ANNONS
Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej naturligtvis inte.

Om någon i Kiruna vill ha ett rörjobb gjort, förlorar jag då pengar på att jag inte får göra det? Om någon inte köper PS, vilket är grundpåståendet i den här diskussionen, kvittar det fullständigt för Adobe om den personen laddar ned Gimp eller en piratkopia. De tjänar inget och de förlorar inget.

Du tror inte att en annan rörläggare får jobbit i Kiruna då? Hade du köpt ett annat program istället för CS så hade nog ingen klagat.

Men säg att du kröker 20 rör hemma. Då skall dom säljas till samma pris som ett okrökt rör sedan, för du har redan lagt ner tiden och förlorar ingen mer tid. CS-programmerarna, -projektledarna, -testarna, -säljarna, -produktansvariga etc har ju lagt ner en massa tid på att färdigställa programmet. Ska inte dom få betalt för det då.

Din syn på människovärde där bara du verkar ha ett värde är helt förkastlig enligt mig.

/Karl
 
Är det någon form av Stockholmssyndromet som gör att folk som betalat rejäla överpriser ändå står och försvarar de som tagit ut priserna, vissa blir till och med så arga att de inte ens orkar läsa fler inlägg!
 
Du tror inte att en annan rörläggare får jobbit i Kiruna då? Hade du köpt ett annat program istället för CS så hade nog ingen klagat.

Men säg att du kröker 20 rör hemma. Då skall dom säljas till samma pris som ett okrökt rör sedan, för du har redan lagt ner tiden och förlorar ingen mer tid. CS-programmerarna, -projektledarna, -testarna, -säljarna, -produktansvariga etc har ju lagt ner en massa tid på att färdigställa programmet. Ska inte dom få betalt för det då.

Din syn på människovärde där bara du verkar ha ett värde är helt förkastlig enligt mig.

/Karl
Men anstränger du dig för att missförstå eller?

Situationen är: Adobe får inte sålt ett ex alls. Personen i fråga laddar antingen ned Gimp, en piratkopia av PS eller inget alls. På vilket sätt påverkar det Adobe?
 
Är det någon form av Stockholmssyndromet som gör att folk som betalat rejäla överpriser ändå står och försvarar de som tagit ut priserna, vissa blir till och med så arga att de inte ens orkar läsa fler inlägg!

Det är du som fått storhetsvansinne och tror att världen är din din din och att alla ska jobba gratis åt dig.
Tycker du något är för dyrt ta ett alternativ.

/Karl
 
Är det någon form av Stockholmssyndromet som gör att folk som betalat rejäla överpriser ändå står och försvarar de som tagit ut priserna, vissa blir till och med så arga att de inte ens orkar läsa fler inlägg!

Ptja, det är väl lite som så att jag personligen inte skulle jobba gratis, och därmed inte förväntar att någon annan gör det heller.

VIll jag inte betala det pris som någon begär för sin vara/tjänst så väljer jag att inte nyttja den. Jag hittar ett annat alternativ, eller lägger ner projektet.

Jag tar mig inte rätten att bestämma över någon annans verk.

(Och ja, jag är konsekvent nog att vägra att hjälpa vänner/bekanta/familj/släkt med sina datorproblem om problemen rör mjukvara som piratkopierats.)

Jag försöker inte pådyvla någon det synsättet, jag berättar bara hur _jag_ resonerar.
 
Men anstränger du dig för att missförstå eller?

Situationen är: Adobe får inte sålt ett ex alls. Personen i fråga laddar antingen ned Gimp, en piratkopia av PS eller inget alls. På vilket sätt påverkar det Adobe?

Så om jag ändå inte skulle ha råd att dra in vatten till min stuga och du inte är 100% uppbokad, så kan jag strunta i att betala för ditt arbete för jobbet att göra det. Du förlorar ju inget på det.

/Karl
 
Grattis och välkommen till stenåldern. Fysiska produkter är det enda som har ett värde här i världen.

/Karl
Välkommen till stenåldern, i den bemärkelsen att modern teknik inte alls ska användas för att skapa fördelar för konsumenterna utan bara nya affärsmodeller för företag.
 
Självklart, naturligtvis och sunt uttryckt! (obs liiiite ironi:)

Jag måste tillämpa den tanken/filosofin nästa gång jag köper en kamera. Tycker jag att den är för dyr så stjäl jag den och om den inte fungerar som jag förväntade mig så kan jag ju alltid beklaga mig på ett av FS-forumen med ingresse/rubrik Nu är jag förbannad!!!.

Det är visserligen lika[1] olagligt att piratkopiera ett datorprogram som att ta en vara i en butik utan att betala, men det är ändå olika slags handlingar. Det första är olovlig kopiering av upphovsrättsskyddad material medan det andra är stöld. Att blanda ihop dessa olika handlingar gör inte diskussionen klarare.

