Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dassiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
När jag sitter och redigerar bilderna på min (ny kalibrerade)skärm så blir jag väldigt nöjd med resultatet,men när jag ska komprimera bilderna så dom passar in här på fotosidan så blir färgerna lite dassiga.Varför blir det så?Kanske nån här som har ett bra tips på hur man kan undvika detta!?

/Danne

Sparar du dom i sRGB eller AdobeRGB?
Ska du spara dom för fs ska du konvertera till sRGB.

Känner igen problemet

Jag tycker också att det är svårt. Ibland blir det OK, ibland just dassigt. Har lärt mig följande primitiva metod. Det måste finnas bättre.

1. Ändra färgrymden till srgb. Adobe rgb ser (möjligen) bättre ut på skärmen men tappar mycket ute på nätet.

2. Kolla också om bilden är i 8 eller 16 bitars färgdjup (tror jag det heter). Ändra till 8 bitar. Lagra med lagom många kB (drygt 200 kanske).

3. Titta på bilden med förhandsvisning. Då får man en föraning om hur mycket den bleks ur.

4. Kompensera med mera färgmättnad.

Hoppas det kommer bättre tips!

När jag väljer save as så står det ICC profile: pro photo RGB.Hur ändrar jag till Srgb?
Jag kör med 8 bit.

/Danne

Under fliken Redigera (edit) hittar du konvertera till profil (convert to profile).
Där ser du vilken färgrymd bilden har och där kan du konvertera till sRGB som du väljer i droplistan.

(Så är det på CS2, vet inte exakt hur det ser ut på 3:an)

Tack för hjälpen det blev mycket bättre.
En dum fråga kanske men vad var de det stog innan?måste ju veta när jag ska ställa tillbaka ändringen..

/Danne

ANNONS