Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7/A7r - Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Denna tråd är skapad för diskussioner kring tillbehör till Sony A7/A7r och för att hålla huvudtråden om kamerorna mer ren från denna typ av diskussion.

Är det någon mer än jag som är sur på att man inte får en riktig fristående laddare till A7:eek:rna?
Hur bra är det att behöva överväga att lägga nära 30 000 spänn obevakat på ett hotellrumsgolv bara för att ladda batterierna när man är på resa? Jag gillar inte det alls faktiskt. Det finns en poäng med den lösning som finns med kabel rakt in i kameran exv. om man kopplar ihop kameran med dator i studio men jag saknar verkligen en fristående laddare och kommer nog köpa en extra, för batterier går det ju med dessa kameror. Jag undrar jag vad de tänkte på på Sony - för jag tror faktiskt inte det var vare sig av miljöskäl eller för att spara några spänn man gjorde på detta sätt. Det är ju samma lösning de redan haft i sina kompakter, så de verkar se på dessa kameror på liknande sätt, vilket är klart korkat.

Är det någon mer än jag som är sur på att man inte får en riktig fristående laddare till A7:eek:rna?
Hur bra är det att behöva överväga att lägga nära 30 000 spänn obevakat på ett hotellrumsgolv bara för att ladda batterierna när man är på resa? Jag gillar inte det alls faktiskt. Det finns en poäng med den lösning som finns med kabel rakt in i kameran exv. om man kopplar ihop kameran med dator i studio men jag saknar verkligen en fristående laddare och kommer nog köpa en extra, för batterier går det ju med dessa kameror. Jag undrar jag vad de tänkte på på Sony - för jag tror faktiskt inte det var vare sig av miljöskäl eller för att spara några spänn man gjorde på detta sätt. Det är ju samma lösning de redan haft i sina kompakter, så de verkar se på dessa kameror på liknande sätt, vilket är klart korkat.

Håller med dig - som tur är så har jag två fristående laddare från mina Nex-5 och Nex-7 kameror!
Det jag saknar är en manual på svenska till A7 kameran!

Inte bra för kunden i ngt avseende

Korkat enl min mening, men en kostnadsminskning för Sony i det korta perspektivet. T o m en hel del billiga kompakter har fristående batteriladdare även fast det är vanligt utan sådan på andra kompakter.

Kanske samma snålhet som inträffade när NEX-kamerakiten kom. Då skickades det inte med objektivlock för bajonettpassningen förutom till kombot NEX+18-200 och då berodde det på att kamera och objektiv inte passade i kartongen ihopmonterat.

Men som du skriver går det ju att komma runt problemet. Fast givetvis medför det en extra kostnad för kunden.

Nu tror jag inte någon avstår från att skaffa en A7/A7r bara beroende på saknaden av batteriladdare, men Sony får en liten snålhetsstämpel på sig ytterligare en gång.

//Lennart

Det känns lite konstigt att tala om snålhet när kamerorna är väldigt billiga sett till vad Sony hade kunnat ta för dem. Dessutom är det väl rätt uppenbart att den här typen av kamera inte är menad att "sprutmåla" med på samma sätt som en spegelreflexkamera med bättre följande AF och möjlighet till många bilder per sekund. Följdaktligen räcker batteriet förhoppningsvis länge för den tänkta målgruppen.

Ett tips för att få batteriet att räcka längre är att sätta kameran i flygplansläge. Stänger man dessutom av kameran så fort man inte fotograferar så sparar man väldigt mycket. Det tycks inte vara antalet bilder som suger ström, utan att kameran över huvud taget är påslagen. Kanske inte helt förvånande med tanke på EVF och bildskärm som drar en del.

Edit: Ett annat tips är att kolla om man har nån annan USB-strömenhet som ger mer kräm än den medföljande. Mitt batteri laddas avsevärt fortare med RX100-laddaren som ger 1,5 A istället för 0,5. Om batteriet sen mår dåligt av det vet jag förstås inte.

Jag förstår Sony, samt alla andra tillverkare av elektronikprodukter, trenden är densamma, mindre prylar att hålla reda på, mini-USB till laddning och samma uppkoppling för överföring av bildfiler till dator.
Visst, jo, man kan ju "måla f-n på väggen" och tänka om någon obevakat "lånar" min kamera, under laddningen, - nu brukar en laddning av ett totalt urladdat batteri bara ta omkring 2-3 tim., så en misstänksam person laddar alltså självklart under natten, eventuellt under en bevakning av säkerhetspersonal/hungrig hund!

Å andra sidan,
- tycker man kameran är högst intressant, villig att lägga nära 30 000 spänn, då kan en extra extern laddare bli en skitsak, att lägga några få hundra-tal spänn på.
Den smarta personen laddar upp minst två batterier, ett åt gången, i kameraladdningen eller i den externa laddaren, - så är problemet löst, vid en lång dags fotografering!

