Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så många dåliga bilder i poolen - Hård kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)

CreativeMind

Aktiv medlem
Som yrkesfotograf bevakar jag poolen Hård kritik med en förväntan att den ska hålla högre klass än de andra kritikpoolerna - men mycket av det som läggs upp är för dåligt för att ens kommentera!!! Och om man ger kritik på usla bilder om än med de bästa intentioner och det mildaste språket så blir fotografen oftast irriterad eller rentav riktigt sur! Finns det inget sätt att hålla "familjealbums" bilderna borta från Hård kritik?
/Johan E - Fotograf
 
Jag håller med dig på så vis att det finns många bilder som inte tilltalar mig, även i poolen för hård kritik. Det är väl i och för sig OK, smaken är ju som baken. Att förvänta sig att alla bilder ska falla en på läppen är väl ändå inte realistiskt? Men jag förstår vad du menar, det skulle behövas lite mer självdistans lite här och där.

Frågeställningar liknande din, angående "familjealbumsbilderna", har diskuterats i mången forumtråd, och har aldrig lett till annat än pajkastning, tyvärr. Jag tror tyvärr inte att den finns något som helst man kan göra åt detta, såvida man inte inför något sorts inträdesprov till vissa pooler.

Med anledning av att du skriver att folk blir sura, så blev jag förstås nyfiken och läste igenom en lång rad av de kommentarer du har givit på bilder, i synnerhet i poolen för hård kritik, samt de svar du har fått. Jag kan bara säga att jag är förbluffad av en del av de svar du har fått, det är ju verkligen för mycket. Om man lägger bilder i poolen för hård kritik får man ju banne mig tåla att bli totalt sågad, även om man själv tycker att bilden är i världsklass. Det står ju tom i beskrivningen för poolen.

Dessutom vill jag säga att de kommentarer du ger är exceptionellt bra. Mycket sakliga, lättolkade och givande, även för mig som inte har tagit bilderna. Jag önskar att jag fick sådana kommentarer på mina bilder, även om jag blev sågad!
 
Johan, jag kan i allt väsentligt hålla med dig. Någon kan säkert argumentera att smaken är som baken, men den kreativa höjden kan man i alla fall uttala sig om tycker jag. Och i mina ögon lyfter den sällan.

Något har tydligen gått snett i tolkningen av poolbeskrivningen. Inte ens förmågan att ta hård kritik tycks ha gått hem ;)

Tänker också att FS skulle vinna mycket på att ha åtminstone en pool som håller internationell klass och som många kan inspireras av (och kanske tala om som en sorts värdemätare).

U
 
CreativeMind skrev:
Som yrkesfotograf bevakar jag poolen Hård kritik med en förväntan att den ska hålla högre klass än de andra kritikpoolerna - men mycket av det som läggs upp är för dåligt för att ens kommentera!!! Och om man ger kritik på usla bilder om än med de bästa intentioner och det mildaste språket så blir fotografen oftast irriterad eller rentav riktigt sur! Finns det inget sätt att hålla "familjealbums" bilderna borta från Hård kritik?
/Johan E - Fotograf

Så länge det inte finns en jury som utser bilderna så kommer det att finnas "dåliga" bilder i Hård kritik. Vad som är en bra resp dålig bild är ju dessutom högst subjektivt, så även om alla bilder i Hård kritik skulle ha något extra på något plan så skulle man ändå inte kunna uppskatta, förstå eller ta till sig alla bilder i den poolen.

Däremot så tycker jag definitivt att om man lägger en bild i Hård kritik så ska man kunna ta hård kritik utan att bli ledsen, upprörd eller ta det personligt, annars har man inte där att göra, så fotsätt du att kritisera bilder i Hård kritik som du inte gillar. Om fler skulle göra det så skulle nog Hård kritik snabbt rensas ut på oambitiösa bilder från fotografer som inte tål när det svider.

EDIT: Jag är själv ganska oerfaren men lägger bilder i Hård kritik just för att visa att jag tål även en sågning. Det finns säkert bilder av mina som många inte anser höra hemma där, men så länge inget säger något så vet jag ju inte det.
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
Här har du en 45-sidig diskussion i detta ämne! Du har väl inte missat den?

Oups!
Rubriken: "Alienslem, giftalger och monsterflugor" kopplade jag inte ihop med just detta ämne ;-)
Men min "twist" i ämnet är vissa fotografers oförmåga att acceptera hård kritik i pollen "Hård kritik" - vilket tyvärr sänker hela ideén med poolen.

Tack för upplysningen!
/johan e
 
Håller med om att det skulle behövas en pool med "internationell klass" - men hur skulle man "kvala" in till den?
Kanske en "sten hård" och allsmäktig moderator? Det skulle givitvis skapa en hel del ilska men jag tycker att det är bättre än dagens totala mjäkighet och brist på distans...
Har någon något annat förslag?
/johan e
 
Varför inte skapa en pool som fungerar som en exklusiv klubb, dvs medlemmarna röstar om någon platsar i poolen eller inte, man kan inte ansöka om medlemsskap själv utan blir inbjuden osv.

Jag tror att det skulle vara en lättnad både för den som retar sig på bilder i hårdpoolen och för den som inte gör det om det fanns en sådan pool.

Blir man då inte inbjuden till exklusiva poolen så får man inse att man inte är bättre än så och fortsätta hållas i de vanliga kritikpoolerna med allt vad det innebär av bilder man inte gillar osv.
 
EvaJ skrev:
Varför inte skapa en pool som fungerar som en exklusiv klubb, dvs medlemmarna röstar om någon platsar i poolen eller inte, man kan inte ansöka om medlemsskap själv utan blir inbjuden osv.

Jag tror att det skulle vara en lättnad både för den som retar sig på bilder i hårdpoolen och för den som inte gör det om det fanns en sådan pool.

Blir man då inte inbjuden till exklusiva poolen så får man inse att man inte är bättre än så och fortsätta hållas i de vanliga kritikpoolerna med allt vad det innebär av bilder man inte gillar osv.

Varför inte, vilken bra ide´egentligen. Men en viktig grej är isf att även kritikerna ska vara oantastliga och utvalda. Min teori är att efter ett tag så kommer frågan at ställas här igen; "Varför är det så många dåliga bilder i superpoolen?" Sen kan jag tycka att väldigt många som ojjar sig över dåliga bilder ofta inte har så där väldigt mycket att komma med själva. Lustigt fenomen - Tomma tunnor ...?

Kverulansen är väldigt förödande för det kreativa klimatet på fotosidan och skapar bara otrivsel. Man gör så gott man kan, testar provar och går så sakteliga framåt i sin utveckling varför inte låta det vara så. Alla kan inte vara världsmästare och yrkesfotografer.

Ibland är ni så pretentiösa härinne så man undrar om ni skämtar? En fotosidans "Parnass", en handplockad pool för fotograf & kommentars-eliten vore välkommen så att vi andra som tycker foto är kul och inte så förbannat ansträngande och krävande får vara ifred! JANNE
 
Det är iofs OK att lägga dåliga bilder i poolen - fotografen tycker uppenbarligen inte att den är dålig och måste ju få höra det och "få upp ögonen" lite. Det utvecklar förhoppningsvis fotografens självkritik.

Det som INTE är OK (och speciellt den poolen!) är att inte kunna ta denna kritik på ett seriöst sätt.

Får ni påhopp pga en hård men rättvis kommentar (som följer reglerna för hur kommentarer skrivs på FS) så tycker jag ni skall rapportera detta till oss, så får vi kika på det.
 
Jag har följt med i diskussionen, både här och i "Alienslem.." men trott att det (som jag tycker) skulle komma ut något konstruktivt ur dem. Det har det, men det tycker jag har försvunnit i meningslös polemik, hårklyveri och pajkastning.

Själva idén med poolen med hård kritik är väl just att de som lägger upp bilder där förväntar sej en professionell och seriös kritik av alstret, dvs hur bilden på något sätt skulle kunna göras bättre. Antingen tekniskt eller hur motivet kunde ha behandlats annorlunda och givits en individuell prägel.

Jag hade nog själv förväntat mej lite mera experimentella bilder, lite annorlunda bildspråk och egensinniga tolkningar av motiven.

Färdiga bilder av hög klass som fotografen är nöjd med ska knappast till den här poolen, de ska läggas ut någon annan stans tycker jag.

Förutsättningen för att polen ska fungera som jag trodde den skulle fungera och som jag tror även andra trodde, är att fotografen verkligen är beredd att ta åt sej seriös kritik levererad av seriösa bedömare som verkligen tänkt igenom vad de skriver.

Det skulle kunna innebära att det kom till stånd en utvecklande dialog mellan fotografen och de som har åsiker om bilden. Det är väl den dialogen vi alla skulle vilja ha om våra bilder som vi känner skulle kunna göras bättre, men där vi också känner att vi vill ha hjälp för att komma vidare.

Det innebär kanske att skaran som är "kvalificerade" att skriva sådan kritik blir något mindre än i övriga pooler. En orsak till att jag skriver så, är att en kvalifikation som absolut erfordras, är att man kan uttrycka sina tankar och åsikter i kritiken på ett sätt att det uppfattas som konstruktivt av fotografen.

Jag inser att jag trampar några på tårna, men det tycker jag att de får tåla. Andra kanske tycker att jag har en elitistisk syn i den här frågan.

I den här frågan har jag det.
 
Jag hoppas vi kan slippa pajkastningen som drabbat "Alienslem..."-tråden här...

För om vi kommer fram till ett genomförbart förslag så kanske Christer och de andra som driver Fotosidan lyssnar och skapar en ny pool, eller vad det nu blir....

Mitt förslag är en hårt modererad pool som man får ansöka om medlemskap i. Men jag tycker att det är moderatorn och inte de övriga medlemmarna som beviljar inträde - och ev "akut" utträde om reglerna bryts. På så vis undviker vi "klick"-bildningar och elitism. Lite av det senare blir det ju men möjligheterna är samma för alla. Och vi måste inse att inte alla är erfarna, utbildade eller fokuserade nog för att ge konstruktiva omdömen. Men kriteriet för medlemskap måste inte vara teknisk perfektion utan kreativitet och ett brinnande intresse för foto kopplat till en vilja att utvecklas. Detta borde moderatorn kunna utläsa i både bilder och skrivna kommentarer, både vid ansökan om medlemskap men framför allt i bidragen i poolen. Alla ska ju givetvis kunna se poolen och inspireras, ev ansöka om medlemskap och/eller starta diskussionstrådar om den ;-)

Genomförbart?
 
Senast ändrad:
CreativeMind skrev:
Jag hoppas vi kan slippa pajkastningen som drabbat "Alienslem..."-tråden här...

För om vi kommer fram till ett genomförbart förslag så kanske Christer och de andra som driver Fotosidan lyssnar och skapar en ny pool, eller vad det nu blir....

Mitt förslag är en hårt modererad pool som man får ansöka om medlemskap i. Men jag tycker att det är moderatorn och inte de övriga medlemmarna som beviljar inträde - och ev "akut" utträde om reglerna bryts. På så vis undviker vi "klick"-bildningar och elitism. Lite av det senare blir det ju men möjligheterna är samma för alla. Och vi måste inse att inte alla är erfarna, utbildade eller fokuserade nog för att ge konstruktiva omdömen. Men kriteriet för medlemskap måste inte vara teknisk perfektion utan kreativitet och ett brinnande intresse för foto kopplat till en vilja att utvecklas. Detta borde moderatorn kunna utläsa i både bilder och skrivna kommentarer, både vid ansökan om medlemskap men framför allt i bidragen i poolen. Alla ska ju givetvis kunna se poolen och inspireras, ev ansöka om medlemskap och/eller starta diskussionstrådar om den ;-)

Genomförbart?

Det blir nog en stor pool och många som klarar kriterierna för den poolen.

"Men kriteriet för medlemskap måste inte vara teknisk perfektion utan kreativitet och ett brinnande intresse för foto kopplat till en vilja att utvecklas."

Jojo me snöre. Tror inte jag känner till någon som lägger upp bilder härinne som inte skulle tycka sig passa in på den beskrivmingen, gör du? JANNE

Ps. Var var du förresten när diskussionens vågor gick höga och "Hårdkritikpoolen" diskuterades & dissekerades? Ditt inlägg andas "Kejsarens nya kläder" nämligen.Ds.
 
Ok - jag är ganska ny här, så jag har missat tidigare diskussioner.

Jag tycker att det är kul att ge och få konstruktiv kritik, anlitar nämligen andra fotografer och min personal köper in massor av bilder. Jag ser även mina egna bilder i tryck och på webben.

Så jag bedömer mina och andras bilder så gott som dagligen. Tänkte dela med mig av den erfarenheten här på fotosidan - men det "uppskattas inte" av alla, framför allt inte i poolen "Hård kritik". Men det ju just där som jag ger hård kritik - oftast när bidragslämnaren är eller vill bli yrkesfotograf.

Min ideé är en hårt styrd pool enligt beskrivning i tidigare inlägg.

Klart många känner sig kallade till en sådan pool, men få kommer att bli utvalda :)
Tanken är ju att du måste "kvala in" på något sätt, tex med dina bilder och/eller given kritik och givna kommentarer på kritik.

Det enklaste är ju annars att strunta i Fotosidan... men jag vill ge den en chans - den är kul!
 
CreativeMind skrev:
Ok - jag är ganska ny här, så jag har missat tidigare diskussioner.

Jag tycker att det är kul att ge och få konstruktiv kritik, anlitar nämligen andra fotografer och min personal köper in massor av bilder. Jag ser även mina egna bilder i tryck och på webben.

Så jag bedömer mina och andras bilder så gott som dagligen. Tänkte dela med mig av den erfarenheten här på fotosidan - men det "uppskattas inte" av alla, framför allt inte i poolen "Hård kritik". Men det ju just där som jag ger hård kritik - oftast när bidragslämnaren är eller vill bli yrkesfotograf.

Min ideé är en hårt styrd pool enligt beskrivning i tidigare inlägg.

Klart många känner sig kallade till en sådan pool, men få kommer att bli utvalda :)
Tanken är ju att du måste "kvala in" på något sätt, tex med dina bilder och/eller given kritik och givna kommentarer på kritik.

Det enklaste är ju annars att strunta i Fotosidan... men jag vill ge den en chans - den är kul!

Ok då har du missat en del diskussioner på ungefär samma tema. En samvetsfråga; Hur skulle du uppleva det om du själv inte platsade i den där poolen? JANNE
 
cw-op skrev:
Ok då har du missat en del diskussioner på ungefär samma tema. En samvetsfråga; Hur skulle du uppleva det om du själv inte platsade i den där poolen? JANNE

Då skulle jag ta reda på VARFÖR jag inte platsade, och sedan, om möjligt, rätta till det hela.

Om jag har en ambition att få vara med så måste jag ju vara redo att ta till mig den kunskap som krävs eller utveckla de attityder som förväntas.

Det är alltid nyttigt att inse sina möjligheter, såväl som sina begränsningar - även om det svider ibland...

Jag har tex inte plåtat något omslag åt TIME än, men jag kastar inte kameran i sjön för det!
 
