Annons

Äntligen Nikon D800

Vad säger ni att vi som tycker den här kameran är intressant (om den finns) håller oss till att diskutera kameran och dess funktioner, så kan de som är intresserade av hur stor andel Nikonfotografer som gör vad ägna sig åt det?

D800 är ett rykte. Vi vet inte om den kommer att lanseras överhuvudtaget och när och i så fall vilka specifikationer den kommer att ha.

En D800 med 36 MP och 4 bps kommer med all säkerhet att sälja i färre antal än en D800 med 24 MP och 8 bps. Ju högre upplösning och lägre bps desto mer avgränsad målgrupp.

I studion behövs inte snabb seriebildtagning. En Phaseone på 80 MP 1 bps är bättre än en D3x på 24 MP och 5 bps.

Utanför studion är en D3x på 24 MP och 5 bps mer mångsidig.
Men en av kamerorna måste ju vara mer mångsidig, jag röstar på d3x av dom två, har jag fel om jag säger att om ryktena om d800 stämmer så är den den mest mångsidiga dslren från Nikon hittils, den skulle vara ypperlig i studion, ypperlig för landskap, troligtvis bästa videoläget från en Nikonkamera hittils, den skulle ha alla dom där pixlarna som alla har känt att dom har saknat med sina 12mp kameror. Ändå helt ok serietagning, kanske 5-6bps med batterigrepp, troligtvis väldigt bra brusprestanda, för att göra en lång historia kort, köra över en d3x på alla sätt och ändå ligga på halva priset i jämnförelse.

Men en av kamerorna måste ju vara mer mångsidig, jag röstar på d3x av dom två, har jag fel om jag säger att om ryktena om d800 stämmer så är den den mest mångsidiga dslren från Nikon hittils, den skulle vara ypperlig i studion, ypperlig för landskap, troligtvis bästa videoläget från en Nikonkamera hittils, den skulle ha alla dom där pixlarna som alla har känt att dom har saknat med sina 12mp kameror. Ändå helt ok serietagning, kanske 5-6bps med batterigrepp, troligtvis väldigt bra brusprestanda, för att göra en lång historia kort, köra över en d3x på alla sätt och ändå ligga på halva priset i jämnförelse.

Mångsidighet bygger på vad du behöver. Prioriterar man upplösning och video framför bps är D800 med 36 MP och 4 bps bättre är D700, D3, D3s och D3x. Står bps och ISO-omfång i centrum är D3s mest mångsidig.

Mångsidighet bygger på vad du behöver. Prioriterar man upplösning och video framför bps är D800 med 36 MP och 4 bps bättre är D700, D3, D3s och D3x. Står bps och ISO-omfång i centrum är D3s mest mångsidig.

Dom flesta är säkert överens om att den perfekta kameran för allas behov inte existerar, den skulle ju bestå av följande,upplösning från en mfd kamera,bps som a77, buffert som t.e.x d3, isoprestanda som d3s, sökare som sony alpha 850/900, videoläge som a77 kanske, batteritid som d3s, vattentät, lcd skärm och topdisplay i saffirglas. MM MM, men i det stora hela så tror jag d800:an kommer ha mest plus för majoriteten av fotografer.

Dom flesta är säkert överens att den perfekta kameran för allas behov inte existerar, den skulle ju bestå av följande,upplösning från en mfd kamera,bps som a77, buffert som t.e.x d3, isoprestanda som d3s, sökare som sony alpha 850/900, videoläge som a77 kanske, batteritid som d3s, vattentät, lcd skärm och topdisplay i saffirglas. MM MM, men i det stora hela så tror jag d800:an kommer ha mest plus för majoriteten av fotografer.

Precis som du säger finns ingen perfekt FX-kamera för alla behov.

Vilken kamera tror du skulle sälja bäst: En D800 med 36 MP och 4 bps för 30000 kr eller en D800 på 24 MP och 8 bps för 24000 kr?

Jag har svårt att tycka synd om dem som vill ha fler MP men inte vill ta ansvar för det utan vill beklaga sig för att det kostar.

Nej Tore. Du har så länge som jag har läst dina inlägg här på FS har du haft lite svårt med att sätta dig i andra människors situationer och agerat som om du är någon sorts norm. Du tar dig dessutom friheten att påstå saker som på något sätt tydligen skall vara gällande för alla andra. Senast i inlägg 230 ovan

Det är relativt få fotografer som känner sig begränsade av den "låga" upplösningen Nikon erbjuder. Bristen på fler MP är inte det krav som flest Nikonfotografer skriker beklagande om.
För att fortsätta på din vanliga argumentation: Lägg fram bevis. Jag vill se marknadsundersökningar som är framtagna på vedertagna sätt så att du kan bevisa dina påståenden om "de flesta Nikonfotografers" önskemål

Dock skall jag också påstå att det är rätt ofta som jag håller med dig i sak. Men det beror nog mest på att just du och jag har ungefär samma behov i vissa fall. Inte på att du känner till mina krav.

Senast ändrad:
Precis som du säger finns ingen perfekt FX-kamera för alla behov.

