Annons

Äntligen Nikon D800

Håller med! Kan inte begripa varför inte Nikon tar befintlig sensorstabilisering och stoppar in det i sina hus! I stället för den där fåniga videon kanske ; )

/K

Nä ta inte bort den, lägg till något mer i stället :) Varför inte Pentax förmåga att vrida sensorn vid astrofotografering, riktigt smart!
 
Nja jag tänkte att AF fungerar bättre om den får en stabiliserad bild att jobba mot. Så ur den aspekten är ju stabiliserad sensor sämre än motsvarnde objektiv.
( Fast jag skulle ju inte bli ledsen om Nikon började att fjädra sensorn så man kan välja fritt )

Jo, det är ju sant, men inget hindrar att man stänger av sensorstabiliseringen och sätter på ett stabiliserat objektiv. Det är främst vid långa telen den aspekten är intressant, fast utbudet av sådana objektiv är tyvärr lite magert, men Sigma finns i alla fall.

Den här "debatten" är så uttjatad nu och är lite i periferin när man talar om Nikon D800, så vi drar inte upp det vanliga i den igen tycker jag.

Lite tråkigt dock med allt FUD och nedlåtande ord, som t.ex. "fjädrad", när det faktiskt är så att det faktiskt har massa fördelar jämfört med objektivbaserad OS. T.ex. att den alltid är i neutralt utgångsläge när bilden tas och kan tack vare de små piezo-motorerna fungera optimalt exakt då det behövs, till skillnad från objektivet som måste resettas innan bilden tas och därmed fördröjer avtrycket en aning. Tack vare att sökaren INTE är stabiliserad och att det finns en skakmätare kan man välja det optimala tillfället att ta bilden då skaket är som minst, medan man med objektivet inte kan avgöra det och istället använder "regeln" att ta fler bilder i följd pga detta. Dessutom uppdateras ju kamerahus och tekniken utvecklas så man får bättre stabilisering för varje generation. Det gör att objektiven inte blir omoderna pga detta, utan även äldre optiskt bra objektiv fortsätter att vara lika bra och behöver inte uppgraderas då stabiliseringstekniken förbättras. Blir också ingen som helst brytning av ljuset som kan försämra bildkvaliten.

Osv osv. Det ÄR helt enkelt en stor fördel med de kameror som har stabilisering inbyggt, framförallt för att det finns stora luckor i sortimentet med stabiliserade objektiv då det är svårt/omöjligt att få in den tekniken i högklassiga ljusstarka objektiv. Nu är visst Tamron på gång med en 24-70/2,8 normalzoom med stabilisering, men det är väl den enda och några F/1,4 eler så finns ju öht inte att tillgå alls.

Uselheten hos min A900 består i så fall inte i detta utan att den i övrigt bygger på samma gamla 60-tals konstruktion som alla systemkameror från de andra tillverkarna. Den var ändå tills alldeles nyligen världens snabbaste högupplösta FF DSLR, numera med knapp marginal slagen av Canon 5DMkIII (och JA, den är snabbare än D3X).

DSLR-tekniken har nog nått sin gräns när den inte kan tas vidare längre och är beroende av kostsam mekanik och har massa inbyggda nackdelar, inte minst för snabbhet och filmning mm.

Väldigt troligt kommer det modernare teknik i Nikon också inom en inte alltför avlägsen framtid och jag skulle inte bli jätteförvånad om det också kom stabilisering inbyggt i kamerahuset, kanske med teknik från Sony tom tack vare deeras redan utvecklade samarbete.

Spegellös eller fast spegel lär definitivt komma.

Nikon D800 är en fantastisk kamera och jag har dreglat över den, men kommer nog ändå att avstå. Det är helt enkelt dags för ett tekniksskifte nu och DSLR känns väldigt gammalmodigt faktiskt när man sett vilka möjligheter andra tekniker har.

Jag vill gärna ha en FF med den underbara sensorn som siter i D800, men vill också ha snabbare framerate, stabilisering, filmning med AF, focus peaking, vinklingsbar display, XQD-kort, GPS, EVF med informations-overlay, Zeiss-objektiv med AF osv., fast den kameran med de egenskaperna som var planerad till nu har ju skjutits fram ett halvår tyvärr, men man får väl ha tålamod helt enkelt. Blir för mycket besvär att byta ut allt man har samlat på sig, även om jag var besluten att göra det för bara några dagar sedan. Spiken i kistan var upptäckten att video inte var så överlägset bra som jag trodde.


/Mats
 
När man väljer objtektiv till en D800 måste man nog tänka vad man vill åt. Vill man åt en obeskuren bild i 1024x768 så kan man nog sätta på i stort sett vad som helst och kan dra enorm nytta av nerskalningseffekterna. Vill man däremot åt beskärningsfördelarna och möjligheten att skriva ut enorma trycksaker som skall beskådas på nära håll eller gör zoombara panoramabilder så får man nog lov att välja objektiv med lite omsorg och titta efter listor liknande denna.

Men nog ska man väl använda bra sopiga objektiv om det är objektivet och inte kameran (t.o.m. D800) som är den begränsande faktorn?
 
