Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om vi pratar småbild, annars finns även AF-S 35/1,8G för DX.

Det är inte så paradoxalt egentligen. Majoriteten av de som köper de enklaste modellerna köper nog inte heller särskilt mycket mer än kitzoomar o dyl. Någonstans måste Nikon prioritera och då koncentrerar man sig först på att ersätta proffsobjektiv och konstruera volymzoomar

Nu kan det vara så att jag missförstod dig, men menar du att bara för att man köper ett billigt hus så köper man inte dyra objektiv? Eller ens vill köpa dem?

Kör själv EOS 550D, vilket skulle motsvaras av... Jag vet inte vilken Nikon... Men knappast en Nikon med inbyggd AF-motor. Jag är dock inte ute efter kitobjektiv. Bara plånboken skulle tillåta, skulle det finnas en drös med L-objektiv och premium EF-S-objektiv hos mig. Sitter för tillfället och funderar om jag skall byta bort mitt Sigma 70 - 300 mot ett fast 300mm L-objektiv... Händer knappast pga ekonomiska situationen (dessutom borde jag hitta 20 000 kr någonstans för att köpa nytt piano...), men ändå.

Jag tror nog att det hos Nikon, likt canon, finns ett stort intresse bland nybörjare att äga lite premium objektiv även om huset änte är semi-proffs. Och hur bidrar det till att förnya proffssegmentet om Nikon sätter in AF-motorer i proffshusen? Då har ju Nikon bara en ursäkt för att inte pumpa ut uppdateringar på proffsobjektiven. Mera logiskt skulle det vara att låta AF-motorn sitta i nybörjarhusen så att nybörjarna skulle få tillgång till de billigare, äldre objektiven, medan proffsen och hobby entusiasterna skulle få betala för de dyrare objektiven. Och på den punkten tycker jag verkligen att både Canon och Sony lyckats väldigt bra (för bra; speciellt på Sonys sida).
 
Nu kan det vara så att jag missförstod dig, men menar du att bara för att man köper ett billigt hus så köper man inte dyra objektiv? Eller ens vill köpa dem?

Jag pratar om vilka företags- och produktionsmässiga avvägningar ett företag som Nikon måste göra. Det finns en förklaring till att de dyra objektiven får AF-S före många av de billigare, undantaget t ex kitzoomar. Allt kan helt enkelt inte ske samtidigt. Det är helt enkelt omöjligt.

Kom ihåg att Nikon började med AF-S-objektiv långt innan den första modellen utan AF-motor kom och att den kom mot slutet av 2006. Fenomenet är inte särskilt gammalt sett ur ett objektivprogramsperspektiv.

Och ja, det är sannolikt att den som köper den enklaste modellen faktiskt inte kommer attt köpa en massa dyra objektiv. Gå ut på stan och titta vad det sitter för objektiv på typ Nikon D3xxx, D5xxx och Canon 1xxxD e dyl.

Kör själv EOS 550D, vilket skulle motsvaras av... Jag vet inte vilken Nikon... Men knappast en Nikon med inbyggd AF-motor. Jag är dock inte ute efter kitobjektiv. Bara plånboken skulle tillåta, skulle det finnas en drös med L-objektiv och premium EF-S-objektiv hos mig. Sitter för tillfället och funderar om jag skall byta bort mitt Sigma 70 - 300 mot ett fast 300mm L-objektiv... Händer knappast pga ekonomiska situationen, men ändå.

Visst, det är ju möjligt, men sannolikheten är ganska hög för att om du hade de där pengarna och lite till så skulle du säkert bli sugen på något med lite fräsigare AF och rejälare hus eller så. 7D kanske? ;)

Det jag skriver här handlar helt enkelt om vad massan sysslar med, inte enskilda individer. Bland dem kommer det att finnas alla möjliga varianter, men ett företag kan inte göra alla dessa nöjda. Det gäller att välja en lagom stor målgrupp och "skjuta" på den.

Jag tror nog att det hos Nikon, likt canon, finns ett stort intresse bland nybörjare att äga lite premium objektiv även om huset änte är semi-proffs. Och hur bidrar det till att förnya proffssegmentet om Nikon sätter in AF-motorer i proffshusen? Då har ju Nikon bara en ursäkt för att inte pumpa ut uppdateringar på proffsobjektiven. Mera logiskt skulle det vara att låta AF-motorn sitta i nybörjarhusen så att nybörjarna skulle få tillgång till de billigare, äldre objektiven, medan proffsen och hobby entusiasterna skulle få betala för de dyrare objektiven. Och på den punkten tycker jag verkligen att både Canon och Sony lyckats väldigt bra (för bra; speciellt på Sonys sida).

Enligt ditt resonemang så skulle Nikon inte tillverka objektiv med autofokus ens eftersom modellerna i de högsta segmenten har AI-koppling så att exponeringsmätningen fungerar med MF-objektiv. ;) Återigen, det finns en ekonomisk aspekt på det här där en viss kameramodell ska hålla ett visst pris. Dessutom är de enklaste husen rätt små, vilket begränsar tillgängligt utrymme.

Det du nog glömmer är att en rätt stor andel av proffskamerorna inte alls säljs till proffs utan entusiaster med fetare plånbok. Här har man också råd att stoppa i fler funktioner eftersom priset är högre, vilket kan locka en del att hoppa upp till en dyrare modell. I en billig modell måste du verkligen slimma så mycket som möjligt eftersom priset är lågt och marginalen per enhet mycket lägre än för en dyr modell.

Edit, missade:
Canon har ju inte gjort något nu. Det de däremot gjorde när de införde AF var att göra alla MF-objektiv halvt värdelösa både praktiskt och monetärt eftersom de inte passar på AF-kamerorna. Sony (eller gamla Minolta...) är en mindre spelare bland spegelreflexkamerorna, men visst är det bra att de behållt motorn. Detsamma gäller väl Pentax. Än så länge i båda fallen, kanske man ska tillägga. Jag kan inte deras sortiment tillräckligt bra för att ha några egentliga synpunkter i övrigt.
 
Visst, det är ju möjligt, men sannolikheten är ganska hög för att om du hade de där pengarna och lite till så skulle du säkert bli sugen på något med lite fräsigare AF och rejälare hus eller så. 7D kanske?

Resten av ditt meddelande besvarar jag i morgon.. Börjar bli yr i mössan nu...

Men ja. 550D är lite bristfällig, och jag skulle gärna ha något större. Sitter och väntar på 7D MkII också och hoppas att de fixar en del brister som faktiskt gör att jag inte känner att det är värt att uppgradera från 550D till 7D: Prisskillnaden är inte befogad tycker jag. Sedan skulle det sitta bra med en 5DMkIII som andra kamera (för lite olika syften de båda kamerorna...)... :p

Oj oj... Om man skulle snubbla över en lottovinst nu.... Canon skulle iaf bli glad då. ^^

Gonatt!
 
Förlåt om jag låter lite arrogant, men måste Nikonister faktiskt köra med AF-motor ännu? Börjar inte sådana objektiv vara "out-dated" i dagens läge? Eller har ni alla ännu kvar många såna objektiv?

Måste och måste, ja fattiga frilansare måste. 4 av 5 är utan motor i min väska.
 
man ska väl inte dra för stora växlar på ett simpelt rykte, men en digitaliserad variant av F3HP vore väl nånting? gärna med bra mätning och AF-S, men utbytbar sökare kan vi nog skippa i så fall.

kollar man på leica borde det knappast finnas några problem att varken tillverka eller sälja en sådan 'back to basics'-kamera. (enklare och mindre men ändå förhållandevis dyr kamera, menar jag då.)
 
Bring it! Konkurrens är bara bra o en D600 sätter ännu mer press på Canon vilket behövs då dom gått blivit lite lata :)

Är det bara jag som tycker Nikon borde, måste uppgradera D300s Jag har både D7000 och D300 och önskar att jag kunde slå ihop kamerorna. Vist jag vill ha en FF för landskap men DX för djur!
 
Att ta fram en semipro FF och DX kostar nästan lika mycket, att Nikon nu tar fram en FF-kamera runt 15.000:- (D600) tyder nog på att man inte är så jätteintresserade av DX-semiprosegmentet. Dom flesta jag diskuterat med vill ta steget upp till FF om priset blir lägre. Det jag misstänker är att man gör efterträdaren till D7000 lite mer vädertätad/mer bps och förhoppningsvis ett bättre grepp. Jag tror inte att SONY FF 24mp sensorn kostar mycket mer att tillverka en 24mp aps-c, visserligen är FF sensorn större men pixeltätheten i aps-c varianten gör nog att den är krångliggare att tillverka så det jämnar ut sig. När det gäller aps-c segmentet så tar dom spegellösa varianterna allt mer av marknaden. För något år sedan postod några här på forumet att FF skulle förbli en "exklusivitet" vilket jag smålog åt, vi kommer att få se fler FF kameror som kostar en bit under 20.000:- jag är övertygad om att Canon å kanske även PENTAX kommer med "folk FF" kameror.
 
För något år sedan postod några här på forumet att FF skulle förbli en "exklusivitet" vilket jag smålog åt, jag är övertygad om att Canon å kanske även PENTAX kommer med "folk FF" kameror.

Jag smålog också, självklart skulle priserna även på FF sensorna tillslut bli så låga att de gick att sätta i konsumentkamera.. Om Nikon släpper FF för under 20.000 i nypris så kommer Canon säkert också göra det, och då är det inte mer än några år bort tills en enkel FF kamera ligger mellan 10-15.000. Det blir fint det :)
 
För något år sedan postod några här på forumet att FF skulle förbli en "exklusivitet" vilket jag smålog åt, vi kommer att få se fler FF kameror som kostar en bit under 20.000:-

En kamera som kostar "en bit under 20.000:-" innebär att det fortfarande är en ganska exklusiv skara som kommer att köpa kameran. De allra flesta som köper digitala systemkameror siktar på mellan 5000:- och 10000:-.
 
En kamera som kostar "en bit under 20.000:-" innebär att det fortfarande är en ganska exklusiv skara som kommer att köpa kameran. De allra flesta som köper digitala systemkameror siktar på mellan 5000:- och 10000:-.
Just därför tror jag inte att man tar fram nån mer DX semiprokamera som kostar mellan 14.000-18.000:- Om det segmentet hade vari attraktivt då hade både SONY/PENTAX gjort kameror som konkurerat med Nikon D300s/Canon EOS 7D Olympus gjorde ett halvdant försök med E3 och E5 men verkar nu ha släppt den biten. Men aps-c kamerorna kommer nog som du skriver ligga mellan 5000:- till 10.000:- det s.k semiprosegmentet mellan 15.000-20.000:- blir nog enbart FF kameror som ställer om sig till DX-format när man använder den typen av objektiv.
 
En kamera som kostar "en bit under 20.000:-" innebär att det fortfarande är en ganska exklusiv skara som kommer att köpa kameran. De allra flesta som köper digitala systemkameror siktar på mellan 5000:- och 10000:-.
Så är det nog, medelsvensken köper oftast en instegskamera med 18-55 optiken. 15 000:- för en ny småbildskamera är billigt för en entusiast eller en som arbetar med foto. Men det skulle vara riktigt roligt med en D600 som ligger så pass bra till i pris och förmodligen kommer vara mycket potent, ryktena säger ju att Canon är på väg med en folk FF också, det ser ut att bli en ljus framtid för alla som vill byta till kameror med stora sensorer =)
 
Olympus gjorde ett halvdant försök med E3 och E5 men verkar nu ha släppt den biten.

Jag tror inte att de har släppt det helt. Olympus E-M5 är vad gäller vattentäthet i klass med E-5 (som ju är en av de mest robusta kameror som gjorts) och bildkvalitetmässigt är den bland de allra bästa i klassen spegelfria systemkameror. Olympus har dessutom deklarerat att det troligen kommer en mer avancerad modell i samma serie så småningom. (Vad nu "mer avancerad" kan betyda.)
 
Jag tror inte att de har släppt det helt. Olympus E-M5 är vad gäller vattentäthet i klass med E-5 (som ju är en av de mest robusta kameror som gjorts) och bildkvalitetmässigt är den bland de allra bästa i klassen spegelfria systemkameror. Olympus har dessutom deklarerat att det troligen kommer en mer avancerad modell i samma serie så småningom. (Vad nu "mer avancerad" kan betyda.)
Det var inget elakt menat åt Olympus, vet att huset är en "stridsvangn" men det kändes som kameran var "på sidan om" för Olympus och den s.k EP serien var viktigare. Nåväl jag tror att FF kamerorna från Nikon (D600) och en liknande skapelse av Canon ev oxå SONY/PENTAX runt 15.000:- kommer att nå ut till en stor bred konsumentskara.
 
Canon, Nikon, Sony, Pentax - nån fler?

Förutsättningarna för konventionell eller spegelfri FX finns ju hos de som redan kör småbildsformatet (24x36mm) i sina bajonetter: Canon, Nikon, Sony. Nytt blir det dock för Pentax K, som hittills bara kört APS-C men som tidigare använde K-bajonetten till 135-film.

Har man den infrastrukturen på plats, ja varför inte smälla in en större sensor. För de APS-C objektiv med mindre bildcirkel, så är det ju bara att köra i ett DX-läge, gör inte Nikon redan så?

-Fast vad är kostnaden för en större sensor, större slutare, större spegel, samt större pentaprisma-sökare?
-En större och tyngre kamera förstås och en därtill kostsammare prislapp.

Om inte,...
-Någon fler som anammar Sony's SLT?
-En spegelfri Pentax FX som bygger på deras K-01?
 
Att ta fram en semipro FF och DX kostar nästan lika mycket, att Nikon nu tar fram en FF-kamera runt 15.000:- (D600) tyder nog på att man inte är så jätteintresserade av DX-semiprosegmentet.
Nja, sensorn och sökaren till en FF-kamera kostar mångdubbelt mer än till crop (i samma kvalité). Och för övrigt finns ju redan en FF-kamera runt 15000 kr i Nikons sortiment.
 
En budget FF skulle troligen ha följande försämringar jämfört med D800. Sämre sökare, sämre display och displayglas, sämre handhavande, enklare ljusmätning och sämre af, sämre byggkvalitet med färre antal maxexponeringar. Kanske finns mer grejer men inget jag kommer på, på rak arm. Men det är rätt mycket man försakar med billigare alternativ som man inte tänker på.
 
En budget FF skulle troligen ha följande försämringar jämfört med D800. Sämre sökare, sämre display och displayglas, sämre handhavande, enklare ljusmätning och sämre af, sämre byggkvalitet med färre antal maxexponeringar. Kanske finns mer grejer men inget jag kommer på, på rak arm. Men det är rätt mycket man försakar med billigare alternativ som man inte tänker på.

Med undantag för displayen så låter det ganska självklart ja. O då antående displayen så förstår jag inte varför den skulle vara sämre? Alla Nikonkameror idag har lika högupplöst o fin display, fast +/-0.2" då såklart, men det är rätt random ändå..
 
Med undantag för displayen så låter det ganska självklart ja. O då antående displayen så förstår jag inte varför den skulle vara sämre? Alla Nikonkameror idag har lika högupplöst o fin display, fast +/-0.2" då såklart, men det är rätt random ändå..
Brukar vara klart sämre reptålighet på billigare modeller. Kan o kdå vara sämre antireflektion på den.
 
En budget FF skulle troligen ha följande försämringar jämfört med D800. Sämre sökare, sämre display och displayglas, sämre handhavande, enklare ljusmätning och sämre af, sämre byggkvalitet med färre antal maxexponeringar. Kanske finns mer grejer men inget jag kommer på, på rak arm. Men det är rätt mycket man försakar med billigare alternativ som man inte tänker på.

Ja, ungefär som alla andra budgetmodeller i förhållande till de mer exklusiva :)

Lägg till färre BPS och mindre buffert på din lista också.

Dock är jag inte helt säker på sökaren, det verkar vara en viktig grej för dem som är intresserade av den här kameran. 100%, stor och ljus och gärna utbytbara mattskivor också, det tror jag är vad målgrupppen vill ha faktiskt. Jag tillhör definitivt inte målgruppen, men det är vad jag tror.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.