Annons

Äntligen Nikon D800

du är rätt glad att du inte köpte mellanformat från pentax nu va? ;-) för sensortekniken som Nikon har är riktigt bra. Jag har bilder som jag tagit med Hasselblad o jag kan säga att denna kamera med bra optik är riktigt vass. Det lustiga är att jag har alltid trott o många andra att hög upplösning skulle påverka det dynamiska omfånget negativt men D800 verkar ha minst lika bra som D4 trots högre upplösning.
Vad du än gör Ove, så antyd inte ens slutsatser som dessa på Pentaxforumet på Dpreview. Det gjorde jag, och sällan har väl någon blivit så idiotförklarad...

Men, det gör inget... Jag tar det med jämnmod... :-D
 
Vad du än gör Ove, så antyd inte ens slutsatser som dessa på Pentaxforumet på Dpreview. Det gjorde jag, och sällan har väl någon blivit så idiotförklarad...

Men, det gör inget... Jag tar det med jämnmod... :-D

jag antyder inte att D800 är bättre än pentax eftersom jag inte jämfört dom däremot så är jag rätt övertygad om att Mats kommer bli rätt nöjd med D800 ;-)
 
jag antyder inte att D800 är bättre än pentax eftersom jag inte jämfört dom däremot så är jag rätt övertygad om att Mats kommer bli rätt nöjd med D800 ;-)
Nä, det gjorde verkligen inte jag heller, jag försökte bara lite lätt antyda att D800 kanske kan bli ett "gott nog"-alternativ för många en del som suktat efter 645D, eller kanske någon annan (begagnad?) digital MF. Kanske är skillnaden inte så stor, att den för alla längre motiverar en 645D som kostar som en D800, en D800E och en 300/2,8VR -- tillsammans?

Det var dessa frågor jag ställde i Pentaxforumet, och jag trampade tydligen på en synnerligen öm tå...
 

Japp! Jag börjar dock tveka om E-modellen. Det lät så lockande att få ut maximal prestanda ur 36 mp, men efter att sett exempelbilderna fulla med moire börjar jag tvivla. Den kommer mest att användas i studion men även i gigapixelsammanhang och jag har ingen lust att sitta och peta bort moire på ca 1000 bilder. Hade jag valt den vanliga hade jag fått den förra veckan. Är verkligen rådvill nu.
 
Japp! Jag börjar dock tveka om E-modellen. Det lät så lockande att få ut maximal prestanda ur 36 mp, men efter att sett exempelbilderna fulla med moire börjar jag tvivla. Den kommer mest att användas i studion men även i gigapixelsammanhang och jag har ingen lust att sitta och peta bort moire på ca 1000 bilder. Hade jag valt den vanliga hade jag fått den förra veckan. Är verkligen rådvill nu.

jag fotar mycket ineriör/rum arkitektur så för mig var valet enkelt med facit i hand ;-) att få bort flare o moire kan vara tidsödande o jag kan ha 7 villor på en dag o då kan de bli mycket efter arbete o vi sitter nog ändå betydligt mer tid bakom datorn än bakom kameran. Däremot kan man köpa en av varje jag hade tänkt göra det ett tag men när jag små testat D800 så känns det inte lika behövligt längre. Jag väntar på Mikaels resultat av mina bilder. Du slapp köpa D3x jag hade min i 3 månader o jag kommer aldrig köpa en tung/stor kamera igen. Angående nya kameran så känns den rätt mycket lättare o greppet är bättre känns inte lika avhugget som på D700. Min really right stuff släde passar även på D800 men inte helt perfekt för formen på D800 är lite rundare. Imorgon ska jag köra den på en villa. Jag vart även lite impad av af o snabbheten med 85 1,4g satt rätt hela tiden. Sedan om det beror på kameran eller gluggen har jag ej hunnit utvärdera ännu.
 
Nä, det gjorde verkligen inte jag heller, jag försökte bara lite lätt antyda att D800 kanske kan bli ett "gott nog"-alternativ för många en del som suktat efter 645D, eller kanske någon annan (begagnad?) digital MF. Kanske är skillnaden inte så stor, att den för alla längre motiverar en 645D som kostar som en D800, en D800E och en 300/2,8VR -- tillsammans?

Det var dessa frågor jag ställde i Pentaxforumet, och jag trampade tydligen på en synnerligen öm tå...

nu har väl pentax en lite föråldrad ccd sensor från kodak om jag inte minns fel. Mellanformat borde vara bättre på lägre iso pga den betydligt större sensorn men jag har bilder med Hasselblads 39 milj o jag tänker gå o fota samma ställe i likvärdigt väder o jämföra o se hur nära man kommer men med tanke på hur dessa filer ser ut så känner jag att det räcker långt i dom flesta avseenden. Oavsett jag är idag väldigt glad att jag inte klev på Hasselblad som jag testade o valde att hyra den istället när jag behövde den kameran. Finns en del fördelar med dslr o det är ett så mycket större utbud av optik samt Hasselblad kör i 4x3 format o dom flesta av mina kunder kör 2x3 format.
 
