Annons

Playboy stal bild av mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas att det löser sig för dig, har själv råkat ut för liknande men med en photoshopad bild som en vän ville ha som minne över sin bortgångne far. Han publicerade bilden på sin hemsida och fann den snart på andra sidor på nätet.

Jag mailade sidornas ägare för att be dem plocka bort bilden, jag förklarade bildens betydelse osv. det jag fick till svar var att jag skulle bevisa att bilden var gjord av mig, de ville även se de originalbilder jag använt mig av, men det var inte nog med det nä nä. De ville att jag skulle fotograferas hållandes bilderna så att de kunde se mig tillsammans med bilderna.

Så jag la ner allt, jag hade ju fått bilderna skickade via mail så jag kunde ju inte hålla dem i handen. Och det ska tilläggas att mitt namn fanns på 2 ställen ett synligt och ett lite dolt som jag påpekade men det hjälpte inte..

Hade de köpt bilden legitimt skulle de aldrig göra på det där sättet.

Det där var ingen rolig läsning. De flyttade över bevisbördan på dig.

Du skulle bett att få se kvitto och om de inte kunde få fram det hotat med stämning.
 
Det handlar inte om rättvisa det är helt enkelt två olika saker.

Han har inte levererat till , eller fått beställt av playboy. Och som sagt, än mindre fått betalt.

De ville ju inte ens erkänna att det var hans bild genom utlämnandet av byline.

Lite annorlunda referens kanske: "Jag är så duktig att playboy rumänien tog en av mina bilder utan att betala för eller skriva mitt namn under den, men jag kan bevisa att bilden är min och att de haft bilden uppe på deras websajt"

Publicera bilden på egen website tillsammans med de syskon dent troligtvis har från samma tagningstillfälle. När man klickar på bilden får man reda på hur man köper den, samt en lista med påminnelser till de som använt bilden olovandes utan att betala sin faktura. Det blir kanske inte lika populärt att stjäla då.
 
Publicera bilden på egen website tillsammans med de syskon dent troligtvis har från samma tagningstillfälle. När man klickar på bilden får man reda på hur man köper den, samt en lista med påminnelser till de som använt bilden olovandes utan att betala sin faktura. Det blir kanske inte lika populärt att stjäla då.

Eller ens titta på den.

De flesta brukar vilja visa upp bilden snyggt. Om någon klickar på bilden för att förstora den ska man istället alltså få upp nån faktura? :) Så har jag aldrig sett någon göra.

Nej vi fotografer ska få ha våra bilder i fred, ostulna utan massa trix.
 
Eller ens titta på den.

De flesta brukar vilja visa upp bilden snyggt. Om någon klickar på bilden för att förstora den ska man istället alltså få upp nån faktura? :) Så har jag aldrig sett någon göra.

Nej vi fotografer ska få ha våra bilder i fred, ostulna utan massa trix.

Suck. Ja, I den bästa av världar
 
Nevertheless, nu har TS publicerat bilden och då får man ju räkna med att någon kan sno den. Det enklaste är ju att inte publicera sina bilder digitalt om man inte vill hamna i sådana här situationer. Måste man inte i sådant här läge göra en kalkyl på hur mycket av ens arbetstid och andra kostnader det krävs att få rätt?

Ovanligt korkat inlägg. Du skulle säga samma sak om filmindustrin: OM de nu är så dumma att de publiserade sin film får de räkna med at t den hamnar på valfri torrent site. Ursäkta men dit resonemang håller inte hela vägen....
 
Ovanligt korkat inlägg. Du skulle säga samma sak om filmindustrin: OM de nu är så dumma att de publiserade sin film får de räkna med at t den hamnar på valfri torrent site. Ursäkta men dit resonemang håller inte hela vägen....
Filmindustrin säljer kopior. De publicerar inte på Internet.
 
Playboy lever ju själv på att få betalt för att de har bilder, tänker att situationen måste vara pinsam för dem.



Håller med om att det är klart att de ska betala även för denna bild.
 
Ok, mitt fel. Jag hade fel...wow...Tycker fortfarnade att det var ett ovanligt korkat inlägg jag svarade på. Det var ingenting annant än en förminskning av diskussionen som fördes.
Varför tycker du att det var ovanligt korkat?

Frågan "Måste man inte i sådant här läge göra en kalkyl på hur mycket av ens arbetstid och andra kostnader det krävs att få rätt?" är högst relevant, tycker jag. Mitt svar blir att det bör man nog göra. Hur den kalkylen sen utfaller lär bero på omständigheterna.
 
Varför tycker du att det var ovanligt korkat?





Frågan "Måste man inte i sådant här läge göra en kalkyl på hur mycket av ens arbetstid och andra kostnader det krävs att få rätt?" är högst relevant, tycker jag. Mitt svar blir att det bör man nog göra. Hur den kalkylen sen utfaller lär bero på omständigheterna.





Jag hade uppfattningen av att det generellt av princip här på Fotosidan alltid skulle krävas ersättning om någon snott en bild för publicering.



Nu får man räkna och då kanske acceptera att en bild som någon lagt på internet blir stulen?
 
Jag hade uppfattningen av att det generellt av princip här på Fotosidan alltid skulle krävas ersättning om någon snott en bild för publicering.
Det finns nog en divergerande mängd åsikter här om den saken.

Nu får man räkna och då kanske acceptera att en bild som någon lagt på internet blir stulen?
Ja, om man vill. Jag tycker åtminstone att det är bra att tänka efter om det lönar sig (monetärt eller på annat sätt) att driva saken.
 
Det finns nog en divergerande mängd åsikter här om den saken.


Ja, om man vill. Jag tycker åtminstone att det är bra att tänka efter om det lönar sig (monetärt eller på annat sätt) att driva saken.

Jag upplever att de fotografer som stämmer i första hand gör det för att få rätt, inte för att tjäna pengar.

Det handlar också om en princip och respekt. Att det inte är rätt att ta och använda andras bilder, speciellt inte för att tjäna pengar på det som Playboy (och Aftonbladet) gör.

Enda sätten att få stopp på otyget verkar vara att stämma, risk/hot om stämning, respekt för andras bilder, uppfattning om rätt och fel, samt risk för negativ publicitet.
 
Jag hade uppfattningen av att det generellt av princip här på Fotosidan alltid skulle krävas ersättning om någon snott en bild för publicering.

Kräva ersättning, dvs skicka en faktura, kan man ju alltid göra. Frågan är hur långt man ska gå för att driva in sitt krav. Om man blir tvungen att lägga mer pengar på advokater än man hade fått för bilden om man hade sålt den så är det tveksamt om det är mödan värt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.