??? :)
[...] den inbyggda stabiliseringen i huset och där finns ju inga alternativ från någon tillverkare.
Det finns andra systemkameratillverkare som har bildstabilisering i kamerahuset. Minst tre. Om det måste vara småbild så tror jag dock att Sony är ensam om det.

Ser enbart fördelar med sensorstabilisering och det är en faktor som får mig att tveka att byta till nikon trots att D800 är en lockande kamera.

Ja, det kan aldrig vara fel att ha stabilisering på alla sina objektiv (hur gamla de än är).
 
Det finns andra systemkameratillverkare som har bildstabilisering i kamerahuset. Minst tre. Om det måste vara småbild så tror jag dock att Sony är ensam om det.



Ja, det kan aldrig vara fel att ha stabilisering på alla sina objektiv (hur gamla de än är).

Jodå, det vet jag ju, men det var inte det jag menade med att det inte finns alternativ.
Om man vill ha ljusstarka höglassiga objekti, typ f/1,4 och så, så finns inget alternativ till sensorstabilisering eftersom det inte finns någr objektiv i de segmenten som har stabilisering. Hade inget att göra med olika tillverkare.


/Mats
 
Förvånansvärt hur bra 28-300VR klarar sig i alla test. Kan ingen säga något dåligt om det så att jag slipper köpa det.
Hur mycket upplösning "tappar" man när man rättar till distorsionen?

/Karl

Tänkte detsamma. Men linsen är inte länkad tii hyrsidan och ör därmed inte att rekommendera fullt ut, han skriver:

"I’m pretty sick of people who don’t read the disclaimers and then go waste an hour of time talking about what a great lens I haven’t recommended. So we’ll be more subtle: if I haven’t linked to our web page for the lens in question, I’d really rather you don’t rent that lens for use on the D800. You’ll probably end up unhappy."

Edit. Sedan säger han ändå att den är bättre än kit-objektiven, så han är väl lite kluven. Men vem har ett kit-objektiv på en D800. Vad sedan skillnaden är i praktiken mellan 922 för 28-300VR och 1100 osv i centrumskärpa för ett bättre ovjektiv vet jag ej.
 
Här är en lista på objektiv som klarar att leverera bra upplösning med D800:

http://www.lensrentals.com/blog/2012/03/d800-lens-selection
Dom där listorna kan man ta lika mycket på allvar som karatekids transpark.
Konstigt att 5 1.4d inte är med i listan när den enligt dxo kan visa högre upplösning än 50 1.8g som är med i listan.. Och den ligger i stort sett identiskt med 1.4g. Plus att listorna varierar på olika sidor. http://www.dxomark.com/index.php/Le...kor/(camera2)/0/(brand3)/Nikkor/(camera3)/485
 
Dom där listorna kan man ta lika mycket på allvar som karatekids transpark.
Konstigt att 5 1.4d inte är med i listan när den enligt dxo kan visa högre upplösning än 50 1.8g som är med i listan.. Och den ligger i stort sett identiskt med 1.4g. Plus att listorna varierar på olika sidor. http://www.dxomark.com/index.php/Le...kor/(camera2)/0/(brand3)/Nikkor/(camera3)/485

Men han skriver att han inte testat alla objektiv. Antar att du menar 50f1.5D och det objektivet är inte testat. Vare sig risat eller rosat.

/Karl
 
Jo, det är ju sant, men inget hindrar att man stänger av sensorstabiliseringen och sätter på ett stabiliserat objektiv. Det är främst vid långa telen den aspekten är intressant, fast utbudet av sådana objektiv är tyvärr lite magert, men Sigma finns i alla fall.

Den här "debatten" är så uttjatad nu och är lite i periferin när man talar om Nikon D800, så vi drar inte upp det vanliga i den igen tycker jag.

Lite tråkigt dock med allt FUD och nedlåtande ord, som t.ex. "fjädrad", när det faktiskt är så att det faktiskt har massa fördelar jämfört med objektivbaserad OS. T.ex. att den alltid är i neutralt utgångsläge när bilden tas och kan tack vare de små piezo-motorerna fungera optimalt exakt då det behövs, till skillnad från objektivet som måste resettas innan bilden tas och därmed fördröjer avtrycket en aning. Tack vare att sökaren INTE är stabiliserad och att det finns en skakmätare kan man välja det optimala tillfället att ta bilden då skaket är som minst, medan man med objektivet inte kan avgöra det och istället använder "regeln" att ta fler bilder i följd pga detta. Dessutom uppdateras ju kamerahus och tekniken utvecklas så man får bättre stabilisering för varje generation. Det gör att objektiven inte blir omoderna pga detta, utan även äldre optiskt bra objektiv fortsätter att vara lika bra och behöver inte uppgraderas då stabiliseringstekniken förbättras. Blir också ingen som helst brytning av ljuset som kan försämra bildkvaliten.

Osv osv. Det ÄR helt enkelt en stor fördel med de kameror som har stabilisering inbyggt, framförallt för att det finns stora luckor i sortimentet med stabiliserade objektiv då det är svårt/omöjligt att få in den tekniken i högklassiga ljusstarka objektiv. Nu är visst Tamron på gång med en 24-70/2,8 normalzoom med stabilisering, men det är väl den enda och några F/1,4 eler så finns ju öht inte att tillgå alls.

Uselheten hos min A900 består i så fall inte i detta utan att den i övrigt bygger på samma gamla 60-tals konstruktion som alla systemkameror från de andra tillverkarna. Den var ändå tills alldeles nyligen världens snabbaste högupplösta FF DSLR, numera med knapp marginal slagen av Canon 5DMkIII (och JA, den är snabbare än D3X).

DSLR-tekniken har nog nått sin gräns när den inte kan tas vidare längre och är beroende av kostsam mekanik och har massa inbyggda nackdelar, inte minst för snabbhet och filmning mm.

Väldigt troligt kommer det modernare teknik i Nikon också inom en inte alltför avlägsen framtid och jag skulle inte bli jätteförvånad om det också kom stabilisering inbyggt i kamerahuset, kanske med teknik från Sony tom tack vare deeras redan utvecklade samarbete.

Spegellös eller fast spegel lär definitivt komma.

Nikon D800 är en fantastisk kamera och jag har dreglat över den, men kommer nog ändå att avstå. Det är helt enkelt dags för ett tekniksskifte nu och DSLR känns väldigt gammalmodigt faktiskt när man sett vilka möjligheter andra tekniker har.

Jag vill gärna ha en FF med den underbara sensorn som siter i D800, men vill också ha snabbare framerate, stabilisering, filmning med AF, focus peaking, vinklingsbar display, XQD-kort, GPS, EVF med informations-overlay, Zeiss-objektiv med AF osv., fast den kameran med de egenskaperna som var planerad till nu har ju skjutits fram ett halvår tyvärr, men man får väl ha tålamod helt enkelt. Blir för mycket besvär att byta ut allt man har samlat på sig, även om jag var besluten att göra det för bara några dagar sedan. Spiken i kistan var upptäckten att video inte var så överlägset bra som jag trodde.


/Mats

Mats, tagga ner lite. Du behöver inte gå in i försvarsställning, jag menade inget illa med fjädrad sensor. Jag skrev ju att jag ville ha en för böveln.
Var det inte du som tyckte det var skön stämning på sony-forumet?
Förstör då inte den goa stämmningen här, trodde du hade mer humor än så faktiskt.
 
Jag gillar det inte..

Förvånansvärt hur bra 28-300VR klarar sig i alla test. Kan ingen säga något dåligt om det så att jag slipper köpa det.
Hur mycket upplösning "tappar" man när man rättar till distorsionen?

/Karl

men måste erkänna att jag använder det ganska mkt pga dess flexibilitet. Men jämfört med ett fast 300 är det sopor. Å andra sidan kan man inte fota med ett fast 300 inomhus.

lma
 
Mats, tagga ner lite. Du behöver inte gå in i försvarsställning, jag menade inget illa med fjädrad sensor. Jag skrev ju att jag ville ha en för böveln.
Var det inte du som tyckte det var skön stämning på sony-forumet?
Förstör då inte den goa stämmningen här, trodde du hade mer humor än så faktiskt.

Sorry!

Nedtaggad till max nu :)

Är lite kluven och suktar å ena sidan efter en D800, fast vill samtidigt ha nåt "modernare".
Tycker fortfarande om min A900, men den är ju av den gamla "usla" typen.

Och jag tröstade ju dig också med att jag faktiskt tror det kommer till Nikon med.

/Mats
 
Vi ska inte ha en tråkig stämning i denna tråd, denna tråd handlar om nikon D800, jag är så exalterad över modellen så att jag inte vet vad jag ska göra. Jag kan bokstavligen inte hålla mig tills den släpps =)
 

Bilagor

  • imagesCA3PEIHW.jpg
    imagesCA3PEIHW.jpg
    12 KB · Visningar: 2,556
Vi ska inte ha en tråkig stämning i denna tråd, denna tråd handlar om nikon D800, jag är så exalterad över modellen så att jag inte vet vad jag ska göra. Jag kan bokstavligen inte hålla mig tills den släpps =)

Sant!!!

Jag var och klämde på den på Media Markt i Heron City förra veckan för första gången. Ingav ett visst ha-begär, helt klart.

Den har den på Demohyllan i alla fall och vad jag förstod fanns den i lager också. MM finns ju inte på nätet och kanske inte vanliga stället för proffsen att gå och handla på, så den kanske inte ärr omöjlig att få tag på ändå. 24 995 kr. trr jag.

Dessutom är den ju nere under 22 000 att beställa hos t.ex. Japan Photo.
Andra har uppgett att den skulle komma in i början på maj, så det är väl bara att beställa, sååå långt borta är den nog inte.

Måste säga att det är ett sanslöst bra pris för en sådan kamera.
Kliar i fingrarna ändå...


/Mats
 
Absolut, visst är det så Mats, den är helt ofattbart billig faktiskt. Jag tycker att det är så tråkigt för alla som får vänta. Nu får vi hoppas att det händer nånting! Vårblommorna har börjat dyka upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.