Nyfiken på vad du fotograferar då? Förstår att det jag skriver är kan vara otroligt provocerande för vissa, men ta inte detta fel, är du verkligen säker? Det går nämligen att ta fantastiska bilder med 1 bild per sekund, även när det gäller sport.. Låt inte utrustningen hindra dig från att lära dig att trycka av vid rätt tillfälle. Man tog fantastiska sportbilder även innan digitalt kom in i bilden.
Jag kan bara hålla med Magnus, det här är ett ganska världsfrånvänt och naivt resonemang.
Visst, jag skulle kunna ha en kamera som tog en bild/sek ...
1) ... om jag är beredd på att offra många potentiella bra bilder
2) ... om mina konkurrenter i sportfotovärlden också går med på att begränsa sig till 1 bild/sek
3) ... om jag bara fotar för ro skull och inte har ett leveranskrav
Jag kan hålla med om att bra tajming i de flesta fall är viktigare en hög framerate (de finns ett lika vanligt missförstånd åt andra hållet, att hög framerate är det enda som kännetecknar en sportkamera). Men det finns så oerhört många tillfällen - som ger bra bilder - där du inte vet vad som händer härnäst och där tajmingen blir chanslös. Inom sport vimlar det av situationer där inte ens utövarna själva riktigt vet vad som händer härnäst ... Hur skall man då som fotograf kunna förutse det och tajma in en bra bild?
Jag fotade sport redan på den gamla onda tiden, och då hade jag en kamera där jag som mest kom upp i mellan 1 och 2 bilder per sekund (Canon F1, manuell framdragning), och tro mig, det är ett
stort handikapp jämfört med de grejer vi har idag.
Visst, man tog många bra bilder förr - men man missade ännu fler som man hade kunnat få med dagens utrustning. Jag kan lekande lätt ur minnet dra fram ett gäng situationer bara inom surf- eller skidfoto där jag missade härliga bilder som jag inte missat idag med serietagning
Sedan är snabb serietagning inte bara praktiskt för sport. Jag tar till exempel mycket bilder av scenframträdanden av olika slag (framför allt i TV). Där, precis som i sport, handlar det extremt sällan om att knacka iväg en jättelång serie, oftare om att ta två-tre bilder i snabb sekvens så man inte bara kommer hem med en bild när personen blinkar, eller just när en blinkande spotlight lite olyckligt förstörde färgerna i ansiktet. När du tar gruppbilder av fler än fem personer är serietagning briljant - ökar rejält chansen att få en bild där alla faktiskt tittar. Eller när du fotograferar barn som både är snabba och oförutsägbara. Eller när du fotograferar djur som springer, fåglar som dyker ned i vatten, startar, landar.
Serietagning är inte en ersättning för tajmning, men ett förbaskat hjälpsamt komplement.