Nu tror jag inte någon avstår från att skaffa en A7/A7r bara beroende på saknaden av batteriladdare, men Sony får en liten snålhetsstämpel på sig ytterligare en gång.

Ja, lite dumsnålt, men samtidigt vore det lite märkligt att hoppa över en kamera pga en sån skitsak. Själv är jag nästan lättad över att de inte skickade med en laddare. Jag har ju redan fem stycken hemma... nej fyra är det nu eftersom jag gav bort en till en bekant. Och som sagt, alltid ett batteri på laddning och resten färdigladdade och klara att tjonga i.

Jag tänkte mest på dem som ingen laddare har. Ger ju följande konsekvens:

Du har plåtat slut på batteriet. Bra då sätter du i ett extrabatteri-och sätter det tomma på laddning under tiden du fortsätter att plåta. Jättebra! Frågan är bara var ska du sätta batteriet på laddning. Jovisst, i kameran du just ska använda. :(

Även om andra här på tråden påpekar att man ska ha ännu fler batterier beredda och försvarar Sony genom att kamerorna är billiga så är min åsikt klar. Kameraskrället ska levereras med extern laddare. Låt vara genom ett lite högre pris.

De andra märken Sony ska konkurrera med levererar batteriladdare med kamerorna i den prisklassen.

Ang "sprutmålning": Nej, jag använder inte kameran på det sättet men en del gör det.

Dessutom kostar garanterat en lös batteriladdare som "optional" betydligt mer än om den bakats in i priset och levererats med kameran. (förpackning, extra distribution mm).

I övrigt är det väl en skitsak. Skulle jag skaffa en A7/A7r skulle jag redan från början räkna in kostnaden för en batteriladdare om jag inte redan hade en.

//Lennart

De andra märken Sony ska konkurrera med levererar batteriladdare med kamerorna i den prisklassen.
Vilka kameror tänker du på då? Jag känner inte till någon direkt konkurrent.

Ang "sprutmålning": Nej, jag använder inte kameran på det sättet men en del gör det.
Då får väl de som gör det bunkra med batterier och extraladdare. Jag tycker att det är som att gnälla över att en sportbil har låg markfrigång.

Själv har jag nog aldrig lyckats komma under 80% av fulladdat batteri, men jag är väl å andra sidan rätt extrem i hur få bilder jag tar;-)

------------------

Apropå trådens ämne så inhandlade jag idag en mycket trevlig väska i form av en Billingham Hadley digital. Passar helt perfekt för a7 med FE 55/1,8 monterat (man behöver inte ens vända på motljusskyddet) samt en extraglugg. Billig är den inte, men jag tror det kommer löna sig i längden att köpa en klassisk, tidlös väska som håller, än att byta vartannat år.

Längst ner här: http://www.billingham.co.uk/acatalog/Hadleys.html

Färgerna som finns att välja mellan:

billingham-colours.jpg

Jag förstår Sony, samt alla andra tillverkare av elektronikprodukter, trenden är densamma, mindre prylar att hålla reda på, mini-USB till laddning och samma uppkoppling för överföring av bildfiler till dator.
Visst, jo, man kan ju "måla f-n på väggen" och tänka om någon obevakat "lånar" min kamera, under laddningen, - nu brukar en laddning av ett totalt urladdat batteri bara ta omkring 2-3 tim., så en misstänksam person laddar alltså självklart under natten, eventuellt under en bevakning av säkerhetspersonal/hungrig hund!

Å andra sidan,
- tycker man kameran är högst intressant, villig att lägga nära 30 000 spänn, då kan en extra extern laddare bli en skitsak, att lägga några få hundra-tal spänn på.
Den smarta personen laddar upp minst två batterier, ett åt gången, i kameraladdningen eller i den externa laddaren, - så är problemet löst, vid en lång dags fotografering!

Jag vet inte Lars men det har dessutom varit svårt att få tag i Sonys orginalladdare i butiker. Finns inte i de vanliga butikerná i Stockholm i varje fall men det finns ju alltid universalladdare som funkar men jag säger som makten att jag inte har en aning om det är bra mot batterierna eller inte och dessutom är de mer skrymmande och det gillar jag inte egentligen. Ett sånt där extra batteri - Sony NP-FW50 - kostar dessutom över 700 spänn på JapanFoto exv. Rätt hutlöst. Finns pirat på nätet för 150:- med samma kapacitet om man får tro det som står. Vore kul att veta vad som egentligen skiljer.

Piratladdaren jag köpte har fineesen att man ser hur mycket som laddats - inte bara en blinkande diod. Kan väl vara bra om den bara funkar. Butikerna själva kör ju detta med sina demokamerabatterier.

Det känns lite konstigt att tala om snålhet när kamerorna är väldigt billiga sett till vad Sony hade kunnat ta för dem. Dessutom är det väl rätt uppenbart att den här typen av kamera inte är menad att "sprutmåla" med på samma sätt som en spegelreflexkamera med bättre följande AF och möjlighet till många bilder per sekund. Följdaktligen räcker batteriet förhoppningsvis länge för den tänkta målgruppen.

Ett tips för att få batteriet att räcka längre är att sätta kameran i flygplansläge. Stänger man dessutom av kameran så fort man inte fotograferar så sparar man väldigt mycket. Det tycks inte vara antalet bilder som suger ström, utan att kameran över huvud taget är påslagen. Kanske inte helt förvånande med tanke på EVF och bildskärm som drar en del.

Edit: Ett annat tips är att kolla om man har nån annan USB-strömenhet som ger mer kräm än den medföljande. Mitt batteri laddas avsevärt fortare med RX100-laddaren som ger 1,5 A istället för 0,5. Om batteriet sen mår dåligt av det vet jag förstås inte.

Men om du tar med En A7:a exv. på safari, så har man både säkerhetsproblem man inte har i Sverige på samma sätt och en användning där man tar väldigt mycket bilder. Man har kanske t.o.m. en Sony-adapter och ett långt tele-zoom som har inbyggd stabilisering som också ska försörjas. Jag tror folk kommer göra en massa saker under resor med dessa kameror som de kanske inte i sig är optimala för. Prioriterar man storlek, så får man ha fler batterier som en konsekvens av det valet kanske och då behövs en fristående laddare ger större flexibilitet och mindre risk för stöld. Sen behöver man verkligen inte ut på någon safari för att göra slut på dessa batterier.

Så jag tackar för tipsen du gav. Snart har vi nog samma typer av problem med systemkameror som man har med vanliga telefoner när vi pratar "batteridränering" p.g.a. en massa tidigare för kameror okända dolda bakgrundsprocesser.

Det här är verkligen inget snack, för jag har haft samma typ av problem med min NEX 7 förra gången jag gjorde en liknande trip för 2 år sedan. Det var problem då med. Det är ingen större svårighet att göra slut på ett par batterier på en dag med den kameran också, utan seriebildtagning som jag i princip aldrig använder. Jag brukar filma lite också och det är rätt krävande det med.

Ja, lite dumsnålt, men samtidigt vore det lite märkligt att hoppa över en kamera pga en sån skitsak. Själv är jag nästan lättad över att de inte skickade med en laddare. Jag har ju redan fem stycken hemma... nej fyra är det nu eftersom jag gav bort en till en bekant. Och som sagt, alltid ett batteri på laddning och resten färdigladdade och klara att tjonga i.

Ja jag har också en massa laddare hemma men jag har bara en som tar NP-FW50-batterierna som sitter i A7:eek:rna och exv. NEX 7. Alla andra tar olika varianter av Sonys tjockkameror eller Konica Minoltas. De har jag inte mycket nytta av här. Battreristandardisering har ingen ens börjat tänka på i denna bransch, så en bra tredjepartsladdare är förmodligen en bra investering.

Det här är verkligen inget snack, för jag har haft samma typ av problem med min NEX 7 förra gången jag gjorde en liknande trip för 2 år sedan. Det var problem då med. Det är ingen större svårighet att göra slut på ett par batterier på en dag med den kameran också, utan seriebildtagning som jag i princip aldrig använder. Jag brukar filma lite också och det är rätt krävande det med.
Å andra sidan är det väl inga problem att inhandla en laddare om man nu ska på safari? Det måste ju vara en piss i Nilen jämfört med alla andra kostnader som är förknippade med en sådan resa.

Det finns oändligt mycket större problem med de här kamerorna om man nu ska leta fel, som dessutom inte går att åtgärda.

Ja jag har också en massa laddare hemma men jag har bara en som tar NP-FW50-batterierna som sitter i A7:eek:rna och exv. NEX 7. Alla andra tar olika varianter av Sonys tjockkameror eller Konica Minoltas. De har jag inte mycket nytta av här. Battreristandardisering har ingen ens börjat tänka på i denna bransch, så en bra tredjepartsladdare är förmodligen en bra investering.
Jag kanske bara har haft tur, men mitt intryck är att Sony varit väldigt duktiga på att hålla nere batterityperna. Halvantika F707och F828 och A77 har samma batterityp som laddas i samma laddare, och samtliga NEX och nu slutligen A7(R) kör samma batterier och laddare. Den enda som avviker i min sonyarsenal är min AS-15 sportkamera, den använder BX1, som i sin tur är ett väldigt vanligt batteri i Sonys kompakter, sportkameror och i RX1, och den laddar jag helst direkt i kameran via samma micro-USB-laddare som jag använder till telefonen.

Så mina tio sonykameror, av vitt skilda slag, lanserade över ett tidsspann på tretton år kräver bara att jag har två laddare och batterityper i beredskap. Telefonladdaren är redan framme och startklar. Men som sagt, jag kanske bara har haft flyt...

Jag vet inte Lars men det har dessutom varit svårt att få tag i Sonys orginalladdare i butiker. Finns inte i de vanliga butikerná i Stockholm i varje fall men det finns ju alltid universalladdare som funkar men jag säger som makten att jag inte har en aning om det är bra mot batterierna eller inte och dessutom är de mer skrymmande och det gillar jag inte egentligen. Ett sånt där extra batteri - Sony NP-FW50 - kostar dessutom över 700 spänn på JapanFoto exv. Rätt hutlöst. Finns pirat på nätet för 150:- med samma kapacitet om man får tro det som står. Vore kul att veta vad som egentligen skiljer.

Piratladdaren jag köpte har fineesen att man ser hur mycket som laddats - inte bara en blinkande diod. Kan väl vara bra om den bara funkar. Butikerna själva kör ju detta med sina demokamerabatterier.

Sten-Åke, - det verkliga problemet kan väl knappast vara om man intern-laddar eller extern-laddar sitt batteri, utan som du beskriver, vid en safari då börjar de verkliga prövningarna.

Jag har varit på safari, med många närvarande livsfarliga djur, flera gånger i Stockholm, området heter Skansen, där finns goda tillfällen till laddning av batterier, elkontakter inte svåra att finna! :) :)
Men, - safari i främmande land, långt från civilisationen, - då inga elkontakter finns att finna bland alla träd på savannerna, kanske terrängbilen, i bästa fall, har ett strömuttag från sin generator.
Under tiden tills kamerans batteri är uppladdat, alla övriga extra batterier är stendöda, - kan man tänka tillbaka till den analoga filmtiden, när ett enda batteri ofta försörjde den inbyggda exponeringsmätaren över tio år (10 år?)!
Filmerna förvarades i väl kylda lådor, med kylvätska, så enkelt under en dagsetapp.

Idag, kan det finnas en lösning, utanför alla elkontakter, jag har bara hört rykten, - ett batteri med hög effekt, där de små kamerabatterierna tankar sin ström ifrån.
Alternativet, - en handdriven generator, som matar ström under den nödvändiga tiden av 2-3 tim., bra motion!

CyberPhoto lyckades leta fram en laddare åt mig i Tyskland
"Sony BC-VW1 Laddare"
Utmärkt service som vanligt.

Å andra sidan är det väl inga problem att inhandla en laddare om man nu ska på safari? Det måste ju vara en piss i Nilen jämfört med alla andra kostnader som är förknippade med en sådan resa.

Det finns oändligt mycket större problem med de här kamerorna om man nu ska leta fel, som dessutom inte går att åtgärda.

Nää, men jag räknar min tid också. Har varit runt i Stockholms Centrum när jag ändå gjorde en del ärenden men det finns inte en enda affär som säljer Sony NEX/A7-laddare för sagda batterier. Det är klart irriterande. Det här handlar faktiskt inte om pengar utan att tillverkaren ska leverera de tillbehör till kameran man behöver. Anser inte de gjort det på ett för mig nöjaktigt sätt. Sedan kan vi alla ha våra olika uppfattningar grundade i vår egen användning. Detta passar i alla fall inte mig.

Jag tycker (som jag skrivit tidigare i den nu stängda tråden) att det är ett oskick att inte skicka med laddare. Att köpa Sonys originaltillbehör i Sverige är tyvärr inte det lättaste då det är så få som har något på lager, och även om jag definitivt inte "sprutmålar" med kameran händer det att jag blir stående med tomt batteri. Det har hänt flera gånger att jag råkat komma åt strömbrytaren på kameran så den är påslagen när den åker ner i väskan, och då är batteriet garanterat slut ett par timmar senare, och när jag använt den i kraftig kyla tar det också slut på nolltid.

Detta gäller förvisso NEX-7, men problemet lär vara detsamma (om inte värre) på A7(r) som torde dra mer ström.

Nu säger förstås en del att man kan köpa fulladdare på Internet och att man inte alls behöver Sonys laddare, och det kan säkert stämma om man råkar få tag på en bra laddare. Det finns tyvärr gott om både laddare och batterier som inte håller måttet, och helst aldrig borde kopplas in i ett eluttag :(

Om det nu är svårt att få tag på en Sony originalladdare i de lokala butikerna så kan jag tipsa om att Amazon säljer piratladdare + batterier till lägre pris än bara en Sonyladdare.

Köper man en piratladdare så knäpper man Sony på näsan för tilltaget att inte skicka med en laddare med kameran, men man får nog räkna med att piratbatterierna inte har samma kapacitet som originalbatterierna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar