Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teknik på dessa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ingen aning om hur han trixar i datorn, men säkert är det också något där han använder för att få de mättade och varma färgerna och för att lätta upp/mörka ner vissa partier i bilderna. Däremot ser man tydligt att han uynyttjar motljuset i de flesta bilder för att få den softade effekten som då ofta blir. Ser också ut att vara ganska tidigt på dagen då det också brukar ligga lite dis/dimma i luften. Så den största "hemligheten" ligger nog inte i någon slags datoreffekt utan (som i de flesta fall) i en skicklig fotografs utnyttjande av det befintliga ljuset.
 
Dem bilderna har varit uppe för diskussion innan. Det är inte mycket efterarbete i dem bilderna, snarare perfekt ljus. Jag trode först det var någon photoshoppare som fixat till, men med hjälp av fotoläraren så kom vi fram till att det inte var fallet.

Vi kom också fram till att han använt blixt vid många bilder. Ta tex:
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=6450225
Så ser man att det kommer ljus nerifrån vänster på rötterna.

Helt enkelt en väldigt skicklig fotograf.
 
Förstår att han utnyttjar ljuset bra, måste säkert ha en väldigt bra utrustning också som får med alla detaljer så bra.

Kanske ett speciellt tropiskt klimat som gör denna dimmiga/softade känsla.

Riktigt fina bilder iaf.
 
Klickar man på en bild står det faktiskt under "details" vilken utrustning han använt.
En Canon EOS 400D med ett Tamron 28-75 på någon bild, en Powershot G5 på en annan o.s.v....
Känns som större delen av de aktiva här på Fotosidan har bättre prylar än den mannen (eller om det är en kvinna?).
Nog tror jag att det dras lite i spakarna i photoshop också, men framför allt så är det en skicklig fotograf som har tillgång till lite annat ljus än vad vi nordbor är vana vid för tillfället.
Mycket vackra bilder måste jag säga.
 
MattiasL skrev:
Är det bara jag som associerar till Vakttornet?
Visst är det tillrättalagt / arrangerat, men i Vakttornet hittar man betydligt allvarligare brister med avseende på estetiskt seende.
Kanske är det lite för snyggt hos Prakarsa, något det aldrig är i Vakttornet.
 
bandola83 skrev:
En kamera + en blixt? Det sitter inte i utrustningen. De riktigt bra bilderna är det fotografen som tar.

Definera bra bilder...
Tekniken har en viss begränsning så är det alltid men i detta fall har han visserligen ljuset på sin sida...
 
Från en e-post konversation jag haft med fotografen ifråga, dvs Rarinda

-----------------
I usually take photos early morning in backlit/sidelit.

And 99% not use flash or reflektor.

Its only to manage dark-light area. Sometimes use somekind HDR. And you can use masking in PSCS to get that results.

But please dont think it will get only by your PC. You will fail.
-Idea/imagination
-execute your ide
-perfection your idea by postprocessing.

My country is hazy in early morning even in Jakarta. So the background sometimes looks so soft. West Java is even more.
------------------
 
Svedlund skrev:
Från en e-post konversation jag haft med fotografen ifråga, dvs Rarinda

-----------------
I usually take photos early morning in backlit/sidelit.

And 99% not use flash or reflektor.

Its only to manage dark-light area. Sometimes use somekind HDR. And you can use masking in PSCS to get that results.

But please dont think it will get only by your PC. You will fail.
-Idea/imagination
-execute your ide
-perfection your idea by postprocessing.

My country is hazy in early morning even in Jakarta. So the background sometimes looks so soft. West Java is even more.
------------------

Ja visst måste det vara speciellt ljus så som personen i fråga påpekar.
 
Yereth Jansen, September 25, 2007; 04:51 A.M.

Amazing photos! But what's your connection with Rarindra Prakarsa? Some photos are close to the same... interesting..

AndRe Arment, September 25, 2007; 10:55 A.M.

Hi Yereth Jansen, My conection with Rarindra...? Rarindra is My friend, some time we taken photos at the same place and the same time. There's no special technique, we just lucky here have good ligthing maybe ligthing like that only at tropical countries like Indonesia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.