Jag köpte mitt första paket med sändare och mottagare för ca 100.- inkl. frakt på Ebay. Den enkla varianten finns under flera namn, men tyvärr har jag inte tillgång till Ebay så jag kan ge dig en länk just nu. Sålde (tyvärr) två sändare och fyra mottagare för 200.- för inte så länge sedan.
TTL betyder att kameran mäter ljuset genom linsen (Thru The Lens) och styr blixtstyrkan automatiskt, precis som när blixten sitter monterad på kameran. Manuella inställningar betyder att du själv väljer blixtstyrkan på blixten beroende på dina förutsättningar. Det kan ta några provskott men man lär sig mycket på att exprimentera med detta.
Highspeed Sync Betyder att du kan använda kortare slutartid. Normalt brukar max synktid vara runt 1/125s-1/250s. 430EXII kan skicka en pulserande blixt som gör det möjligt att använda ännu kortare slutartider. Det funkar fint monterat på kameran, men ska du använda det trådlöst så måste du ha sändare som klarar detta, och det gör inte billiga RF-sändare.
Kontentan är att en billig metod är RF-grejor från Ebay. Du får köra manuellt, gå fram till blixten och justera, ingen HSS (Highspeed Sync) Ingen TTL och det kan klicka ibland. Men det är
billigt. Lägg på någon tusenlapp och du kan få skapliga grejor med TTL, HSS o.s.v. Hyfsad räckvidd och funkar nästan jämt. Lägg på en eller ett par tusenlappar till och du får ett stabilt och nästan hundraprocentigt system men lång räckvidd och massor av funktioner. Dina behov, önskemål och budget får avgöra var det slutar...