Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Angående kameran så har nya 5 D mark 3 hdr funktion troligen bättre omfång samt bättre iso egenskaper tack vare att canon höll nere antalet pixlar till troligen fullt tillräckliga 22 milj för dom flesta.

Menar du jämfört med EOS 5DII eller jämfört med D800?

Jämfört med 5DII så tror jag också att både dynamik och brus är bättre i 5DIII, men jämfört med D800 skulle jag nog hellre satsa pengarna på D800. Sony har fortfarande bättre sensorteknik än Canon.
 
"Angående kameran så har nya 5 D mark 3 hdr funktion troligen bättre omfång samt bättre iso egenskaper tack vare att canon höll nere antalet pixlar till troligen fullt tillräckliga 22 milj för dom flesta."

Många pixlar har knappast någon negativ inverkan på vare sig brus eller DR. Snarare gäller det motsatta med Sony-sensorerna.

/K
 
Det finns väldigt okunnigt folk i den här tråden som inte har självinsikt, själv är jag ganska moderat när det gäller kunskap, men inte så sjukt okunnig som vissa andra. Skulle skämmas ögorna ur mig om jag hade fotat längre än 2 år och inte begrep mer... Nikon kameran HAR en fördel gällande sensorn, ju snabbare man inser det desto mindre dum känner man sig sen när det finns papper/bevis på det.
 
Du har nog missat en del
Mitt inlägg, och hela tråden, rör de två kamerahusen.

Och, som jag påpekat flera gånger nu: den lilla feature-jämförelsen gäller bortsett från de prestanda som direkt kommer ur vilken sensor man föredrar (som fps, upplösning, DR, etc).

Du kanske har en åsikt om varför 5D3 är nästan 30% dyrare än D800?
 
Det finns väldigt okunnigt folk i den här tråden som inte har självinsikt, själv är jag ganska moderat när det gäller kunskap, men inte så sjukt okunnig som vissa andra. Skulle skämmas ögorna ur mig om jag hade fotat längre än 2 år och inte begrep mer... Nikon kameran HAR en fördel gällande sensorn, ju snabbare man inser det desto mindre dum känner man sig sen när det finns papper/bevis på det.

hur kan du veta det? när inte ens kamerorna är testade? vi kan vänta o se o för mig kvittar det viket det blir för jag kör med både märkena men är inte trångsynt o tycker att allt är bäst med ett bara för att jag kör med det.
Så vi kan vänta med att se när kamerorna har kommit. Jag får min snart när får du din?
 
hur kan du veta det? när inte ens kamerorna är testade? vi kan vänta o se o för mig kvittar det viket det blir för jag kör med både märkena men är inte trångsynt o tycker att allt är bäst med ett bara för att jag kör med det.
Så vi kan vänta med att se när kamerorna har kommit. Jag får min snart när får du din?
Vi skulle inte skriva mer till varandra, men jag vill inte vara oartig och inte svara, 22:a mars enligt cf, jag var en av dom fem första som beställde den av CF la beställningen en vecka innan den presenterades och förskottsbetalade den. Enligt CF enligt dom indikationer som dom har fått från Nikon så ska det inte vara någon risk att jag blir utan vid första skeppningen. Men man kan aldrig vara helt 100.
 
Mitt inlägg, och hela tråden, rör de två kamerahusen.

Och, som jag påpekat flera gånger nu: den lilla feature-jämförelsen gäller bortsett från de prestanda som direkt kommer ur vilken sensor man föredrar (som fps, upplösning, DR, etc).

Du kanske har en åsikt om varför 5D3 är nästan 30% dyrare än D800?

Det är en rätt lustig prissättning Nikon gjort som har lagt priset på D800 i samma nivå med D700 som kom för (var det 4 år sen?) Så den är väl rätt lätt dom vill köpa in sig på marknaden medans canon kanske tagit i för mycket men jag är övertygad om att canons pris kommer sjunka trots att den handlare jag pratade med hade fullt upp med alla ordrar till den. Så det är väl ingen kund/fotograf som klagar till lågt pris:) men däremot tror jag att Nikon hade kunnat tagit betydligt mer eftersom detta är deras första ff med myckel pixel för under 65000 kr.
 
Du får det att låta som attt jag har en egen freon-kyld CRAY i källaren...

Här har du: 11500kr på Dustin.
http://www.dustinhome.se/dustin-pc-enthusiast-xi50/product/5010622126?intcmp=searchProvider_dacsa

Känns det helt oöverkomligt, kanske kameran för 25-32000kr är lite dyr också?

Tack!

Helt klart så har jag inte råd att köpa en D800 för 25000:- samt en ny dator för 11500:-, 8 GB extra internminne för 1000:- och ett par 2TB hårddiskar för 2000:-. Det blir totalt ~40000:- för den kameran om jag ska kunna ett ha lika godtagbart flyt i efterbehandlingen som jag har idag med 5DII eller 5DIII om några månader...
 
Det är en rätt lustig prissättning Nikon gjort [...]
Fullt normalt, skulle jag vilja säga.

Efterföljande kamera, av samma typ, kostar nästan alltid som den föregående.
D4 som D3, som D2x, och så vidare.
D300 som D200.

Att D800, ur det perspektivet, kostar som D700 är inte så konstigt.
Sensorn kostar vad den kostar pga storleken.
Innehållet har mindre betydelse.

Nej, mysteriet är fortfarande varför 5D3 kostar 30% mer än "syskonkameran" D800.
 
Det finns väldigt okunnigt folk i den här tråden som inte har självinsikt, själv är jag ganska moderat när det gäller kunskap, men inte så sjukt okunnig som vissa andra. Skulle skämmas ögorna ur mig om jag hade fotat längre än 2 år och inte begrep mer... Nikon kameran HAR en fördel gällande sensorn, ju snabbare man inser det desto mindre dum känner man sig sen när det finns papper/bevis på det.

jag har nog mer koll än vad du tror. Har från rätt säkra källor att D800 kommer ha ett grymt dynamiskt omfång o skickar med en del länkar från en som har väldigt bra koll

vi börjar med första länken ang detaljering i lågdager
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40794602

D800 upplösning
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40575947

en annan länk där Marianne Oelund har tittat på sensordata
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40575947


nu blir du väl väldigt glad pool ;-)
o det ser ut som canon kommer få pisk men frågan är om det kommer synas på en utskrift eftersom dom flesta kameror har riktigt bra kvalitet idag. Oavsett D800 verkar vara riktigt vass.
 
Jag föredrar att dela upp det i vad vi vet och vad vi rimligen kan tro.

Båda kamerahusen är vädertätade, jag finner ingen anledning i det jag läst att de skiljer sig i graden av vädertätning. Båda kamerorna har resp märkes bästa AF system där Canon har fördelen av bättre täckning av FF/FX. Nikon ger AF vid f/8. Jag har inte hittat någon uppgift om att Nikon INTE tagit AF systemet i sin helhet rakt av från D4 inkl AF processor (men de kan ju ha undanhållit detta förstås). Canon har INTE tagit med AF processorn från 1DX vilket KAN leda till långsammare följande AF än D800. Canon har 22mp och Nikon har 36mp - ca 1,5x så mycket - för många amatörer ingen stor skillnad men för flera proffs kan det vara av betydelse ffa i konkurrens till MF är D800e intressant och BORDE ge bättre pixelskärpa som KAN innebära för dessa (med rätt objektiv) en större skillnad mot Canon än mp antalet ger sken av. Vi vet inte om Canon har gjort om sin sensorteknik i grunden (åtminstone jag är inte kunnig nog att läsa ut det) men har de det och tekniken ligger på samma nivå som i Sonys sensorer innebär detta bara 1,5x större pixlar avsernde DR och avsernde brus så blir skillnaden i tryck obefintlig då Canonfilen måste interpoleras jf med Nikon med uppskalning av bruset. Nikon har inbyggd blixt på gott och ont. Har Canon INTE gjort om tekniken i grunden har Nikon en sensorfördel. Sedan handlar en del om personliga preferenser i handhabande. Objektivparken hos båda har för- och nackdelar.

