Annons

Canon 20D, AF-Servo och 70-200 bekymmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nyligen köpt en nytt 70-200 2,8L till min Canon 20D. Tanken var att jag skulle ha detta objektiv till actionkort då jag fotograferar mycket sporthundar.

När jag nu testade i helgen så upplevde jag tyvärr att focus ofta missas i AF Servo-läget (kör med seriebildstagning). Är väldigt få kort, för att inte säga alla, som blivit med bra skärpa. Ofta ligger focusen bakom motivet som det var tänkt eller är helt suddigt (slutartidarna har varit mellan 1/1000 - 1/2000). Jag vet inte om det är rätt sätt att se på var jag har siktat men jag har sett i Wiewer var Focuspunkten var i fotoögonblicket och det var alltid på hunden.

Jag har provat både med mittpunkten som endast focusval samt samtliga focuspunkter.
Jag utgår inte från att det är fel på objektivet (i One Shot läget är de oftast kanonskarpa) även om jag gärna vill tror det.. Kanske är det så att det är jag som är orsaken eller att kameran helt enkelt inte fixar detta. Men jag har kört med ett 17-85 IS med betydligt bättre resultat och med samma förutsättningar (och nog borde det vara bättre resultat med 70-200:an?).

Jag har mailat till Canon och beklagat mig... Får ser vad de svarar :)
Men min fråga är - vilka erfarenheter har ni som har ovanstående kombination (alt. Sigma 70-200 och 20D). Fixar ni bra skärpa på era bilder med AF Servo-läget eller får även ni slänga 95 %?

Nästa fråga är då - hur gör man om det inte funkar med AF-Servo och 70-200 och inte har råd att köpa en Canon EOS 1Ds Mark II? OK, man kan förfocusera men hundar är otroligt snabba...

Mvh
Bosse
 
Kan vara att första bilden alltid tas med avtryckarprioritet, dvs den bryr sig inte om om den har fått fokus. Därefter börjar den ta bilder när den fått fokus.

Alltså, du trycker ner avtryckaren halvt, kameran börjar "följa fokus". Du trycker ner den helt, kameran tar bilden oavsett fokus. Du fortsätter att hålla ner avtryckaren, kameran tar bilder när den lyckas låsa fokus.

Detta gäller för AF servo och serietagning.

Första bilden kommer alltså i princip alltid att vara "suddig" men de följande bilderna blir skarpa.
 
Hej Jimmie, och tack för ditt svar.

Jag hade varit supernöjd om det bara varit den första bilden som varit oskarp/ur focus. Men faktum är att jag inte lyckas få någon bild mer eller mindra skarp. Dvs även de bilder som tas efter den första blir med backfocus eller oskarp.

Vet inte om min teknik är fel men jag gör som du beskriver (jag höll nu handhållet).

- riktar objektivet mot målet.
- trycker in avtyckaren halvvägs och så att den börjar följa.
- följer målet så långt jag tycker är OK, alltid mer än 1-2 sekuner, oftast längre, innan jag trycker av bildserien.

Rätt eller fel?

Så jag vet inte vad det kan vara då om det är som du säger. Kanske måste minska bländaren? Jag har nu kört 2,8 samt 3,5.

Jag har fortfarande inte fått svar från Canon. Ska bli intressant och höra vad de säger i alla fall :)

Tack igen för ditt svar.

Mvh
Bosse

P.s Kör du ovanstående kombination och får bra bilder med AF-Servo? D.s
 
Hej!

Framifrån, kommer springandes emot mig.
Har inte tänkt på att det ska göra någon skillnad...

Men det kanske det har, eller?

//Bosse
 
Det skulle kunna vara kameran eller objektivet som behöver kalibreras. Det kan låta konstigt när det ju faktiskt blir skarpt i one shot, men jag vill minnas att Omar Brännström hade en tråd om hur hans nya 1DIIN uppförde sig på liknande sätt med ett 500/4. OM jag inte minns fel så blev det bra efter en kamerakalibrering.

Den intresserade kan möjligen hitta den tråden genom en sökning, eller så ser Omar detta och kan kommentera.

Något att testa är att fota stillastående objekt med servo på för att se hur det förhåller sig med skärpan då.
 
