra ett test mot min D800 men det verkar tunt med det, känns som walk-over kan det verkligen stämma ?

ps jag är ingen Nikon fanboy, pool kallade mig canon fan boy för max en vecka sedan! för mig kvittar märket har kört bägge i 4 år samtidigt.
 
konverterade från Pentax i somras..

lma

Pentax är ett märke som lockar mig måste jag säga. Mycket smarta lösningar utan att tappa fokus på vad som räknas (fotografering)
Om jag fattat rätt så tappar de tyvärr marknadsandelar?

Btw ursäkta mina OT eskapader men jag går och väntar på min D800 och tröstar mig med FS så länge :)
 
Vi ska inte ha en tråkig stämning i denna tråd, denna tråd handlar om nikon D800, jag är så exalterad över modellen så att jag inte vet vad jag ska göra. Jag kan bokstavligen inte hålla mig tills den släpps =)

MEN VAD FASIKEN!!!

Jag fattade inte riktigt bilden eftersom du ju hyllat Nikon så mycket, men läste den andra kommentaren och tittade sen i din kameraväska i din profil.

Har du alltså gått och köpt dig en 5DMkIII för att det dröjer några veckor att få D800?
Sanslöst. Snacka om att vara desperat :)


/Mats
 
snygg bild ;-)
men nu har du skitit i det blå skåpet när du inte orkade vänta på D800 :))
För som du sa, vi måste ta in en värdig motståndare till D800 ;-)
Skämt åsido grattis till en bra kamera o jag väntar fortfarande på att någon med en ny 5 vill göra ett test mot min D800 men det verkar tunt med det, känns som walk-over kan det verkligen stämma ?

ps jag är ingen Nikon fanboy, pool kallade mig canon fan boy för max en vecka sedan! för mig kvittar märket har kört bägge i 4 år samtidigt.

Jag kan tänka mig att göra en shootout med Sony A900
Har inga förhoppningar om vinst, men i bra ljus och med Zeissglas så...


/Mats
 
MEN VAD FASIKEN!!!

Jag fattade inte riktigt bilden eftersom du ju hyllat Nikon så mycket, men läste den andra kommentaren och tittade sen i din kameraväska i din profil.

Har du alltså gått och köpt dig en 5DMkIII för att det dröjer några veckor att få D800?
Sanslöst. Snacka om att vara desperat :)


/Mats

På sätt och vis är det ju logiskt, MkIII har ju den spec. som de flesta förväntade sig att D700s eller D800 skulle få.
Vi här i Nikon-lägret har lovat hålla en plats åt Phool tills han sansar sig och kommer tillbaka :)
 
Ger mellanformat en match?

Kom att fundera på artikeln som skrevs här på Fotosidan, där det angavs att D800 gav mellanformat en match. Men vad innebär det egentligen?

Vad jag kom att fundera över är att det väl egentligen endast är antalet pixlar som nu är uppe på mellanformatsnivå. De fysikaliska/optiska förhållandena är ju desamma som tidigare, vilket borde innebära att mellanformat oavsett vad D800 presterar i antal pixlar kvarstår i form av t.ex. kortare skärpedjup.

Resonemanget är ju egentligen desamma som mellan APC vs. fullformat, eller mot kompaktkamerorna för all del.

Men är det något mer än själva skärpedjupet som påverkas av de optiska storlekarna på sensorer/objektiv?
 
Det är inte bara nikoniter väntar på sin kamera...

Följande sades av någon också har en trånande väntan på Canon 1D X:

"It can't be because of accessories... I mean, the 5D3 is out and the gps, wireless and even the grip is nowhere to be found. Dammit... Get it out already. My baby girl will be born soon and she was conceived after the 1Dx announcement...."/CR Forum
 
Kom att fundera på artikeln som skrevs här på Fotosidan, där det angavs att D800 gav mellanformat en match. Men vad innebär det egentligen?

Vad jag kom att fundera över är att det väl egentligen endast är antalet pixlar som nu är uppe på mellanformatsnivå. De fysikaliska/optiska förhållandena är ju desamma som tidigare, vilket borde innebära att mellanformat oavsett vad D800 presterar i antal pixlar kvarstår i form av t.ex. kortare skärpedjup.

Resonemanget är ju egentligen desamma som mellan APC vs. fullformat, eller mot kompaktkamerorna för all del.

Men är det något mer än själva skärpedjupet som påverkas av de optiska storlekarna på sensorer/objektiv?

