Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, ungefär som alla andra budgetmodeller i förhållande till de mer exklusiva :)

Lägg till färre BPS och mindre buffert på din lista också.

Dock är jag inte helt säker på sökaren, det verkar vara en viktig grej för dem som är intresserade av den här kameran. 100%, stor och ljus och gärna utbytbara mattskivor också, det tror jag är vad målgrupppen vill ha faktiskt. Jag tillhör definitivt inte målgruppen, men det är vad jag tror.
Nja, inte helt. Om Nikon skrotar semipro DX och istället kör med budget FX så får man leva med en hel del försämringar FF vs FF så att säga. Man kan inte som tidigare utrusta den med massa pro-funktioner ursäkta sig med att det trots allt sitter en DX-sensor i den.
 
-En spegelfri Pentax FX som bygger på deras K-01?

Det vore definitivt den enklaste vägen för Pentax.. Men ack så tråkigt.. Mitt tips till Pentax, behåll K-5 huset, sätt in lite större prisma o spegel, vidga kamerahuset de 2-3mm som behövs och, släng in Sonys 36mp sensor. Resten kan vara likadant.. Jo, lite snyggare design hade ju inte gjort något.. :)
 
Jag tror helt enkelt på en 24mp sensor och avsaknad av af motor. Tror inte ett dugg på att man kommer att banta ner den med så mycket annat som mindre sökare, mindre buffert mm. Tänk på att sonys nya A99 kommer fullspäckad och ska också vara mycket vänlig för plånboken.
 
Jag tror helt enkelt på en 24mp sensor och avsaknad av af motor. Tror inte ett dugg på att man kommer att banta ner den med så mycket annat som mindre sökare, mindre buffert mm. Tänk på att sonys nya A99 kommer fullspäckad och ska också vara mycket vänlig för plånboken.
Det vore döden för D800 i så fall. För vem behöver 36 mp om man kan få i stort sett samma kamera med 24 mp och ca 10000 kr billigare.

Sony kan man inte jämföra med. De har ju bestämt sig för att vägra vara smarta. Om de kunnat härta ner sig med priserna på sina proffsgluggar kanske de kunnat lura över en o annan Canon eller Nikonanhängare. De har ju Zeiss med af bla.
 
En större sensor (FF) kostar inte många hundringar mer att tillverka än aps-c. Ett lysande exempel är CANON GX1 som har en sensor som är nästan 6 gånger större en föregångaren G12 GX1 kostar nästan lika mycket som G12 gjorde när den kom, så det är rent skitsnack att större sensorer kostar mycket mer att tillverka. Att däremot trycka in fler å fler pixlar i små sensorer är däremot krångliggare å dyrt. Nikon har ingen FF kamera som kostar 15.000:-, D700 kostar 16.790:- dessutom flaggar nu Cyberphoto för att dom absolut sista exemplaren är i antågande. D700 tillverkningen lades ner för 3 månader sen så det är verkligen dags för en D600 att anlända.
 
Det vore döden för D800 i så fall. För vem behöver 36 mp om man kan få i stort sett samma kamera med 24 mp och ca 10000 kr billigare.

Sony kan man inte jämföra med. De har ju bestämt sig för att vägra vara smarta. Om de kunnat härta ner sig med priserna på sina proffsgluggar kanske de kunnat lura över en o annan Canon eller Nikonanhängare. De har ju Zeiss med af bla.

Njae det vet jag inte, det är många som är kåta på D800:ans 36MP och betalar några tusen extra för det, tror inte att dom vänder sig till samma målgrupp. En D600 blir ju en mer allroundkamera där man har lägre upplösning men saknar istället af motor. För många kan det då vara värt att lägga på 7- 10 000:- för att få den högsta upplösningen i en småbildskamera och en af motor. Tänk också på att när en D600 släpps så kan D800:an vara nere på 22-23 000:- då skiljer det helt plötsligt inte mer än 7 tusen.
 
En större sensor (FF) kostar inte många hundringar mer att tillverka än aps-c. Ett lysande exempel är CANON GX1 som har en sensor som är nästan 6 gånger större en föregångaren G12 GX1 kostar nästan lika mycket som G12 gjorde när den kom, så det är rent skitsnack att större sensorer kostar mycket mer att tillverka. Att däremot trycka in fler å fler pixlar i små sensorer är däremot krångliggare å dyrt. Nikon har ingen FF kamera som kostar 15.000:-, D700 kostar 16.790:- dessutom flaggar nu Cyberphoto för att dom absolut sista exemplaren är i antågande. D700 tillverkningen lades ner för 3 månader sen så det är verkligen dags för en D600 att anlända.
Menade naturligtvis Canon G1X :).
 
En större sensor (FF) kostar inte många hundringar mer att tillverka än aps-c. Ett lysande exempel är CANON GX1 som har en sensor som är nästan 6 gånger större en föregångaren G12 GX1 kostar nästan lika mycket som G12 gjorde när den kom, så det är rent skitsnack att större sensorer kostar mycket mer att tillverka. Att däremot trycka in fler å fler pixlar i små sensorer är däremot krångliggare å dyrt. Nikon har ingen FF kamera som kostar 15.000:-, D700 kostar 16.790:- dessutom flaggar nu Cyberphoto för att dom absolut sista exemplaren är i antågande. D700 tillverkningen lades ner för 3 månader sen så det är verkligen dags för en D600 att anlända.
Nja, det där tror jag du har missuppfattat. Att göra små sensorer som är väldigt pixeltäta och har hyfsade egenskaper är förhållandevis enkelt och billigt. De är därför kompaktkameror och mobiler med kamera kan säljas för bara några hundralappar. För varje steg upp i storlek blir det svårare, dyrare och så småningom omöjligt att tillverka sensorer med samma egenskaper. Därför finns det t ex alltid cropkameror med högre pixeltäthet än FF-kameror.

Om nu Nikon trodde att det vore en bra affär att tillverka en lite sämre FF-kamera i ett lägre prissegment så skulle de förstås inte sluta tillverka D700. Istället skulle de göra likadant som i det lägsta prissegmentet: även efter att D3200 introducerats kommer man att fortsätta att sälja D3100.

För övrigt kostade G12 strax över 5000 kr vid introduktionen, G1x kostade 7000 kr.
 
Nja, det där tror jag du har missuppfattat. Att göra små sensorer som är väldigt pixeltäta och har hyfsade egenskaper är förhållandevis enkelt och billigt. De är därför kompaktkameror och mobiler med kamera kan säljas för bara några hundralappar. För varje steg upp i storlek blir det svårare, dyrare och så småningom omöjligt att tillverka sensorer med samma egenskaper. Därför finns det t ex alltid cropkameror med högre pixeltäthet än FF-kameror.

Om nu Nikon trodde att det vore en bra affär att tillverka en lite sämre FF-kamera i ett lägre prissegment så skulle de förstås inte sluta tillverka D700. Istället skulle de göra likadant som i det lägsta prissegmentet: även efter att D3200 introducerats kommer man att fortsätta att sälja D3100.

För övrigt kostade G12 strax över 5000 kr vid introduktionen, G1x kostade 7000 kr.

Jag tror iofs att utvecklingskostnaden långt överstiger tillverkningskostnaden, så det högre priset på fullformatarna kan nog knytas till att man blir tvungen att sprida R&D på betydligt färre enheter.
 
Jag tror iofs att utvecklingskostnaden långt överstiger tillverkningskostnaden, så det högre priset på fullformatarna kan nog knytas till att man blir tvungen att sprida R&D på betydligt färre enheter.
Nja, det mesta utvecklas ju för att användas i flera olika kameramodeller, typ processorer, af-enheter osv. Men när det gäller sensorer i FF-storlek så är det ju sant att utvecklingskostnaden är hög.
 
En större sensor (FF) kostar inte många hundringar mer att tillverka än aps-c. Ett lysande exempel är CANON GX1 som har en sensor som är nästan 6 gånger större en föregångaren G12 GX1 kostar nästan lika mycket som G12 gjorde när den kom, så det är rent skitsnack att större sensorer kostar mycket mer att tillverka. Att däremot trycka in fler å fler pixlar i små sensorer är däremot krångliggare å dyrt. Nikon har ingen FF kamera som kostar 15.000:-, D700 kostar 16.790:- dessutom flaggar nu Cyberphoto för att dom absolut sista exemplaren är i antågande. D700 tillverkningen lades ner för 3 månader sen så det är verkligen dags för en D600 att anlända.

Jag önskar du hade rätt :)

Men tyvärr. Tänk på att sensorer tillverkas i industriella processer där man normalt vill bygga så små komponenter som möjligt - processorer av alla de slag till exempel. Just kamerasensorer är unika i att man verkligen vill ha en stor fysisk yta, för alla andra typer av komponenter som tillverkas i samma process är det bara en nackdel. Tänk dessutom på att sensorer utgör en försumbart liten ynka pyttedel av alla de komponenter som tillverkas.

Kort sagt, nästan all tillverkningsutrusning och alla tillverkningsprocesser är gjorda för att tillverka små komponenter.

Ytterst få processer klarar mycket större än Canons gamla APS-H-format utan att börja ta till konstiga lösningar med "dubbelskott" i den litografiska delen till exempel. Vilket för övrigt var precis varför Canon gjorde APS-H-sensorer. Att ta steget upp till 24x36 blev på den tiden så oerhört mycket dyrare.

Att gå upp till storlekar som APS-C eller nära det (som i ditt exempel med Canon G1X) gör inte så stor skillnad. Att däremot gå upp till 24x36 innebär faktiskt fortfarande ett stort skutt i tillverkningskostnad - sist jag hörde så var det 4-6 gånger dyrare att tillverka en 24x36 än en APS-C, Förr var skillnaden ännu större och kanske krymper den lite till, men faktum kvarstår - det är ytterst få tillverkningsföretag som har något som helst intresse av att köra otroligt dyra och krångliga processer för en sådan ytterst minimal produkt som kamerasensorer, alldeles i synnerhet den lilla pyttelilla nisch av kamerasensorer som är 24x36 mm (eller större).

Är verkligen kamerasensorer i 24x36 en så liten marknad? Tja, ta det här med D800 som Nikon skall tillverka i 30000 exemplar per månad, vilket så vitt jag vet är mer än någon annan kameramodell med 24x36-sensor (även Eos 5D Mark I eller Mark II). Det innebär 360000 per år - ganska många eller hur? Tja, vi kan ju jämföra med när Apple släppte Ipad, en inte helt billig produkt. De sålde de 2 millioner - första helgen.

Sedan kan man fråga sig hur stort intresse kameratillverkarna har av att sänka priset på småbildssensorer allt för mycket. De säljer (i deras värld) ganska många även med priser på 20000 kr och uppåt och kan tjäna bra med pengar på dem. De måste känna sig väldigt säkra på att verkligen kunna tjäna hyfsade pengar på en lägre prisad småbildsmodell innan de förstör den hittills så trevliga prisbilden. Har de väl släppt en billigare modell, ja då finns det ingen återvändo.

Jag kan tänka mig att Nikon vill ha en lite billigare modell än D800, i synnerhet om de passar på att höja priset lite på D800 från de 25000 där den börjat. Canon verkar sälja hyfsat av 5D Mk3 till ett högre pris och det innebär att Nikon antagligen kan sälja D800 dyrare än de gjort hittills. Men då kan det vara attraktivt med en enklare modell som hamnar på typiska 19995 kr i många butiker.
 
Jag tror iofs att utvecklingskostnaden långt överstiger tillverkningskostnaden, så det högre priset på fullformatarna kan nog knytas till att man blir tvungen att sprida R&D på betydligt färre enheter.
Det här påminner om den disskusion som pågick för 7-8 år seda när en 32 tums LCD TV kostade 30.000-35.000 tusen kronor, det fanns rätt många människor som påstod att tillverkningen var så dyr att dessa apparater aldrig skulle falla i pris...................Tillverkningsteknologin går framåt och priserna faller, om SONY nu börjar med en förhöjd tillverkningstakt av FF sensorer så faller tillverkningskostnaderna rejält garanterat. Att det sen på stenåldern var mycket dyrare (om det nu var så) att tillverka FF sensorer tillhör det förgångna. Ett annat rätt kul exempel var att en Canon EOS 10D 2003 kostade 22.000:- motsvarande EOS 60D med långt mer avancerad teknologi kostar idag runt 9500:- sensorerna på den tiden var säkert betydligt dyrare att tillverka................FF kommer inte att vara en exklusivitet i all evighet, däremot finns det många ägare som "vill" att det ska vara så för att inte andrahandsvärdet på deras en gång dyrt inköpta FF kameror ska falla allt för mycket :).
 
Det här påminner om den disskusion som pågick för 7-8 år seda när en 32 tums LCD TV kostade 30.000-35.000 tusen kronor, det fanns rätt många människor som påstod att tillverkningen var så dyr att dessa apparater aldrig skulle falla i pris...................Tillverkningsteknologin går framåt och priserna faller, om SONY nu börjar med en förhöjd tillverkningstakt av FF sensorer så faller tillverkningskostnaderna rejält garanterat. Att det sen på stenåldern var mycket dyrare (om det nu var så) att tillverka FF sensorer tillhör det förgångna. Ett annat rätt kul exempel var att en Canon EOS 10D 2003 kostade 22.000:- motsvarande EOS 60D med långt mer avancerad teknologi kostar idag runt 9500:- sensorerna på den tiden var säkert betydligt dyrare att tillverka................FF kommer inte att vara en exklusivitet i all evighet, däremot finns det många ägare som "vill" att det ska vara så för att inte andrahandsvärdet på deras en gång dyrt inköpta FF kameror ska falla allt för mycket :).

Som sagt, jag önskar du hade rätt, men tyvärr följer inte verkligheten våra önskemål :)

Du jämför här en tillverkningsprocess där alla inblandade kan tjäna mer pengar ju större man gör komponenterna (LCD-paneler) med en ganska annorlunda (och mycket mer komplex) tillverkningsprocess där alla kan tjäna oerhört mycket på att minska de fysiska storlekarna och öka tätheten (CMOS-komponenter). Ja, nästan alla utom den marginellt pyttelilla miniatyrgrupp av kunder som vill ha stora kamerasensorer.

Vi kan vilja hur mycket som helst att stora sensorer blir billigare, men det påverkar inte nämnvärt de ekonomiska realiteterna för de företag som skall tillverka komponenterna. Tyvärr ...
 
Fast det hade ju varit rätt najsigt om Nikon skulle ta D700-sensorn o trycka in i ett D7000 hus o kalla den för just D600. Iofs en liten uppgradering för att få bort läsbruset a-la D800 skadar ju inte. Borde ju iaf bli ganska billigt kan man ju tycka.. :p
 
Vi kan vilja hur mycket som helst att stora sensorer blir billigare, men det påverkar inte nämnvärt de ekonomiska realiteterna för de företag som skall tillverka komponenterna. Tyvärr ...
För 12-13 år sedan, eller så, var det APS-C som benämndes "stora sensorer". Om jag inte minns helt fel, fördes ungefär samma resonemang vid den tidpunkten: "Så stora sensorer kommer aldrig att användas av andra än rena proffs, då de alltid kommer vara komplicerade och dyra att framställa". Idag fullkomligen skiter fabrikanterna ut APS-C-sensorer med höga MP-tal, till en styckkostnad av typ en dagsinkomst.

Ändå verkar det vara ett mantra för många, att nu är den teknisk-ekonomiska utvecklingen för sensorer slut. Av någon ospecificerad anledning, tog den slut just när vi kom till storleken 24x36mm. Vilket är lite lustigt, eftersom det är den storleken marknadsgiganter som Nikon tillverkar och patenterar dagens och framtidens optik för. När såg någon senast annat än konsument-optik tillverkas för DX? Just det, på den tiden D2x var Nikons flaggskepp -- och det är rätt länge sedan nu...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.