Sett till systemet måste jag dock tycka att Nikons strategi är lättare att förstå: vill man ha snabb serietagning och därmed kraftigare batteri och inbyggt grepp - ja då gäller D4. Om man vill ha hög upplösning då blir det färre bps och då behövs inte greppet och då blir kameran mindre - D800/e.

Hos Canon ser jag mer 5DIII som en "fattigmans 1DX" eftersom 1DX har lite mer av allt och skillnaden mellan 18 och 22mp är i stort sett obefintlig. Jag undrar - har Canon verkligen nyutvecklat två så till synes lika sensorer eller är 22mp sensorn en omarbetad 21mp sensor från 1DsIII/5DII? T ex är ju 21mp sensorn 23,9x35,9mm om man förstorat den till lite mer än 24x36 men inte använder hela så kanske det förklarar matematiken? Tycker det verkar lite konstigt bara.

Vad vi får vänta och se: DR, brus (i tryckt bild - d v s inte brus/pixel), AF vid följande AF, och har vi tur - en ny rapport från Antarktis där vädertätningen sätts på prov.

Vad jag har svårt att förstå är Canons prissättning. Jag kan hålla med om att en kamera kan vara för många en otillräcklig anledning att byta system - men det finns ett mönster som vissa kan reagera på och hoppa över till Nikon: 1) en tydlig strategi 2) Sonys sensorer 3) Nikons uppenbara ambition att ta marknad - först proffsen med D3/s, sedan avancerade amatörer nu med D800/e 4( Canons prissättning på nya grejer och inte bara 5DIII. Canon gör utmärkta grejer men Nikon har gjort lite till.
 
jag har nog mer koll än vad du tror. Har från rätt säkra källor att D800 kommer ha ett grymt dynamiskt omfång o skickar med en del länkar från en som har väldigt bra koll

vi börjar med första länken ang detaljering i lågdager
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40794602

D800 upplösning
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40575947

en annan länk där Marianne Oelund har tittat på sensordata
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40575947


nu blir du väl väldigt glad pool ;-)
o det ser ut som canon kommer få pisk men frågan är om det kommer synas på en utskrift eftersom dom flesta kameror har riktigt bra kvalitet idag. Oavsett D800 verkar vara riktigt vass.
Men vad håller du på med?! Du har ju sagt emot mig hela tiden. Jag sitter också på dpreview. Smutskastar D800:an och hyllar 5D:n, helt plötsligt när du får lite info från kunnigt folk så vänder du kappan? Jag har aldrig tvivlat på att D800 kommer vara bättre, men du har. Jag ber dig, skriv inte mer till mig, eller så kan du skriva nåt förolämpande igen för att få sista ordet om det får dig att må bättre.
 
Mängden pixlar ökar, men tack och lov utvecklas datorerna i samma takt som filerna blir större. Dessutom har lagringsutrymme sjunkit till löjliga nivåer på samma tid.

Ekonomiska argument att byta eller inte är ju en realitet som de flesta av oss brottas med, men utvecklingen har gått åt större filer hela tiden och jag vill inte stoppa den då det medför mycket godis för min hobby. Men man får nog vara kraftigt bakåtsträvande för att avhålla sig från kamerauppdateringar med argumentet att filerna blir för stora.

Snart kommer Canon med en ännu värre Megapixelmonster och då tryter ju det argumentet ändå ; )

/K
 
Tack!

Helt klart så har jag inte råd att köpa en D800 för 25000:- samt en ny dator för 11500:-, 8 GB extra internminne för 1000:- och ett par 2TB hårddiskar för 2000:-. Det blir totalt ~40000:- för den kameran om jag ska kunna ett ha lika godtagbart flyt i efterbehandlingen som jag har idag med 5DII eller 5DIII om några månader...

Men vad menar du med tjatet om hårddiskarna? Så 5DmkIII:s rawfiler, som lär hamna på ~25-30MB tar ingen plats? De ska väl också lagras någonstans, det är ju inte som att D800:S rawfiler är 40MB stycket större, det har inte slagit dig?
 
Men vad håller du på med?! Du har ju sagt emot mig hela tiden. Jag sitter också på dpreview. Smutskastar D800:an och hyllar 5D:n, helt plötsligt när du får lite info från kunnigt folk så vänder du kappan? Jag har aldrig tvivlat på att D800 kommer vara bättre, men du har. Jag ber dig, skriv inte mer till mig, eller så kan du skriva nåt förolämpande igen för att få sista ordet om det får dig att må bättre.

jag har inte smutskastat D800 utan tycker att det är för tidigt att utse vinnare utan att kamerorna har testats mot varandra. Canon har säkerligen förbättrat sin nya o hur det kommer räcka mot Nikon det får vi se när dom testats mot varandra. Jag har vetat att D800 är bra varför tror du jag beställt den för? Sedan tycker jag du är lite väl hysterisk för en kamera, men visst att gå från 12 milj till 36 kanske är en kick själv så tog jag ett steg mellan med D3x.
 
Vad jag har svårt att förstå är Canons prissättning. Jag kan hålla med om att en kamera kan vara för många en otillräcklig anledning att byta system - men det finns ett mönster som vissa kan reagera på och hoppa över till Nikon: 1) en tydlig strategi 2) Sonys sensorer 3) Nikons uppenbara ambition att ta marknad - först proffsen med D3/s, sedan avancerade amatörer nu med D800/e 4( Canons prissättning på nya grejer och inte bara 5DIII. Canon gör utmärkta grejer men Nikon har gjort lite till.
För min del är det inte bara prissättningen av 5D Mark III utan även de nya objektiven 24-70/2.8, 24/2.8 IS och 28/2.8 IS som har fått en rejält mycket fetare prislapp.

Canon har länge haft en betydligt större objektivpark, men tycker att Nikon börjar komma ikapp (och för mig som inte är intresserad av objektiv runt F4 eller mindre så ser jag knappt några fördelar längre hos Canon).

Jag saknar en uppdaterad 50/1.4 USM hos Canon också, är inne på mitt tredje exemplar nu och är trött på att de går sönder onödigt lätt. Men Canon lär väl lägga på ett par tusenlappar extra för ett sådant objektiv, för det är väl vad den senaste trenden pekar på? Att de gör något bättre och tar då mer betalt för det, utvecklingen ska gå framåt men priset bör inte öka.
 
Men vad menar du med tjatet om hårddiskarna? Så 5DmkIII:s rawfiler, som lär hamna på ~25-30MB tar ingen plats? De ska väl också lagras någonstans, det är ju inte som att D800:S rawfiler är 40MB stycket större, det har inte slagit dig?

Jo, dubbla externa hårdiskar för lagring/backup och arkivering är väl ett måste om man vill ha nåt kvar i framtiden och som du påpekar så är filerna på 25 - 30 MB för 5DII. Filerna för D800 torde motsvara 40-50 alternativt 75-80 GB/14 bit NEF-fil beroende på hur man lagar dom...

I dag har jag två externa hårddiskar på 1TB vardera för lagring/backup och arkivering. Dessa två hårdiskar jämställer jag en gång/månad samtidigt som jag tömmer den interna hårdisken på data jag arbetat med under månaden. På så sätt har jag alltid allt jag jobbar/jobbat med på två olika hårddiskar.
 
Canons problem med sina sensorer

.
Canon har en egen ålderstigen halvledarfabrik, i alla fall är den inte av senaste snitt. Canon kan därför inte högintegrera de digitala funktionerna på samma chip som själva den analoga sensorn, utan är hänvisade till att lägga de digitala bitarna såsom A/D-omvandlaren utanför själva sensor-chipet. Problem med 'bandning' tillkommer exemplevis.

Sony däremot, med tillgång till betydligt modernare och konkurrensmässigt storskaligare halvledartillverkning, klarar väsentligt tunnare ledarbredder på sina chip, klarar förmodligen större s.k. wafers för bättre produktionsekonomi, kan genom detta göra sensorn helt digital. "Column-Parallel A/D Conversion" medför lägre läsbrus, högre dynamiskt omfång, samt snabbare utläsning till förmån för kvalitetsvideo.

Nu har Canon flera kamerasegment som nyttjar deras egen CMOS-teknologi, såsom även deras nya kompakt G1X utöver DSLR. Många anser att G1X sensorn förebådar Canons inträde på de spegellösa systemkamerornas område. Det indikerar att Canon bedömer att de har ekonomi att fortsätta att köra sin egen halvledarverksamhet ytterligare ett antal år. Förmodligen vill de räkna hem pengarna på sin halvledarfab, genom att hålla den vid liv så länge det går.

Dock har de varken produktionskapacitet eller leveranssäkerhet för att våga sig på att ta in externa kunder, eftersom det knappast kan vara av konkurrensskäl längre de upprätthåller sin egen CMOS-lina. Förvånande ändå att de fortfarande håller sin fabrik igång, förmodligen är det för att de inte hittat någon '2nd source' ännu. Det kan ju vara riskablet att lägga alla ägg i samma korg, t.ex. olämpligt med en enda sensorleverantör pga. naturkatastrofer. Sony, Samsung, Panasonic, säljer däremot sina sensorer till externa kunder, Canon gör det inte.

Inom halvledartekniken, så är det framför allt bättre prestanda och lägre strömförbrukning man vinner på att använda de senaste halvledarprocesserna med allt finare ledarstrukturer på kisel. Det gäller enbart för de digitala funktionerna, som vi sett i racet mellan Intel och AMD på processorsidan, samt mellan nVIDIA och AMD på grafiksidan.

När det gäller sensorer är dessa huvudsakligen analoga, så där är det framförallt fråga om att utnyttja sensorarean maximalt, vilket kan göras genom att minska de digitala funktionernas utrymme så långt det går. På de analoga bitarna har Canon mångårig erfarenhet, så där är de fortfarande konkurrenskraftiga. Däremot har Sony genom sin modernare halvledarverksamhet ett stort strategiskt övertag. Panasonic och Samsung ligger dessutom hack i häl på Sony.

Den stora frågan är hur länge Canon bedömer att deras undermåligare sensortillverkning beträffande läsbrus, dynamikområde samt videoprestanda kan hållas vid liv? På sikt kommer Canon att behöva köpa in de digitala bitarna från externt håll, för att överhuvudtaget vara konkurrenskraftiga. De analoga bitarna som ju bara handlar om effektivt areautnyttjande, klarar deras egen halvledarverksamhet redan galant av, så en tvåchiplösning är mest trolig på kort sikt; Analog intern tillverkning + digital extern upphandling.

Personligen håller jag det dock för troligt att inom en icke alltför avlägsen framtid, så kommer det att vara Panasonic som ånyo levererar kamerasensorer till vissa av Canons systemkameror. Panasonic levererade ju som vi minns den första sensorn till Canons EOS-1D. Panasonic har modernare produktionsteknik än Canon och har idag helt digitala sensorer (liknande Sony's) med integrerade A/D-omvandlare på själva sensor-chipet för sina GH1/GH2-kameror.

Det är som vanligt de ekonomiska termerna som kommer att styra, så följer därför med intresse DSLR-drakarnas tvekamp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.