Japp! Jag börjar dock tveka om E-modellen. Det lät så lockande att få ut maximal prestanda ur 36 mp, men efter att sett exempelbilderna fulla med moire börjar jag tvivla. Den kommer mest att användas i studion men även i gigapixelsammanhang och jag har ingen lust att sitta och peta bort moire på ca 1000 bilder. Hade jag valt den vanliga hade jag fått den förra veckan. Är verkligen rådvill nu.

Om 5-10% av alla bilder tagna med D800E har oacceptabla färgfel innebär det att 90-95% av alla bilder är bättre än vad D800 presterar.
 
Japp! Jag börjar dock tveka om E-modellen. Det lät så lockande att få ut maximal prestanda ur 36 mp, men efter att sett exempelbilderna fulla med moire börjar jag tvivla. Den kommer mest att användas i studion men även i gigapixelsammanhang och jag har ingen lust att sitta och peta bort moire på ca 1000 bilder. Hade jag valt den vanliga hade jag fått den förra veckan. Är verkligen rådvill nu.

Tar inte Capture NX2 bort moiren automagiskt? Det är väl bara att köra en batchkörning där.

/Karl
 
Tar inte Capture NX2 bort moiren automagiskt? Det är väl bara att köra en batchkörning där.

/Karl

Det kanske det gör. Jag gav upp det programmet för länge sedan, men ska kanske ge det en chans igen. Aperture har också en moirereducering inbyggd i själva framkallningen och om den fungerar som den ska är det något som sker automatiskt. Har tyvärr inte kunnat testa den eftersom jag inte hittat någon råbild med moire ännu.
 
Det kanske det gör. Jag gav upp det programmet för länge sedan, men ska kanske ge det en chans igen. Aperture har också en moirereducering inbyggd i själva framkallningen och om den fungerar som den ska är det något som sker automatiskt. Har tyvärr inte kunnat testa den eftersom jag inte hittat någon råbild med moire ännu.

Nikon slänger ju med Capture NX2 med D800e, just för att dom skall ha en uppdaterad moirefunktion specialanpassad för D800e i Capture NX2 nu.
Jag har inte heller testat just den funktionen men Capture NX2 var i alla fall till D700 det mest kompetenta bildjusteringsprogrammet, i alla fall om man fotograferade med Nikonobjektiv.

/Karl
 
Ja, det är ju en glasklar logik. Dessutom kan moire uppstå när bilden rastreras för tryck, oavsett vilken kamera man använder.

samtidigt att ha 5-10% felaktiga bilder med moire som kanska tar lång tid att ta bort är inte bra samtidigt så är det inga större problem att köpa en av varje. Kunde man köpa en kamera förut för 70000 så kan man köpa två för 60000. Jag kommer avakta test men enligt luminous_landscape så tycker dom inte D800 e är optimal till bröllop,mode eller arkitektur o dom borde haft kameran o testat o kommit fram till det. Frågan är hur mycket bättre blir en liknande bild jag tog som exempel med e? Vad kommer skilja bilden åt? ännu skarpare? eller något annat vad tror du Tore? Om vi säger så här ;-) jag upplever inga direkta problem med skärpan på D800.
 
Vår allsmäktiga guru Joakim har redan vid ett flertal tillfällen berättat för oss att antimoriefunktionen i Adobes programvaror är ett skämt. Förmodligen är det samma sak med NX2 pga problemets tekniska art
 
Jag gjorde ett mycket snabbt test av video på D800:

http://davidberg.se/nikon-d800-video/

och tyvärr lider den av sjukt ful moiré precis som alla andra Nikon DSLR :-(

(De gör iofs de flesta andras också, såsom Canons populära 5D MkII.)

man får aldrig vara helt nöjd ;-) det finns alltid en baksida. Nu har tillverkarna lyckats rätt bra med att komma till rätta med brus om vi backar bandet 4 år. Jag minns min första dslr canons 1ds den var knappt godkänd på 400 iso som typ motsvarar 6400 på dagens bättre kameror. Frågan är om moire kommer vara ett problem? jag är rätt nöjd med D800 men har använt den ytterst lite ett par testbilder bara så det är för kort att dra för stora växlar på alla områden. Det finns ett par saker man märker direkt o det är att det är grym skärpa samt väldigt bra dynamiskt omfång o att kameran känns lättare smidigare än D700.
Ang moire så tror jag det kan vara ett problem det hänger ihop med vad man fotar, man kan alltid tro att man kan ta bort fel efteråt men jag har lärt mig att gör så rätt som möjligt från början för vissa saker kan ta väldigt lång tid att fixa till efteråt om det ens går.
Man har gått på minor på tester som säger att det funkar o sedan när man själv kör så märker man att det är ett större problem så det bästa är att testa själv o det är en tanke till dig Mats o om du är Nps medlem så ska man få låna nya prylar utan kostnad för att få testa.
Kan visserligen tänka mig att det är kö men kolla med Nikon.
Idag är det dags för ett skarpt ett uppdrag för D800 ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.