gors
Aktiv medlem
Just det, där var den. Tack.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill inte vara en glädjedödare, men bygger inte CIPA-standarden för antal exponeringar per laddning på att varannan bild är tagen med blixt? Därför får blixtlösa kameror alltid högre rating än de som saknar blixt.
Baserat på det misstänker jag att batteriet i en D800 räcker längre, under förutsättning att du inte använder blixten.
Jag vill inte vara en glädjedödare,...
Baserat på det misstänker jag att batteriet i en D800 räcker längre, under förutsättning att du inte använder blixten.
Yep. Citat:
"2.5 Flash photography - Full illumination flash shall be used for one of every two pictures taken."
Det är jag däremot inte så säker på, om jag inte misstar mig använder bägge EN-EL15, och då kan nog en Df klara sig en aning längre tack vare de mindre datamängderna som skall läsas och processas för varje bild. Sedan kan ju processor och annat i Df vara av nyare snitt (D800 är trots allt en tekniskt sett två år äldre kamera) vilket ytterligare kan dra ned strömförbrukningen.
Df har EN-EL14a faktiskt.
Jepp, det var därför jag antog att D800:an hade längre batteritid. Men det kan ju vara som grevture skriver, att det gjorts framsteg vad gäller energiförbrukning i Df:en.
Kände på kameran på mässan, och mitt intresse sjönk från halvljummet till kallt. Ergonomin fungerade inte alls för mig, och det började redan med på och av-reglaget. Varför är det helt runt? Blir betydligt svårare att slå på kameran samtidigt som man lyfter den till ögat.
Tidigare farhågor besannades. ISO-justering är betydligt lättare och snabbare på deras andra kameror, och till och med pyttekameran Sony a7 har bättre ergonomi för exponeringskompensation.
Som grädde på moset upplevde jag inte någon skillnad på mattskivan jämfört med D800.
Till slut tyckte jag inte ens kameran var snygg, och inte kändes den särskilt gedigen heller.
Well, well. You can't win them all, som de säger.
Kände väl typ samma sak när jag pillade på den på mässan. Sämre handhavande, samma bildkvalle som alla andra kameror, alldeles för dyrt pris, men ganska snygg. Alltså en totalt meningslös produkt. Nikon borde verkligen kolla på vad Sony håller på med..
Men inte i verkligheten. Det första stora tappet rör storleken. Den är på tok för stor och tung för mig. Att den dessutom saknar video och en vettig funktion för manuell fokus plussar bara på det hela. Att Nikon missat detta via en annan mattskiva eller "focus peaking" är för mig en gåta. Varför göra det halvklart? Jo jag vill kunna använda mina gamla sköna Ai gluggar på den. Gör det idag på min Nex och det är "so sweet".
.
Det finns ju focuspeak i liveview.
Det finns ju focuspeak i liveview.
Focuspeak på Df?