Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns visuella skilnader mellan de två och tillsammans med Camera Raw även om jag försöker balansera upp dom helt likvärdigt mot samma gråa yta.
 
Nu har jag fått besked min 5D Mark 2 kommer i morgon. Synd att inte zeiss 21mm har kommit ut ännu men man kan inte få allt på en gång i livet.
 
Bilden i inlägg 220 i 100% och ISO 3200 tycker jag är klart godkänd! Avsevärt lägre brus än på 50D, men även snäppet bättre än 5D. Skulle gärna se fler bilder med kamerans Hög-ISO-brusreducering påslagen, även om jag förstår att det i ett jämförande test är klokast ha den avstängd (för den är avstängd i Mikaels testbilder, eller hur!?). Som jag förstått går det att ställa brusreduceringen i fyra olika nivåer (gäller väl både RAW och JPEG?):

"Image processing features
Thanks to its DIGIC 4 processor the Mark II gets highlight tone priority, auto lighting optimizer (4 levels), high ISO noise reduction (4 levels) and lens peripheral illumination correction (vignetting correction)."

Någon i denna tråd tyckte att 5D2 bara var en marginell uppgradering från föregående modell, men min slutsats är att det är en på flera punkter klart förbättrad kamera som ger synbart bättre bilder. Nu vill jag inte uppmuntra till "kamerakrig", men den stora matchen blir förstås hur den klarar sig mot Nikons D700 som är en erkänt mycket bra kamera med lågt brus (bäst i klassen enligt DxO Mark) och som ligger i samma prisklass.
 
till helgen kommer jag att låna hem en d700 för att jämföra, även en Sony 900 om allt går i lås, Sony har problem att leverera optik vad jag förstår.

Media Markt i Lund har en 5dmk2 hemma,jag var där för en stund sedan, jag vet inte hur kön ser ut.
 
och 5dmk2 så de kommer efter varandra.

5DMK2 imponerar trots allt 21MP. Den forfarande fina 5D förlorar bruskampen men förlorar mer i detaljkampen. Men det hade inte vart dumt med 50D:s Snabbhet. Tänk om man kunde plocka det bästa. Tror Canon har en storsäljare här. Gratulerar till alla som får packa upp en så förnämlig maskin.( Nikon hade lottodragning på sin D700). / Bengt
 
5DMK2 imponerar trots allt 21MP. Den forfarande fina 5D förlorar bruskampen men förlorar mer i detaljkampen. Men det hade inte vart dumt med 50D:s Snabbhet. Tänk om man kunde plocka det bästa. Tror Canon har en storsäljare här. Gratulerar till alla som får packa upp en så förnämlig maskin.( Nikon hade lottodragning på sin D700). / Bengt

Även om det kanske inte lät så i mitt tidigare inlägg så håller jag med. Jag är mäkta imponerad. Trots 21MP så håller bilden ihop på ett fantastiskt sätt. Att de sedan lyckats minska bruset gör det hela ännu bättre. Som sagt: grattis till er som har köpt er en fantastisk bildmaskin. Känns som en jättebra kompromiss denna gång (till skillnad från den onödiga uppgraderingen från 40D till 50D)

ps Sen kan jag i och för sig fortfarande undra hur många som skulle se någon avgörande skillnad på blindutskrifter i A3-A2 tagna med mkI resp mkII på tex iso3200?
 
ps Sen kan jag i och för sig fortfarande undra hur många som skulle se någon avgörande skillnad på blindutskrifter i A3-A2 tagna med mkI resp mkII på tex iso3200?

Den stora skillnaden jag märkt när jag laddat ner testbilder och lekt med dom är att bilderna från mk II tål en hel del mer efterarbete utan att spricka sönder. Pratar förstås om dom tagna på ISO 3200.
 
