Det här blir ett lite tjatigt svar där många vana forumdeltagare redan hört argumenten till leda ... Men missförstånd och felaktigheter skall inte stå oemotsagda.
(Jag hoppas innerligt att nedanstående är ett skämt som jag då med hull och hår gått på ... Men vågar inte chansa
En hänvisning till Ken Rockwell är alltid ett dåligt tecken
Johådå. Jag äger flera stycken
Det finns olika kameror ...
Jag skulle nog säga mycket större feltolerans plus en rad andra möjligheter som till exempel till bättre skärpa eller bättre brusreducering.
Direkt fel.
Nej, man
kan göra mindre justeringar i en jpeg, det är inte samma som att det
behovs mindre justeringar. Du blandar ihop orsak och verkan här
I vilket solsystem fotograferar du?
Eller kanske mer korrekt - i vilka typer av konstljus fotograferar du?
Wow, något jag nästan håller med om.
Jag är sportfotograf och kör nästan uteslutande råformat och samma gör de flesta yrkesarbetande press- och sportfotografer jag känner.
Jag tror sisådär 90% av alla yrkesarbetande studiofotografer skulle bli väldigt förvånade om de hörde det där
Hrm. Den arbetsgången funkar lite dåligt under till exempel en hockeymatch eller en presskonferens:
"
Grabbar, kan ni göra det där målet en gång till, jag måste ställa om till råformat först"
Dagens kameror är ofta mycket kompetenta för normal dagsljusfotografering och en hel del andra vanliga ljussituationer. Men det finns också väldigt gott om situationer där kameran faktiskt inte kan veta vad det är man är ute efter att fånga i en bild - kameror kan mycket, men de har inte speciellt stor förmåga till kreativt tänkande när det gäller ljus ...
Ofta ja, men tillräckligt ofta är det inte så.