Men är det inte alltid så, att när nya landvinningar görs med ett mindre format så ger de en match mot ett större, på marginalen? När jag utbildade mig kommer jag ihåg Kodaks nya 25 ASA filmer att det inte gick att skilja mellanformat taget med de från Storformat med det då förhärskande filmerna, och man sa att det gav en math, i detta fall pga lägre pris och snabbare hantering. Känns argumenten i gen? Och rent faktiskt Storformat har minskat sen 89, ja det var så länge sedan jag gick min fotoutbildning... och massor av jobb som dessförinnan hade gjorts med storformat görs idag med småbild.... Den pressen sätter utvecklingen på större format, men Storformat finns fortfarande kvar och kommer att göra det liksom mellanformat. Mellan format har dock i praktiken kryp, då var det oftast 6x6 och 6x7 film som gällde idag mindre sensorformat men högre kvalitet. Utvecklingen kommer att fortsätta, dvs mellanformat blir trängt av småbild mer och mer marginaliserat men med högre kvalitet!
Nog kommer många som idag tittat på de lite billigare mellanformatskamrorna men inte kunnat motivera köp, köpa denna kamera och klara sig bra med den! Däremot de som har mellanformat och nöjda med det ur kvalitet och arbetsflöde kommer knappast att byta ner sig.. Denna kamera konkurrerar hu inte bara med mellanformat utan även mot mindre format som även de blir bättre och där gäller det ju att hålla frontlinjen vilket ju kameran gör med bravur.
 
snygg bild ;-)
men nu har du skitit i det blå skåpet när du inte orkade vänta på D800 :))
För som du sa, vi måste ta in en värdig motståndare till D800 ;-)
Skämt åsido grattis till en bra kamera o jag väntar fortfarande på att någon med en ny 5 vill göra ett test mot min D800 men det verkar tunt med det, känns som walk-over kan det verkligen stämma ?

ps jag är ingen Nikon fanboy, pool kallade mig canon fan boy för max en vecka sedan! för mig kvittar märket har kört bägge i 4 år samtidigt.

Förlåt för mina ord Ove, jag var bara ett barn och visste inte bättre när jag önskade mig en D800. Och om du fortfarande vill och inte är arg på mig så kan vi göra ett test nån dag. Det ska ju vara tråkigt väder hela april har jag förstått. Men säg till när du kan nån dag :)
 
Kom att fundera på artikeln som skrevs här på Fotosidan, där det angavs att D800 gav mellanformat en match. Men vad innebär det egentligen?

Vad jag kom att fundera över är att det väl egentligen endast är antalet pixlar som nu är uppe på mellanformatsnivå. De fysikaliska/optiska förhållandena är ju desamma som tidigare, vilket borde innebära att mellanformat oavsett vad D800 presterar i antal pixlar kvarstår i form av t.ex. kortare skärpedjup.

Resonemanget är ju egentligen desamma som mellan APC vs. fullformat, eller mot kompaktkamerorna för all del.

Men är det något mer än själva skärpedjupet som påverkas av de optiska storlekarna på sensorer/objektiv?

Det är väl bara ett uttalande från en rubriksättare, främst med avseende på upplösningen, men jag iär inte säker på att alla de som kör sina mellanformatare håller med.

Det är väl främst D800E som är det i så fall tack vare den ytterligare krispiga skärpan, men som ställer till problem när man inte kan kontrtollera ljuset fullt ut. Mellanformatarna är väl också allihop CCD som har fördelar vid låga ISO och massor av ljus, men inte alls hänger med CMOS vid lågt ljus, men tar igen en del av det tack vare den större sensorytan.

Fördel med kort skärpedjup är det nog inte i praktiken.
med 85/1,4 eller F/1,2 på porträttavstånd med en FF blir skärpedjupet ändå så hysteriskt kort att det är på gränsen till oanvändbart, ofta vill man ha både näsan och ögat i fokus i alla fall. I studio hanterar man det på annat sätt och ofta bländar man ner till F/4 eller F/5,6 beroende på hur man vill isolera ljuset mellan förgrund/bakgrund.

Glesare mellan pixlarna ökar toleransen för skakningar och brister i objektiv.

För landskapsfoto och så är det dock upplösningen som styr mycket, så i det fallet kan nog D800 ge MF en match.

Det är som sagt inte bara en fråga om upplösning, men det spelar in och för en allround yrkesfotograf som också arbetar med modellfoto är ju faktiskt investeringskostnaden för en D800E bara en bråkdel och tar man med i beräkningen att slippa skaffa de inte alltför billiga objektiven till MF-kamerorna så kan det här vara något som tar knäcken på mamiya, PhaseOne, Hasselblad, leica osv. som redan idag har problem. På det sättet ger de definitivt dessa en match.


/Mats
 
På sätt och vis är det ju logiskt, MkIII har ju den spec. som de flesta förväntade sig att D700s eller D800 skulle få.
Vi här i Nikon-lägret har lovat hålla en plats åt Phool tills han sansar sig och kommer tillbaka :)
Huvudet på spiken Kjell! =) Jag vet att jag ser ut som en idiot med kappbytet, men precis som du säger, 5D3 är efterföljaren till D700. Hoppas du får din kamera snart =)
 
Huvudet på spiken Kjell! =) Jag vet att jag ser ut som en idiot med kappbytet, men precis som du säger, 5D3 är efterföljaren till D700. Hoppas du får din kamera snart =)

Ser knappast inte alls ut som en idiot, snarare tvärtom!
Jag blev lite förvånad bara :)

Nog rätt bra strategi och det är rätt bra att inte låsa fast sig i onödan, det finns ju alla möjligheter att byta om man vill och även tillbaka eller till nåt tredje. De här kamerorna är ju så attraktiva att det inte är speciellt svårt att hitta nån avsättning för dem om man ändrar sig.


/Mats
 
Men är det inte alltid så, att när nya landvinningar görs med ett mindre format så ger de en match mot ett större, på marginalen? När jag utbildade mig kommer jag ihåg Kodaks nya 25 ASA filmer att det inte gick att skilja mellanformat taget med de från Storformat med det då förhärskande filmerna, och man sa att det gav en math, i detta fall pga lägre pris och snabbare hantering. Känns argumenten i gen? Och rent faktiskt Storformat har minskat sen 89, ja det var så länge sedan jag gick min fotoutbildning... och massor av jobb som dessförinnan hade gjorts med storformat görs idag med småbild.... Den pressen sätter utvecklingen på större format, men Storformat finns fortfarande kvar och kommer att göra det liksom mellanformat. Mellan format har dock i praktiken kryp, då var det oftast 6x6 och 6x7 film som gällde idag mindre sensorformat men högre kvalitet. Utvecklingen kommer att fortsätta, dvs mellanformat blir trängt av småbild mer och mer marginaliserat men med högre kvalitet!
Nog kommer många som idag tittat på de lite billigare mellanformatskamrorna men inte kunnat motivera köp, köpa denna kamera och klara sig bra med den! Däremot de som har mellanformat och nöjda med det ur kvalitet och arbetsflöde kommer knappast att byta ner sig.. Denna kamera konkurrerar hu inte bara med mellanformat utan även mot mindre format som även de blir bättre och där gäller det ju att hålla frontlinjen vilket ju kameran gör med bravur.

Hela jämförelsen är väl egentligen konstig tycker jag.

Visst en D800 har samma upplösning, brus och dynamik som många mellanformatskameror har i dagsläget. På dessa bitar är D800 uppe och slår mellanformatet på fingrarna.

Mellanformatet har dock andra fördelar som småbildsformatet inte har, en melanformatskamera har t.ex. betydligt kortare skärpedjup mot vad en D800 har.

Att många tycker att mellanformatets fördelar numera är tämligen små kan jag dock mycket väl förstå. Men inte skulle vi alla sluta köpa FX-kameror även om DX-sensorerna skulle prestera lika bra.

/Karl
 
Huvudet på spiken Kjell! =) Jag vet att jag ser ut som en idiot med kappbytet, men precis som du säger, 5D3 är efterföljaren till D700. Hoppas du får din kamera snart =)

Du kör ju vad jag förstår bara "billiga" primes, då svider det ju inte lika mycket att byta ekonomiskt.
Fast du framstår ju som en idiot ;-)
Skojjar bara, så klart! Fast förvånad blev nog de flesta.
Sitter på Heron city just nu, ska på MM om en stund. De kan ha en D800 så det kanske blir en ny kamera redan idag :)
 
Mellanformatarnas stora fördel är väl ändå på det optiska planet? Jag menar, en normalare till en mf-kamera ligger väl kanske på f2.8, vilket antagligen lär vara hur bra som helst o hur lätt som helst att bygga en vettig, medans på en småbildskamera så ligger en normalare på 1.4-1.8, o där är det ju inte riktigt lika lätt att bygga en optiskt perfekt grej.
 
Jag var och klämde på den på Media Markt i Heron City förra veckan för första gången. Ingav ett visst ha-begär, helt klart.

Den har den på Demohyllan i alla fall och vad jag förstod fanns den i lager också. MM finns ju inte på nätet och kanske inte vanliga stället för proffsen att gå och handla på, så den kanske inte ärr omöjlig att få tag på ändå. 24 995 kr. trr jag.
Mediamarkt har en webplats med lagerstatus för varje varuhus. Enligt den så finns ingen D800 i lager i MM Heron City just nu.
 
Du kör ju vad jag förstår bara "billiga" primes, då svider det ju inte lika mycket att byta ekonomiskt.
Fast du framstår ju som en idiot ;-)
Skojjar bara, så klart! Fast förvånad blev nog de flesta.
Sitter på Heron city just nu, ska på MM om en stund. De kan ha en D800 så det kanske blir en ny kamera redan idag :)
Japp, eftersom jag bara använder fasta billiga gluggar så åkte jag inte på nån ekonomisk smäll =) Håller tummarna för dig! Hoppas du får ett ex =D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.