Båda handlingarna har ekonomiska konsekvenser för upphovsrättsinnehavaren respektive butiksägaren, och båda handlingarna har juridiska konsekvenser för den som utför respektive handling. Det är dock olika ekonomiska konsekvenser och olika juridiska konsekvenser.

Jag tycker att vi ska sluta att kalla piratkopiering för stöld. Det är lika fel som att kalla stöld för piratkopiering.

[1] För något värde på "lika".
 
Men anstränger du dig för att missförstå eller?

Situationen är: Adobe får inte sålt ett ex alls. Personen i fråga laddar antingen ned Gimp, en piratkopia av PS eller inget alls. På vilket sätt påverkar det Adobe?

Det där är en av de mest spridda myterna som cirkulerat under alla år som fildelning och kopiering diskuterats.

På vilket sätt skulle det INTE påverka ett företag när dess produkter kopieras och används utan att företaget får ersättning för det?

Om du står och bakar bullar som du säljer på torget, och så stjäl någon dina bullar och skänker bort dem till personer som inte tänkt köpa några - påverkar inte det dig?
 
Hur vet windows 7 att man försöker köra ett crack? Tillåter inte windows 7 att användaren försöker ändra körbara/program- filer?

Jag tror att det med någon uppdatering via Windows Update kom en patch som innehåller motmedel mot de vanligaste piratkopierade programmen. Sådana patchar är förstås frivilligt att installera, men de flesta kollar nog inte vad Windows Update-patcharna innehåller utan låter datorn installera allihop mer eller mindre automatiskt.
 
Senast ändrad:
Windows 7 bryr sig inte ett skit om huruvida man försöker köra "cracks". Men som alla andra moderna MS-program har de individuella programmen (Windows, Office, etc) rätt så avancerade valideringsmetoder för att förhindra piratkopiering.

Jag har en teori om vad TS råkat ut för, men eftersom jag inte ens indirekt vill hjälpa till med sådana göromål så går jag inte in på det.
 
Jag tror att det med någon uppdatering via Windows Update kom en patch som innehåller motmedel mot de vanligaste piratkopierade programmen. Sådana patchar är förstås frivilligt att installera, men de flesta kollar nog inte vad Windows Update-patcharna innehåller utan låter datorn installera allaihop mer eller mindre automatiskt.

Windows 7 innehåller det mesta från början, office kan du inte ens installer utan att ha dom patcharna installerade . Massor med andra program som virusprogrammet MSE och DVD Maker kräver det också.

/Karl
 
Jag tror att det med någon uppdatering via Windows Update kom en patch som innehåller motmedel mot de vanligaste piratkopierade programmen. Sådana patchar är förstås frivilligt att installera, men de flesta kollar nog inte vad Windows Update-patcharna innehåller utan låter datorn installera allaihop mer eller mindre automatiskt.


Någon sådan uppdatering existerar inte.
 
Har någon varit här inne med en dum-pinne och viftat hejdlöst?

Var skrev jag att jag inte tagit alla poäng från de kurser jag anmälde mig till?

Jag gjorde som du, tog mina poäng och köpte studentversionen, ska bli intressant att se om jag också blir anklagad för dubbellurendrejeri...
 
Installerade windows 7 för ett tag sedan för att öka hastigheten på dator vilket fungerade bra. Men allting annat går ju åt skogen! Lyckas inte installera ett enda program för min förbannade dator blockerar varena crack jag laddar ner från pirate bay. Jag kan inte ens installera office!!!! HJÄLP

Jag föreslår att du tar dig en rejäl funderare på om du valt rätt väg i livet.

På din hemsida skriver du att du vill bli yrkesfotograf och nu tänker du erbjuda gratis porträttfotograferingar. Samtidigt använder du piratkopierade program för att producera ditt material.

Att ta sig in på en seriös marknad med så oseriös inställning är inget jag rekommenderar dig.
 
Det där är en av de mest spridda myterna som cirkulerat under alla år som fildelning och kopiering diskuterats.
Nej det är det inte.

På vilket sätt skulle det INTE påverka ett företag när dess produkter kopieras och används utan att företaget får ersättning för det?
I fallet med PS är det ju helt orimligt att PS skulle ha sålts på samma sätt som det piratkopieras idag.
Om du står och bakar bullar som du säljer på torget, och så stjäl någon dina bullar och skänker bort dem till personer som inte tänkt köpa några - påverkar inte det dig?
Men kom inte dragande med stjäl igen. Adobe blir ju inte av med ett ex för att jag kopierar det.

Om någon såg mina bullar, tyckte de såg goda ut och gick hem och bakad egna? Då köper den människan inga bullar av mig nej. Men kan man se "att köpa" som normalfallet som alla antas befinna sig i och de som inte köper berövar på något sätt företaget på intäkter? Alla som inte köper alltså.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.