Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Denna tråd är skapad för diskussioner kring tillbehör till Sony A7/A7r och för att hålla huvudtråden om kamerorna mer ren från denna typ av diskussion.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon mer än jag som är sur på att man inte får en riktig fristående laddare till A7rna?
Hur bra är det att behöva överväga att lägga nära 30 000 spänn obevakat på ett hotellrumsgolv bara för att ladda batterierna när man är på resa? Jag gillar inte det alls faktiskt. Det finns en poäng med den lösning som finns med kabel rakt in i kameran exv. om man kopplar ihop kameran med dator i studio men jag saknar verkligen en fristående laddare och kommer nog köpa en extra, för batterier går det ju med dessa kameror. Jag undrar jag vad de tänkte på på Sony - för jag tror faktiskt inte det var vare sig av miljöskäl eller för att spara några spänn man gjorde på detta sätt. Det är ju samma lösning de redan haft i sina kompakter, så de verkar se på dessa kameror på liknande sätt, vilket är klart korkat.
Är det någon mer än jag som är sur på att man inte får en riktig fristående laddare till A7rna?
Hur bra är det att behöva överväga att lägga nära 30 000 spänn obevakat på ett hotellrumsgolv bara för att ladda batterierna när man är på resa? Jag gillar inte det alls faktiskt. Det finns en poäng med den lösning som finns med kabel rakt in i kameran exv. om man kopplar ihop kameran med dator i studio men jag saknar verkligen en fristående laddare och kommer nog köpa en extra, för batterier går det ju med dessa kameror. Jag undrar jag vad de tänkte på på Sony - för jag tror faktiskt inte det var vare sig av miljöskäl eller för att spara några spänn man gjorde på detta sätt. Det är ju samma lösning de redan haft i sina kompakter, så de verkar se på dessa kameror på liknande sätt, vilket är klart korkat.
Nu tror jag inte någon avstår från att skaffa en A7/A7r bara beroende på saknaden av batteriladdare, men Sony får en liten snålhetsstämpel på sig ytterligare en gång.
Vilka kameror tänker du på då? Jag känner inte till någon direkt konkurrent.De andra märken Sony ska konkurrera med levererar batteriladdare med kamerorna i den prisklassen.
Då får väl de som gör det bunkra med batterier och extraladdare. Jag tycker att det är som att gnälla över att en sportbil har låg markfrigång.Ang "sprutmålning": Nej, jag använder inte kameran på det sättet men en del gör det.
Jag förstår Sony, samt alla andra tillverkare av elektronikprodukter, trenden är densamma, mindre prylar att hålla reda på, mini-USB till laddning och samma uppkoppling för överföring av bildfiler till dator.
Visst, jo, man kan ju "måla f-n på väggen" och tänka om någon obevakat "lånar" min kamera, under laddningen, - nu brukar en laddning av ett totalt urladdat batteri bara ta omkring 2-3 tim., så en misstänksam person laddar alltså självklart under natten, eventuellt under en bevakning av säkerhetspersonal/hungrig hund!
Å andra sidan,
- tycker man kameran är högst intressant, villig att lägga nära 30 000 spänn, då kan en extra extern laddare bli en skitsak, att lägga några få hundra-tal spänn på.
Den smarta personen laddar upp minst två batterier, ett åt gången, i kameraladdningen eller i den externa laddaren, - så är problemet löst, vid en lång dags fotografering!
Det känns lite konstigt att tala om snålhet när kamerorna är väldigt billiga sett till vad Sony hade kunnat ta för dem. Dessutom är det väl rätt uppenbart att den här typen av kamera inte är menad att "sprutmåla" med på samma sätt som en spegelreflexkamera med bättre följande AF och möjlighet till många bilder per sekund. Följdaktligen räcker batteriet förhoppningsvis länge för den tänkta målgruppen.
Ett tips för att få batteriet att räcka längre är att sätta kameran i flygplansläge. Stänger man dessutom av kameran så fort man inte fotograferar så sparar man väldigt mycket. Det tycks inte vara antalet bilder som suger ström, utan att kameran över huvud taget är påslagen. Kanske inte helt förvånande med tanke på EVF och bildskärm som drar en del.
Edit: Ett annat tips är att kolla om man har nån annan USB-strömenhet som ger mer kräm än den medföljande. Mitt batteri laddas avsevärt fortare med RX100-laddaren som ger 1,5 A istället för 0,5. Om batteriet sen mår dåligt av det vet jag förstås inte.
Hehe, inte jag heller. Klarar man sig med 35/2,0 (vilket en del gör) så finns förstås RX1/II, men om jag minns rätt så levereras inte heller dessa med en separat laddare.Vilka kameror tänker du på då? Jag känner inte till någon direkt konkurrent {till A7-serien}.
---
Ja, lite dumsnålt, men samtidigt vore det lite märkligt att hoppa över en kamera pga en sån skitsak. Själv är jag nästan lättad över att de inte skickade med en laddare. Jag har ju redan fem stycken hemma... nej fyra är det nu eftersom jag gav bort en till en bekant. Och som sagt, alltid ett batteri på laddning och resten färdigladdade och klara att tjonga i.
Å andra sidan är det väl inga problem att inhandla en laddare om man nu ska på safari? Det måste ju vara en piss i Nilen jämfört med alla andra kostnader som är förknippade med en sådan resa.Det här är verkligen inget snack, för jag har haft samma typ av problem med min NEX 7 förra gången jag gjorde en liknande trip för 2 år sedan. Det var problem då med. Det är ingen större svårighet att göra slut på ett par batterier på en dag med den kameran också, utan seriebildtagning som jag i princip aldrig använder. Jag brukar filma lite också och det är rätt krävande det med.
Jag kanske bara har haft tur, men mitt intryck är att Sony varit väldigt duktiga på att hålla nere batterityperna. Halvantika F707och F828 och A77 har samma batterityp som laddas i samma laddare, och samtliga NEX och nu slutligen A7(R) kör samma batterier och laddare. Den enda som avviker i min sonyarsenal är min AS-15 sportkamera, den använder BX1, som i sin tur är ett väldigt vanligt batteri i Sonys kompakter, sportkameror och i RX1, och den laddar jag helst direkt i kameran via samma micro-USB-laddare som jag använder till telefonen.Ja jag har också en massa laddare hemma men jag har bara en som tar NP-FW50-batterierna som sitter i A7rna och exv. NEX 7. Alla andra tar olika varianter av Sonys tjockkameror eller Konica Minoltas. De har jag inte mycket nytta av här. Battreristandardisering har ingen ens börjat tänka på i denna bransch, så en bra tredjepartsladdare är förmodligen en bra investering.
Jag vet inte Lars men det har dessutom varit svårt att få tag i Sonys orginalladdare i butiker. Finns inte i de vanliga butikerná i Stockholm i varje fall men det finns ju alltid universalladdare som funkar men jag säger som makten att jag inte har en aning om det är bra mot batterierna eller inte och dessutom är de mer skrymmande och det gillar jag inte egentligen. Ett sånt där extra batteri - Sony NP-FW50 - kostar dessutom över 700 spänn på JapanFoto exv. Rätt hutlöst. Finns pirat på nätet för 150:- med samma kapacitet om man får tro det som står. Vore kul att veta vad som egentligen skiljer.
Piratladdaren jag köpte har fineesen att man ser hur mycket som laddats - inte bara en blinkande diod. Kan väl vara bra om den bara funkar. Butikerna själva kör ju detta med sina demokamerabatterier.
Å andra sidan är det väl inga problem att inhandla en laddare om man nu ska på safari? Det måste ju vara en piss i Nilen jämfört med alla andra kostnader som är förknippade med en sådan resa.
Det finns oändligt mycket större problem med de här kamerorna om man nu ska leta fel, som dessutom inte går att åtgärda.