Annons

Helgläxa

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Hej och hallå gott folk,

Under veckan har kreativa inlägg gjorts i två relaterade trådar i denna del av forum (som tidigare hette natur):

Metoder för bildframställning http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63815 och Bildseende i era bilder http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63874

Jag startade dessa trådar för att se om vi inte kan utnyttja varandras kunskap för att utveckla våra fotografiska talanger. Teori är en sak, praktik något annat. För de som vill, kan och som är intresserade är det nu dags för praktiska övningar i form av helgläxa.

Välj en av de "läxor" jag listat nedan, använd helgen till att producera ett fotografi enligt läxan, publicera den i valfri pool på FS och länka den i någon av de två ovan nämnda trådarna. Jag lovar att utförligt kommentera varenda bild som bygger på en läxa och som har producerats efter att dessa trådar startades (det kan jag givetvis inte kontrollera, men för din egen utvecklings skull är det meningslöst att gräva i arkivet).


Hemläxa 1 – enkel
Använd valfri metod som beskrivits i denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63815 för att producera en bild som symboliserar eller illustrerar Lövträd. Bilden behöver inte ha "lövträd" som titel, men om man betraktar den utan att se titeln bör man få den associationen eller åtminstone ordet i huvudet.

Om du har en egen metod som ännu inte är listad i tråden, lägg upp metoden först.

Publicera bilden i valfri pool på FS och länka bilden i metodtråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63815 med hemläxa 1 som titel för inlägget.


Hemläxa 2 – medel
Använd valfri metod som beskrivits i denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63815 för att producera en bild som illustrerar Spår av människan i naturen. Bilden behöver inte ha "Spår av människan i naturen" som titel, men om man betraktar den utan att se titeln bör man få den associationen eller tänka i de banorna.

Om du har en egen metod som ännu inte är listad i tråden, lägg upp metoden först.

Publicera bilden i valfri pool på FS och länka bilden i metodtråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63815 med hemläxa 2 som titel för inlägget.


Hemläxa 3 – svår
Välj valfri en idé, budskap eller känsla du vill förmedla med ett fotografi. Skapa fotografiet (metod oväsentlig) och publicera bilden i valfri pool på FS utan styrande titel eller beskrivning (lämna titelfältet tomt vid uppladdning, eller använd en nonsenstitel).

Länka bilden i bildseendetråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63874 med hemläxa 3 som titel för inlägget.

Ett mått för hur väl du lyckats är huruvida vi som kommenterar bilden ser det du hade planerat att vi skulle se.


Är ni med på noterna?
 
Jag är med på noterna och kommer att försöka göra en av läxorna!

(Tänkte egentligen inte skriva nått förrns efter helgen men jag ville säga att jag tycker det var en rolig idé och hoppas fler hakar på! :))

// Richard
 
Kul! Jag är ute och fotar i helgen och kan först börja kommentera söndag kväll tidigast.

Lycka till :)
 
Skitkul, om ni ursäktar språket.
Jag har åtminstonde en bildidé och jag hoppas att jag får tid att genomföra den.
 
Perfekt, frugan jobbar i helgen, så räkna med mig om inte inspirations- och vädergudarna är allt för mycket emot mig :)
 
mannbro skrev:
Perfekt, frugan jobbar i helgen, så räkna med mig om inte inspirations- och vädergudarna är allt för mycket emot mig :)

Lysande! Inpistationsguden blidkar man med ett glas whiskey och valfri film ikväll (notera att alla TV-filmer håller ett format som, åtminstone före widescreentiden, är närmast identiskt med 35mm/digitalbild i förhållande - titta noga på hur regissör och filmare har valt att inleda varje scen - bra källa för fotoinspiration). Väderguden blidkar man genom att källsortera whiskeyflaskan när den är tom :)
 
jkene skrev:
Lysande! Inpistationsguden blidkar man med ett glas whiskey...

Har redan börjat blidka inspirationsgudarna...dock blev det inte en sådan ädel dryck som whisky (den lilla skvätt nektar från Islay som jag har kvar - lyckligtvis åker jag utomlands om ca 1 månad för påfyllnad - sparar jag till pluntan på fotoutflykten) utan Piña Colada.

Annars är väl Absinthe en rätt bra musa har jag hört...risken att man skär av sig öronen är väl ett offer man lätt gör i konstens namn :)

Det där med film hoppar jag nog, ger mig nog ut en sväng i kväll med pluntan och kameran runt skymningen i stället.
 
Synd att jag såg tråden först nu..
Mycket bra idé. Kanske hinner jag imorgon.. Annars kvarsittning..?
 
Hmm...underligt att det är så få inlämnade bilder i hemläxorna...det här är ju en kanongrej för att öva bildseende, teknik och att våga ta ut svängarna lite mer på det konstnärliga planet.
 
mannbro skrev:
Hmm...underligt att det är så få inlämnade bilder i hemläxorna...det här är ju en kanongrej för att öva bildseende, teknik och att våga ta ut svängarna lite mer på det konstnärliga planet.

Jag tror det kommer mer under veckans lopp. Skall bli kul att se era alster om en timme eller så :)
 
Måste säga att det här är det bästa initiativet jag sett på länge på Fotosidan!

Det har varit lika roligt och lärorikt att läsa era tolkningar på min bild som det varit att fundera över och försöka tolka era bilder.

Kan genast dra slutsatsen av tolkningarna att jag nog gjorde min bild snäppet för dramatisk för det jag egentligen avsåg att förmedla.
 
Jag är jätteglad över att Kenneth drog igång detta. Nu snackar vi bilder! Tack för alla era kommentarer på mitt bidrag.
 
Dom här trådarna är inte en mans jobb, det är allas bidrag som får det att funagera.

Och ja, det här var riktigt kul och lärorikt. Jag blev till slut så förb**d på alla som bara gnäller på saker på fotosidan och påstår att ingen utvecklas eller kan utvecklas under nuvarande former så jag tänkte att om man utnyttjar den samlade kunskapen borde det väl inte vara så svårt att få något att hända.

Och det tycks funka om man bara vill (och det verkar vara många som vill) :)

Nu ska vi se om vi kan ta det här ett steg vidare...
 
Jag tror vi kan ta det här ett steg till och har en idé för en ny "helgläxa". Det känns som det är bildidéer och bildbudskap vi ska fokusera på.

För att kunna genomföra nästa "helgläxa" krävs det dock att jag får in "intresseanmälningar" - den bygger nämligen på att jag vet vilka som vill delta.

Om ni är intresserade av att prova nya djärva grepp - posta era namn här, men bara om ni säkra på att ni vill - det blir problem om ni hoppar av eller har begränsat med tid över helgen och de dagar som följer efter helgen (jag räknar med att den kan ta några dagar att genomföra varav mesta delen av tiden består av "funderande").

Erfarenhet spelar ingen roll, men vi försöker hålla oss inom "naturfotografi" så långt det går.
 
Hallo Kenneth!
Vilket iniativ! Lite aktivitet på FS! Kul! Å positiv anda känner man ju oxå! Ännu mer kul! ;o)

Natur är oxå kul, så jag hänger på! Å det ska bli himla kul! ;o))
/
Bettan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.