Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
CS-Suiterna är ju löjligt högt prissatta så jag kan ha en viss förståelse för att privatpersoner väljer alternativa sätt att installera det på. Själv bojkottar jag alla adobeprodukter så långt det går istället då jag inte installerar piratkopior på min burk.

/Karl

Löjligt högt prissatta jämfört med.. vaddå?

Ja, det är många kronor, men jag anser dem (även som hobbyanvändare) jäkligt _prisvärda_.

Har läst många trådstartares hela frågeställning, men denna tar absolut priset som det den mest naiva och i princip kriminella jag läst.

"Håller på att starta upp" . I ett inledningsskede eller uppstart som yrkesverkasam fotograf tar dina uppdragsgivare för självklart att du äger din utrustning. Inte att du har stulit den.

Är själv yrkesverksam. Börjar fatta varför marknaden blir alltmer full av prisdumpare. Slipper man lägga ut tio-tjugotusen på programvaror kan man ju sälja billigare.

Hoppas du fattar detta och börjar gå den smala vägen. Blir du i framtiden fälld för något sådant du redovisat får du ett kännbart ekonomiskt straff och kan säga ajöss till F-skattesedel mm.
Men lycka till fr o m nu och gör rätt för dig.

Jag tycker inte att problemet är så stort när det är Pelle som sitter på kammaren och pular lite. Troligen kommer Adobe ha nytta av det på sikt.

En sällan påpekad konsekvens av piratkopieringen är att opesourcevärlden blir lidande. Hade det varit omöjligt att köra photoshop utan att betala de ca 10kkr det kostar hade Gimp varit ledande.

Analogierna hopar sig - att försvara bruk av piratkopiade program när det finns fullt kompetenta alternativ är minst sagt diskutabelt.

En sällan påpekad konsekvens av piratkopieringen är att opesourcevärlden blir lidande. Hade det varit omöjligt att köra photoshop utan att betala de ca 10kkr det kostar hade Gimp varit ledande.

Givetvis är det så att piratkopieringen missgynnar billigare eller gratis alternativ. Som jag påpekade så finns det fler anledningar till Adobes starka ställning än att programmen är väldigt kompetenta. Just GIMP har jag själv ganska svårt för (jag har ett köpt PS CS4), men OpenOffice körde jag i flera år när jag kastade ut Office 97. För några år sedan blev det dock inte riktigt hållbart av kompabilitetskäl så jag fick skaffa Office 2007.

Dagens underhållning.
Ja, jag var faktiskt helt övertygad om att TS skojade. Alternativt att någon kompis hade "lånat" hennes användare och skojade med henne...

Nu när det visade sig vara på allvar vet jag inte om det är lika underhållande längre.

Löjligt högt prissatta jämfört med.. vaddå?

Ja, det är många kronor, men jag anser dem (även som hobbyanvändare) jäkligt _prisvärda_.

Jämfört med en dator, SLR eller ett bra objektiv. För dom flesta är nog CS-suiten dyrare än datorn dom köpt. För en hobbyanvändare är nog en CS-suite helt enkelt för dyr vare sig den är prisvärd eller inte.

/Karl

Jämfört med en dator, SLR eller ett bra objektiv. För dom flesta är nog CS-suiten dyrare än datorn dom köpt. För en hobbyanvändare är nog en CS-suite helt enkelt för dyr vare sig den är prisvärd eller inte.

/Karl

Själv väljer jag att jämföra priset med hur många timmar jag använder en vara/tjänst, och hur mycket tid det kan bespara mig.

Själv väljer jag att jämföra priset med hur många timmar jag använder en vara/tjänst, och hur mycket tid det kan bespara mig.

Hur många timmar tjänar en erfaren CS-användare mote en erfaren GIMP-användare, när det kommer till bildbearbetning?

/Karl

Hur många timmar tjänar en erfaren CS-användare mote en erfaren GIMP-användare, när det kommer till bildbearbetning?

/Karl

Vad har GIMP med saken att göra? Jag sade att jag anser att mitt CS4 Design Premium + Lightroom + Nik Software Complete Collection var förbaskat prisvärt.

Med tanke på hur OTROLIGT många timmar jag arbetat med dem, och hur många bilder jag processas genom dem så börjar kostnaden per timme/bild att närma sig noll.

/Karl

För en hobbyanvändare ( som jag ) är ju Elements mer tillräckligt och priset är ju satt därefter. D.v.s det är så billigt att det är rent ut sagt skamligt att köra med en piratkopia.
Det är bara att skippa den där kvällen på krogen och köpa en laglig licens i stället.
Och det finns som sagt fri programvara också. Som Canon-användare så använder jag nog DPP till 80-90 %.

Vad har GIMP med saken att göra? Jag sade att jag anser att mitt CS4 Design Premium + Lightroom + Nik Software Complete Collection var förbaskat prisvärt.

Med tanke på hur OTROLIGT många timmar jag arbetat med dem, och hur många bilder jag processas genom dem så börjar kostnaden per timme/bild att närma sig noll.