Hej

Min Mark2N frontfokuserade i AL servo.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=54132

Du kan ju göra en liknade test och se hur din glugg funkar med din 20D

Jag tycker själv att mina Mark2 hus har svårt med AF då något flyger/far mot en, många oskarpa bilder. Skärpedjupet blir ju väldigt kort, så ibland om man har möjligheten så kan man ju blända ner lite. Nu senast hade jag en hornuggla som flög nästan direkt emot mig och fyllde upp bilden, men inte en enda blev skarp. Det hade blivit kanon bilder, då den var solbelyst i ansiktet och båda ögonen syntes fint. Fick några senare men inte alls så bra som de suddiga bilderna kunde ha blivit om AF hade hängt med.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/56848970

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/56848984

Jag har bara en gång använt samma kombination som du på hund in aktion, dvs 20D och 70-200mm f/2.8. Men de springer inte direkt i mot mig, kommer inte riktigt ihåg, men AF har nog det mycket svårare att följa om det kommer mot en i snabb fart.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/41023025

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/41173514

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/41173520

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/41173519

MVH

Omar Brännström
 
Bozi;

har du manuellt valt en AF punkt?
Om ja - så kommer denna punkt fortsätta följa hunden så länge du halvtrycker, men om denna punkt med hänsyn till hundens fart hela tiden fokuserar för långt bak, typ på ryggen ist för huvudet (som du antagligen trodde vid bildserien), kommer "väl troligtvis" du hela tiden få fokus för långt bak - kanske tom bakom hunden när väl bilden tas?

Tyvärr får du nog försöka fota snett framifrån (med AF punken så långt fram det går mot nosen och med en mindre bländare för ett större skärpedjup), eller direkt från sidan för att lyckas vid nästa tillfälle.
 
Hej

Har nu analyserat mina suddiga hornugglebilder tagna med 1D MKII i EOS Viewer Utility och på första bilden så har AF tagit på vingen, bredvid huvudet. Så AF kanske inte riktigt fick fäste på vingen (smal framifrån), så hade jag satt AF på huvudet som är mycket större så hade kanske skärpan blivit bra. Så jag kanske inte kan skylla på kameran där.

EOS Viewer Utility stödjer inte den nya 1D MKII N, så med den kameran kan man inte kolla var AF är satt.

MVH

Omar
 
Vet någon vad AF ska klara av, rent tekniskt. Det är ju ändå en mekanisk lösning. Inte en laserstråle som kommer tillbaka ögonblickligen.

Och det måste bli svårare ju mer rörelsen är mot/från kameran. Ännu svårare om rörelsen är mot då det acceptabla skärpedjupet minskar hela tiden.

Sen tror jag man måste försöka ha rimliga förväntningar på skärpan. Jag har själv dissat bilder som oskarpa(vid 100% förstoring) för att sedan tycka de är jättebra i 20x30 cm.

Har själv ett 70-200(bara 4) och plåtar en springande/hoppande 3 åring. Och det är inte många bilder som blir skarpa i 100% på skärmen.
 
Hej!

Jag har nu fått svar från Canon och de kommer ta in kameran och alla mina objektiv för översyn. De har även lovat att det inte ska ta så lång tid, max en vecka :)

Tack Canon RCC i Möndal!

Jag återkommer med rapport om hur det gått när jag får tillbaka mina prylar :)

Tack till alla ni som svarat!

//Bosse
 
Här är också en artikel om Canons AF AI-Servo-läge med lite info från bland annat Chuck Westfall. Något som är bra att notera är att man bör följa motivet 1-2 sekunder innan första skottet iaf.
http://www.shutterfreaks.com/Tips/CanonAIServo.html



rogerjmorell skrev:
Vet någon vad AF ska klara av, rent tekniskt. Det är ju ändå en mekanisk lösning. Inte en laserstråle som kommer tillbaka ögonblickligen.
AF bygger ju på en kontrastanalys av det infallade ljuset. Så det är inget som skickas ut, och ljuset går ju med ljusets hastighet iaf. ;)

Sökte lite snabbt och fann detta i specarna för 1D.
In AI Servo AF, a subject moving 186mph can be tracked until it’s as close as
66 ft away when using the 300mm ƒ2.8L IS lens.
 
