Advertisement

Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Okay.... Och hur tänkte du liksom peta in FF sensor, FF spegel och FF prisma i ett D3000-hus? =p

Det tänkte han nog inte, eftersom han skrev EVF och fokus peaking, alltså elektronisk sökare med fokusindikering direkt i bilden ;-)

En FX-sensor med mycket lite elektronik skulle inte vara några problem att stoppa in i ett sånt hus, det skulle ju vara frågan om ett litet, långsamt, lätt och inte särskilt avancerat hus. Vill man ha snabba serier, bra AF, snabba reaktioner, vädertätning, optisk sökare, bra grepp och tyngd väljer man såklart en annan modell!


Det vore ju logiskt om man faktiskt släppte en ny konsumentvänlig FF-kamera med tanke på hur D800 lämnade kvar icke-proffsen hos D700.

Jag tycker det verkar som att D800 verkar vara riktigt het bland icke-proffs! Sedan att den är dyr för en amatör är en helt annan sak, men den var som sagt inte dyrare än D700 när den kom och som jag minns det lanserades den inte som proffskamera.


Logiskt vore det också om Nikon kunde lära sig i vilken ordning de numrerade sina kameror.... Det skulle liksom finnas plats för D750!

Ja minst sagt... Fast å andra sidan, hur noga vet vi att den kommer att heta D600? Nikon har kanske inte ens bestämt sig själva än. Det börjar ju nästan ta slut på nummer nu, antingen får de börja med tiotal för efterföljarna till DX00 eller så får de börja med MKx som Canon redan gör.

MKx tycker jag låter som ett mycket trevligare alternativ, då vet man att alla modeller med ett visst nummer är mer eller mindre lika och att det bara är prestanda som skiljer mellan versionerna, inte som nu när D40 och D60 kom efter D50 och D70, D300 är efterföljare till D200 medan D800 inte riktigt kan sägas vara efterträdare till D700 och så vidare.

Skulle de hitta på att döpa en enkel FX till D400 skulle kaoset etableras fullständigt.....
 
Åh dxo =) jag har också haft en D700. Dom där siffrorna betyder mycket när man jämnför filerna från D700:an jag hade och min nuvarande kamera ;-) Men denna tråd ska vi inte förstöra med att diskutera hur värdelösa Nikon är att dom inte ens kan göra egna sensorer utan måste förlita sig på Sony. Vi ska inte diskutera att både Sony och Nikon mutar Dxo med att sätta lite högre poäng till deras kameror då ingen kan ifrågsätta Dxo:s skämt betygstruktur och jokerpoängsättning. Vi ska inte diskutera att pengar styr allt i världen och att dxo inte är ett dugg speciella så att dom inte skulle gå att köpa, 99% av världens befolkning vet inte vad dxo är för nåt. Kanske Canon börjar muta dom nån dag också? Den som lever får se =) Själv tittar jag på hur filer ser ut i verkligheten. Nu diskuterar vi Nikon D600 som vi hoppas kommer att bli verklighet! För personligen så tror jag att Sony D600 kommer bli nåt i hästväg.

det är bara slöseri med din tid att diskutera med falumas, allt som det står Nikon på eller pc är bäst enligt honom punkt. Vi som har kamerorna o tagit ut likvärdiga bilder o printat ut vet att det är mer en smaksak vilken kamera man väljer. Jag har haft min D800 nu i snart en månad o den är helt ok förutom greppet där kör din 5 åttor runt den punkt.
 
det är bara slöseri med din tid att diskutera med falumas, allt som det står Nikon på eller pc är bäst enligt honom punkt. Vi som har kamerorna o tagit ut likvärdiga bilder o printat ut vet att det är mer en smaksak vilken kamera man väljer. Jag har haft min D800 nu i snart en månad o den är helt ok förutom greppet där kör din 5 åttor runt den punkt.
Goddag Ove =) Ja somliga är lite svårare att diskutera med. Jag har börjat använda fjärrutlösaren nu, riktigt bra att ha vid långsamma tider. Vi lär ta en bärs på fotografiska museét vid söder nån dag. Du är faktiskt en av dom mest neutrala här på fotosidan. Sånt uppskattas, jag erkänner att D800 har den bästa sensorn idag, men vissa överdriver rätt rejält om hur pass mycket bättre den är tror jag =) Men den diskussionen hör väl hemma i vs tråden. Hur som helst så håller jag tummarna för att en eventuell D600 kommer. Kan bli riktigt bra.
 
det är bara slöseri med din tid att diskutera med falumas, allt som det står Nikon på eller pc är bäst enligt honom punkt. Vi som har kamerorna o tagit ut likvärdiga bilder o printat ut vet att det är mer en smaksak vilken kamera man väljer. Jag har haft min D800 nu i snart en månad o den är helt ok förutom greppet där kör din 5 åttor runt den punkt.

Allt som är bäst håller jag mig vid. :) Att bägge kamerorna klarar av att skriva ut ett landskapsfoto i relativt kontrollerade ljusförhållanden lika bra är det nog ingen som säger emot.

/Karl
 
Hur menar du då? D800 kostar ju lika mycket som D700 kostade när den introducerades.

Läst runt lite på nätet och fått bilden av att vanliga amatörer inte vill eller har råd att jobba med 36 mpxl; kräver både effektiv dator och mycket lagringsutrymme. Vissg kan man använda sRaw och mRaw, men det är ju i sin tur lite att handikapa ngt så exceptionellt som denna kamera. Lite som att fota 20 mpxl med en Hasselbladare på 60 mpxl.

Det är också mnga som tycker att det är onödigt att uppgradera från D700 ifall man inte vill ha video. Så inte är det bara Canonister som ifrågasätter sina uppföljare. =) Olika saker att klaga på, men klagande finns det alltid.
 
Läst runt lite på nätet och fått bilden av att vanliga amatörer inte vill eller har råd att jobba med 36 mpxl; kräver både effektiv dator och mycket lagringsutrymme. Vissg kan man använda sRaw och mRaw, men det är ju i sin tur lite att handikapa ngt så exceptionellt som denna kamera. Lite som att fota 20 mpxl med en Hasselbladare på 60 mpxl.

Det är också mnga som tycker att det är onödigt att uppgradera från D700 ifall man inte vill ha video. Så inte är det bara Canonister som ifrågasätter sina uppföljare. =) Olika saker att klaga på, men klagande finns det alltid.

sRaw och mRaw?

D700 är förutom på upplösningssidan i stort sett lika kompetent som 5Dmk3 dvs en mycket kompetent kamera.
Jag köper D800 främst för video-funktionen, men ju fler bilder jag ser från D800 desto mer vill jag ha dom 36MPixlarna.

/Karl
 
Okay.... Och hur tänkte du liksom peta in FF sensor, FF spegel och FF prisma i ett D3000-hus? =p
På samma sätt som alla tillverkare gjorde innan de fick för sig att proffskameror skulle vara skitstora, bara för att väcka "respekt". Spegelhuset är redan gjort för FF så det är inga som helst problem att få plats med rätt prylar i det. Prismat behöver heller inte vara särskilt stort (se FM2 till exempel, som någon länkade till).

Det här med att FF är stort och klumpigt är bara en idiotisk kulturgrej som drivs av folks obotliga vilja att visa upp sig och sina prylar.
 
Bantade FF kameror

Mjo lite större blir nog allt FF kamerorna eftersom sensorn tar mer plats + att det ofta sitter dubbla processorer med tillhörande elektronik, men lite kompaktare/lättare än D700 hoppas jag att D600 blir.
 
Det finns säkert en viss komponent av marknadspositionering, men kan du inte köpa en D800 och skruva upp den och tala om vilka delar det är som inte ska vara kvar? Jag tror nämligen inte att du lär hitta gigantiska luftfickor i den.

.. för det är bara sensorn som tar plats? Typ jämför en D2a med en D40 vetja. :p
 
Lite mer om D600, verkar verkligen bli billig om nu den kommer... Och troligtvis Sonys nya 24mp sensor. Men den ska inte ha en fokusmotor!? Det känns inte direkt trovärdigt, det är ju bara instegsmodellerna som saknar en motor. http://nikonrumors.com/2012/04/26/more-nikon-d600-rumors.aspx/#more-38954

Vettefan om jag skulle kalla 1500 dollers för billigt, speciellt eftersom det antagligen skulle bli 15kkr i sverige. O iofs speciellt om det nu är så att den inte skulle ha en fokusmotor.
 
Vettefan om jag skulle kalla 1500 dollers för billigt, speciellt eftersom det antagligen skulle bli 15kkr i sverige. O iofs speciellt om det nu är så att den inte skulle ha en fokusmotor.

Förlåt om jag låter lite arrogant, men måste Nikonister faktiskt köra med AF-motor ännu? Börjar inte sådana objektiv vara "out-dated" i dagens läge? Eller har ni alla ännu kvar många såna objektiv?

Det finns inte hos Nikon. Låg upplösning är nog något som bara Canonister vill ha. :)

/Karl

Men det är ju dumt; varför inte möjliggöra val av upplösning? Speciellt på en 36 Mpxl; tänk om du vill få mera bilder på ditt kort, men ändå bibehålla RAW-möjlighet? Jag menar... 20 Mpxl RAW är inte fy skam det heller. =)
 
Instegssmåbildskamera ...

Ja det blir nog en storsäljare hur som, af-s objektiv som är riktigt bra kan man få till rätt bra pris ändå, vad sägs om af-s 50 1.8g, en suverän optik för 1700:- Om den dessutom får lite fart som 6-7 fps så blir den ju en storsäljare.
 
Jag har ett Nikkor AF 50mm f/1.4D, men ingen Nikon-kamera med autofokus. Jag köpte det objektivet för att i framtiden använda det på en digital småbilds-Nikon. Surt om det inte fungerar på D600. Tjavars, då får det väl bli en D800 istället. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.