Annons

Äntligen Nikon D800

Vår allsmäktiga guru Joakim har redan vid ett flertal tillfällen berättat för oss att antimoriefunktionen i Adobes programvaror är ett skämt. Förmodligen är det samma sak med NX2 pga problemets tekniska art

Det är inte lätt att skriva mjukvara som ska hantera morie, då mönstret kan finnas "på riktigt" och då inte ska tas bort.
Det är lite som att skriva ett program som rensar ur katter men inte hundar ur en bild.
Lätt för en människa nästan helt omöjligt med mjukvara (idag i alla fall)
 
moare

provade att ta bort moare i lightroom 4 tog bort på de översta 2 fönsterraderna det tog sekunder
 

Bilagor

  • namnlöst-1-Redigera_1.jpg
    namnlöst-1-Redigera_1.jpg
    15.1 KB · Visningar: 543
Jag gjorde ett mycket snabbt test av video på D800:

http://davidberg.se/nikon-d800-video/

och tyvärr lider den av sjukt ful moiré precis som alla andra Nikon DSLR :-(

(De gör iofs de flesta andras också, såsom Canons populära 5D MkII.)
Testa att filma med liten bländare. Moiréeffekten går förmodligen att minimera med upplösningshämmande effekten diffraktion. Annars kan man ju använda stor bländare för att endast rikta in sig på det intressant område, som förhoppningsvis inte ger moiré.

Metoden nedan funkar rätt bra för att minska luminosity komponent av moiré, men metoden är inte helt automatisk:

http://jkwphoto.blogspot.se/
 
Jag provade på en av bilderna i Capture NX2, men Capture NX2 verkar bara kunna göra det på NEF-filer inte JPG-filer. Finns det någon moire:ad D800E NEF att ladda ner någonstans?

/Karl
 
Jag är rätt skeptisk till det här med moiré reducering. Anledningen nog min bakrund som grafiker, då fick man helt enkelt blurra de delar av bilden som krockade med rastertätheten och gav moiré. Instämmer med Kjell att smarta programvaror som enbart ser problemområdena finns knappast (än), utan det blir förmodligen en allmän "blurrning" och då har man inte vunnit någon extra skärpa och krispighet med en kamera utan filter.

Visst, man kan jobba selektivt med masker i PS eller annat program, men min fasa är att man måste sitta i datorn betydligt längre efter en dag med många bilder.
 
Jag är rätt skeptisk till det här med moiré reducering. Anledningen nog min bakrund som grafiker, då fick man helt enkelt blurra de delar av bilden som krockade med rastertätheten och gav moiré. Instämmer med Kjell att smarta programvaror som enbart ser problemområdena finns knappast (än), utan det blir förmodligen en allmän "blurrning" och då har man inte vunnit någon extra skärpa och krispighet med en kamera utan filter.

Visst, man kan jobba selektivt med masker i PS eller annat program, men min fasa är att man måste sitta i datorn betydligt längre efter en dag med många bilder.

Enligt folket på dpreview så tror dom lite på att Nikon med hjälp av att dom vet exakt hur bayerfiltret är uppbygt kan sortera ut moiren och göra något åt den. Det bör också vara anledningen till moirereduktionen endast är möjlig på NEF och inte JPG. Folket på dpreview verkar dock inte heller ha kommit över någon NEF med moire från D800e. Så det verkar inte heller som detta är en funktion som Nikon vill skryta över.

/Karl
 
I Norge har priset på D800 stigit från 22.190 NOK till 24.190 NOK = 9%.
Omräknat för valutakursen 1,21 motsvarar det nya priset 29.270 SEK.

Starkt jobbat norska Nikon!

Vad händer i Sverige?
 
I Norge har priset på D800 stigit från 22.190 NOK till 24.190 NOK = 9%.
Omräknat för valutakursen 1,21 motsvarar det nya priset 29.270 SEK.

Starkt jobbat norska Nikon!

Vad händer i Sverige?

Priset har gått upp 2000, utom för de som har pre-order.

eller kanske ska skriva "kommer", för det var vad kameradoktorn sade.
 
man får aldrig vara helt nöjd ;-) det finns alltid en baksida. … Frågan är om moire kommer vara ett problem?

Bara för att förtydliga så är den moiré jag hittat bara på video, inte stillbilder.
(Jag antar att du iofs syftar på moiré på stillbild och att inlägget kanske inte helt var riktat till mig)

På video är moirén extremt framträdande om man filmar ”fel” saker. Om jag förstått saken rätt så har man inte kraft nog att läsa ut hela sensorn, köra demosaikalgoritm, skala ned till 1920x1080 och komprimera 30 gånger per sekund. Istället tar man genvägar för att få ut en 1920x1080p bild vilket ger upphov till moirén. OM man kunde fixat en fullstor bild och sen skalat ned till 1920x1080 så borde man kunna få en grymt snygg bild med riktig upplösning nära 1080p.
 
Testa att filma med liten bländare. Moiréeffekten går förmodligen att minimera med upplösningshämmande effekten diffraktion. Annars kan man ju använda stor bländare för att endast rikta in sig på det intressant område, som förhoppningsvis inte ger moiré.

Metoden nedan funkar rätt bra för att minska luminosity komponent av moiré, men metoden är inte helt automatisk:

http://jkwphoto.blogspot.se/

Jo självklart finns det olika sätt att minimera moirén, bara nedslående att se att man inte kommit någonstans med det här problemet sen första modellen med video D90 för 3 år sedan. Det gör ju naturligtvis inte kameran oanvändbar för all typ av filmning. Canons 5D har ju samma problem men har ändå varit ruskigt populär. Då har man fått använda den typen av tekniker du beskriver, det finns dessutom AA-filter att skruva på objektiven anpassade för video.
 
Jo jag förstod det, jag ser ränder där moiré tagits bort från de två övre raderna.

ok .Det är ju skiten betong så vad som ska vara och inte vara där är ju svårt att veta. När jag gjorde det i lightroom så stördes jag inte av några ränder utan jag tycker att bilden blev mycket renare o bättre . I det här fallet så är det tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.
 
ok .Det är ju skiten betong så vad som ska vara och inte vara där är ju svårt att veta. När jag gjorde det i lightroom så stördes jag inte av några ränder utan jag tycker att bilden blev mycket renare o bättre . I det här fallet så är det tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.

Nu har jag provat lite själv, man får ränder av den typen av moiré. Inte så konstigt, det var rätt extremt.
 
Fick min D800 sent i fredags från Cyberphoto (NPS-beställd 23 januari) och har fotat en musikfestival i helgen (Umeå Open). Trevlig kamera om än lite långsammare än de jag brukar använda. Såklart blev filerna stora och det tog ca 4 timmar att tanka över (ca 180 GB) via usb 3-läsare..men i LR4 gick det hyggligt fort (inzoomning 100% ca 2-3s) med en i7-2600 med 16 GB minne; bara ca 4 GB verkar behövas dock. Däremot slog jag irriterande ofta i bufferten (det tar ca 20 s att tömma den efter typ 17 snabba bilder med ett snabbt kort; annars det dubbla) så snabba minneskort rekommenderas.
Fotade jpeg+raw ett tag och blev överraskad över hur fina jpeggarna var; högdagrar verkar ha räddats och mörka delar ljusats upp lagom så kanske man ska överge raw ändå (har fotat enbart råformat i 8+ år) för att spara tid/plats.

Några milt rörda, små, bildexempel på iso 6400-12880 på http://qltr.se/ resp

http://festivalphoto.net/pictures&festivalID=1085&festival=Ume%E5+Open

(fler, bättre kommer om några dagar, har annat för mig ett par dagar)
 
men i LR4 gick det hyggligt fort (inzoomning 100% ca 2-3s) med en i7-2600 med 16 GB minne;
Jag genererar alltid 1:1-previews direkt, i samband med importen. "Ta en kopp kaffe, and be done with it", liksom... (för övrigt inget som hindrar att du fortsätter jobba, eller t.o.m. importerar fler minneskort, under tiden renderingen av 1:1-previews sker).

Skulle bli skogstokig av att sitta och vänta varje gång jag zoomar in i en bild under redigeringsarbetet.
 
Jag genererar alltid 1:1-previews direkt, i samband med importen. "Ta en kopp kaffe, and be done with it", liksom... :)

Skulle bli skogstokig av att sitta och vänta varje gång jag zoomar in i en bild under redigeringsarbetet.

Bra idé men a) jag är tédrickare ;) och b) det blir nog många koppar om det då tar 8 timmar istället med minneskort byte en gång i timmen (EDIT: som nämndes går det att byta lite tidigare då de kopierats föärdigt)..några rejäla tupplurar kanske?

Jag tror man behöver se över sitt arbetsflöde lite inför en D800 eller dylikt. Förr tog jag alltid backup på alla bilder inkl skräp men nu behöver jag nog rensa mer/bättre innan jag gör backup..och det kan ju bli besvärligt med tajmingen ifall man inte har väldigt många minneskort (mina 8 st 8-32 gb fylldes snabbt..) under ett pågående evenemang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.