Vilken kamera tror du skulle sälja bäst: En D800 med 36 MP och 4 bps för 30000 kr eller en D800 på 24 MP och 8 bps för 24000 kr?

Det handlar väl om antingen eller på hyllorna framöver? Enligt rykten som hela den här tråden baseras på så kommer väl lanseringspriset på D800 vara 3000 dollar och specen är i skrivande stund egentligen okänd?

Så att använda sätta två teoretiska modeller i olika prislägen för att försöka markera en egen poäng är inte korrekt.

Tore: Blev inte du bannad eller nåt liknande för några månader sen efter att du i en annan tråd hade hållt på på precis samma sätt du gör nu? Kanske dags att tagga ner lite, speciellt eftersom du inte verkar komma med några nya "argument" än att fler kanske är intresserade av en 24mpix 8bps kamera.

Vad är mest mångsidigt och lockar flest Nikonfotografer att uppgradera:

1) 24 MP och 8 bps,

2) 36 MP och 4 bps?
Den frågan är nog Nikon bättre insatta i än du. Eller sitter du på information från någon undersökning som du kan dela med dig av?

Varför skall en modefotograf som kan ta bra betalt nedgradera sig till en D800 i småbildformatet med 36 MP när det finns MFD upp till 80 MP?
Du antar alltså att alla modefotografer idag använder mellanformat. Hur kan man ha så dålig kontakt med verkligheten? Alla har inte lika mycket pengar som du.

Utanför studion är en D3x på 24 MP och 5 bps mer mångsidig.
Alla vill inte ha största möjliga mångsidighet. Fotografer som är duktiga håller sällan på med mängder av olika sorters fotografering, utan nischar sig. Då är mångsidighet en nackdel eftersom man måste betala för massa skit man inte behöver.

Hur stor andel av Nikonfotograferna tycker en 36 MP D800 med 4 bps är bättre än en 24 MP med 8 bps?

Jag ifrågasätter behovet därför att jag tror att en oerhörd minoritet Nikonfotografer behöver 36 MP.

...fast jag börjar ana att Nikon faktiskt har ett syfte mad 36Mpix, nämligen att skala bort DX ur proffs/semiproffssegmentet. Har du 36 Mpix FX blir behovet av en DX-kamera mindre, då du kan cropa bilderna efter behov i efterhand. Den länge omhuldade "räckviddsfaktorn" med DX blir mindre betydande i praktiken. (Visst, det kan vara svårt att sätta skärpan rätt med ett längre tele på en liten del av motivet som skall cropas fram i efterhand. Samtidigt kan det vara skönt med en sökare som täcker en större del än den tilltänkta slutliga bilden för "actionfoto" och liknande.) Det förklarar D7000 som ett uppgraderat mellanting mellan D90 och D300. Utan att lägga några värderingar eller egna önskemål i debatten, vad tror ni?

Tore: Blev inte du bannad eller nåt liknande för några månader sen efter att du i en annan tråd hade hållt på på precis samma sätt du gör nu? Kanske dags att tagga ner lite, speciellt eftersom du inte verkar komma med några nya "argument" än att fler kanske är intresserade av en 24mpix 8bps kamera.

Totalt socialt inkompetent, ingen ide att överhuvudtaget befatta sig med denna typ av människor som jag ser det.

...fast jag börjar ana att Nikon faktiskt har ett syfte mad 36Mpix, nämligen att skala bort DX ur proffs/semiproffssegmentet. Har du 36 Mpix FX blir behovet av en DX-kamera mindre, då du kan cropa bilderna efter behov i efterhand. Den länge omhuldade "räckviddsfaktorn" med DX blir mindre betydande i praktiken. (Visst, det kan vara svårt att sätta skärpan rätt med ett längre tele på en liten del av motivet som skall cropas fram i efterhand. Samtidigt kan det vara skönt med en sökare som täcker en större del än den tilltänkta slutliga bilden för "actionfoto" och liknande.) Det förklarar D7000 som ett uppgraderat mellanting mellan D90 och D300. Utan att lägga några värderingar eller egna önskemål i debatten, vad tror ni?

En fördel med flera Mpix som inte har nämnts här är att hudtonerna ofta blir bättre och snyggare.

D800

Om det visar sig att Nikon har valt en 36Mpixel-sensorn till D800:an, så hyser jag en oro för att

1. Sensor kommer med högsta sannorlikhet ha mer brus än om de hade valt förre antal pixel tex 24Mpixel
2.Seriebildstagningen sjunker, det ser man redan på uppgiften 4 bilder/s.

Mina önskningar för en D800 som skulle fungera som en ersättare till D700:an hade varit, bättre autofokus, bättre film funktion, sökare som visar 100%, en ökning av antalet pxlar med max 100% men med ökad ljuskänslighet och DNR.
Lägg till GPS Wi-fi och bibehållen batterilivslängd så blir det ännu bättre.

Vi får se vad som dyker upp på riktigt och jag hoppas att nuvarade rykteskarusell har fullständigt fel.

Om det visar sig att Nikon har valt en 36Mpixel-sensorn till D800:an, så hyser jag en oro för att

1. Sensor kommer med högsta sannorlikhet ha mer brus än om de hade valt förre antal pixel tex 24Mpixel

Mina önskningar för en D800 som skulle fungera som en ersättare till D700:an hade varit, bättre autofokus, bättre film funktion, sökare som visar 100%, en ökning av antalet pxlar med max 100% men med ökad ljuskänslighet och DNR.

Vi får se vad som dyker upp på riktigt och jag hoppas att nuvarade rykteskarusell har fullständigt fel.
Visst kan det vara så att ryktena kan komma att visa sig vara osanna, speccen kan mycket väl vara från D4 och att ersättaren till d700:an kommer att vara en 18-24mp kamera med väldigt bra brusegenskaper. Men när NR skriver att "the name will be D800 and the sensor will be 36MP 99% probability" så känns det väldigt säkert att ryktena stämmer, 99% säkerhet är inget som jag tror iaf Peter på NR skulle skriva ifall det inte skulle vara så, men visst finns det en risk att ryktena inte är sanna, men jag hoppas att dom är det =)

Jag tror många hakar upp sig på själva numret D800. Nummer är nummer och behöver faktiskt inte ha nån logisk förklaring. Hade Nikon valt att kalla denna för D80000x...ja då hade säkerligen många reaktioner blivit helt annorlunda typ: "Äntligen, Nikom kommer med en helt ny kamera!"

Vi ska komma ihåg att Nikon ny skapat ett helt nytt sätt att numrera sina kameror:
D40 blev D3000, D3100
D60 blev D5000, D5100
D90 blev D7000 som till mångas förvåning (egentligen rätt löjligt) fick en "svart avfyrningsknapp" som tidigare bara funnits på pro kamerorna

Så vad betyder D800???Ingen aning!

D700 kanske ersätts av numret D67 eller nått annat som är totalt ologiskt för de som letar éfter logik som inte alltid finns där.

Mina önskningar för en D800 som skulle fungera som en ersättare till D700:an hade varit ... en ökning av antalet pxlar med max 100% men med ökad ljuskänslighet och DNR.
... och jag hoppas att nuvarade rykteskarusell har fullständigt fel.

... men om man tänker sig D800 som en ersättare för både D300 och D700 då? Dvs kameramodellerna kommer inte att indelas i DX och FX för varje segment, utan DX upp till D7000, FX i prosumer- och pro-segmentet, där varje modell kommer i

ISO/fps-utförande: DXs/DX00s

och i högupplöst utförande: DXx/DX00x .

Det känns som om Nikon har svårt att hålla tidschemat (enligt konsumenternas förväntningar, åtminstone här på FS, for what it´s worth...) och samtidigt inte spotta ur sig halvfärdiga modeller. Att skala ner antalet modeller och komma med regelbundna uppdateringar kanske kan vara vägen ut ur detta dilemma?

Jag har iofs en känsla av att D7000 faktiskt blev uppföljaren till D300, att D400 kommer bli uppföljaren till D700 (alltså en FX-kamera), och att D800 kommer bli nån slags studio/landskaps-grej.

...fast jag börjar ana att Nikon faktiskt har ett syfte mad 36Mpix, nämligen att skala bort DX ur proffs/semiproffssegmentet. ... Det förklarar D7000 som ett uppgraderat mellanting mellan D90 och D300. Utan att lägga några värderingar eller egna önskemål i debatten, vad tror ni?
Den där sortens funderingar dök ju upp redan vid D7000-lanseringen och sablades ner av vissa med samma outtröttliga (men uttröttande!) frenesi som vi ser i denna tråd om D800.

Angående det sista halvdussinet sidorna i tråden:
Jag tror att det blir bäst och trevligast (detta är väl i första hand ett forum för de som finner glädje i fotografering?) om vi försöker komma ihåg att samtliga här inte kan mer än att dela med sig av sina funderingar och spekulationer. Råkar någon med konststycket att gissa rätt är det förmodligen mer på ren tur än djuplodande analys.

Om vi tycker olika i någon fråga är det väl inte hela världen? Det tjänar ändå inget till att försöka tjata hål i huvudet på varandra, då en eventuell slutsats och konsensus i detta forum har rimligtvis ingen större inverkan på Nikons beslutsprocess.

Jag har iofs en känsla av att D7000 faktiskt blev uppföljaren till D300, att D400 kommer bli uppföljaren till D700 (alltså en FX-kamera), och att D800 kommer bli nån slags studio/landskaps-grej.

Jag fick oxå samma känsla... men jag har bara svårt att tro att D7000 skulle bli kung i DX formatet. Den är bra men inte tillräckligt bra och numera så har ju Nikon ett väldigt stort DX utbud när det gäller objektiv.

Personligen så tror jag att vi inte ska förvänta oss 4 nya regelrätta ersättare utan ett helt nytt toppsortiment som inte är kontruerat som förr. 36MP utan batterigrepp och låg bps är en modell som aldrig tidiagre funnits i Nikonsortimentet. Men förstås tilltalar landskapsfotografer och studionissar.

Hela 36Mp har säkrat att denna kamera kommer att stå på sig många år innan det naturliga pixelracet hunnit ikapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar