Annons

Äntligen Nikon D800

En annan sak jag funderar på är hur ömtålig sensorn är för rengöring då den inte har något filter.
Någon som vet?
 
när tror du att du kommer kunna se bandningen om den uppstår? på webbild i 2000 bredd ? eller en tryckt bild i vilken strorlek? Om man letar på skärmen i flera hundra procent så kan man nog hitta det mesta men frågan är om det är ett synligt fysikt problem i ens fotograferande? nu ska jag snart ut o ta bilder med D800 o testa o se vad jag kan se o inte se på en bild. Om man tex går in o kollar croma eller taskig kantskärpa så hittar man mycket om man letar i flera hundra % . Det som syns på en lite web bild är tex flare o moire det är sådant jag bekymrar mig mer för än att hitta bandning i skuggor. Jag har väl haft mer problem med sådant med canons kameror men knappt aldrig synligt där heller på en slutlig bild. Det som inte syns på en slutlig bild är för mig ett icke problem.
Det vore värre om bandningen såg ut som den gör på en printad bild när ett munstycke täppt till då kan vi snacka synliga ränder ;-)
Fast du kan lita på att om jag ser bandning på slutlig bild då kommer inte min kritik vara nådig på kameran.
 
när tror du att du kommer kunna se bandningen om den uppstår? på webbild i 2000 bredd ? eller en tryckt bild i vilken strorlek? Om man letar på skärmen i flera hundra procent så kan man nog hitta det mesta men frågan är om det är ett synligt fysikt problem i ens fotograferande? nu ska jag snart ut o ta bilder med D800 o testa o se vad jag kan se o inte se på en bild. Om man tex går in o kollar croma eller taskig kantskärpa så hittar man mycket om man letar i flera hundra % . Det som syns på en lite web bild är tex flare o moire det är sådant jag bekymrar mig mer för än att hitta bandning i skuggor. Jag har väl haft mer problem med sådant med canons kameror men knappt aldrig synligt där heller på en slutlig bild. Det som inte syns på en slutlig bild är för mig ett icke problem.
Det vore värre om bandningen såg ut som den gör på en printad bild när ett munstycke täppt till då kan vi snacka synliga ränder ;-)
Fast du kan lita på att om jag ser bandning på slutlig bild då kommer inte min kritik vara nådig på kameran.

Håller med dig om det synsättet. Väldigt många hänger upp sig på detaljer och avvikelser som syns i skärmen (menar inte dig specifikt, MrKarisma) i 100% eller mer. Få, om ens någon, outputenhet klarar att återge allt som kan synas i en bra skärm. Vi som jobbar med foto blir nästan alltid mer eller mindre besvikna när våra bilder hamnar i sitt slutmedia, t ex som liten sketen webbild, broschyr, eller det hemska dagstidningstrycket. I det sitnämnda fallet är nästan alla moderna kameror våldsamt overkill ( ialla fall när man ser till bildkvalitet.) Har nyligen levererat tryckoriginal till Kina och på min fråga till tryckeriet om hur de ville ha bilderna cmykade fick jag svaret, "is there more than one kind of cmyk?" fasar för resultatet...
 
En annan sak jag funderar på är hur ömtålig sensorn är för rengöring då den inte har något filter.
Någon som vet?

1. Precis som Karl påpekade så saknar inte D800 filter, men den har till skillnad från den vanliga modellen ett "neutralt" filter.
2. Glöm inte att du även (i både D800 och D800E) har UV- och IR-filter i samma filterpaket.
 
Eftersom det verkar som D800 har bandning i skuggorna får jag acceptera det och ta reda på hur man redigerar bort bandning..
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=41036238

Någon som gjort det eller vet hur man gör?

Alla kameror har bandning, frågan är bara hur långt du får pressa bilderna innan den blir synlig. I tråden du hänvisar till gör de rätt extrema lyftningar av bilder, och får då, citat "small amounts of banding in High ISO, a bit below D3/D3s levels" - och D3/D3s är inte precis kända för att vara problematiska ur bandningssypunkt :)

Bandning var ett mycket mer påtagligt problem förr (prova även ganska måttliga lyft av lågdagrar på t.ex. en D70 så får ni se :) men idag är det ganska få kameror där är ett märkbart och praktiskt problem man behöver bry sig om såvida man inte gör ganska extrema lyft av skuggor.
 
Håller med dig om det synsättet. Väldigt många hänger upp sig på detaljer och avvikelser som syns i skärmen (menar inte dig specifikt, MrKarisma) i 100% eller mer. Få, om ens någon, outputenhet klarar att återge allt som kan synas i en bra skärm. Vi som jobbar med foto blir nästan alltid mer eller mindre besvikna när våra bilder hamnar i sitt slutmedia, t ex som liten sketen webbild, broschyr, eller det hemska dagstidningstrycket. I det sitnämnda fallet är nästan alla moderna kameror våldsamt overkill ( ialla fall när man ser till bildkvalitet.) Har nyligen levererat tryckoriginal till Kina och på min fråga till tryckeriet om hur de ville ha bilderna cmykade fick jag svaret, "is there more than one kind of cmyk?" fasar för resultatet...

