Annons

Äntligen Nikon D800

Inte mer märkvärdigt än att så gott som alla mekaniska ur har grundurverk från samma tillverkare. Sedan gör man egna små jysteringar allt efter hur mycket man vill "förfina" verket. Man beställer även verken från början efter en viss kvalitetsnivå. Vi som är klockfreak kan käbbla i timmar huruvida ett urverk skall klassas som "inhouse" eller ej, men för den som är måttligt intresserad nöjer man sig med att det står ex Rollex på urtavlan. Det är många gånger det som gäller och inte innandömet. Tiden går sin gilla gång i samtliga fall och de som har svårt att passa tider gör det ingen skillnad vad för verk som driver hans klocka. Glad påsk på er och hoppas att ni snart får era kameror, jag är inte lite avundsjuk.
JB
 
Det är visst märkligt för att det skett en förändring. Tidigare har det tom. i marknadssyfte angetts att det är en Sony-sensor. Precis på samma sätt som att Porsche skriver att det är en Bose-stereo i deras bilar, eller att en dator har en Intel-processor och Nvidia grafikkort osv.


/Mats

Nikon vill väl markera att det inte är någon hård koppling mellan dem och Sony.
Det finns ju fler tillverkare av sensorer att vända sig till.

Sedan har väl aldrig Nikon använt Sony som en del i sin marknadsföring?
Något "Sony Inside" lär det aldrig komma på en Nikon, det har i alla fall jag mycket svårt att tro.
Då måste Sony bli betydligt större och mycket bättre ansedd i fotokretsar först i alla fall.

[Edit] Jag menar inte det här som någonting dåligt om Sony bara att Nikons varumärke är mycket starkare inom foto.
 
En ibland ovanlig insikt i forum :)



Nej, det du stämmer enbart om man har den (tycker jag) lite enkelspåriga synen att högre upplösning enbart och uteslutande kan användas för att skapa större utskrifter/beskära hårdare - dvs fortsätta betrakta pixlarna i samma relativa storlek som tidigare. Man kan faktiskt använda fler pixlar för att få högre upplösning i det man ser. Skriver du ut en bild från en 12 MP-kamera till 30x40 och sedan skriver ut en bild från en D800 till samma storlek så kommer inte 36 MP kräva dubbelt så långa slutartider som 12 MP avseende skaknings- och rörelseoskärpa. Enbart om du skriver ut D800-bilden så mycket större att du ser pixlarna i samma storlek.

Vi har (vill jag minnas) debatterat det här tidigare, och jag tycker det finns en väldig enkelspårig syn på vad man kan använda fler pixlar till. Man kan faktiskt fortsätta skriva ut i samma storlek som med 12, eller bara lite större och istället njuta av bättre gradation av tonövergångar, bättre detaljrikedom, snyggare oskärpereckning osv, osv.

De som envist tycker att allt man kan ha högre upplösning till är att skriva ut större kommer få problem med framtidens kameror - det blir väldigt dyrt med skrivare som skriver ut bilder på 100+ MP med samma pixelskala som vi idag använder vid 12 MP :)

Det man kan säga är att med 36 MP behöver du kortare tider om du enbart använder den ökade upplösningen till att förstora motivet mer. Men använder du den ökade upplösningen så som nog de flesta gör, till att få en högre bildkvalitet för samma eller bara måttligt ökad förstoring av motivet, ja, då kan du köra på exakt samma slutartider som du är van vid.



För att nu vara lite elak - D800 har faktiskt tillgång till samma korta slutartider som D800 :)

Men jag antar att det du tänkte på var att D4 skall ger bättre bildkvalitet på den högre känslighet som du behöver för de kortare slutartiderna - det är dess större iso-omfång du vill åt?

Faktum är att det här, till största delen, är samma feltänk (anser jag) som med rörelse- och skakningsoskärpan ovan. Det är bara en faktor om du enbart använder den ökade upplösningen till att förstora motivet mer (än med en D4). Men om du arbetar med lika stora presentationsstorlekar (utskrift eller vad det nu är), så har D4 och D800 i grova drag ungefär samma egenskaper på höga iso. Inte exakt, men väldigt lika.

Nu skulle jag också skaffa en D4 heller än en D800, men de har inte med iso att göra, inte heller med att D800 skulle vara "känsligare" för rörelse- ocj skakningsoskärpa. För min del handlar det om att få 10 bilder/sek, ett större kamerahus som passar mina händer, Ethernet-kontakt och att jag så extremt sällan fotar så att jag har någon större nytta av den ökade upplösningen och det lite större dynamiska omfånget i en D800 (det dynamiska omfånget som krävs för dagstidningstryck ... Hrm :)

Du skall ju välja den kamera som passar dig bäst, och du kommer säkert trivas bra med D4. Men jag tycker det låter som en del av argumenten du använder för valet bygger på en felaktik logik.

Det finns så mycket gammal tankebagage kvar där vi tittar för mycket på bilder i 100% skala. Dte var relevant så länge vi levde med en akut pixelbrist (något vi hade fram till helt nyligen). Men nu börjar vi få kameror där vi i allt mindre grad lider av pixelbrist. Men en del fortsätter envist bedöma bildkvaliteten som om granskning i 100% är det enda relevanta sättet att titta på bilder. De som tänker så kommer att få stora problem om några år när upplösningarna i sensorerna drar iväg upp till 50, 60, 70, 90, 110 MP eller vad vi nu kommer att se. Då måste man våga inse att det finns fler sätt att bedöma bildkvalitet än att titta i 100%. Kanske man rent av inser att det är relevant att bedöma bildkvalitet vid den presentationstorlek där bilden faktiskt skall användas.

Om D800 ger klarare bilder på 16MP med större dynamik och mindre brus (läsbrus, och ljusbrus) än D4 är det jättebra, bättre än väntat.

Jag använde D800 idag en stund, den är lite långsammare och ergonomiskt sämre som väntat men bilderna verkar kanon. Det var dock en helt ovetenskaplig användning.

Det ska bli mycket spännande att jämföra sida vid sida.

I vilken storlek ska bilden användas? Inom bildbyråfoto är det som att säga hur långt är ett snöre. Man kan inte anpassa bilden efter en viss storlek. Det är köparen som väljer storleken.

Bildbyråerna efterfrågar större bilder, betalar bättre för större bilder, och kunderna av någon anledning köper större versioner bilder när det finns större att välja på (en bild finns i storlek 1,2,3, snittet köper 2. Nästan samma bild finns i 1,2,3,4,5, snittet köper då 3, och framförallt, då bilden finns i fler storlekar säljer den mer totalt). De granskar också bilder i 100%. Är bilden dålig i 36MP får man inte automatiskt igenom den i 18MP utan man får snällt ladda upp den igen och vänta några dagar.

De flesta bildbyråerna granskar i 100%, jobbigt, enkelspårigt, men så är det bara. De pixlar man levererar ska vara informationsbärande och det ska inte finnas artifakter eller brus och det måste vara dynamik nog kvar i bilderna så att köparen kan bildbehandla.

Så för att följa ditt resonemang gäller det att mostå frestelsen att leverera 36MP när det var lite sämre förhållanden, eller när det helt enkelt inte blev skarpt, automatiskt skala ner till 12 eller 16MP för att kunna dra nytta av D800ans bra ISO och brus.
 
Jag arbetar själv inte mot stock, men känner väl ett par stycken som gör... Ofta kommer detta med kvalitetskraven upp, och när de visat saker som accepterats/inte accepterats/graderats ner av de olika firmorna blir man lite betänksam över firmornas kompetens och "lika behandling".

iStock tar väl bara jpg, men jag har hört om stock-firmor som vill ha råfilen som referens också.

För iStock är ju isf D800 absolut optimalt, det finns helt enkelt ingen kamera som ger renare 12MP-bilder... (upp t.o.m ISO3200)

Jag har jobbat med många bildbyråer, alla de strora microstockbyråerna men ingen har velat ha RAW. Däremot har någon enstaka accepterat TIFF och i någon gång fall har kunden genom bildbyrån begärt photoshopfilen. Det vore kul om du kunde få fram namnet på RAW-bildbyrån, det verkar som sagt lite konstigt.

I parentes sagt har istock ett png-projekt.

Kompetens och lika behandling blir det inte, kvalitetsbedömningen är lite slumpmässig, det är trots allt människor i andra änden. Det går dock alldeles utmärkt att överklaga, eller bättre arbeta om bilden en aning så den inte ligger på gränsen och så upp med den igen. Sen måste man alltid räkna med att bilder som är tveksamma ur kommersiell synpunkt oftare fälls pga tekniken. Och omvänt en bra bild släpps upp även om den egentligen är för oskarp och brusig.
 
Så för mig är D800 en fullständig självklarhet - det är helt enkelt så att nu, äntligen, är inte kameran en begränsning. Nu kan jag bortse från pixlar och sånt och helt koncentrera mig på att komponera bilder, hitta bästa vinkel, få till det perfekta ljuset. Det jag egentligen vill hålla på med.

Ja, nu måste kameran dyka upp också - det är liksom sista pusselbiten. Jag beställde 10/2, så det kan inte vara alldeles för långt bort nu.

Precis så resonerar jag också. D800 ger så mycket utrymme för crop för att ändå ge en riktigt bra kvalité i A4 och A3 som jag oftast skriver ut. Jag ser tekniken som ett medel att slippa koncentrera mig på tekniken och i stället ha fokus på bilden om ni förstår hur jag menar :) . Ju bättre teknik ju mer fokus kan jag lägga på bildskapandet.

Beställde min också 10/2 så spännande tider är det...
 
En sidofråga eftersom ämnet kom upp: ni som säljer gatufoto till bildbyråer, hur gör ni med alla människor i bilderna? Måste ni inte ha tillstånd från dem för att kunna sälja bilderna?

Det är bara om bilderna ska användas i reklam. Vissa byråer tar bara in bilder med release andra markerar om det finns eller inte.
 
Det är bara om bilderna ska användas i reklam. Vissa byråer tar bara in bilder med release andra markerar om det finns eller inte.

Kommersiellt menar du, inte bara reklam. Bokomslag, produkttryck, illustrationer, företagsbilder, flyers, program, websajter osv osv kräver model release.

Editorial, redaktionellt, dvs tidningar, tevenyheter e dyl kräver inte model release.

Edit: baserat på statistik är editorialmarknaden under 10% av microstockmarknaden.
 
Håll er till ämnet nu *skämt* =)

D800......

Orörd bild i raw format.....
http://www.kreativit.se/Bird.NEF

Jag har märkt att bilderna ser lite mer brusiga ut.
Med D3s (iso - 200), så kunde jag dra "noise reduction" till 10 i lightroom och då
försvann det mesta. Nu måste jag dra upp till 20 (iso - 100 ) för att det skall ge
nästan samma effekt med D800.
 
Håll er till ämnet nu *skämt* =)

D800......

Orörd bild i raw format.....
http://www.kreativit.se/Bird.NEF

Jag har märkt att bilderna ser lite mer brusiga ut.
Med D3s (iso - 200), så kunde jag dra "noise reduction" till 10 i lightroom och då
försvann det mesta. Nu måste jag dra upp till 20 (iso - 100 ) för att det skall ge
nästan samma effekt med D800.

Bruset per pixel ska öka det är helt naturligt. Om man räknar bort läsbruset kommer ändå ljusets eget brus synas bättre ju fler pixlar per ytenhet man har, det är ren statistik..

Kan du prova att skala ner D800 bilden till 12MP och sen jämföra?

Vi får ta några identiska testbilder med D4+70-200 och D800+70-200, det är väl de enda objektiv vi har samma av?
 
Håll er till ämnet nu *skämt* =)

D800......

Orörd bild i raw format.....
http://www.kreativit.se/Bird.NEF

Jag har märkt att bilderna ser lite mer brusiga ut.
Med D3s (iso - 200), så kunde jag dra "noise reduction" till 10 i lightroom och då
försvann det mesta. Nu måste jag dra upp till 20 (iso - 100 ) för att det skall ge
nästan samma effekt med D800.

Du skojar va? Vart ser du brus i denna bild. Jag importerade din bild i Lightroom 4 och körde deras senaste (2012) versionen av framkallningen. Däremot lekte jag med din bild och lyckades jag få bort skuggorna och lite av det hårda ljuset (bra dynamisk omfång) och beskära bilden så att endast fågeln fanns i bilden och ändå ha 4 MP att leka med. Såg dock lite Moire i fjäderdräkten. Ska se om NX klarar Moiren bättre.

[Redigerad]

Helt klart Capture NX2 hanterar moiren bättre men bara att ta bort färgerna, mönstret kan man se ändå.
 
Du skojar va? Vart ser du brus i denna bild. Jag importerade din bild i Lightroom 4 och körde deras senaste (2012) versionen av framkallningen. Däremot lekte jag med din bild och lyckades jag få bort skuggorna och lite av det hårda ljuset (bra dynamisk omfång) och beskära bilden så att endast fågeln fanns i bilden och ändå ha 4 MP att leka med. Såg dock lite Moire i fjäderdräkten. Ska se om NX klarar Moiren bättre.

[Redigerad]

Helt klart Capture NX2 hanterar moiren bättre men bara att ta bort färgerna, mönstret kan man se ändå.

Jag körde Capture NX 2.3.1, det finns brus i skuggorna men det syns knappt, och stör inte det minsta på denna typ av bild.

Ful moire, inte mängden utan karaktären dvs att det blivit mönster, noterade jag också, rätt vanligt på fåglar. Capture NX blir jättelångsamt, får skaffa snabbare CPU, minne har jag så det räcker.

Det verkar som CXN plockar bort både brus och moire automatiskt för det ser bättre ut i NX än i mitt bildvisningsprogram.
 
Håll er till ämnet nu *skämt* =)

D800......

Orörd bild i raw format.....
http://www.kreativit.se/Bird.NEF

Jag har märkt att bilderna ser lite mer brusiga ut.
Med D3s (iso - 200), så kunde jag dra "noise reduction" till 10 i lightroom och då
försvann det mesta. Nu måste jag dra upp till 20 (iso - 100 ) för att det skall ge
nästan samma effekt med D800.

Hmm, jag laddade ned filen och försökte öppna den med Adobe Camera Raw i Photoshop CS5.
Får meddelande att det är från en kamera som inte stöds. Har kollat uppgraderingarna och den säger att allt är up-to-date.

Har inte Adobe stöd för D800?
Eller blir man tvingad att uppgradera till CS6? Den finns ju inte än och 5.5 är ju bara en "mellanversion".

Några tips?


/Mats
 
Jag körde Capture NX 2.3.1, det finns brus i skuggorna men det syns knappt, och stör inte det minsta på denna typ av bild.

Ful moire, inte mängden utan karaktären dvs att det blivit mönster, noterade jag också, rätt vanligt på fåglar. Capture NX blir jättelångsamt, får skaffa snabbare CPU, minne har jag så det räcker.

Det verkar som CXN plockar bort både brus och moire automatiskt för det ser bättre ut i NX än i mitt bildvisningsprogram.

CaptureNX2 får alltid default dom inställningarna som JPG-bilden skulle ha fått, i nästan alla fall är det lite brusreducering på då i det översta blocket inställningar i CaptureNX2. Den brusreduceringen kan du givetvis ta bort.
Moire är inte aktiverat som standard, däremot tolkar olika raw-hanterare bayermönstret lite olika vissa tolkningar ger mer skärpa och mer moire andra ger mindre moire och lite mindre skärpa.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.