GIMP var bara ett exempel, det finns andra gratisprogramvaror också, men GIMP är den jag tycker är bäst.
För en GIMP-användare är kostanden noll från början, så det måste ju vara en ganska markant tidssparning med CS-suiten. Jag har jobbat med CS på jobbet och alltid GIMP hemma, själv har jag aldrig märkt att CS sparar så mycket tid.

/Karl

Jag har jobbat med CS på jobbet och alltid GIMP hemma, själv har jag aldrig märkt att CS sparar så mycket tid.

/Karl

Det är jättefint att du (precis som jag) har hittat en lösning som fungerar bra för dig. Jag anser dock fortfarande att _min_ lösning ger mig högst produktivitet för _mig_.

Sedan behöver man ju inte betala fullpris för licenserna. Jag valde att skriva in mig på ett par högskolekurser, köpa studentlicenser, och direkt efter köpa en uppgraderingslicens.

Voila, en "normal" licens, till (ungefär) halva priset.

Sedan behöver man ju inte betala fullpris för licenserna. Jag valde att skriva in mig på ett par högskolekurser, köpa studentlicenser, och direkt efter köpa en uppgraderingslicens.

Voila, en "normal" licens, till (ungefär) halva priset.

Ja, jag köpte mitt CS4 till studentpris. Dock köpte jag Education version (ca 1000-1500:- dyrare om jag minns rätt) som har exakt samma licensvillkor som den vanliga versionen förutom att man måste vara student när man köper det. Nu var jag det ändå, så jag behövde inte registrera mig på några kurser bara för det. Uppgradera går att göra som vanligt, men jag väntar nog till CS6 åtminstone.

Numera har man gjort om licenserna så att det bara är en enda, till skillnad från två st, om jag förstått saken rätt. Den billigare fick förut inte användas kommersiellt samt fick bara installeras på en dator (två som ägs av samma person, men inte används samtidigt för vanliga).

Ja, jag köpte mitt CS4 till studentpris. Dock köpte jag Education version (ca 1000-1500:- dyrare om jag minns rätt) som har exakt samma licensvillkor som den vanliga versionen förutom att man måste vara student när man köper det. Nu var jag det ändå, så jag behövde inte registrera mig på några kurser bara för det. Uppgradera går att göra som vanligt, men jag väntar nog till CS6 åtminstone.

Numera har man gjort om licenserna så att det bara är en enda, till skillnad från två st, om jag förstår saken rätt. Den billigare fick förut inte användas kommersiellt samt fick bara installeras på en dator (två som ej används samtidigt och ägs av samma person för den vanliga).

Problemet med den "gamla" education-versionen var ju att man (precis som du säger) fick använda den på två datorer, och till kommersiella ändamål... Men bara sålänge man pluggade/arbetade akademiskt.

Problemet med den "gamla" education-versionen var ju att man (precis som du säger) fick använda den på två datorer, och till kommersiella ändamål... Men bara sålänge man pluggade/arbetade akademiskt.

Vilket då? CS3? Jag har inget minne av att det fanns en sådan begränsning i licensavtalet för PS CS4. Jag orkar inte leta licensavtal nu, men det som programmet har dumpat in på hårddisken i sin egen mapp ser ut att vara standardavtalet, så jag gissar att det är det som man accepterar när man installerar (det var ett tag sedan jag installerade om)...

Vilket då? CS3? Jag har inget minne av att det fanns en sådan begränsning i licensavtalet för PS CS4. Jag orkar inte leta licensavtal nu, men det som programmet har dumpat in på hårddisken i sin egen mapp ser ut att vara standardavtalet, så jag gissar att det är det som man accepterar när man installerar (det var ett tag sedan jag installerade om)...

Jo, det gvar CS3 som jag "gick in på", och det var så jag fick skillnaden mellan Student/Education förklarad för mig av säljarna på Scandinavian Photo. Men, det kan ha varit fel såklart.

Anyway, kan vi vara överens om att oavsett det så är "Akademisk version"+Uppgradering mindre kostsam än att köpa samma programuppsättning "rakt av"? :)

Jo, det gvar CS3 som jag "gick in på", och det var så jag fick skillnaden mellan Student/Education förklarad för mig av säljarna på Scandinavian Photo. Men, det kan ha varit fel såklart.

De kan mycket väl ha ändrat licensavtalet mellan versionerna också. Jag tycker att jag borde komam ihåg sådana skillnader för jag vet att jag studerade avtalet just för att besluta vilken av versionerna jag tyckte verkade vettigast. Jag beställde dock fysisk version över webben från en butik som finns (eller fanns) länkad från Mecenatkortet. Den butiken är en egen historia. Jag lyckades inte betala varken via Opera eller Firefox utan fick ta till IE6, som jag hade kvar då som test för webbsidor...

Anyway, kan vi vara överens om att oavsett det så är "Akademisk version"+Uppgradering mindre kostsam än att köpa samma programuppsättning "rakt av"? :)

Givetvis! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar