Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en bildstöld. Tidning och internet. Norra Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)
overtune skrev:
Vad gäller bilder i annonser så kommer dom ofta från bildbyråer eller dylikt och då har byrån köpt upphovsrätten till bilden och kan använda den fritt. För då är det dom som har upphovsrätten.

Bandet har i så fall samma ställning som bildbyrån.
Tänk på alla bröllopsbilder i tidningar som är en affär (ett avtal) mellan fotografen och brudparet.

Inte betalar tidningen för att få publicera! Tidningen tar till och med betalt för det.

Det gäller att ha ett tydligt avtal betr copyright med uppdragsgivaren.

Däremot måste en tidning betala om tidningen själv är beställaren för ett uppdrag eller en bild.

Sebastian Skarp skrev:
Ojoj vad detta blev rörigt.
Det verkar finnas två "läger" här.
Ett som säger att jag ska kräva tidningen på pengar, och ett som säger att det är bandets fel och att tidningen har gjort rätt...

Det smidigaste är kanske helt enkelt att ringa till tidningen och prata med dom.

Vem ska jag ringa?
Ansvarig utgivare? Ansvarig bildredaktör? eller nån annan?

Och vad ska jag säga?

Sebastian, det finns många som tror utan att veta. Det bästa vore att Du kontakta bildredaktören för att få veta vad som gäller. Tidningen ifråga tycker nog inte att det någon höjdare att Du anklagar dem på nätet för stöld. Man skall ha på fötterna om man gör så.

Berätta gärna på den här tråden vad som gäller.

Wolfgang, jag är övertygad om att du är ute och cyklar rejält. Tidningen har ett ansvar över bilden, även om de inte har rutiner för att kolla upp rättigheter med fotografen.

Så här ska du göra, Sebastian: Fakturera tidningen (du får dock direkt glömma tillägg för manipulering, det har du svårt att få igenom). Om tidningen skyller på bandet får de lösa det sinsemellan. Det är tidningen som kränkt din upphovsrätt enligt lagen, inte bandet. Tidningen får väl fakturera bandet om de känner sig lurade.

Joel Marklund skrev:
Tidningen får väl fakturera bandet om de känner sig lurade.

Ja, så är det nog, att tidningen blir ersättningsskyldig gentemot upphovsrättsinnehavaren (fotografen), oavsett vad bandet har sagt när de gett bilden till tidningen. Alltså kommer tidningen nog att betala en skälig faktura, utan att trilskas.

Men glada blir de inte, istället kan jag tänka mig att de kommer att bli rejält sura på bandet och att det var sista gången bandet fick se en (positiv) artikel om sig själva i den tidningen. Så i slutändan blir det ändå de som från början klantat sig (bandet) som får betala kalaset (badwill).

Hur många sk: fotografer har har inte öst galla över tidningar som har tryckt deras overdeliga bilder utan att först betala en, enl: vissa, mycket generös ersättning har vi inte läst om här på Fotosidan.
Mig veterligen har ingen av alla dessa som har blivit bestulen på bild eller bilder någonsin
redovisat resultatet av alla goda råd dom fått bland Fotosidans experter.
I all vänlighet, bara en stilla undran.
/Thomas..

paco skrev:
Hur svårt kan det vara för en tidning att ha en rutin där man alltid frågar vem som äger bilden?

Jag har rutin av att fråga folk utanför tidningen om rättigheter när det handlar om bilder som inte jag har tagit. Inte alltid det hjälper i alla fall. Somliga kan ge intryck av att de tagit bilderna själva, och när man ställer en klargörande fråga få svaret att "Nej, det är inte mina, men det spelar ingen roll."
Tyvärr är ju okunnigheten om upphovsrätt snarare regel än undantag.

Tidningarna gör det här systematiskt och de kommer undan med massor. Kräv ersättning.

Ja, kräv ersättning, självklart. Men det där med systematiska bildstölder från tidningar håller jag inte med om.

Jag är också en av dem som ojat mig och svurit över bildstöld. Jag fick bildens pris x 3 i ersättning (från SVT), däremot långt under rekommendationerna i BLF-listan.

