Annons

Äntligen Nikon D800

Tack för info. Verkar bra att den fått bra egenskaper i dåligt ljus. Min Mark III är inte bra här. Där förväntar jag mig en stor förändring i D800.

Mark III har ju fått mycket (inte sällan lite orättvist mycket) gräl för sin AF. Men en sak kan man säga om den - den är snabb, riktigt snabb. I mina ögon, ibland lite för snabb för sitt eget bästa ... ;-) Men där kan du nog i alla fall initialt uppleva Nikons AF rent allmänhet som lite sävligare - jag som är van vid Nikon uppfattar den hos Mark III och även hos Mark IV som lite "nervös". Sedan är ju D800 jämfört med en 1D Mark III generellt en långsammare kamera (4 fps vs 10 fps).

Tror jag drog upp den kanske ett eller två steg. Har ju som sagt fått fram sånt på lägre iso-tal också eftersom jag gärna vill få ut så mycket dynamik som möjligt ur mina bilder. O min exempelbild är ju tack vare den där bandingen tämligen oanvändbar imo, men skulle den varit tagen med en D800 så skulle det nog inte finnas några som helst fula streck. Det är en av dom större uppgraderingarna med D800ans sensor imo. Fast jag kan iofs säga att jag inte haft sådär jätteenorma problem med såna här fenomen med min D700, även fast det har iaf dykt upp nångång ibland..
Att bilden är tagen med 1/6400 beror enbart på att jag drog upp ison massor för att visa problemet. Längre slutartid skulle inte ha hjälpt nåt för bandingen.

12bit komprimerad NEF. Ganska säker på att 14, okomprimerad osv inte gör nån som helst skillnad, men jag kan ju testa.

Även när bandning förekommer är det ju tacksamt nog ganska enkelt att åtgärda särskilt om man utgår från en rawfil. Din bild innan och efter korrigering av bandning mm:

http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/DSC_4460cropNR.jpg

Tycker nog det finns mer problem än bandning på den bilden.

Kan du maila rawfilen?

Vad är det då du tänker på?
Men tyvärr kan jag inte det, eftersom jag tog bort den när jag skulle ut o fota i eftermiddags.. Men jag tog en till nu med nästan samma inställningar (typ ett 1½ steg längre slutartid, eftersom det är lite mörkare i rummet nu), den ser nästan likadan ut. Om det duger? :)

http://dl.dropbox.com/u/62204349/DSC_4484.NEF

Vad är det då du tänker på?
Men tyvärr kan jag inte det, eftersom jag tog bort den när jag skulle ut o fota i eftermiddags.. Men jag tog en till nu med nästan samma inställningar (typ ett 1½ steg längre slutartid, eftersom det är lite mörkare i rummet nu), den ser nästan likadan ut. Om det duger? :)

http://dl.dropbox.com/u/62204349/DSC_4484.NEF

Jo, problemet verkar onekligen vara där.

/Karl
PS. Är det inte dags att ställa undan den där ljusstaken nu? :)

Mark III har ju fått mycket (inte sällan lite orättvist mycket) gräl för sin AF. Men en sak kan man säga om den - den är snabb, riktigt snabb. I mina ögon, ibland lite för snabb för sitt eget bästa ... ;-) Men där kan du nog i alla fall initialt uppleva Nikons AF rent allmänhet som lite sävligare - jag som är van vid Nikon uppfattar den hos Mark III och även hos Mark IV som lite "nervös". Sedan är ju D800 jämfört med en 1D Mark III generellt en långsammare kamera (4 fps vs 10 fps).

Mark III har funkat jätte bra AF mässigt. Jag refererade till prestandan i dåligt ljus som inte är helt lysande. Bra att sätta förväntningarna lite lägre på "snabbheten" för D800 men att man kanske får en bättre AF i stället. Kommer sakna mina 10 bilder/s att fota fåglar men annars funkar 6 b/s i DX och 4 b/s i FX.

Nej, man ska undvika att fokusera med LV när man har starka, ett par fulla Ev överexponerade punktljuskällor i bilden... :)

På samma sätt gäller att man inte ska dra iväg serieskott på fem-tio bilder under samma förhållande för att fånga rätt ögonblick. Det som händer är att nollningen (typ "jordningen") rent kemiskt i sensormaterialet "segar sig". Har man dragit så hårt över mättnadsgränsen behöver sensorn ofta en eller två bilder för att allt ska ner på normalnivå igen.

Detta är f.ö precis samma sak som händer i batterier, man får elektrokemiska trösklar där ett slags materialminne bildas. I vissa typer av batterier kunde detta t.o.m bli permanent...

Jag har något tiotusental bilder med D700, och har aldrig en endaste gång sett något liknande.

Jag har något tiotusental bilder med D700, och har aldrig en endaste gång sett något liknande.

Jag har kanske 3-4 bilder där det syns. Mitt värsta reella exempel (bild menad som bild alltså) är det jag postade i tråden (http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1809383&postcount=2565). Någon särskild provokation annat än ISO-tal och ljusförhållandena där och då fanns inte.

I de övriga fallen syns det klart mindre och är väldigt lättfixat (typ jämnmörkblå/svart natthimmel).

Nu har jag bara kört D800 helt kort, men hade också D4 och D3s vid samma tillfälle och jag har tillbringat mer tid att jämföra D4 mot D3/D3s avseende AF. Med tanke på att D4 och D800 i grunden har samma AF borde det jag nedan säger om D4 i stort sett även gälla för D800, med reservation för att det kan finnas små skillnader dem emellan som har med kamerornas allmänna snabbhet att göra.

Mitt intryck av AF hos D4 jämfört med D3/D3s:
Märkbart bättre i svagt ljus, lite rappare överlag, framför allt när de gäller initialfokus. Fungerar bra även när objektivet (plus TC) har en maxbländare på 8.

Allmänt sett bättre än D3/D3s alltså, exakt hur mycket bättre skulle man behöva testa ganska utförligt för att kunna svara tydligare på.

De flesta som jämfört verkar tycka att AF på D800 är sämre än på D4 eller D3s.

PS. Är det inte dags att ställa undan den där ljusstaken nu? :)
Jodå, det är på väg, det är därför den står på golet och inte i fönstret. :D

Jag har nog sett drygt det dubbla kanske, o jag har noterat fenomenet kanske en 10-20 gånger sammanlagt. Dock har jag såvitt jag vet bara sparat en av dom "riktiga" bilderna där det uppstått.
( https://lh5.googleusercontent.com/-...XI/AAAAAAAAFZ4/iI2FdhrYCmg/s1024/DSC_2732.jpg kolla i snubbens hår, iso 200 är det också.. )
Men som sagt, jag misshandlar mina filer ganska mycket, o just därför är jag ändå lite intresserad av D800an. Men den får änta, för jag är inte speciellt rik.. :\

Btw, jag frågade för nån sida sen, men fick inte svar; Är det så att man med D800an kan slå på Live View och ta bilder där utan att spegeln fälls ner o upp igen varje gång man tar en bild? Har för mig om att jag läste nåt om det nånstans förut...

De flesta som jämfört verkar tycka att AF på D800 är sämre än på D4 eller D3s.

Det skall bli intressant att göra en rak jämförelse. Man kan ju tänka sig att D4 (med tanke på vad den är till för) kanske lägger mer processorkraft på AF.

Sedan har jag en misstanke att många som jämför fokusresultat gör ungefär samma tankefel som varit vanligt när man jämfört egenskaper på höga iso - man tittar på 100% och glömmer att man tittar i ganska olika förstoring. Vilket med en D800 kan få ungefär samma felfokusering att se rätt olika stor ut.

Spelade in slutarljuden på min D700 och D800:

http://davidberg.se/nikon-d800-slutarljud/

Sammanfattning: På ljudfilerna ser det ut som D800 är aningen tystare, men själv skulle jag mest säga att den låter "annorlunda".

Mästerligt inlägg! Intressant att slutarljudet i D700:an har en högre ton. När jag var och klämde på kamerorna upplevde jag D800:an som lite tystare men det var kanske bara inbillning. D4:an har dock ett underbart slutarljud.

Spelade in slutarljuden på min D700 och D800:

http://davidberg.se/nikon-d800-slutarljud/

Sammanfattning: På ljudfilerna ser det ut som D800 är aningen tystare, men själv skulle jag mest säga att den låter "annorlunda".

Jag har ju testat och ljudmätt många prylar, till exempel projektorer. Det lustiga är att hjärnan och ljudmätaren ganska ofta tycker olika.

Ljudstyrka mätt i decibel är inte det enda viktiga, utan också ljudkaraktären. Eller lite "behagligare" slutarljud kan nog vara en hel del högre (mätt som decibel) innan man uppfattar det som lika störande :)

Och omvänt, är det ett behagligare ljud behöver det inte vara så mycket lägre för att ändå vara påtagligt mindre störande.

Den här tråden har halvårs jubileum idag. Jag vill fira detta med att vi alla går ut med våra D800:eek:r "idag" och knäpper ett kort för att fira glädjen över våra fina nya 36mp kameror. Jag drar ut så fort Jag slår upp mina ögon om några timmar. Ska bara hitta kameran och ladda batteriet. Vi kan väl samlas nånstans kl 12:00? Eftersom jag misstänker att vi blir flera hundra pers så föreslår jag att vi kör kamerorna i tysta läget för att inte störa dom i vår omgivning för mycket. Jag kommer att vara vid brommaplan kl 12:00 imorgon, ni känner igen mig genom min D800 nackrem! Ses imorrn boys and girls.

De
Den här tråden har halvårs jubileum idag. Jag vill fira detta med att vi alla går ut med våra D800:eek:r "idag" och knäpper ett kort för att fira glädjen över våra fina nya 36mp kameror. Jag drar ut så fort Jag slår upp mina ögon om några timmar. Ska bara hitta kameran och ladda batteriet. Vi kan väl samlas nånstans kl 12:00? Eftersom jag misstänker att vi blir flera hundra pers så föreslår jag att vi kör kamerorna i tysta läget för att inte störa dom i vår omgivning för mycket. Jag kommer att vara vid brommaplan kl 12:00 imorgon, ni känner igen mig genom min D800 nackrem! Ses imorrn boys and girls.

Funkar det om man bränner av lite bilder med en D50. Blir ju bra som jämförelseobjekt, sett till upplösning och DR. Kanske lite högiso-bilder också.

De

Funkar det om man bränner av lite bilder med en D50. Blir ju bra som jämförelseobjekt, sett till upplösning och DR. Kanske lite högiso-bilder också.

Ja det är klart, men just nu får man ju med en 50 1.8g med på köpet om man köper en D800. Gäller tydligen så långt lagret räcker, så varför springer du inte in i nån butik och köper ett ex imorgon? =) Vet inte exakt hur många D800:eek:r det finns ute i butikerna just nu, men Nikon har bra ruljans på leveranserna och är ett företag man kan lita på. Så köp en D800 imorgon i nån butik och kom till brommaplan sen! Nu är det dags för mig att sova, ju snabbare man somnar desto snabbare kan man gå ut och leka med nya värstingen. God natt.

Ja det är klart, men just nu får man ju med en 50 1.8g med på köpet om man köper en D800. Gäller tydligen så långt lagret räcker, så varför springer du inte in i nån butik och köper ett ex imorgon? =) Vet inte exakt hur många D800:eek:r det finns ute i butikerna just nu, men Nikon har bra ruljans på leveranserna och är ett företag man kan lita på. Så köp en D800 imorgon i nån butik och kom till brommaplan sen! Nu är det dags för mig att sova, ju snabbare man somnar desto snabbare kan man gå ut och leka med nya värstingen. God natt.

Men ja e int bitter ;-)

Tänk glaset är halvfullt! Lägre pris & gratis objektiv är bra.

Fast man kan ju fokusera på kötider och prishöjningar om man vill må dåligt.

ANNONS