avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Tack!
Underbart fin bild!
/Mats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rolleiflex heter det väl?Om det stod Rollex på urtavlan skulle jag bli misstänksam
Håll er till ämnet nu *skämt* =)
D800......
Orörd bild i raw format.....
http://www.kreativit.se/Bird.NEF
Jag har märkt att bilderna ser lite mer brusiga ut.
Med D3s (iso - 200), så kunde jag dra "noise reduction" till 10 i lightroom och då
försvann det mesta. Nu måste jag dra upp till 20 (iso - 100 ) för att det skall ge
nästan samma effekt med D800.
Jag tog mig friheten att pilla lite med din bild, hoppas du inte misstycker. När man ser beskärningsmöjligheterna (Svenskt ord som betyder Crop) kan kanske även de mest envisa megapixelmotståndarna se möjligheterna med en sådan kamera?
Jag fotograferade en glada i flykten igår -- med ett 50/1,4.Jag tog mig friheten att pilla lite med din bild, hoppas du inte misstycker. När man ser beskärningsmöjligheterna (Svenskt ord som betyder Crop) kan kanske även de mest envisa megapixelmotståndarna se möjligheterna med en sådan kamera?
Och 4fps kändes faktiskt inte så väldigt handikappande.
AF hinner ju dessutom med felfritt i den hastigheten.
Nästan helt säker på att min D3 inte gjort det, i 8-9fps.
Så, i praktiken är kanske skillnaden i "keepers" mindre än man tror?
Ta en D3 med 9fps.Så varför skulle AF-systemet behöva vara snabbare för att frameraten är högre???
Ta en D3 med 9fps.
Innebär att AF max kan mäta under 1s - (8 x "VF blackout time").
Dela sedan den maxtiden med antal bilder per sekund.
Det blir inte många ms/bild kvar att mäta och justera på...
Lätt att inse vad resultatet blir för enklare kameror.
Ligger blackout-tiden på 100-150ms, blir AF-C svårt i 4-5fps...
En kort Viewfinder blackout är inte alls bara en skrytsiffra.
PS
Sedan finns det ju avancerade predikteringdfunktioner.
Men det är välgrundade gissningar -- inte mätningar.
Funkar nog bättre på 100m-löpare än på oförutsägbara djur och barn...
Man kan inte prediktera att något ska vända, det måste mätas.
DS
Besvikelser är 35/1.4G, 85/1.4G och 14-24/2.8.
http://blog.mingthein.com/2012/04/0...mments-on-specific-lens-performance/#comments
"Conclusion: If you plan on getting the most out of your D800/D800E, you’re going to have to rethink your lens lineup. What worked brilliantly for me on the D700 – as in I felt I couldn’t get any more image quality out – isn’t working on the D800. And there are a lot of surprises here; not all of them good – the 85/1.4 G and 24/1.4 G are good examples of this. It seems that one has to now choose for a lens set optimized for studio work (or slightly brighter light conditions) – 24-70, 70-200, 85/1.8G, 85/2.8 PCE – with the compromises that brings for available light work, especially now that you’re going to require more shutter speed to handhold and the sensor loses out a stop to the D700 at the pixel level – or run two sets of lenses. This obviously isn’t ideal, or cheap. I feel the latter route is likely the way I’ll have to go – probably with the 85/2.8 PCE for the majority of my studio work, and a Zeiss 21/2.8 or 24/3.5 PCE for architecture."
Besvikelser är 35/1.4G, 85/1.4G och 14-24/2.8.
http://blog.mingthein.com/2012/04/0...mments-on-specific-lens-performance/#comments
Återigen under, den enligt mig felaktiga, förutsättningen att det måste bli lika bra på pixelnivå.
Om man jämför en färdig bild med ett bestämt utsnitt mellan D700 och D800 och anpassar storleken för mediat den ska användas till och således skalar ner D800-bilden mer så får man bättre kvalitet med D800 med samma objektiv, så det är lite fel att säga att D800 kräver bättre objektiv.
Däremot kan förbättringen bli större med bättre objektiv och man kan dra mer nytta av de bättre objektiven.
Annars är inte pixeltätheten så märkvärdigt hög på D800. APS-C kamerorna med 16 megapixel har ju högre täthet och Canons ännu mindre sensor med 18 megapixel, MFT med 20 megapixel och Sony APS-C med 24 megapixel har ju alla betydligt högre täthet och det är inga problem med de kamerorna heller.
Har inte den här diskussionen redan varit uppe några varv?
/Mats
Ok, intressant!
Då finns det tydligen helt olika uppfattningar bland kunniga fotografer (eller så ändras argumentationen beroende på syftet ).
Jag har också trott att det var precis så och att det egentligen inte bara är blackout-tiden, utan mer därför att AF endast är tillgängligt under korta ögonblick då spegeln "studsar" i nerläget och den lilla hjälpspegeln har fällts ut helt och att det skulle försvåra AF vid hög fps.
Det var dock i en helt annan diskussion om en annan (onämnbar) kamera som klarar 3 gånger så hög framerate där jag framförde att det borde vara en fördel att kunna använda fasdetektions AF kontinuerligt, även under själva serietagningen, just pga detta,
Jag blev då emotsagd med motiveringen att det inte har någon betydelse för att det är så kort ögonblick mellan bilderna att motivet inte hinner flyttas så att det spelar någon roll och att det dessutom interpoleras så att det blir en kontinuerlig justering och att därför det inte finns någon fördel alls med ett system som kan arbeta kontinuerligt.
Där ser man, jag har köpt förklaringen jag fick, men det kanske låg nåt i min första tanke ändå trots allt.
/Mats
Det var dock i en helt annan diskussion om en annan (onämnbar) kamera som klarar 3 gånger så hög framerate där jag framförde att det borde vara en fördel att kunna använda fasdetektions AF kontinuerligt, även under själva serietagningen, just pga detta,
Han berättar ju inte vad och hur han har mätt!
Tänk då hur illa det blir med studsande speglar och utan VR i objektivet utan bara skakskydd på sensorn.
Bäst du säljer A900:an innan alla inser hur usel den är ;-)
Det finns ju en anledning till att t.ex. en D3, i DX/11fps-läge, fokuserar EN gång och sedan behåller det avståndet hela 11fps-serien. Det finns helt enkelt inte tid nog kvar för att meningsfullt mäta med AF.
???
Hschhh!
Den är till salu och nu på rea tom!
(Fast jag lider inte om den inte säljs alldeles omedelbart.)
Stabilisering med sensorn har väl inget alls att göra med spegelmekanismen.
Jag har ett stabiliserat objektiv också, tycker det funkar bättre på långa telen och är skönt med stabiliserad bild, men till alla vidvinklar och de ljusstarka objektiven och macron, typ 50/1,4, 135/1,8 osv används istället den inbyggda stabiliseringen i huset och där finns ju inga alternativ från någon tillverkare.
Ser enbart fördelar med sensorstabilisering och det är en faktor som får mig att tveka att byta till nikon trots att D800 är en lockande kamera.
Men annars hinner A900 med i svängarna mycket väl med sina dryga 5 fps och sätter skärpan inte bara snabbt, utan extremt exakt.
/Mats
Här är en lista på objektiv som klarar att leverera bra upplösning med D800:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/03/d800-lens-selection