ThomK skrev:
Hur många sk: fotografer har har inte öst galla över tidningar som har tryckt deras overdeliga bilder utan att först betala en, enl: vissa, mycket generös ersättning har vi inte läst om här på Fotosidan.
Mig veterligen har ingen av alla dessa som har blivit bestulen på bild eller bilder någonsin
redovisat resultatet av alla goda råd dom fått bland Fotosidans experter.
I all vänlighet, bara en stilla undran.
/Thomas..

Vad exakt menar du? Självklart kan tidningen vägra att betala fotografen när denne kräver ersättning. Om jag skickar en faktura på en fantasisumma - eller ens en rimlig summa - till någon tidning som använt mina bilder utan lov så kan jag ju inte förvänta mig att de ska betala utan vidare. Men det är inte det diskussionen gäller.

Att ignoriera saken för att tidningen eventuellt skulle tänkas göra fel för andra gången (=publicera utan lov OCH vägra betala ersättning) är helt fel enligt mig och sänder märkliga signaler till både tidningar och fotografer.

Dessutom: det kanske bara är jag som är lättretlig, men hur tänker du när du skriver "sk: fotografer" och "ovärderliga bilder"? Vem menar du avgör värdet på fotografens (=den som tagit bilden) bilder? Tidningen?

Jag har idag skrivit till Sydsvenskan och frågat hur deras policy är, fast jag vet ju, eftersom jag har haft anledning att diskutera liknande ärende med dem. Men jag återkommer med svaret.

Jag måste också tänka på en annan sorts copyright, nämligen den som gäller för film och musik.

Jag utgår ifrån att nu alla som gnäller om den så kallade bildstölden att ni aldrig någonsin har laddat ned musik från nätet eller bränt en musik-CD.

Wolfgang skrev:
Jag har idag skrivit till Sydsvenskan och frågat hur deras policy är, fast jag vet ju, eftersom jag har haft anledning att diskutera liknande ärende med dem. Men jag återkommer med svaret.

Jag måste också tänka på en annan sorts copyright, nämligen den som gäller för film och musik.

Jag utgår ifrån att nu alla som gnäller om den så kallade bildstölden att ni aldrig någonsin har laddat ned musik från nätet eller bränt en musik-CD.

Utmärkt, det ska bli spännande att höra vad Sydsvenskans inställning till det här är. Om du har rätt gör det raskt frågan än intressantare.

Parallellen till nedladdning av musik och bränning av CD-skivor är utmärkt - det är nämligen inga problem alls att göra det så länge man betalar för sig, ex. via iTunes (köpte några låtar så sent som i dag). Om man inte betalar och sprider materialet vidare kan man rimligen heller inte förbli oförstående om/när upphovsrättsintressenter hör av sig och vill ha ersättning. Och då är man i en dålig position att själv bestämma vad musiken är värd.

l-malmqvist skrev:

Parallellen till nedladdning av musik och bränning av CD-skivor är utmärkt - det är nämligen inga problem alls att göra det så länge man betalar för sig, ex. via iTunes (köpte några låtar så sent som i dag). Om man inte betalar och sprider materialet vidare kan man rimligen heller inte förbli oförstående om/när upphovsrättsintressenter hör av sig och vill ha ersättning. Och då är man i en dålig position att själv bestämma vad musiken är värd.

Nej, men om bandet/skivbolaget lägger ut låtar eller delar av låtar för fri nedladdning, sk promotion...

Ska din kompis betala bolaget om du skickar vidare den låten till honom?

eller som i detta fall, tidningen har fått en bild som promotionmatrial från ett band.... varför skulle de då behöva betala för den??

/b

Javisst, Bertil, Du tänker som jag. Det är ju så logiskt .....

Jag har också roat mig att läsa kommentarer till copyright-lagen och kan inte hitta att tidningen skulle betala. Där står till och med om fotografens namn utelämnas så är det bara en idéel fråga, vilket innebär att någon ersättning för den synden inte behöver betalas.

Wolfgang skrev:
Jag har också roat mig att läsa kommentarer till copyright-lagen och kan inte hitta att tidningen skulle betala. Där står till och med om fotografens namn utelämnas så är det bara en idéel fråga, vilket innebär att någon ersättning för den synden inte behöver betalas.

Det kallas olovlig publicering. Att du skriver att tidningen inte blir skyldig att betala är helt felaktigt.

Vad Sydsvenskan har för policy spelar ingen som helst roll. Om det går upp i domstol kommer de att förlora på en sådan här tvist (och det skulle aldrig ens komma så långt, eftersom väldigt många likadana ärenden har avgjorts tidigare). Men de kan i sin tur skicka faktura till den som skickade in bilden, om det är så att de blivit vilseledda, som sagt.

/Joel Marklund - kontrakterad frilans för Aftonbladet och Norrländskan

Joel Marklund skrev:
Det kallas olovlig publicering. Att du skriver att tidningen inte blir skyldig att betala är helt felaktigt.

/Joel Marklund - kontrakterad frilans för Aftonbladet och Norrländskan

Joel...
om du tar en dagstidning, tittar på tv sidan/bilagan... kolla bilderna där det vid bilden står foto TV3 eller foto: TV4 eller något liknande...

dessa bilder har tvbolagen betalt en fotograf för att göra och sedan tillhandahållit till tidningarna..

Tror du att någon tidning betalar något för dessa bilder??

/b

Bertil Lindgren skrev:
Joel...
om du tar en dagstidning, tittar på tv sidan/bilagan... kolla bilderna där det vid bilden står foto TV3 eller foto: TV4 eller något liknande...

dessa bilder har tvbolagen betalt en fotograf för att göra och sedan tillhandahållit till tidningarna..

/b

Givetvis inte. I de fallen har ju fotografen avtalat om vidarespridning. Men det är ju inte vad vi diskuterar här.

Wolfgang skrev:
Vilken lag är det du kallar copyright-lagen, och i vems kommentarer finns ditt påstående?

Stod det verkligen att någon ersättning inte behövde betalas - eller är det din egen slutsats? Bara för att något är en ideell fråga innebär det inte att det är gratis. Jag misstänker att du har blandat ihop skadeståndsrättens åtskillnad mellan ekonomiskt och ideellt skadestånd, där det förstnämnda ger ersättning för ekonomiska förluster och det sistnämnda ersättning för andra kränkningar.

Hur som helst så delar inte det svenska rättsväsendet din uppfattning, vilket framgår exempelvis av de domar bildombudsmannen Staffan Teste refererar till i sina expertsvar här på fotosidan.

/Thomas

Bertil Lindgren skrev:
Joel...

/b

Jag utgår då från att TV3 eller TV4 äger bilderna då och de sålt bilden eller givet bort den i krav om en byline om vem som äger bilden.

Vad utgår du ifrån?

Om man är anställd och fotograferar åt företaget, så äger företaget bilderna, men det visste väl du som yrkesfotograf redan...

/Michael

Bertil Lindgren skrev:
Håller inte helt med...

Många företag, myndigheter, artister, tvkanaler osv... skickar ut promotionbilder. Dessa bilder är gjorda av en fotograf för företagets räkning, syftet med dessa är att företaget ska får *gratis* reklam genom att tidningarna publicerar bilderna. Fotografen får ersättning för sitt arbete av företaget som beställer bilderna..

Om en tidning får en bild tillsänd från en artist så är det väl troligast att den som tillhandahåller bilden gör detta för att den ska publiceras och att bilden är fri att publicera, i annat fall bör väl i så fall den som tillhandahåller bilden upplysa om att bilden kostar att använda?

Säg att en tidning innehåller ca 80bilder, hälften egna resten kommer utifrån... hur lång tid skulle det ta att dubbelkolla att alla dessa är fria att använda tror du?

Utan att veta hur allt gått till i detta fall så tycker jag nog att det verkar troligast att problemet kommer från oklara överenskommelser mellan bandet och fotografen där fotografen inte märkt bilden med sitt namn som upphovsman och där bandet trott att de "köpt/fått" rätten att använda bilden fritt för pr och inte bara på sin hemsida.

Tidningen har ju inte snott bilden från en hemsida eller annan tidning eller arkiv utan fått den tillsänd sig från bandet för att de skulle publicera den vilket de oxå gjorde.

