Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Playboy stal bild av mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kräva ersättning, dvs skicka en faktura, kan man ju alltid göra. Frågan är hur långt man ska gå för att driva in sitt krav. Om man blir tvungen att lägga mer pengar på advokater än man hade fått för bilden om man hade sålt den så är det tveksamt om det är mödan värt...

Den förlorande parten brukar få betala advokatskostnaderna (om man tar hjälp) i en stämning.

I detta fall är bevisläget rätt klart så nog kommer TS vinna.
 
Den förlorande parten brukar få betala advokatskostnaderna (om man tar hjälp) i en stämning.

I detta fall är bevisläget rätt klart så nog kommer TS vinna.

Om du utgår från svensk lag, ja. Dock så här jag ingen som helst koll på vad rumänsk lag säger om beviskrav eller god tro i sådana här fall, och det tror jag inte att du har heller.
 
Om du utgår från svensk lag, ja. Dock så här jag ingen som helst koll på vad rumänsk lag säger om beviskrav eller god tro i sådana här fall, och det tror jag inte att du har heller.

Om man nu får spekulera...och det får vi förstås, annars skulle det bli tråkiga korta forum...

...så skiljer sig inte rättsläget för sånt här speciellt mycket inom EU, och tills man hör motsatsen kan man resonera utifrån att det är någorlunda som i Sverige och USA. Och om de skulle bli stämda i sverige dvs enligt svensk lag är det inget snack.

Här står det lite om rumänsk upphovsrätt:

http://www.legi-internet.ro/en/copyright.htm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.