Senast ändrad:
CreativeMind skrev:
Då skulle jag ta reda på VARFÖR jag inte platsade, och sedan, om möjligt, rätta till det hela.

Om jag har en ambition att få vara med så måste jag ju vara redo att ta till mig den kunskap som krävs eller utveckla de attityder som förväntas.

Det är alltid nyttigt att inse sina möjligheter, såväl som sina begränsningar - även om det svider ibland...

Jag har tex inte plåtat något omslag åt TIME än, men jag kastar inte kameran i sjön för det!

Du har nog rätta inställningen till en sån pool och det skulle vara roligt att få ta del av riktigt bra bilder, gärna nyskapande såna på ett o samma ställe. Tyvärr så funkar det inte i hårdpoolen. Dels är smaken så olika gubevars, dels växer inte bra bilder på trän. Inte ens från mycket erfarna fotografer.

Men du Johan, kastar du kameran i sjön så blir det verkligen kört med TIME men du har väl fler smällor att välja på(C;? Vaddå, begränsningar vilka skulle det vara men möjligheter javisst! Natti-natti! JANNE
 
behövs verkligen en pool med inröstning?
har fotografen inte redan med bild som inröstad fått värsta bekräftelsen på bilden då?
"din bild är minsann så bra att den platsar i cool-poolen"
vad mer kan kritiseras?

kan vi inte bara lika gärna göra en pool med bäst-bilder då?
såna som inte behöver kritik för dom är redan så bra att man röstar på dom...

eller menar ni att vi ska rösta på bilder som är nästan-perfekta? som behöver lite mer kritik.
 
Jag tror inte problemen går att lösa förrän det finns en pool som är till enbart för de inbjudna och helst ska de röstas in enhälligt också. Det innebär att alla med samma smak vad gäller både bilder och typ av kritik kan samlas i den poolen och glädja varandra och låta oss som är rätt nöjda med både bilder och kritik som det fungerar idag vara ifred i vårt lilla hörn. ;)

Annars ser jag bara en utveckling och det är att det blir fler och fler pooler typ "Ännu hårdare kritik och ännu bättre bilder" vilket säkert inte räcker till utan det kommer att krävas en "Jättehård kritik på riktigt nu för himla bra superbilder" vilket heller inte kommer att räcka till, utan... osv. osv. Det blir lite knepigt kanske när man kommer upp i "De absolut allra, allra bästa bilderna med den definitivt hårdaste kritik man kan tänka sig" eftersom det kan vara besvärligt att kombinera men det går säkert att lösa på något sätt om bara viljan finns. ;)
 
CreativeMind skrev:
Som yrkesfotograf bevakar jag poolen Hård kritik med en förväntan att den ska hålla högre klass än de andra kritikpoolerna - men mycket av det som läggs upp är för dåligt för att ens kommentera!!!
/Johan E - Fotograf

Det var några ord i rättan tid. Skaffa ett piano och du är pianist - skaffa en kamera och du är fotograf. Så skrev någon. Det är en bra liknelse - om än provocerande för många på denna fotosajt.

Fotosajter har sin egen psykologi,sin egen sociologi och sina egna värderingar. Precis som alla andra fenomen.

Men det finns inget som säger att Sveriges enda och - av webförståsigpåare hyllade fotosajt- måste förfalla bildmässigt.

Jag är en varm vän av idén om att låta tusen, ja miljoner blommor blomma på denna sajt. Men någon j-vla ordning får det vara även på Fotosidan.

När det nu finns en så kallad hårdkritikpool (ett dåligt namn för det fokuserar på kritiken) kräver jag och tydligen några till att bilderna där åtminstone håller godtagbar kvalitet innehållsmässigt. Och att den som visar bilder där har tänkt till lite extra.

Det är såklart glädjande att du som yrkesfotograf och med fina bilder i ditt arkiv säger din mening. Fler borde göra det.

Hur blir det annars med respekten för fotografin som en självständig konstart och som ett yrke?

/Ulf
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.