/b

Jag håller helt med dig.
Som jag ser det är det bara fotografen själv som gjort fel med att inte informera bandet om vad som gäller med bilderna, och det innan det händer något med bilderna.

En tidning tar givetvis som självklart att ett band som skickar dom promo material har ”rena” bilder som dom har rätt att använda, som Bertil säger, det skulle bli flera heltidstjänster för tidningen att dubbel kolla alla bilder dom får in. Dom måste ju kunna lita på att bandet som skickar dom bilder vet vad dom gör. Och att bandet inte vet vad som gäller om dom inte fått informationen från fotografen är ju inte konstigt, det är inte allmän kunskap om vad som gäller för bilder. För dom är det typ, vi fick bilderna, och tänker inte mer på det.
Trots att dom troligen har järn koll på vad som gäller för musik (om det inte är ett band med kids, förstås) så vet musiker (och åtminstone 90 % till av Svenaska folket) ofta ingenting om bilder.
Vill man ha koll på sina bilder får man ta på sitt eget ansvar att informera dom man ger bilderna till om vad som gäller, minst lika mycket som att tidningen skall berätta för dom vad som gäller.

Är själv yrkesmusiker och bland mina musiker kompisar är det inte många som har någon koll på hur bilder skall och inte skall hanteras. Dom flesta icke proffs musiker tycker att bilderna är deras, för det är ju dom det är foto på. Och jag tycker inte att man kan kräva att dom skall veta vad som gäller, dom är musiker och inte fotografer.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Som jag ser det är det bara fotografen själv som gjort fel med att inte informera bandet om vad som gäller med bilderna, och det innan det händer något med bilderna.
Och du vet att fotografen inte gjorde det?

Om det nu är så att fotografen inte sa så mycket om bilderna, så spelar det ingen roll. Om han inte uttryckligen gav bandet tillstånd att göra vad det ville med bilderna så har bandet inte tillstånd att göra vad det vill med bilderna. Det är förvisso säkrast att säga det tydligt, men det behövs inte för att man ska kunna hävda sin upphovsrätt.

Är själv yrkesmusiker och bland mina musiker kompisar är det inte många som har någon koll på hur bilder skall och inte skall hanteras. Dom flesta icke proffs musiker tycker att bilderna är deras, för det är ju dom det är foto på. Och jag tycker inte att man kan kräva att dom skall veta vad som gäller, dom är musiker och inte fotografer.

Att inte känna till lagen är ingen ursäkt att bryta mot den.

F.ö. så är inte upphovsrätt speciellt annorlunda när det gäller bilder jämfört med musik. Det är bra konstigt att just musiker inte fattar det.

PD

Bertil Lindgren skrev:
Nej, men om bandet/skivbolaget lägger ut låtar eller delar av låtar för fri nedladdning, sk promotion...

Ska din kompis betala bolaget om du skickar vidare den låten till honom?

eller som i detta fall, tidningen har fått en bild som promotionmatrial från ett band.... varför skulle de då behöva betala för den??

/b

Om skivbolaget lägger ut låtar för fri nedladdning - och bandet gått med på det - existerar ju inget problem. Problemet uppstår om skivbolaget, i det här exemplet, lägger ut låtar utan att bandet gått med på det - OM det är bandet som fortfarande äger rätten till låtarna. Om skivbolaget äger rättigheterna till musiken kan de ju lägga ut promomaterial utan att fråga någon.

Det känns som om vi glider ifrån Sebastians ursprungliga fråga lite. Utan tvekan äger Sebastian rättigheterna till sin bild och bestämmer när/var/hur den får publiceras - om han inte sålt eller givit bort de rättigheterna till bandet ifråga. Nu upplever han att publiceringen var felaktig, och tidningen kan inte visa att de har tillstånd att publicera bilderna. Rätt okomplicerat enligt mig.

Det verkar inte existera någon form av kontrakt eller specifikation för hur bilderna på bandet får användas - vilket är ett problem, men det gör ju inte att Sebastians rättigheter försvinner. Min uppfattning kvarstår - om en tidning publicerar bilder utan att kolla upp rättigheterna så ska de riskera att betala för det - men det ska som sagt bli intressant att se hur Sydsvenskan resonerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar