Annons

Spegellös småbildare från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant

Det finns många fördelar. De som jag personligen rankar högt är att slippa kalibrera / microjustera objektiven samt att få en tyst kamera.

Hade en period en Sony Nex7 för mina gamla Pentax objektiv. Helt underbar liten kamera. Hoppas att Nikon s blir minst lika bra. Nikon verkar ju satsa på spegellös FF. Bara det. ..
 
Det finns många fördelar. De som jag personligen rankar högt är att slippa kalibrera / microjustera objektiven samt att få en tyst kamera.

Hade en period en Sony Nex7 för mina gamla Pentax objektiv. Helt underbar liten kamera. Hoppas att Nikon s blir minst lika bra. Nikon verkar ju satsa på spegellös FF. Bara det. ..

Kalibrera objektiv? Det har jag aldrig gjort. Varför skulle det vara skillnad med en spegellös kamera? Optiken skiljer väl inte? Behöver du justera din optik så är det ju för att den fått en smäll eller något, har ju inget med kameran att göra.

Ja tystare kan den ju bli.
 
Kalibrera objektiv? Det har jag aldrig gjort. Varför skulle det vara skillnad med en spegellös kamera? Optiken skiljer väl inte? Behöver du justera din optik så är det ju för att den fått en smäll eller något, har ju inget med kameran att göra.

Ja tystare kan den ju bli.

En spegellös kamera mäter och ställer in avståndet annorlunda än en med spegel. Det finns många trådar om detta. Det hänger naturligtvis på att Nikon väljer att autofokusera med hjälp av kontrast.

Vi får helt enkelt se vad det är för spännande de kommer med

Jag har microjusterat alla mina utom 1 där det inte behövdes.....
 
Kalibrera objektiv? Det har jag aldrig gjort. Varför skulle det vara skillnad med en spegellös kamera? Optiken skiljer väl inte? Behöver du justera din optik så är det ju för att den fått en smäll eller något, har ju inget med kameran att göra.

Ja tystare kan den ju bli.

Det är för att en spegellös mäter fokus på sensorn (precis som en SLR gör i live-view) och inte med separata fokussensorer med ljus reflekterat från spegeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.