Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon och AF-hastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Sitter nu med Canon system som jag funderar på att byta till Nikon. Har börjat läsa på och Nikon D4 med 70-200/2.8 får ordentligt med pisk av 1Dx med motsvarande Canon när det gäller AF hastighet.

Kommer jag att uppleva det som ett problem eller funkar det OK att plåta motorsport mm med den komben?

Gamla kameror slutar inte att fungera när nya kommer ;-)

Jag klarar mig lätt med min "gamla" 1D Mark IV till alla sporter så köp den du vill ha.
De lär inte vara långsammare än den oavsett vilket fabrikat du väljer.

//Julle - http://www.bildeffekt.se

Huset är jag inte orolig över. Har en 1Dmk3 idag och det funkar bra med sportfoto och 70-200n. Intrycket jag får är att Nikons AF motor i 70-200 inte verkar vara den snabbaste och frågan är om den med en D4 blir något lyft i AF vs 1Dmk3 och Canons 70-200/2.8L IS.

---
De lär inte vara långsammare än den oavsett vilket fabrikat du väljer.
---
Precis.

Ser att trådskaparen har en EOS 1D MkIII, och D4:an bör vara snabbare än denna. Dock bör man känna till att olika objektiv ger betydande skillnad i AF-hastigheter på samma kamerahus. Sätter du t.ex. ett EF 50/1,4 på ett 1Dx-hus, så lär du knappast få någon raket (åtminstone inte enligt mina erfarenheter av det objektivet).

Edit: Såg efter att jag skickat mitt inlägg att du har detta klart för dig. Har inte själv jämfört de kombinationer du är intresserad av, men hoppas att någon annan har gjort så.
.

Jag har en gammal 50/1.8 mk1 med mm så jag vet hur långsam AF på Canon också kan vara. ;)

De optiker jag funderar på är 24-70/2.8 och 70-200/2.8 VR och ev en 16-35/4 VR. Någon som har en uppfattning om hur de står sig mot Canons motsvarigheter i AF speed?

Vet inte om det är relevant, men vad vill du uppnå med ett systembyte. Vad är det som känns grönare på andra sidan staketet?

Jag har inte jämfört med Canon skall jag redan här erkänna men hade inga problem att fota Speedway med D3s och AF-S 70-200/2.8VR II. Att det skulle fungera sämre med D4 håller jag som osanorlikt. Jag märkte dock en väldig skillnad mellan D700 och D3s. Här fick plötsligt 70-200 steroider i jämförelse då jag körde D700.

Med vänlig hälsning,

Johan Maxe

Vad jag vill uppnå? Jag har kört Canon i snart 25år och är väl lite sugen på att prova något nytt. 1Dmk3:n har inte heller den träffsäkerhet på AF som jag vet nyare kameror har.

Tankarna började när en kompis ville köpa 24-70/2.8L av mig och bjöd vettigt och när jag nu skall börja byta saker tänkte jag att det kanske var dags att prova något helt annat. Hus och optik är klart billigare till Nikon vad jag kan se, men frågan är om jag kommer att bli nöjd med AF prestandan om motorerna är långsamma?

Vad jag vill uppnå? Jag har kört Canon i snart 25år och är väl lite sugen på att prova något nytt. 1Dmk3:n har inte heller den träffsäkerhet på AF som jag vet nyare kameror har.

Tankarna började när en kompis ville köpa 24-70/2.8L av mig och bjöd vettigt och när jag nu skall börja byta saker tänkte jag att det kanske var dags att prova något helt annat. Hus och optik är klart billigare till Nikon vad jag kan se, men frågan är om jag kommer att bli nöjd med AF prestandan om motorerna är långsamma?

Jag testade canon 70-200f2.8 på en 7D i söndags och den kombinationen är långsammare än D800 med nikon 70-200f2.8.

Gå in i en fotoaffär och be att få testa den kombinationen du vill ha så ser du snabbt hur den fungerar.

/Karl

Då har jag vart och provat lite. Kan direkt säga att Nikons AF motorer är inte lika snabba som Canons. Det var otroligt stor skillnad och ser man enbart till hur fort motorns startar och stoppar så är Canon helt överlägsna. Jag fick prova bla D800 med 70-200VR2 och den är inte lika snabb som Canons. MEN jag fick känslan att Nikon sätter AF rätt direkt och Canon måste svänga in en eller två gånger. Så totalt så känns det som det tar lika lång tid för de båda att sätta focus på första rutan.

Då har jag vart och provat lite. Kan direkt säga att Nikons AF motorer är inte lika snabba som Canons. Det var otroligt stor skillnad och ser man enbart till hur fort motorns startar och stoppar så är Canon helt överlägsna. Jag fick prova bla D800 med 70-200VR2 och den är inte lika snabb som Canons. MEN jag fick känslan att Nikon sätter AF rätt direkt och Canon måste svänga in en eller två gånger. Så totalt så känns det som det tar lika lång tid för de båda att sätta focus på första rutan.

Frågan är vad och hur man mäter AF-hastighet. Faktorer som spelar in är objektivet, motivet (avstånd, rörelse, ljusförhållanden), AF-inställning, fotografens förmåga.

Enligt tidingen Foto som testat både Nikon D4 (nr 5/12) och Canon 1DX (nr 9/12) med respektive 24-70-zoom är Nikon D4 snabbare med 0,16 s och slutarfördröjning 0,04 s. Canon 1DX fokuserar på 0,17 s och har slutarfördröjnng 0,04 s. I praktiken är det alltså en försumbar skillnad. Som referens kan konstateras enligt tidningen Foto att Nikon D800 är långsammare med 0,22 s och Canon 5D MK III med 24-105-zoomen fokuserar på 0,25 s.

I praktiken är det nästan alltid fotografen (reaktionshastighet, förmåga att läsa in fotosituationen, planera och förfokusera tagningen samt bemästra kamerans AF-system) och inte kameran och dess AF-system i sig som sätter gränserna för vilka bilder som kan tas och hamna i fokus. Den fotograf som missar bilder och att få dem i fokus med 1DX och D4 behöver rannsaka sig själv då det högst sannolikt i de allra flesta fall inte är kameran som är den svaga länken.

Mina erfarenheter av D4 och 1Dx

Jag har personligen haft förmånen att få låna och testköra både Nikon D4 tillsammans med ett antal objektiv, och 1Dx tillsammans med nyaste 1,4X convertern (TC 1,4X III) samt 400/2,8L IS II USM.

När jag testkörde Nikon D4 tillsammans med 200/4 VR II i juni på några fotbollsmatcher så var mitt intryck av den kombinationen mycket bra.
Bildexempel finns på följande länkar:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/07/mariebo-assyriska-soccer.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/07/varnamo-brage-soccer.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/06/hff-sleipner-soccer.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/06/livefoto-falkenberg-j-sodra.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/06/soccer-with-nikon-d4-2004-vr-ii.html

Tyvärr så hade jag inte möjligheten att provköra 1Dx mer än en fotbollsmatch:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/08/soccer-sweden-romania.html
Och två hockeymatcher:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/08/rink-rostigt-ishockey-hv71-vienna.html
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/08/malvaktsbilder.html

På fotbollsmatchen så körde jag 1Dx tillsammans med 400/2,8L IS II USM och convertern 1,4 TC III.
Samma kombo användes på en del av hockeybilderna, några av hockeybilderna med 1Dx och 400/2,8 L IS II USM.
Dessutom så testkörde jag 1Dx tillsammans med mitt eget 70-200/2,8L IS II USM (fantastisk glugg) och extendern (1,4 TC III).
Men denna kombination var allt annat än lysande.
Troligtvis pga den bugg som är åtgärdad i den senaste firmwaren.
Denna firmware släpptes ett par dagar efter att jag lämnat tillbaks låneutrustningen.

Mina tester är knappast att anse som särskillt vetenskapliga.
Men intrycket är att Canon möjligtvis, är högst marginellt snabbar på att sätta fokus på första bilden. Därefter sitter AF bra, och inga bilder är ordentligt oskarpa.
Men på en hel del bilder är AF inte alls så "spot on" som är önskvärt.

Vad det gäller D4 tillsammans med 200-400/ VR II, när kameran väl låst fokus, så sitter skärpan på följande bilder till 100% i en helt annan utsträckning än med 1Dx och de objektiv jag testkört på det huset.

Mitt betyg för Nikons AF är högre än det för 1Dx.

Läg till detta det faktum att Nikon D4 har ett antal funktioner som jag verkligen uppskattar, och som saknas på 1Dx.

Utan att ha gjort någon överdrivet noggrann jämförelse så upplever jag Jpeg-bilder rakt ur kameran bättre på D4 än 1Dx.
I övrigt är skillnaden i bildkvalitet mellan de båda huset att anse som rent obefintlig.

Så just nu väger det för min personliga del mycket tungt åt ett byte från Canon till Nikon.
(Finns en hel del andra saker som påverkar här. Som skillnader mellan CPS och NPS.
Samt det faktum att det i mitt fall faktiskt blir billigare på sikt att byta till Nikon än att göra de uppgraderingar jag behöver och fortsätta med Canon).

Stort tack för inputsen! Det var precis ett sådant inlägg som jag behövde!

Som det ser ut nu blir det att byta sida. Skall bara fila lite på vilka saker jag skall beställa.

Då var allt klart och bokat. :)

D4
24-70/2.8
70-200VR2
TC14
SB-910

Frun får agera kurir och svänga förbi Fotokungen i morgon. Skall bli kul att leka lite i helgen!

Tack för alla inputs i denna tråd!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar