Annons

Ännu en bildstöld. Tidning och internet. Norra Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)
overtune skrev:

Men som många säger, tror jag ingen vinner något på att kräva tidningen på pengar.

Och vad det gäller bröloppsbilder som tas upp är det ju något helt annat. Där betalar paret som ska gifta sig en fotograf för att ta bilder som dom kan använda i tidningen. Där har dom köpt bilderna och rätten till att använda dom.
Vilket inte har varit fallet i den här historien, då bandet erkänt att dom visste att bilderna enbart var avtalade att användas på deras hemsida.

M.V.H. Johan Runesson

Javisst, då skall fotografen (om han vill) kräva bandet och inte tidningen som har handlat i god tro.
Betr bröllopsbilderna är det samma sak. Fotografen har fått betalt och brudparet använder bilderna fritt. Om fotografen av någón anledning inte skulle ha fått betalt och bröllopsbilden skulle hamna i tidningen, så kan inte heller tidningen krävas på ersättning.
Jag tycker att det är så solklart och förstå inte alla andra som bara tro och inte kan visa svart på vitt.
 
Wolfgang skrev:
Javisst, då skall fotografen (om han vill) kräva bandet och inte tidningen som har handlat i god tro.
Tycker du, ja. Fotografen är dock i sin fulla rätt att kräva tidningen på ersättning. Det är tidningen som har kränkt fotografens upphovsrätt.

Det här är faktiskt inget att diskutera. Så här är det. Sen kan man ha åsikter om att fotografen ska vara snäll och inte utnyttja sin rätt, men det är en annan sak.
 
Å herregud vilken diskussion det blev av detta! (som vanligt när det gäller sånthär)

Var nog mest sur den dan då bilden hamnade i tidningen och på internet...

Just nu orkar jag inte bry mig om detta. Enklast att bara låta det vara som det är. Orkar inte bråka med varken tidningen eller bandet...

Dessutom verkar det ju inte vara någon som verkligen Vet vem det är som gjort fel. Jag, bandet eller tidingen... eller kanske alla?

Vill ni fortsätta diskutera ämnet så får ni gärna göra det.

Personligen så tror jag att jag tar en liten paus från detta...
 
ThomK skrev:
Hur många sk: fotografer har har inte öst galla över tidningar som har tryckt deras overdeliga bilder utan att först betala en, enl: vissa, mycket generös ersättning har vi inte läst om här på Fotosidan.
Mig veterligen har ingen av alla dessa som har blivit bestulen på bild eller bilder någonsin
redovisat resultatet av alla goda råd dom fått bland Fotosidans experter.
I all vänlighet, bara en stilla undran.
/Thomas..

Du kanske ska läsa Daniel Svensson inlägg i denna tråd, svaret fanns inte så långt bort.


/Michael
 
Sebastian Skarp skrev:
Dessutom verkar det ju inte vara någon som verkligen Vet vem det är som gjort fel. Jag, bandet eller tidingen... eller kanske alla?

Om du inte har avtalat med bandet att det förfogar fritt över bilden (eller bilderna) så har bandet gjort fel och tidningen har gjort fel. Bandet kan dock inte ställas till svars. Tidningen däremot är ersättningsskyldig mot dig eftersom den har kränkt din upphovsrätt. Inga konstigheter.

Om du däremot har avtalat med bandet att det förfogar fritt över bilden så har ingen gjort fel.

Under inga omständigheter kan jag se att du har gjort något fel.

Jag föreslår att du ställer en fråga till Fotosidans juridiske expert, om du inte redan har gjort det. Han kommer helt säkert att ge samma svar som jag har gjort ovan, men det känns antagligen säkrare att få ett svar av en jurist.

PD
 
Gerlach, enligt alla andra såna här diskussioner där jurister eller blivande jurister varit med i diskussionen har brukar kontentan vara att att tidningen alltid är skyldig. God tro-begreppet verkar inte existera här.

Onekligen så har ju tidningen olovligen publicerat Sebastians bilder som han har gett till bandet (men inte upphovsrätten!). Han kan alltså kräva pengar av tidningen.

Tidningen kan i sin tur naturligtvis kräva bandet på dessa pengar. Men det är ju inte Sebastians problem, åtminstone inte juridiskt.

Två fel blir inte ett rätt. Bandet och tidningen har gjort fel. Tidningen är skyldig Sabstian pengar, och tidningen skulle kunna driva in dessa pengar från bandet men kan inte kvitta det mot skulden till Sebastian. Sebastian ska ha pengar, och sen är det upp till tidningen hur de gör med bandet.

Edit: Om jag knycker 100 kr av A som A knyckt från B, blir jag skyldig A 100 kr och A skyldig B 100kr. Om pengarna återlämnas blir nettoresultatet att jag blir 100kr fattigare och b 100 kr rikare, men det gåre ju via B. Varje brott (eller tvist, vad det nu kallas) är ju en separat sak.
 
anw skrev:
.

Onekligen så har ju tidningen olovligen publicerat Sebastians bilder som han har gett till bandet (men inte upphovsrätten!). Han kan alltså kräva pengar av tidningen.

Det skulle innebära att tidningar alltid för att vara säker skall fingranska avtal mellan fotograf och uppdragsgivare.

T ex om ett budpar utan lov använder ett bröllopsfoto för publicering skulle fotografen kunna kräva tidningen.

Tro inte att jag är på tidningarnas sida, men det verkar orimligt.
 
Vet inget som debatterats så mycket som stulna bilder här på FS. Om alla som fått stulet bilder skulle starta en tråd här så skulle det inte bli plats till annat. Jag har fått stulet massor av mina artistbilder via internet av både svenska och utländska nättidningar m.m. Har aldrig fått tag i de ansvariga så jag orkar inte tjabba mer om det.
 
Det är inget orimligt i det, så är det i många sammanhang.

I din bostad är det du som är ensamt ansvarig för att elinstallationen är i säkert skick och du kan ställas till svars för det - även om en elektriker slarvat.
Du som förare av en bil är ansvarig för att bilen är i trafiksäkert skick. Även om du hyrt bilen och helljuset inte funkar kan du inte skylla på uthyraren.
Köper du något, vad det än är, är du som köpare skyldig att kontrollera att säljaren är den rättmatige ägaren, oberoende av vad säljaren påstår. Visar det sig att det är stulet måste du lämna tillbaka det till ägaren. Sedan kan du stämma säljaren om du vill det.

Osv - det finns massvis med exempel. Lagen är i regel uppbyggd så att den som gör något/äger något etc är ansvarig för sina handlingar. Detta för att den som åsamkats skada inte ska behöva "bråka" i en massa led. Sedan kan den som utförde/köpte något som brast i sin kontroll i sin tur utkräva kompensation av den som begick ett fel gentemot honom.
Av den anledningen har också "god tro" utgått. Det var alldeles för lätt att få stöldgods "vitt" och den rättmätige ägaren var rätt chanslös att få sina pengar.

I praktiken fungerar det ju så att man värderar sina källor, vare sig det är bildleverantören, biluthyraren, elektrikern, killen som säljer datorn på blocket, mannen som tipsar om världens nyhet etc. Ibland kollar man, ibland inte. Oftast blir det rätt - ibland blir det fel. Då får man stå sitt kast och kanske ändra sina rutiner.
 
Det är detta jag menar...medans vissa diskuterar hur det faktiskt förhåller sig så diskuterar andra hur det borde vara.
 
l-malmqvist skrev:
Ja, det var ju inte så komplicerat, rent juridiskt. Wolfgang - har Sydsvenskan svarat? Intresserad av att höra vad de tycker.

Nej, det har de inte. Jag skall fråga bildredaktören direkt istället.

Teste's svar är summarisk. Han har inte fått alla detaljer utan en ledande fråga.
 
Det är helt ofattbart att svaret på den juridiska sakfrågan fortfarande debatteras här.

Huvudregeln är att upphovsmannen (eller efter överlåtelse, dennes rättighetshavare) har ensamrätt att förfoga över verket, t.ex. genom att trycka den (framställa exemplar) eller överföra den till allmänheten (webbpublicering).

Om tidningen publicerar bilden så som de har gjort så begår de intrång i den rätten, samt ev. den ideella rätten, om de inte kan visa att de antingen har tillstånd (licensavtal eller avtal om överlåtelse) eller att något annat avtal med t.ex. bandet ger dem den rätten, eller ger bandet rätt att ge dem rätten.

Det är inte sannolikt att tidningen kan styrka något sådant avtal och därmed är de ersättningsskyldiga.

Punkt. Period.


Nu ska jag springa iväg och skriva tentamen i bl.a. immaterialrätt. - Så jag hoppas att ovanstående blev rätt. Tack för uppvärmningen! ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.