Tomasz skrev:
Det verkar finnas några som vill ha en diskussion runt bilder. En del, som Terje, önskar en bättre "kvalitet" på bilder och diskussioner. Med reservation för vad som är kvalitet hör jag till dem.
Jag håller med Terje om att likriktningen är enorm och skulle gärna se fler fantasifulla fotografer och deras bilder här på FS.
Men av 40000 medlemmar är det nog en ganska liten del som tycker som oss, och en ännu mindre del som kan tillfredsställa oss. Så vad ska man göra?
Som jag ser det kan man bara ändra i Fotosidans gränssnitt, konfiguration och inflöde av bilder för att uppnå detta. Att på något annat sätt påverka 40000 medlemmar att bete sig på ett visst sätt utan "styrredskap" tror jag är omöjligt.
Att få igång en fyllig bilddiskussion är ett bra sätt, om bara fler kunde upptäcka hur givande det är att formulera sig om en bild så skulle dels diskussionerna ta fart och dels skulle bilderna bli fantasifullare.
Jag har sett flera fall i forum där medlemmar spontant startat en forumtråd för att diskutera en viss bild, som jag föreslog ovan vill jag att det vore vara enklare att göra.
Tyvärr tror jag inte att det räcker med fler fält att fylla i. Två typer av medlemmar som jag tror är vanliga är 1) De som tittar på bilder men inte kommenterar. 2) De som kommenterar för att få upp sin "räknare".
Delvis enig. Gruppen 1 lär vi aldrig komma åt, gruppen 2 är enkelt - TA BORT DEN FÖRBANNADE STATISTIKEN. Jag är själv en av dem som blir stressad av den där lilla räknaren som säger att jag står på minus, jag vet att mina kommentarer när jag ska dra upp den inte blir lika konstruktiva som en avslappand dag då jag kan surfa runt i all bekvämlighet och titta. Jag är överhuvudtaget tveksam till att samlingsstatistiken (totalt antal givna kommentarer, mottagna samt diff) gangnar ett konstruktivt kommenterande.
Sedan har vi en tredje grupp (och nu blir det gråt och tandagnisslan): Dom som bevakar senaste kommentarer och kommentarer utifrån vad som händer där. Den ska BORT. Den är enbart destruktiv och premierar verkligen inte nytänkande, kreativitet och konstruktiv kritik. Många medlemmar hävdar att dom bevakar den för att "hänga med i intressanta bilddiskussioner" - om man inför möjligheten att starta en forumtråd runt en bild så kan man enkelt döda denna hemska funktion.
Vad jag tror behövs är några "bra" fotografer som kan visa sina bilder, plus ett gäng duktiga "kommenterare" som kan ge läsvärda synpunkter på en stor mängd bilder.
Jag tror det här finns redan idag. Men dom försvinner i det stora inflödet. Fram till nu har jag varit tveksam till att föreslå ytterligare begränsningar i uppladdningsfrekens (jag vill ju som alla andra 40000 medlemmar att mina nya bilder ska synas, NU, GENAST). Men jag inser nu att det är ett av några sätt att förhöja kommentatorskvaliteten. Om det kommer in färre nya bilder, och man därmed får färre egna nya bilder att bevaka, återstår inte så mycket mer än att titta djupare på det som redan finns. En lugn dag med lite inflöde och med plus på min räknare brukar jag ofta använda slumpfunktionen och titta på gamla bilder. Jag vet att mina kommentarer till dom är mera fylliga och konstruktiva.
Jag har i andra trådar föreslagit att kommentarer ska kunna gälla som betalningsmedel här på FS, så att man kan delfinansiera sitt medlemskap genom att kommentera många bilder. Men det kan resultera i hundra stycken "Bra bild" under vad som helst.
Om man på något sätt också kan höja statusen på kommenterandet så kunde det leda någonstans. Skulle man kanske ha en "veckans kommentar" på förstasidan, där man utser en riktigt bra bildkommentar precis som man utser bra bilder?
Jag tror inte att antal kommentarer ska premieras, däremot kvaliteten på dem. Bildägaren borde ha möjlighet att göra "tummen upp" för bra kommentarer som på något sätt visas upp tydligt på fotosidan (t ex framsidan som du föreslår), det har diskuterats många varianter på detta.
Jag tycker också att Mårtens förslag ovan är strålande, om man måste ge sin kommentar i en av två rutor som säger "Detta är bra med bilden", "Detta skulle kunna göras bättre/annorlunda" borde det pyskologist bli svårt att skriva "Vacker bild".