Senast ändrad:
Nu har Lightroom kommit i version 2.2 och har stöd för 5DMk2. Satt och kollade på dina 6400 Iso-bilder Mikael och visst ser det bra ut för Mk2, men den "gamla" 5D är ju faktiskt inte långt efter bildmässigt. Den håller ställningarna förvånansvärt bra. Skönt för oss som tänker behålla "den gamle" ;-)
 
Vi har i den andra tråden om pixlar diskuterat känsligheten i 5d respektive 5dmk2.
Dxo har redovisat att 5dmk2 inte håller iso som andra kameror
därför gjorde jag följande, satte kamerorna på auto och 3200iso, båda kamerorna valde samma tid och bländare (lägger upp rawfiler på motivet senare)
Trots att kamerorna har valt samma tid och bländare så blir resultatet så här, Camera raw och vitbalans mot samma yta.5d till vänster uppvisar en ljusare bild än 5dmk2 till höger som är mörkare. Med andra ord är uttaget annorlunda samt gamma annorlunda från 5dmk2, Inga andra inställningar har gjorts i Camera Raw mer än att vitbalansera mot samma yta.
 

Bilagor

  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    24.4 KB · Visningar: 828
Senast ändrad:
Svarta fläckar 5D vs 5D mkII?

Hej,

nu har jag tyvärr inte läst igenom varenda kommentar i denna jämförelse 5D vs 5D mkII men det pratas ju om "svarta prickar" på mk II:an vid skarpa kontrastskillnader, någonting som Canon inte velat kännas vid men som nu skall kommenteras av Canon. Har några sådana tecken visatas sig i ovan test?

Tacksam för svar
 
nej, jag har testat ett antal gånger för att få fram ev prickar, nu finns det ett antal inställningsmöjligheter, jag använder kameran med exv all brusreducering avstängd, ingen högdagerprioritet osv samt räknar upp bilderna med Camera raw.
Högdagerprioritet påverkar uttaget vilket ses även Camera Raw
 
Inga svarta prickar från min kollegas kamera heller som han fick igår.
Är mycket imponerad över de resultat jag har fått idag då jag har konsekvent använt 5dmk2 och 6400iso i kända testmiljöer.
Återkommer med bilder.Måste först ha tillstånd av några som möjligen inte vill vara med med sina ansikten på Fotosidan.
 
Inga svarta prickar från min kollegas kamera heller som han fick igår.
Är mycket imponerad över de resultat jag har fått idag då jag har konsekvent använt 5dmk2 och 6400iso i kända testmiljöer.
Återkommer med bilder.Måste först ha tillstånd av några som möjligen inte vill vara med med sina ansikten på Fotosidan.

Pixelmannen?
 
Mikael funkar rawkonverteraren bara till nya cs4? får inte igång den i cs3. Det är hopplöst att köpa nya ps när den kommer ut pga att många av programmen jag har är inte kompatibla med nya cs4 efter lång tid efter den kommmit o då tänker jag bla på drivrutiner till skrivare etc.
 
Mikael funkar rawkonverteraren bara till nya cs4? får inte igång den i cs3. Det är hopplöst att köpa nya ps när den kommer ut pga att många av programmen jag har är inte kompatibla med nya cs4 efter lång tid efter den kommmit o då tänker jag bla på drivrutiner till skrivare etc.

Tyvärr är det bara CS4 som gäller för ACR och 5DII. Om du har Lightroom 2 så finns det dock stöd i senaste versionen.
 
Så är det!
Nya ACR som stödjer 5D2 fungerar ENDAST på CS4 (och uppåt) samt Lightroom 2.2 vilken släpptes häromdagen. Troligen funkar det även på nya PS Elements.

Om du envisas med att köra CS3, blir du tvungen att gå via DNG-konvertering... ett extra steg men fungerar.
 
Du kan prova adobes fria DNG konverter och göra DNG.
Den har samma stöd som senaste PS CS4
Den tar du in DNG i ditt äldre PS



Mikael funkar rawkonverteraren bara till nya cs4? får inte igång den i cs3. Det är hopplöst att köpa nya ps när den kommer ut pga att många av programmen jag har är inte kompatibla med nya cs4 efter lång tid efter den kommmit o då tänker jag bla på drivrutiner till skrivare etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.