Haraldus skrev:
Calle: Det är väl inget som hindrar att man bedömer även en sådan bild som du laddat upp. Man kanske även kan ge tips om hur även en sådan bild skulle kunna bli bättre. Antag att någon tar sådana bilder men inte blir nöjd med dem. Då borde det väl vara helt OK att slänga upp en sådan bild på forumet… …fast kanske ändå inte. Det står ju i fotosidans regelverk att man ska ladda upp bilder som man tycker är bra och är stolt över.
Ja, jag vet...Det är ett svårt ställningstagande. Men egentligen; jag har uppfattningen av att Fotosidan riktar sig till de som har kommit över den första lilla tröskeln; som fotograferar lite mer än bara jul/midsommar och student. Alltså; att man vill utvecklas som fotograf.
Frågan är hur mycket kritik, hur konstruktiv den än må vara, man tål när det gäller de otroligt gulliga bilderna på lilla Victor, fem år.
Men anta att du hade tagit din bild med reflektorer och extra blixtar och vad du vill och fått den så himla bra så att den på ett häpnadsväckande sätt visar ett privat party. Om vi vänder på begreppen.
Ja, jag tror att det handlar om det; att man lagt manken till; att det finns en tanke bakom; ett hantverk.
Det är väl knappast innehållet i mitt bildexempel som är träffande; snarare utförandet. Upp med kameran; knäpp-knäpp.
Din bild är helt klart en tidstypisk bild med öl av visst fabrikat i flaska för sådant anses ha rundare smak. Det finns några kräftor (?) tillagade på ett speciellt sätt. Det finns servetter att torka händerna på för man äter med händerna. Det finns några snittblommor som ger en viss extra stämning i bilden. Man ser ett allmogeskåp och man ser några människor precis som de såg ut där och då
..för det där var ingen bedömning, bara ett konstaterande av det objektiva innehållet.
Menar du verkligen att denna typ av tidstypiska bilder ska vara omöjliga att få bedömda och förbättrade av bildkritiker på forumet? Det kanske är så.
Nej. Men det finns ingen direkt ambition med min bild att spegla en tidsera; eller att visa något vackert/fult/upprörande/eggande/opinionsväckande.
I så fall tycker jag att bildbedömningsreglerna ska förtydligas.
Jag tror inte det är nödvändigt, tycker som sagt att bedömningarna och kommenterandet funkar ganska bra här. Regler och riktlinjer finns redan för uppladdning av bilder. Och jag är ingen regel-ivrare.
Denna din bild kanske i så fall kan bli ett exempel på en bild som inte ska bedömas här på forumet.
Haha, inte mig emot;-)
Det är kanske jag som missuppfattat reglerna.
Ärligt talat vet jag inte hur du uppfattar dem.