mail mig din mailadress så ska du få bilder tagna med tanke på skärpa,dynamiskt omfång som jag precis tagit med D800. Är det någon mer som vill se filerna så maila bara. Jag ska dra iväg dom till Mikael så får han plocka ner dom i delar o kolla allt ;-) tog dom med zeiss 21mm o 85 1,4 Nikon
 
mail mig din mailadress så ska du få bilder tagna med tanke på skärpa,dynamiskt omfång som jag precis tagit med D800. Är det någon mer som vill se filerna så maila bara. Jag ska dra iväg dom till Mikael så får han plocka ner dom i delar o kolla allt ;-) tog dom med zeiss 21mm o 85 1,4 Nikon

Schysst. [email protected]
Sprenda gärna ett par råfiler också.
 
dom är på väg 4st raw filer. ps du vet att det finns 6.7 raw update till ps för att öppna filerna? Jag har segt internet tar drygt 15 min för 4st bilder. har skrivit info om hur dom är tagna. Du får använda dom fritt var du vill;-)

Tack Ove,
Sitter på Telegrafen i hbg och trycker i mig en burgare just nu, ska mecka med bilderna senare i kväll .
 
Att folk inte skäms för att be om filer, du ska inte behöva känna dig besvärad Ove, jag är inte lika krävande så till mig så kan du skicka kameran istället så tar jag egna bilder och testar. Och du får kanske tillbaka den nån gång. Mer kan jag inte lova.
 
här har jag lyft bilden o ni ser hur den ser ut från början, bilden tagen i iso 100.
 

Bilagor

  • 02ej lyft.jpg
    02ej lyft.jpg
    81.1 KB · Visningar: 501
  • 01 lyfttif.jpg
    01 lyfttif.jpg
    16.9 KB · Visningar: 475
nu är det värdelöst med att lägga upp dessa små bilder o så glömde jag skärpa ena, men jag kan konstatera att det dynamiska omfånget är mycket bättre samt skärpan blir riktigt bra med denna kamera faktiskt lite mellanformat över den ;-) Ni som vill se bilder mailar jag via you sendit så kan ni dra själva. Trots att jag lyfte bilden väldigt mycket så blir det inte brusigt ser riktigt bra ut. Ska bli grymt kul att testa den på mäklarjobb o se hur mycket man kan ljusa upp ojämnheter där inte blixten räcker till.
Brukar sällan bli för impad av kameror men denna verkar hålla vad den lovar :)
 
Tack Ove,
Sitter på Telegrafen i hbg och trycker i mig en burgare just nu, ska mecka med bilderna senare i kväll .

Första intrycket: Underbar upplösning!
400 x400 pixlar gör ju ingen glad, men när man ser hela den obeskurna bilden ser man nog poängen med den höga upplösningen.
 

Bilagor

  • dump_D800.jpg
    dump_D800.jpg
    81.3 KB · Visningar: 507
  • DSC_0036.jpg
    DSC_0036.jpg
    57.7 KB · Visningar: 490
Första intrycket: Underbar upplösning!

du är rätt glad att du inte köpte mellanformat från pentax nu va? ;-) för sensortekniken som Nikon har är riktigt bra. Jag har bilder som jag tagit med Hasselblad o jag kan säga att denna kamera med bra optik är riktigt vass. Det lustiga är att jag har alltid trott o många andra att hög upplösning skulle påverka det dynamiska omfånget negativt men D800 verkar ha minst lika bra som D4 trots högre upplösning.
 
du är rätt glad att du inte köpte mellanformat från pentax nu va? ;-) för sensortekniken som Nikon har är riktigt bra. Jag har bilder som jag tagit med Hasselblad o jag kan säga att denna kamera med bra optik är riktigt vass. Det lustiga är att jag har alltid trott o många andra att hög upplösning skulle påverka det dynamiska omfånget negativt men D800 verkar ha minst lika bra som D4 trots högre upplösning.

Ja du :) Och lika glad att jag inte köpte D3X!
 
Det lustiga är att jag har alltid trott o många andra att hög upplösning skulle påverka det dynamiska omfånget negativt men D800 verkar ha minst lika bra som D4 trots högre upplösning.

Det är med det som med egenskaper i svagt ljus, vi har varit många som länge trodde det hörde ihop med pixelstorlek. Men sedan några år tillbaka har det ju skett ett påtagligt skifte i det synsättet. Man kan förenklat säga att inom rimliga gränser spelar pixelstorlek mycket liten roll för dynamiskt omfång och egenskaper i svagt ljus. Och "inom rimliga gränser" handlar om bra mycket mindre pixlar än D800 har :)

Det som framför allt bromsar utvecklingen mot riktigt höga megapixelantal är inte prestanda utan snarare tillverkningskostnaden.

Sedan finns det vissa skillnader i DR och lågljusegenskaper mellan olika kameror/sensorer (t.ex. D800 vs D4 vs Eos 5D Mk3) men det handlar i huvudsak om olika underliggande sensorteknik, olika färgfilter, olika mikrolinser och olika databehandling under och strax efter utläsning. Pixelstorleken är en mycket liten faktor i sammanhanget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.