Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Playboy stal bild av mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Självfallet borde du ha ersättning för dina bilder, men förmodligen för jobbigt för att det ska vara värt besväret. Använd din tid till att ta fler bra bilder istället. och använd att du är bildleverantör till playboy i din marknadsföring

Fast det är han ju inte. De bara tog bilden utan avtal och utan en enda krona i ersättning.
 
Och stora drakar brukar ju inte stjäla bilder för att de inte begriper bättre eller för att de inte har råd. ....

Aftonbladet verkar ju ha satt just det i system. Det är billigare att sno bilderna och betala skadestånden än att göra rätt för sig i varje fall. Har vi en sån tidning till här kanske?
 
Nyfiken, hur gör man det? Kanske ska kolla om jag också är utsatt.

Google har en bildökningsfunktion där du kan både klistra in en adress till en befintlig bild eller ladda upp en egen.
Dock har jag inte lurat ut hur man kan kolla en av sina bilder här på fotosidan än.
 

Bilagor

  • teat.jpg
    teat.jpg
    23.4 KB · Visningar: 61
Bilden är borta så då är väl problemet borta också?

Vet inte det. Även om bilden inte visas längre, har den ju fortfarande visats under en viss period, under vilken ingen ersättrning utgått. Snarare är väl problemet värre eftersom TS nu måste visa att bilden faktiskt användes.
 
Bilden är borta så då är väl problemet borta också?

Det beror på vad TS anser vara "problemet".

Tidningen har under nåt år använt bilden olagligt utan ersättning.

TS ska förstås ha ersättning för utnyttjandet och skadestånd för att det gjordes mot hans vilja.

Dessutom kanske det inte är helt roligt att bli associerad med en rumänsk porrtidning.
 
Senast ändrad:
Nevertheless, nu har TS publicerat bilden och då får man ju räkna med att någon kan sno den. Det enklaste är ju att inte publicera sina bilder digitalt om man inte vill hamna i sådana här situationer. Måste man inte i sådant här läge göra en kalkyl på hur mycket av ens arbetstid och andra kostnader det krävs att få rätt?
 
Nevertheless, nu har TS publicerat bilden och då får man ju räkna med att någon kan sno den. Det enklaste är ju att inte publicera sina bilder digitalt om man inte vill hamna i sådana här situationer. Måste man inte i sådant här läge göra en kalkyl på hur mycket av ens arbetstid och andra kostnader det krävs att få rätt?

Nej nu blir jag arg! Det var det dummaste inlägget jag sett på länge. Så nu är det brottsoffrets fel! Det är ju samma idiotiska resonemang som när våldtagna tjejer får höra att de inte skulle klätt sig på ett visst sätt.

Hur visar folk upp bilder? Jo på internet.
 
Så du menar att TS ska sänka sig till tidningens nivå.

Tycker inte du ska uppmuntra till osanning / oriktigheter.

Jag tycker TS borde skicka en faktura, får han inte betalt utan knot, är det sannolikt för mycket besvär att jaga dem. Sedan är det ju ingen osanning att han levererat en bild till playboy, de har ju faktiskt använt hans bild.
 
Google har en bildökningsfunktion där du kan både klistra in en adress till en befintlig bild eller ladda upp en egen.
Dock har jag inte lurat ut hur man kan kolla en av sina bilder här på fotosidan än.

Gå in under Mina bilder, klicka upp en bild i en mapp och kolla knappen längst ner på höger sida. Den heter "Google-sök denna bild" eller nåt liknande.
 
Gå in under Mina bilder, klicka upp en bild i en mapp och kolla knappen längst ner på höger sida. Den heter "Google-sök denna bild" eller nåt liknande.

Ännu enklare (om man har Chrome tror jag) så högerklickar man bara på vilken bild var som helst och väljer "Sök på google efter den här bilden".
 
Jo.

Han har inte levererat. De tog bilden utan att betala något. En rätt stor skillnad :)

De angav inte någon byline så någon credit fick han inte heller.

Ja, det är rätt stor skillnad vad det gäller rättvisa. Men det är ingen osanning om han säger att hans bilder publiceras i Play Boy.
 
Ja, det är rätt stor skillnad vad det gäller rättvisa. Men det är ingen osanning om han säger att hans bilder publiceras i Play Boy.

Det handlar inte om rättvisa det är helt enkelt två olika saker.

Han har inte levererat till , eller fått beställt av playboy. Och som sagt, än mindre fått betalt.

De ville ju inte ens erkänna att det var hans bild genom utlämnandet av byline.

Lite annorlunda referens kanske: "Jag är så duktig att playboy rumänien tog en av mina bilder utan att betala för eller skriva mitt namn under den, men jag kan bevisa att bilden är min och att de haft bilden uppe på deras websajt"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.