Annons

Portabelt lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)

camera user

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av dem små hårdiskar som finns "typ MP3 spelare" att tanka över bilder till från digkamera ?

Är det rent av bättre att lägga några sura kronor på en beg bärbar dator även om man bara ska ha den till att tanka över bilder på.

Blev lite nyfiken på Archors jukebox multimedia pryl.

Hej

Jag har en 20GB Digital Wallet, köpt på Scaninavian.

Den är mycket enkel och lätt att hantera.

Man har en PCMCIA adapter till det minneskort han har (jag har CF).

1. Slå på den
2. Sätt i kortet
3. Tryck på en knapp, hela CF kortet kopieras då i en ny katalog.

När man kommer hem
Sätt i USB sladden, den blir en disk i din dator, släpa över innehållet i katalogen till datorn.

Den har sedan menyer för att radera kataloger, det blir ju en ny för varje tankning, och är man, som jag, lite rädd om bilderna gör man nog ett par kopior per dag/vecka då man reser.

Roine

Själv har jag beställt en Image Tank och stoppar sedan i en vanlig IBM-hårddisk för bärbar dator. Behöver jag större disk framöver, går detta givetvis att ordna själv på ett enkelt sätt. På länken nedan, hittar du lite info om några olika system som finns att få tag på idag:

Jämförelse

Som synes, finns det både plus och minus med de olika märkena. Scandinavian har inte Wallet på deras hemsida längre, men Expert ska vara återförsäljare i Sverige. De tar bara in 10Gb, då 20 Gb blir alltför dyr. 10Gb kostar 5000-6000 SEK hos dem. För drygt 5000 SEK sätter jag ihop en Image Tank med 30 Gb.

Lösningen med Image Tank verkar vara något.
Vet du om den kan flytta filerna så att kortet blir tomt också. Vill inte hålla på med sådant i kameran då den kanske behövs för att fotas med :)

//O.Olsson

Då det är viktigt för mig att kortet rensas i enheten så verkar inte Tanken vara något för mig verkar bara kunna copa - men däremot har Nixvue http://www.nixvue.com/ en eller två som ger mig den möjligheten. Tyvärr så har man lagt till massor med andra "finesser" som jag inte är intreserad av printa från den, färgskärm på ena, kunna visa bilder på tv, mm.
Men kan inte få allt.
HM - Undrar om det kan vara någon slag Linux kärna som OS i Tanken

//O.Olsson

Jag tittade och var intresserad av liknande lagringsmedia men köpte en bärbar dator istället. Var för en månad sedan i Kina och kunde på plats kolla in bilderna om allt var ok med skärpa osv.Vilket var perfekt ! Det är visserligen mer att bära på och dyrare. Kan bara rekommendera en billig dator.

Hej Anders

Hade du inga problem med vikten på handbagage?

Ett av motiven till att jag köpte DW var vikten. Har en bärbar, men tillsammans med mina kameraprylar väger det för mycket för vissa flygbolag?!

HAr tre LowPro ryggsäckar, nu efter den 11 sep så duger ju bara 200:an, en kamera (D30) två objektiv samt DW + lite krafs för de 5kg som de tar som handbaggage.

Roine

Se till att ha gott om tid om enheten bara har USB. Har man ex. en Canon D60 med 1GB microdrive (ca 125 bilder i RAW) som man vill tanka ur är man snabbt uppe i några GB. Det tar 1000/0.8=1250sek.=20min. per GB.
Exempelvis 5 GB tar då 1 tim. 40 min. att kopiera till datorn.
Firewire är inte fel. Jag tror det finns på någon av apparaterna.

Går det att själv byta hårddisken i ex. Digital Wallet?

Om jag skulle köpa en klumpig dator istället blev det nog en "liten" beg. Toshiba Libretto eller Sony Vaio.

Vad jag känner till, är det bara med Image Tank som det är möjligt att byta hårddisk. Det och utrustningens pris var avgörande för min del. Nackdelarna är givetvis USB 1.1 samt att den inte rensar kortet (vilket bara tar några sekunder med D30), men det kan jag leva med.

Det här med att importera prylar från EU-länder, räkna inte med att få köpa dem med ursprungslandets moms. Reglerna säger följande:

Om företaget säljer varor för minst 320.000 SEK/år till svenska kunder, blir företaget momspliktig i Sverige. Mer finns att läsa i denna PDF-fil från tullverket.

Re: Re: Re: Portabelt lagringsmedia

Kim7i skrev:
Nu är den beställd iaf..leveranstiden osäker..
ska ge en rapport om hur den fungerar senare..mvh/Kim
Den verkar ju najs, men med usb blir det slött o tanka över 10GB. Och 10GB är inte så mycket, fyller man ganska snabbt, speciellt om man plåtar RAW. Sen måste man ha en adapter för att tanka över bilderna från ett CF eller SM-kort.
Här är en länk till mojängen.

Re: Re: Re: Re: Portabelt lagringsmedia

Calle S skrev:
Den verkar ju najs, men med usb blir det slött o tanka över 10GB. Och 10GB är inte så mycket, fyller man ganska snabbt, speciellt om man plåtar RAW. Sen måste man ha en adapter för att tanka över bilderna från ett CF eller SM-kort.
Här är en länk till mojängen.

Den har alltså en modul för firewire och för usb2
så det är inget problem.
joddå, 10gb räcker till många bilder även okomprimerade..1.5 gb = minst 100 okomprimerade bilder..m.a.o minst 600 okomprimerade bilder.
torde räcka till semestern..men jag använder lägsta jpg komprimering..d.v.s minst 4000 bilder får det plats då.

Re: Re: Re: Re: Re: Portabelt lagringsmedia

Kim7i skrev:
Den har alltså en modul för firewire och för usb2 så det är inget problem.
Jag hittade inga tekniska data. Var står det?
joddå, 10gb räcker till många bilder även okomprimerade..1.5 gb = minst 100 okomprimerade bilder..m.a.o minst 600 okomprimerade bilder.
torde räcka till semestern..men jag använder lägsta jpg komprimering..d.v.s minst 4000 bilder får det plats då.
Jorå, till semestern skulle den räcka mer än väl! Men på jobb; 600 bilder är 16,6 filmrullar. Inte så mycket på ett större jobb.
Jag skulle vilja ha en bärbar disk där man slapp adaptern för minneskortet, hade typ 40-60GB, FW....Och så får den inte kosta över 500 spänn;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Portabelt lagringsmedia

Calle S skrev:
Jag hittade inga tekniska data. Var står det?
det står i under länken jag la in..jue :)
http://www.archos.com/us/products/product_jbmm.html
Calle S skrev:

Jorå, till semestern skulle den räcka mer än väl! Men på jobb; 600 bilder är 16,6 filmrullar. Inte så mycket på ett större jobb.
Jag skulle vilja ha en bärbar disk där man slapp adaptern för minneskortet, hade typ 40-60GB, FW....Och så får den inte kosta över 500 spänn;-)
Hehe..lycka till att hitta en sån ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar