Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Hennan, Jacobina och Hilding

Jag tog ett varv till bockbrännarstaden idag. Där mötte jag bland annat dessa som det blev några snabbisar på:

SJ E2 904 med en godsvagn och en personvagn framför Hennans stationshus, som flyttades till Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle 2006.

Jacobina (SJ/TGOJ/GC Ma 966) står och vilar och värmer sig inomhus efter ett långt och hårt liv på Sveriges järnvägar. Hon byggdes/levererades 1960 och var tills inte alltför länge sedan i drift.

En Hilding Carlsson-rälsbuss (SJ Yo1s) från 40-talet. Rätt charmig tycker jag... :)

Inlagt 2013-03-01 00:41 | Läst 4236 ggr. | Permalink

"Trevligt med tåg - bra bilder!"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Trevligt med tåg - bra bilder!
Svar från ztenlund 2013-03-01 21:01
Tack Wolfgang! :)
Fina bilder. Bockbrännar stan är bra på mycket, inte bara hockey :-)
Svar från ztenlund 2013-03-01 21:10
Tack Per! Även om en amerikan farsan känner kanske inte hade så mycket till övers för "Gaaavle", så tror jag att det lär bli någon tur till när det är lite varmare. Av någon anledning har jag bara lyckats komma dit på vintern. Förra gången körde jag dit och då var det nog 10 minusgrader (jag tog tåget ovan). Sedan försökte jag mig på att köra in vid Marma läger på vägen tillbaka den gången, men det var en övning som pågick. Dessutom var det så djup snö att jag höll på att köra fast, men med lite vilt snösprut så klarade nordsvensken, ehh, väskustsvensken att mala sig loss.
Otten 2013-03-01 22:43
Vi kan åka dit nån vardag i maj? Roligare om man är fler? I bland iallafall :-)
Svar från ztenlund 2013-03-03 00:48
Ja, det kanske kunde vara något. :)
Fina tågbilder! Sista gamla rälsbussen en höjdare! mvh Danne
Svar från ztenlund 2013-03-01 21:47
Tack Dan! Rälsbussen är riktigt fin och kördes faktiskt förra året efter lite fix. Kanske dyker den upp i sommar igen, men vem vet. :)
Fina bilder från Gävle,sensommaren 2012 hade vi besök i Boden av flera tåg från Järnvägsmuseum bla.
T42 205 och T 41 204 som kördes på nya Haparanda banan och ånglok kördes nya spåret i Kiruna.
Hilding Carlsson bussen är fin,//blj
Svar från ztenlund 2013-03-01 21:53
Tack B-L!
Jo, det är jag "plågsamt" medveten om, för jag hade gärna åkt med... Det var lite synd att T42:an inte hade alla banmotorer i funktion, för den är ju helt monumental om den får gå fullt. Inte för att T41 är så mesigt det heller...

När det gäller ångloken så var det väl dock BJs och MBV som stod för dragkraften om jag inte minns fel.
Har denna rälsbuss trafikerat Boden-Happaranda, så har nog jag åkt med den ett antal gången på 50-talet när man inte var så stor. Sedan vidare med taxi till byn Nikkala där jag var en del sommrar. Fina minnen dyker upp i huvét.
Svar från ztenlund 2013-03-01 21:59
Jag misstänker kanske, men ska inte svära på, att det också kan ha varit rälsbussar ur generationen efter, det vill säga Y6/7/8-generationen du åkte med. Alltså de som ser ut _ungefär_ så här:
http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/man-overfallen-av-till-synes-fredliga.htm

De i länken ovan är dock smalspåriga rälsbussar, men Y6/7/8 hade samma färgschema och grundform.
SMoK kör en del utflykter med de normalspåriga nämda ovan: http://www.smok.nu/
Tror faktiskt att jag också besökt det där museet nån gång när jag var typ 10 eller nåt. :-)
Första bilden gillar jag!
ewa
Svar från ztenlund 2013-03-03 00:56
Tack Ewa! Jag kom faktiskt inte dit förrän för några år sedan faktiskt, men det hänger nog lite ihop med att jag varit på fler museer utomlands än i Sverige.
Stämmer "Första Resan med Ånglok på nya Haparandabanan" var det B lok 1037 BJs och B 1085 MBV
som arrangerade och drog tågsättet,jag deltog i resan.
Vid invigningen av det nya spåret i Kiruna var det ett ånglok från järnvägsmuseum med tog ingen
bild på det det var mörkt när det stod på bangården i Boden det fraktades ned till Gävle på natten.
I augusti stängs Kiruna järnvägsstation p.g.a. rasrisken./blj
Svar från ztenlund 2013-03-03 00:59
Jo, det är ju en rejäl bit av Kiruna som ligger i det påverkade området. Det blir väl en provisorisk station när den gamla stänger, eller hur var det?
Nya tillfälliga stationen ligger ca 2km bort när Kiruna C stängs det blir väl en glasbur,kommunledningen
vill ha en riktig station senare i själva stan när den är klar återstår att se hur det går.mvh/Bo-Lennart