Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF 135/2 L!!??
- Trådstartare AndersLj
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
behövs inte IS med den ljusstyrkan...
jag har tagit knivskarpa bilder på 1/20del och 135mm och även på 200mm med min 70-200mk2 is bl 2,8 3200iso handhållet , försök göra det med 135/2, dvs handhållet utan tendens till minsta skakningsoskärpa i bilden och valt skärpedjup 2,8, skärpedjupet 2,0 är för litet i sammanhanget
ps dessutom har zoomen på 135mm högre upplösning än 135/2,0 på bl 2,8
Senast ändrad:
Hannuse
Aktiv medlem
Idag blir kamerorna cirka ett steg bättre på brus för varje generation......
Det är nog helt sant Magnus.
Jag körde i ridhuset igår med 70-200/2.8L IS II och det är helt fantastiskt bra med en zoom, väldigt flexibelt.
Och ISO-egenskaperna hos kameran gör att ett snäpps ljusvärde kan godtas.
Så enda anledningen för mig att ha kvar 135:an är på grund av vikt och volym i skidbacken.
M.V.H
/Tobias
Hannuse
Aktiv medlem
jag har tagit knivskarpa bilder på 1/20del och 135mm och även på 200mm....
Jag håller med dig Mikael, har samma erfarenheter från 70-200/2.8 IS II, bildstabiliseringen är förbluffande bra.
Provade själv att ta porträtt, handhållet med 200mm brännvidd och 1/25 sek, väldigt skarpt.
Det finns en testbild här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2510057.htm?set=mp
Så det är helt klart en sak att ta med i tankarna när man ska kika på en optik i det brännviddsomfånget tycker jag.
M.V.H
/Tobias
Dez
Aktiv medlem
Hur upplever ni 135/2 i motljus jämfört med 70-200 2,8 is mk 1? Jag fotar ibland produktbilder med softbox som bakgrund för att få helt vit bakgrund. 70-200 ger mycket kontrastfattiga bilder och 135 kanske funkar bättre? Visst får jag till bilderna i efterarbetet, men det vore ju bra om bilderna vore bättre från början.
StaffanW
Aktiv medlem
Hur upplever ni 135/2 i motljus jämfört med 70-200 2,8 is mk 1? Jag fotar ibland produktbilder med softbox som bakgrund för att få helt vit bakgrund. 70-200 ger mycket kontrastfattiga bilder och 135 kanske funkar bättre? Visst får jag till bilderna i efterarbetet, men det vore ju bra om bilderna vore bättre från början.
135:an är grym på nästan allt, utom just motljus (enligt mig).
Har inte 70-200/2.8mkI men dock II:an. Ingen dramatisk skillnad mellan dom två, men 135:an är märkbart sämre iallafall.
De dåliga motljusegenskaperna var en anledning till att jag skaffade 135/2, Sen uppdaterade jag även zoomen, men det blev inte mycket bättre. Antagligen skulle 135/2 kunna bli ännu bättre i motljus eftersom den inte har antireflexbehandlat bakre linselement. Det infördes på konstruktioner från och med år 2000.
Jag förstår inte riktigt hur du menar Magnus. Är 70-200 2,8 l is mk1 allmänt dålig i motljus (som även jag upplevt det) Och 135:an är inte bättre eftersom den är äldre än 2000? Och 70-200 mkii är inte heller den bra. Eller hur menar du?
70-200/2,8-zoomarna har problem i motljus.
135/2 är bättre, men inte optimal eftersom det är en relativt gammal konstruktion.
Senast ändrad:
Jan L
Avslutat medlemskap
135/2 är bättre, men inte optimal eftersom det inte är en relativt gammal konstruktion.
Är det inte ett 'inte' för mycket där?
Vad vore ett bra objektiv för mig då? 180 3,5 L macro?
135/2 är ett helt annat objektiv än 180/3,5. Jag skulle aldrig skaffa 180:an hur bra den än är eftersom objektivet inte passar mig.
135/2 kanske har tillräckligt bra motljusegenskaper för dig? Du får väl gå till en handlare som har gluggarna inne och testa.
AFJ
Aktiv medlem
Nu har jag testat 135:an i skarpt läge, och den är bättre än 70-200 på allt. Dessutom är den mycket lättare vilket märks i kroppen efter en lång dag. Skärpan var mycket bättre, kör oftast med f11 eller 16.
Nu blev jag nyfiken. Vad är det du fotar med med 135:an och så liten bländare?
AFJ
Aktiv medlem
Produkter. På så nära håll blir skärpedjupet ganska kort ändå, kanske fem centimeter i bästa fall.
Tack för att du stillade min nyfikenhet!