Damocles skrev:
[BAF bygger ju på en kontrastanalys av det infallade ljuset. Så det är inget som skickas ut, och ljuset går ju med ljusets hastighet iaf. ;)
B]

Tack för informationen :) Med mekanisk menade jag objektivet. Det ska ju hinna med att flytta fokus och det tar ju tid.

Konklusionen är väl att det här är bra mycket svårare för kameran och fotografen än att plåta föremål som inte rör sig så mycket.

Och att det nog finns ett skäl till att EOS 1 D har dubbla processorer för att hantera detta(dvs den har bättre AI Servo kontroll)

Sen är det ju viktigt att, på ett kontrollerat sätt, konstatera om man verkligen har fokuseringsproblem.
 
En annan sak som kan vara bra att veta är hur autofokusen är uppbyggd, bla är fokussensor raderna (focus sensor array på engelska) 3 ggr större än rutan som visas i sökaren. Vilket leder till att trots att man har objektet man vill fokusera på den valda fokuspunkten kan fokusen fokusera på något annat..

Edit: På 20D är det så, vet inte hur det är på 1-modellerna
 
Har fotat en hel del actionbilder på hundar både med 20D och 1DMkII med 70-200 2,8L och har insett att det är väldigt svårt för båda husen att lyckas 100%-igt när det gäller skärpan. Har även provat med 400/5,6L med samma resultat. 1DMkII är bättre men räcker fortfarande inte till fullt ut. Fotar både framifrån och snett framifrån.

Det som gäller verkar vara kort tid, högst 1/1000 gärna bländare 8 eller mindre och mycket starkt ljus för att få bra kontrast. Använder AI-servo,seriebildstagning och mittpunkten.

Åndå kan man inte räkna med mer än enstaka bilder håller kanonskärpa trots serietagning.

Min egen teori är att eftersom AI-servo är förutsägande och hundens hastighet mot mig förmodligen inte tillräckligt konstant förutsäger kameran ibland fel läge.

Det är mycket lättare att få en skarp bild på en bil i 300 km/h som kör rakt mot dig än en hund som springer rakt mot dig i kanske 30km/h.
 
Jag hade ett liknande problem med mitt Canon 70-200 4L. Men när jaguppdaterade mjukvaran i kameran löste det sig. Då fungerade IR-belysningen på blixten också, som innan dess gjorde att blixtbilder blev brutalt felfokuserade.

Så börja med att se till att du har den senaste mjukvaran i kameran. Tror den senaste heter 2.0.3.

/Jens
 
Jag har också detta problem, fast med ett Sigma 70-200 2,8.
Tänkte köpa ett Canon 70-200 2,8 IS istället, dels för att jag behöver IS och dels för att jag hoppas att den har snabbare AF.
Ska man inte ha alla fokuspunkterna aktiverade när man kör AI Servo? Har för mig att jag har läst det någonstans?
 
Dez skrev:
Ska man inte ha alla fokuspunkterna aktiverade när man kör AI Servo? Har för mig att jag har läst det någonstans?

Hej

Då vet man inte var fokusen sätts någonstans. Så bäst och snabbast af är med mitt AF punkten. Men om något tex flyger oregelbundet kan det kanske vara lättare att ha alla för då ökar chansen att en punkt träffar objektet om man nu inte lyckas att hålla mitt AF punkten på objektet. Om man nu använder alla på tex en springande hund, så är det risk att skärpan läggs på tex gräsmattan framför hunden.

MVH

Omar
 
Jag fotar dragracing, ganska förutsägbart men extremt snabbt. De snabbaste gör 0-100 km/h under en sekund, men här står man mera från sidan.
Jag fotograferade skotercross, och ville gärna ha en bild framifrån på någon, och det var bara en som blev perfekt skarp av många. Kul att det var på nästan enda tjejen iaf.
Ber om ursäkt för den hårda komprimeringen, kvalitetsnivå 2 i PS.
 

Bilagor

  • img_3127 copy.jpg
    img_3127 copy.jpg
    54.7 KB · Visningar: 347
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.