ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Ja du kan du väl vänta på den tråda och lämna oss övriga i fred... tror hela forumet har tröttnat på ditt eviga gnällade som inte för diskussionen framåt överhuvudtaget. Det här var då sista gången jag svarar på nått av dina inlägg. Du fattar helt enkelt inte och det kommer du aldrig att göra.

På vilket sätt är din fatala determinism konstruktiv?

Vad är det för långsiktigt i att satsa på en kamera med 36 MP och 4 bps när fler fotografer skulle uppskatta en D800 med 24 MP och 8 bps?

Jag tror helt enkelt att Canon och sony kommer att ha lika mycket pixlar i sina kommande ff, i alla fall sony som har utvecklat sensorn som sitter i d800, men troligtvis så kommer varken Canon eller Sony ha lika bra brusprestanda i sina modeller, då står Nikon där med en hög megapixelkamera för omväxlingens skull, förutom d3x, som har t.o.m bättre brusprestanda än konkurrensen med samma antal eller mer pixlar, och 2013-2015 så kommer säkert inte 36 vara så hemskt märkvärdigt för en fullformat längre, det är ju trots allt en modell som ska vara up to date några år framöver. Om sensorn visar sig bli lika bra som 16mp sony sensorn fast i FF så kommer nog hemskt hemskt många att vara glada.

Jag tror helt enkelt att Canon och sony kommer att ha lika mycket pixlar i sina kommande ff, i alla fall sony som har utvecklat sensorn som sitter i d800, men troligtvis så kommer varken Canon eller Sony ha lika bra brusprestanda i sina modeller, då står Nikon där med en hög megapixelkamera för omväxlingens skull, förutom d3x, som har t.o.m bättre brusprestanda än konkurrensen med samma antal eller mer pixlar, och 2013-2015 så kommer säkert inte 36 vara så hemskt märkvärdigt för en fullformat längre, det är ju trots allt en modell som ska vara up to date några år framöver. Om sensorn visar sig bli lika bra som 16mp sony sensorn fast i FF så kommer nog hemskt hemskt många att vara glada.

Ju fler MP, ju bättre DR och ju högre ISO-tal en kamera har desto svårare är det att dra nytta av förbättringen i förhållande till nuvarande kameror.

Det är helt enkelt oerhört svårt att finna situationer där en D3s är otillräcklig i något avseende.

En 24 MP D4 med samma eller bättre bildkvalitet som D3s eller en 36 MP D800 med minst lika bra bildkvalitet som D3/D700 lämnar ytterligare ännu mindre utrymme kvar för att att många fotografer skall stå i kö för att köpa nästa uppgradering.

Ju bättre kameror Nikon tar fram desto mindre behov finns kvar att tillgodose. Antalet situationer där en Nikon DSLR inte klarar uppgiften tillfredsställande blir allt färre.

Vad är det för bilder en fotograf behöver en 36 MP D800 för att kunna ta med god kvalitet? Vilka är motiven och under vilka förhållanden?

Senast ändrad:
Det låter som om skivan hakat upp sig ...

Även om Nikon släpper en kamera med 36 mp och 4 bps hindrar inte det att de också släpper en med färre pixlar och snabbare serietagning. Bara för att du inte tycker en sån kamera som diskuteras här passar dig (om den kommer och om den heter D800), tycker jag det är onödigt att hela tiden ifrågasätta varför andra tycker den verkar bra.

Själv behöver jag ingen ny kamera över huvud taget :)

Även om Nikon släpper en kamera med 36 mp och 4 bps hindrar inte det att de också släpper en med färre pixlar och snabbare serietagning. Bara för att du inte tycker en sån kamera som diskuteras här (om den kommer och om den heter D800) inte passar dig, tycker jag det är onödigt att hela tiden ifrågasätta varför andra tycker den verkar bra.

Hur stor andel av Nikonfotograferna tycker en 36 MP D800 med 4 bps är bättre än en 24 MP med 8 bps?

Jag ifrågasätter behovet därför att jag tror att en oerhörd minoritet Nikonfotografer behöver 36 MP.

Även om Nikon släpper en kamera med 36 mp och 4 bps hindrar inte det att de också släpper en med färre pixlar och snabbare serietagning. Bara för att du inte tycker en sån kamera som diskuteras här passar dig (om den kommer och om den heter D800), tycker jag det är onödigt att hela tiden ifrågasätta varför andra tycker den verkar bra.

Dont try to argue with an idiot... he just drag you down to his level and beat u with experince

Vad är det för bilder en fotograf behöver en 36 MP D800 för att kunna ta med god kvalitet? Vilka är motiven och under vilka förhållanden?
Men med det där resonemanget så borde inte hasselblad, pentax 645d ,phase one,leica s2 mm inte få existera? Dom har ännu mer pixlar, mycket långsammare, mycket sämre brusprestanda på högiso och mycket mycket dyrare.

Men med det där resonemanget så borde inte hasselblad, pentax 645d ,phase one,leica s2 mm inte få existera? Dom har ännu mer pixlar, mycket långsammare, mycket sämre brusprestanda på högiso och mycket mycket dyrare.

Marknaden för MFD är minimal och består till 100% av professionella studiofotografer som tar oerhört bra betalt för sina tjänster.

Uppgifterna att den ska ha ansiktsigenkännande autofokus och eventuellt finnas i en variant utan AA-filter tycker jag tyder på en kamera som siktat in sig på mellanformatarna för t.ex. Modefotografer.

Uppgifterna att den ska ha ansiktsigenkännande autofokus och eventuellt finnas i en variant utan AA-filter tycker jag tyder på en kamera som siktat in sig på mellanformatarna för t.ex. Modefotografer.

Varför skall en modefotograf som kan ta bra betalt nedgradera sig till en D800 i småbildformatet med 36 MP när det finns MFD upp till 80 MP?

Varför skall en modefotograf som kan ta bra betalt nedgradera sig till en D800 i småbildformatet med 36 MP när det finns MFD upp till 80 MP?

Det finns rätt många som ägnar sig åt den typen av fotografering (eller t.ex. Landskap, interiör, arkitektur m.m.) som inte har råd med mellanformat (eller som vill ha en smidigare kamera med större objektivutbud). Många av dem använder idag 5D MkII eller Sony A850/900), och dessa är nog Nikon intresserade av att få som kunder.

Det finns rätt många som ägnar sig åt den typen av fotografering (eller t.ex. Landskap, interiör, arkitektur m.m.) som inte har råd med mellanformat (eller som vill ha en smidigare kamera med större objektivutbud). Många av dem använder idag 5D MkII eller Sony A850/900), och dessa är nog Nikon intresserade av att få som kunder.

Hur många är " rätt många" - 5, 10, 25 eller 50% av antalet Nikonfotografer med FX-kamera idag?

Om dessa verkligen behöver högre upplösning för sina bilder varför har de inte skaffat en annan kamera med högre upplösning redan?

Och om de redan gjort det - varför skall de byta tillbaka till Nikon? Syns verkligen skillnad mellan 24 MP och 36 MP i färdig bild? Skillnaden mellan 36 MP och 24 MP är densamma som mellan 6 MP och 4 MP eller 18 MP och 12 MP dvs minimal.

Senast ändrad:
Varför tror du dessa fotografer använder Hasselblad och Phaseone med 60 MP eller 80 MP om de kunde få samma resultat och inkomster med en D3x?

Med andra ord så är en bra sensor med mycket pixlar är bättre en lika bra sensor med mindre pixlar? Mao så finns det t.o.m dom som behöver över 50mp, då blir helt plötsligt en 36mp kamera med en relativt snabb serietagning och det otroligt mycket lägre priset än andra pixelstinna kamerorna rätt så mångsidig och förnuftig ändå? En liten del av bästa världarna.

Med andra ord så är en bra sensor med mycket pixlar är bättre en lika bra sensor med mindre pixlar? Mao så finns det t.o.m dom som behöver över 50mp, då blir helt plötsligt en 36mp kamera med en relativt snabb serietagning och det otroligt mycket lägre priset än andra pixelstinna kamerorna rätt så mångsidig och förnuftig ändå? En liten del av bästa världarna.

I studion behövs inte snabb seriebildtagning. En Phaseone på 80 MP 1 bps är bättre än en D3x på 24 MP och 5 bps.

Utanför studion är en D3x på 24 MP och 5 bps mer mångsidig.

Vad säger ni att vi som tycker den här kameran är intressant (om den finns) håller oss till att diskutera kameran och dess funktioner, så kan de som är intresserade av hur stor andel Nikonfotografer som gör vad ägna sig åt det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar